Rare frats: Driewieler uit de bocht
|
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2038
2407 x bedankt in 1068 berichten
Deze rare frats van de fietsersbond gaat over krappe bochten: Een driewieler, lijkend op een Sinner/Usva Comfort maar volgens mij een Van Raam, vloog bij een oversteekpunt van een fietspad uit de bocht. Dit is de link naar het artikel. Ik begrijp de reactie van de gemeente wel. Dit soort oversteekpunten komen heel veel voor. Haakse bochten zijn in het Nederlands fietspaden buitengewoon gebruikelijk. Bij aanleg gaat men uit van de weg als een gegeven en het fietspad wordt er omheen gedrapeerd, als zijnde een soort versiering in plaats van een integraal onderdeel van die weg. In de grote stad gaat het beter maar in kleinere plaatsen en op het platteland is de haakse bocht een geliefde oplossing. Als die er niets is, dan maken we er toch 1? Appingedam N989 huidige situatie met krappe afslag, oude situatie die veel ruimer is.
Groet,
Marco
Berichten: 305
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 108
372 x bedankt in 173 berichten
Deze oplossing in Waalre , waar (snel)fietspad "De Oude Spoorbaan" kruist met de drukke Willibrorduslaan, ervaar ik als een veilige oplossing.
Met zowel de Mango+ als de Strada zijn de bochten in het midden van de weg te doen.
De snelheid is er wel helemaal uit.[url=https://www.google.nl/maps/place/Willibrorduslaan+144,+5581+GD+Waalre/@51.3919581,5.4603066,17z/data=!4m5!3m4!1s0x47c6d9d9c00d98a7:0x5f686f9b1fd6fe7a!8m2!3d51.3919581!4d5.4603066][/url]
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Mjah, toch is de bocht nog belachelijk scherp als je uit de richting Waalre komt en richting Eindhoven wil. Maar toegegeven, er zit duidelijk meer denkwerk in dan in het geval "De Wijk."
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8229 x bedankt in 4059 berichten
Ik kom heel vaak situaties tegen in het ontwerp van (brom-)fietspaden waar totaal niet over nagedacht is. Het is zelfs zo erg dat juist dat onderdeel van mijn reden is om graag op de weg te rijden. Want zou zo'n kromme bocht in een weg in Nederland zitten, dan zou er zéker een bord bij staan dat aangeeft dat er een gekke bocht aan komt. In dit geval staat er gewoon een bord dat er een fietspad begint. Als er een auto achter je zit te dringen en je wil daar vlot het fietspad op rijden klap je met je velomobiel als je een beetje pech hebt met volle vaart op die totaal onnodige hobbel.
En op die N989 ook: Dat verlegde fietspad dient alvast geen enkel nut, de bocht wat beter ontwerpen was meer dan voldoende geweest. En als je een brede, lange driewielfiets hebt (bijvoorbeeld een Babboe Big bakfiets), hoef je maar een beetje fout te sturen om die bocht na de oversteek niet te halen. Gevolg: Je staat met een deel van je fiets op het wegdek.
Laat me er nog eentje aan toevoegen:
Hier een stukje van de route naar één van mijn klanten. Het gaat om de rijrichting met de zwarte Volvo mee, maar als je 'm omdraait zit er een grote vrachtwagen in beeld en kan je dus niets zien. Het gaat me om het feit dat precies op dat punt het bromfietspad verandert in een fietspad. Mensen op een brommer moeten dus vlak na een vluchtheuvel buiten de bebouwde kom invoegen op een provinciale weg waar net de snelheidslimiet veranderd is van 60 naar 50. Er is geen enkele vorm van invoegstrook of opstelplaats, dankzij die vluchtheuvel komen auto's ook nog eens vaak gevaarlijk ver naar rechts (dus je wil er sowieso niet stilstaan), en de meesten rijden er alles behalve 60. Laat staan 50. Sterker nog: Kijk een paar honderd meter verder, daar staat een bord dat de snelheid meet vlák voor de bebouwde kom begint, en de vrachtwagen die hier nog in de weg zit rijdt daar 54 km/h Het bord is overigens behoorlijk nauwkeurig, geeft vaak zelfs een kilometer minder aan dan mijn GPS.
Laten we de humor er maar van inzien - it's funny because it's true:
upload photo
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
In ieder geval mooi dat er aandacht voor is. Hopelijk gaat de CROW echt dat onderzoek starten.
