Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rare frats: Driewieler uit de bocht
#1
Deze rare frats van de fietsersbond gaat over krappe bochten: Een driewieler, lijkend op een Sinner/Usva Comfort maar volgens mij een Van Raam, vloog bij een oversteekpunt van een fietspad uit de bocht. Dit is de link naar het artikel. Ik begrijp de reactie van de gemeente wel. Dit soort oversteekpunten komen heel veel voor. Haakse bochten zijn in het Nederlands fietspaden buitengewoon gebruikelijk. Bij aanleg gaat men uit van de weg als een gegeven en het fietspad wordt er omheen gedrapeerd, als zijnde een soort versiering in plaats van een integraal onderdeel van die weg. In de grote stad gaat het beter maar in kleinere plaatsen en op het platteland is de haakse bocht een geliefde oplossing. Als die er niets is, dan maken we er toch 1?  Appingedam N989 huidige situatie met krappe afslag, oude situatie die veel ruimer is.

Groet,

Marco
Antwoord }
#2
Deze oplossing in Waalre , waar (snel)fietspad "De Oude Spoorbaan" kruist met de drukke Willibrorduslaan, ervaar ik als een veilige oplossing.
Met zowel de Mango+ als de Strada zijn de bochten in het midden van de weg te doen.
De snelheid is er wel helemaal uit.[url=https://www.google.nl/maps/place/Willibrorduslaan+144,+5581+GD+Waalre/@51.3919581,5.4603066,17z/data=!4m5!3m4!1s0x47c6d9d9c00d98a7:0x5f686f9b1fd6fe7a!8m2!3d51.3919581!4d5.4603066][/url]
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
#3
Mjah, toch is de bocht nog belachelijk scherp als je uit de richting Waalre komt en richting Eindhoven wil. Maar toegegeven, er zit duidelijk meer denkwerk in dan in het geval "De Wijk."
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#4
Ik kom heel vaak situaties tegen in het ontwerp van (brom-)fietspaden waar totaal niet over nagedacht is. Het is zelfs zo erg dat juist dat onderdeel van mijn reden is om graag op de weg te rijden. Want zou zo'n kromme bocht in een weg in Nederland zitten, dan zou er zéker een bord bij staan dat aangeeft dat er een gekke bocht aan komt. In dit geval staat er gewoon een bord dat er een fietspad begint. Als er een auto achter je zit te dringen en je wil daar vlot het fietspad op rijden klap je met je velomobiel als je een beetje pech hebt met volle vaart op die totaal onnodige hobbel.

En op die N989 ook: Dat verlegde fietspad dient alvast geen enkel nut, de bocht wat beter ontwerpen was meer dan voldoende geweest. En als je een brede, lange driewielfiets hebt (bijvoorbeeld een Babboe Big bakfiets), hoef je maar een beetje fout te sturen om die bocht na de oversteek niet te halen. Gevolg: Je staat met een deel van je fiets op het wegdek.

Laat me er nog eentje aan toevoegen:
Hier een stukje van de route naar één van mijn klanten. Het gaat om de rijrichting met de zwarte Volvo mee, maar als je 'm omdraait zit er een grote vrachtwagen in beeld en kan je dus niets zien. Het gaat me om het feit dat precies op dat punt het bromfietspad verandert in een fietspad. Mensen op een brommer moeten dus vlak na een vluchtheuvel buiten de bebouwde kom invoegen op een provinciale weg waar net de snelheidslimiet veranderd is van 60 naar 50. Er is geen enkele vorm van invoegstrook of opstelplaats, dankzij die vluchtheuvel komen auto's ook nog eens vaak gevaarlijk ver naar rechts (dus je wil er sowieso niet stilstaan), en de meesten rijden er alles behalve 60. Laat staan 50. Sterker nog: Kijk een paar honderd meter verder, daar staat een bord dat de snelheid meet vlák voor de bebouwde kom begint, en de vrachtwagen die hier nog in de weg zit rijdt daar 54 km/h Big Grin Het bord is overigens behoorlijk nauwkeurig, geeft vaak zelfs een kilometer minder aan dan mijn GPS.