En ja, ik heb er ook een. Gelukkig maar een. Westelijk Wilhelminadorp in. Vaak staat er ook nog een auto of vrachtauto geparkeerd welke het zicht ontneemt. En dan is er daar ook nog een verkeersdrempel en een vernauwing. Het enige wat een fietspadgebruiker dan kan doen is al deels op de weg rijden en dan kijken. Lekker veilig /s Of zoals ik meestal doe, eerder de weg nemen (maar dat mag met de meeste fietsen helaas niet)
Het vervelende bovendien is dat er een simpele oplossing is; een fietspad aan de rechterkant aanleggen. Zo lang zou dat fietspad dan niet eens worden.
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8229 x bedankt in 4059 berichten
Punten zoals die van Hoekie... zucht. Ik ken 'm in Wilhelminadorp, maar deze week kwam ik hier ook weer langs:
van Nieuwkoop naar Noorden
En inderdaad, geparkeerde bus links op de suggestiestrook. De eerste keer dat ik hier over het fietspad ging, en voorlopig ook de laatste
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
303 x bedankt in 113 berichten
Heel herkenbaar. Ik heb hier op mijn ww route ook zo'n schitterende creatieve uiting van iemand die sinds zijn middelbare school geen fietspad meer in het echt heeft gezien... vast dezelfde die hier het fietspad precies tegen de bocht in gekanteld heeft. De auto netjes met de hoge kant naar buiten maar de fietsers met de buitenkant omlaag. Dat is vast makkelijker met de afwatering .
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Die Oirloseweg is er ook gewoon een die uitnodigt tot gevaarlijk gedrag van de fietser: Zodra je daar één keer gereden hebt, steek je natuurlijk eerder schuin over in plaats van dwars. Die bocht aan de weilandkant kun je zelfs met een bukfiets alleen met een stoppie maken.
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
27-Jan-2023, 09:22 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2023, 09:50 AM door Wim -de roetsende.)
(27-Jan-2023, 03:23 AM)Jan van Ochten schreef: Heel herkenbaar. Ik heb hier op mijn ww route ook zo'n schitterende creatieve uiting van iemand die sinds zijn middelbare school geen fietspad meer in het echt heeft gezien... vast dezelfde die hier het fietspad precies tegen de bocht in gekanteld heeft. De auto netjes met de hoge kant naar buiten maar de fietsers met de buitenkant omlaag. Dat is vast makkelijker met de afwatering .
Ik kreeg, toen ik ging reageren richting de gemeente en de provincie, standaard het antwoord dat deze situatie zo is vanwege de verkeersveiligheid voor/van de fietser.
In deze omgeving ken ik sowieso in een bocht alleen maar 'afwaterende fietspaden'. Vaak ook op de rechte stukken.
-
-
Deze past ook wel in dit draadje:
https://goo.gl/maps/Xz6fXyJEuRdxw8Kz8
Op het gehele fietspad langs deze N314 heb je als fietser voorrang op verkeer uit de zijwegen.
Behalve bij deze ene zijweg: De Veersweg
Reden volgens de Provincie: verkeersveiligheid voor de fietser, omdat het een onoverzichtelijk punt is.
Op mijn reactie dat dan de verantwoordelijkheid bij de fietser wordt gelegd en dat de automobilist gewoon zonder te kijken kan oprijden tot de voorrangsweg, werd niet gereageerd.
Vreemd genoeg staat er aan het eind van De Veersweg nog wel een voorrangsbord en er staat er ook nog één op de weg geschilderd, maar er staan geen haaientanden meer. Die staan nu aan allebei de kanten bij het fietspad. Vroeger was de situatie dus andersom concludeer ik hieruit. Er zullen wel te veel ongelukken zijn gebeurd en nu moet de fietser dus maar gaan opletten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 889
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1524 x bedankt in 620 berichten
Hier moet ik naar rechts met mijn driewieler; hoe doe ik dat?
https://www.google.nl/maps/@51.9394888,5...312!8i6656
Niels, geitenpaadje? van der Wal
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2038
2407 x bedankt in 1068 berichten
27-Jan-2023, 10:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2023, 10:04 AM door Roepers.)
Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.
Groet,
Marco
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
(27-Jan-2023, 10:04 AM)Roepers schreef: Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.
Groet,
Marco
Volgens mij rijdt hij al op de rotonde en moet hij nu rechtsaf richting dat blauwe busje.
Toch?
Maar die bocht haal je inderdaad nooit.
Het is ook niet helemaal een rotonde lijkt het. Op die plek is het meer een 'hoekonde' Of zoiets.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2080
1967 x bedankt in 767 berichten
Ik heb ook een hekel aan haakse bochten.
Ik ben hier ook een keer op mijn muil gegaan onderweg vanaf Muiderslot naar een goede pleisterplaats in Lelystad. Ik dacht slim te wezen omdat er toch niets aankwam en stak schuin de weg over om niet de scherpe bocht naar links te hoeven maken. Maar het asfalt van fietspad was stuk hoger dan het gras ernaast. Gelukkig is het goed afgelopen en ben ik ook stuk voorzichtiger geworden in dit soort situaties.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2038
2407 x bedankt in 1068 berichten
(27-Jan-2023, 10:40 AM)Wim -de roetsende schreef: (27-Jan-2023, 10:04 AM)Roepers schreef: Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.
Groet,
Marco
Volgens mij rijdt hij al op de rotonde en moet hij nu rechtsaf richting dat blauwe busje.
Toch?
Maar die bocht haal je inderdaad nooit.
Het is ook niet helemaal een rotonde lijkt het. Op die plek is het meer een 'hoekonde' Of zoiets.
Inderdaad je hebt helemaal gelijk.Echt een voorbeeld van We hebben een fietspad aangelegd voor de veiligheid van de fietser, zoals in het artikel over De Wijk. In plaats van: We hebben de verkeerssituaties veranderd waardoor de veiligheid van de fietsers is vergroot. Dat gebeurt wel in binnensteden maar in het buitengebied, in de dorpen en wat grotere plaatsen is de fietser het sluitstuk: "O ja, de fietsers. We leggen even een fietspaadje aan. O er is eigenlijk geen ruimte, maar met een paar haakse bochten is het er wel in frommelen" Dus je werpt de fietser een bot toe en dan moet hij maar tevreden zijn.
Groet,
Marco
Berichten: 1.985
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2937 x bedankt in 1626 berichten
27-Jan-2023, 02:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jan-2023, 02:17 PM door ZoefZoef.)
(27-Jan-2023, 09:59 AM)Niels van der Wal schreef: Hier moet ik naar rechts met mijn driewieler; hoe doe ik dat?
https://www.google.nl/maps/@51.9394888,5...312!8i6656
Niels, geitenpaadje? van der Wal
Bijzonder slecht over nagedacht daar. Rechtsaf is eerst oversteken en dan een haakse bocht moeten maken. Verdomd lastig met een trike, velomobiel of..
En dan de haaientanden. Als overstekende fietser moet je voorrang verlenen aan auto's van rechts. Daar is nauwelijks of eigenlijk helemaal geen ruimte voor. Levensgevaarlijk, zou mijnoorsewl zijn. En de auto van rechts, die moet vervolgens een paar meter verderop zelf voorrang verlenen. Dan denk ik: plaats dan 10m eerder ook de haaientanden ten behoeve van de overstekende fietsers. Is gelijk de snelheid eruit ook.
Ach ja.. ik kijk nergens meer van op. Zoveel vreemde situaties die beter kunnen.
Berichten: 889
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1524 x bedankt in 620 berichten
(27-Jan-2023, 10:04 AM)Roepers schreef: Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.
Groet,
Marco
Streetvieuw wordt vanaf een camera op een auto gemaakt; de camera staat niet op een fiets.
Volgens de infrastructuur moet ik als fietser de rotonde linksom nemen en dan de haakse hoek aan de overkant het 2 richtingen fietspad nemen. Dit kan niet zonder over de hoek te fietsen (te hoog) of door het gras te rijden. (Zeer onwenselijk).
In de praktijk neem ik een stukje van de weg en maak na 100 meter gebruik van de oprit naar de boerderij.
'S nachts is er weinig verkeer, dus kan dit makkelijk. Overdag heb ik vaker toeterende auto's achter me.
Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen.
Het liefst heb ik overigens een ronde hoek, maar ja, fietsers in de provincie......
Niels, ronde wielen, van der Wal
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8229 x bedankt in 4059 berichten
28-Jan-2023, 02:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jan-2023, 03:01 AM door 365cycle.)
(27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen. Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is.
www.magdatdingopdeweg.nl zie punt 4
Berichten: 889
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1524 x bedankt in 620 berichten
(28-Jan-2023, 02:58 AM)365cycle schreef: (27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen. Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is.
www.magdatdingopdeweg.nl zie punt 4
Met mijn Quest kon dit; helaas is mijn DF smaller.
Ik wil wel weten of het mogelijk is verweer te voeren op het punt dat het fysiek onmogelijk is de voorgeschreven weg te volgen.
Niels, in de bocht, van der Wal
Berichten: 1.471
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 670
2432 x bedankt in 1132 berichten
(28-Jan-2023, 02:58 AM)365cycle schreef: (27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen. Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is.
www.magdatdingopdeweg.nl zie punt 4
Site met plaatjes bij de nummers van verkeersborden, voor het geval je niet weet wat C14/C15 zijn: https://www.informatiebord.nl/oefenen/ve...overzicht/
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
28-Jan-2023, 04:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jan-2023, 04:50 PM door Bacchus.)