Laten we de humor er maar van inzien - it's funny because it's true:
[Afbeelding: Ev-OOH8p-Wg-AMztvu.jpg]
upload photo
Antwoord }
#5
In ieder geval mooi dat er aandacht voor is. Hopelijk gaat de CROW echt dat onderzoek starten.

En ja, ik heb er ook een. Gelukkig maar een. Westelijk Wilhelminadorp in. Vaak staat er ook nog een auto of vrachtauto geparkeerd welke het zicht ontneemt. En dan is er daar ook nog een verkeersdrempel en een vernauwing. Het enige wat een fietspadgebruiker dan kan doen is al deels op de weg rijden en dan kijken. Lekker veilig /s Of zoals ik meestal doe, eerder de weg nemen (maar dat mag met de meeste fietsen helaas niet)

Het vervelende bovendien is dat er een simpele oplossing is; een fietspad aan de rechterkant aanleggen. Zo lang zou dat fietspad dan niet eens worden.
Antwoord }
#6
Punten zoals die van Hoekie... zucht. Ik ken 'm in Wilhelminadorp, maar deze week kwam ik hier ook weer langs:

van Nieuwkoop naar Noorden

En inderdaad, geparkeerde bus links op de suggestiestrook. De eerste keer dat ik hier over het fietspad ging, en voorlopig ook de laatste Big Grin
Antwoord }
#7
Heel herkenbaar. Ik heb hier op mijn ww route ook zo'n schitterende creatieve uiting van iemand die sinds zijn middelbare school geen fietspad meer in het echt heeft gezien... vast dezelfde die hier het fietspad precies tegen de bocht in gekanteld heeft. De auto netjes met de hoge kant naar buiten maar de fietsers met de buitenkant omlaag. Dat is vast makkelijker met de afwatering Doh .
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , 365cycle
#8
Die Oirloseweg is er ook gewoon een die uitnodigt tot gevaarlijk gedrag van de fietser: Zodra je daar één keer gereden hebt, steek je natuurlijk eerder schuin over in plaats van dwars. Die bocht aan de weilandkant kun je zelfs met een bukfiets alleen met een stoppie maken.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#9
(27-Jan-2023, 03:23 AM)Jan van Ochten schreef: Heel herkenbaar. Ik heb hier op mijn ww route ook zo'n schitterende creatieve uiting van iemand die sinds zijn middelbare school geen fietspad meer in het echt heeft gezien... vast dezelfde die hier het fietspad precies tegen de bocht in gekanteld heeft. De auto netjes met de hoge kant naar buiten maar de fietsers met de buitenkant omlaag. Dat is vast makkelijker met de afwatering Doh .

Ik kreeg, toen ik ging reageren richting de gemeente en de provincie, standaard het antwoord dat deze situatie zo is vanwege de verkeersveiligheid voor/van de fietser.

In deze omgeving ken ik sowieso in een bocht alleen maar 'afwaterende fietspaden'. Vaak ook op de rechte stukken.

-
-

Deze past ook wel in dit draadje:

https://goo.gl/maps/Xz6fXyJEuRdxw8Kz8


Op het gehele fietspad langs deze N314 heb je als fietser voorrang op verkeer uit de zijwegen.
Behalve bij deze ene zijweg: De Veersweg

Reden volgens de Provincie: verkeersveiligheid voor de fietser, omdat het een onoverzichtelijk punt is.

Op mijn reactie dat dan de verantwoordelijkheid bij de fietser wordt gelegd en dat de automobilist gewoon zonder te kijken kan oprijden tot de voorrangsweg, werd niet gereageerd.