(27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: In de praktijk neem ik een stukje van de weg en maak na 100 meter gebruik van de oprit naar de boerderij.
'S nachts is er weinig verkeer, dus kan dit makkelijk. Overdag heb ik vaker toeterende auto's achter me.
(28-Jan-2023, 08:06 AM)Niels van der Wal schreef: 365cycle schreef:Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is. Met mijn Quest kon dit; helaas is mijn DF smaller. Niet dat je dat ook maar één toeterende automobilist gaat schelen natuurlijk. Die ziet echt het verschil niet tussen de 67 cm van de DF en die 75 cm.
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8229 x bedankt in 4059 berichten
(28-Jan-2023, 04:49 PM)Bacchus schreef: Niet dat je dat ook maar één toeterende automobilist gaat schelen natuurlijk. Die ziet echt het verschil niet tussen de 67 cm van de DF en die 75 cm. Mwah, meestal gaat dat wel goed. De meesten zien die haakse bocht ook en zijn allang blij dat je op deze manier vlot uit de weg bent. Als je er vaak rijdt leren ze je kennen, heb ik ook op één woon-werkroute waar ik een kilometer voor een dorp de 60-weg op ga omdat het daarna niet meer vlot en veilig kan. Sommigen negeren het, anderen zwaaien een keer ofzo, maar toeteren gebeurt me daar niet meer.
Berichten: 889
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1524 x bedankt in 620 berichten
(29-Jan-2023, 11:59 AM)365cycle schreef: (28-Jan-2023, 04:49 PM)Bacchus schreef: Niet dat je dat ook maar één toeterende automobilist gaat schelen natuurlijk. Die ziet echt het verschil niet tussen de 67 cm van de DF en die 75 cm. Mwah, meestal gaat dat wel goed. De meesten zien die haakse bocht ook en zijn allang blij dat je op deze manier vlot uit de weg bent. Als je er vaak rijdt leren ze je kennen, heb ik ook op één woon-werkroute waar ik een kilometer voor een dorp de 60-weg op ga omdat het daarna niet meer vlot en veilig kan. Sommigen negeren het, anderen zwaaien een keer ofzo, maar toeteren gebeurt me daar niet meer.
Andersom gebeurd ook:
Vrachtwagens die dicht achter je gaan rijden en herhaaldelijk lang toeteren.
Een motorrijder die je de linker (!) berm insnijdt.
2 ervaringen met automobilisten die je velo total-loss rijden en dan zeggen dat ze je niet gezien hebben.
En recent de ervaring, dat ik voor een op het fietspad achteruit rijdende auto moest ontwijken en de politie beaamde dat ik niet zichtbaar was, omdat ik geen vlaggetje had.
Meestal gaat het goed; soms niet.
Niels, 'ze zien je niet', van der Wal
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
Die politieagent zou ik gemeld hebben.
Dat is echt een hele vreemde uitspraak voor iemand in zijn functie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8229 x bedankt in 4059 berichten
Klopt Niels, er zitten helaas idioten op de weg.
Overigens zou ik over de vrachtwagenchauffeurs ook een klacht ingediend hebben, net zoals ik een paar maanden geleden bij een buschauffeur gedaan heb.
Een motorrijder die dreigt, daar toeter ik tegen. Komen ze te dichtbij dan duw ik ze licht uit balans. Al ooit met een motorscooterrijder gehad, die stabiliteitsstrijd win je wel vanuit de velomobiel.
Berichten: 889
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1524 x bedankt in 620 berichten
(29-Jan-2023, 02:49 PM)Wim -de roetsende schreef: Die politieagent zou ik gemeld hebben.
Dat is echt een hele vreemde uitspraak voor iemand in zijn functie.
Kreeg ook te horen van een pont medewerker dat het niet dragen van een vlaggetje eigen verantwoordelijkheid is.
Er was ook iets met de noodzaak van fietsvlaggetjes, gedragen door de politiek in, ik dacht, Amsterdam-Zuid.
De uitspraak van de politie agent was in voorheen fietsstad Nijmegen.
Ik denk dat de normen veranderen naar zinloze verwijten.
Niels, vlagloos, van der Wal
Berichten: 1.953
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29258
2855 x bedankt in 1271 berichten
Ik had ooit een vlaggetje op mijn eerste trike. En bijna alle paarden waren bang.
Op mijn volgende fietsen heb ik geen vlaggetjes meer geplaatst en de paarden zijn veel kalmer.
Nu met een grote gele vlek zijn paarden vaak weer onrustig, zaterdag nog weer drie van de vier die ik die dag tegen kwam. Met daar nog weer een wapperend vlaggetje bij denk ik dat paarden helemaal wild zullen worden.
Daar denken die politici nooit aan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|