Vreemd genoeg staat er aan het eind van De Veersweg nog wel een voorrangsbord en er staat er ook nog één op de weg geschilderd, maar er staan geen haaientanden meer. Die staan nu aan allebei de kanten bij het fietspad. Vroeger was de situatie dus andersom concludeer ik hieruit. Er zullen wel te veel ongelukken zijn gebeurd en nu moet de fietser dus maar gaan opletten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#10
Hier moet ik naar rechts met mijn driewieler; hoe doe ik dat?

https://www.google.nl/maps/@51.9394888,5...312!8i6656

Niels, geitenpaadje? van der Wal
Antwoord }
#11
Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.

Groet,

Marco
Antwoord }
#12
(27-Jan-2023, 10:04 AM)Roepers schreef: Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.

Groet,

Marco

Volgens mij rijdt hij al op de rotonde en moet hij nu rechtsaf richting dat blauwe busje.

Toch?

Maar die bocht haal je inderdaad nooit.

Het is ook niet helemaal een rotonde lijkt het. Op die plek is het meer een 'hoekonde'  Big Grin  Of zoiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#13
Ik heb ook een hekel aan haakse bochten.
Ik ben hier ook een keer op mijn muil gegaan onderweg vanaf Muiderslot naar een goede pleisterplaats in Lelystad. Ik dacht slim te wezen omdat er toch niets aankwam en stak schuin de weg over om niet de scherpe bocht naar links te hoeven maken. Maar het asfalt van fietspad was stuk hoger dan het gras ernaast. Gelukkig is het goed afgelopen en ben ik ook stuk voorzichtiger geworden in dit soort situaties.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#14
(27-Jan-2023, 10:40 AM)Wim -de roetsende schreef:
(27-Jan-2023, 10:04 AM)Roepers schreef: Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.

Groet,

Marco

Volgens mij rijdt hij al op de rotonde en moet hij nu rechtsaf richting dat blauwe busje.

Toch?

Maar die bocht haal je inderdaad nooit.

Het is ook niet helemaal een rotonde lijkt het. Op die plek is het meer een 'hoekonde'  Big Grin  Of zoiets.

Inderdaad je hebt helemaal gelijk.Echt een voorbeeld van We hebben een fietspad aangelegd voor de veiligheid van de fietser, zoals in het artikel over De Wijk. In plaats van: We hebben de verkeerssituaties veranderd waardoor de veiligheid van de fietsers is vergroot. Dat gebeurt wel in binnensteden maar in het buitengebied, in de dorpen en wat grotere plaatsen is de fietser het sluitstuk: "O ja, de fietsers. We leggen even een fietspaadje aan. O er is eigenlijk geen ruimte, maar met een paar haakse bochten is het er wel in frommelen" Dus je werpt de fietser een bot toe en dan moet hij maar  tevreden zijn. 

Groet,

Marco
Antwoord }
#15
(27-Jan-2023, 09:59 AM)Niels van der Wal schreef: Hier moet ik naar rechts met mijn driewieler; hoe doe ik dat?

https://www.google.nl/maps/@51.9394888,5...312!8i6656

Niels, geitenpaadje? van der Wal


Bijzonder slecht over nagedacht daar. Rechtsaf is eerst oversteken en dan een haakse bocht moeten maken. Verdomd lastig met een trike, velomobiel of..

En dan de haaientanden.  Als overstekende fietser moet je voorrang verlenen aan auto's van rechts.  Daar is nauwelijks of eigenlijk helemaal geen ruimte voor.  Levensgevaarlijk, zou mijnoorsewl zijn.  En de auto van rechts, die moet vervolgens een paar meter verderop zelf voorrang verlenen.   Dan denk ik: plaats dan 10m eerder ook de haaientanden ten behoeve van de overstekende fietsers. Is gelijk de snelheid eruit ook.

Ach ja.. ik kijk nergens meer van op. Zoveel vreemde situaties die beter kunnen.
Antwoord }
#16
(27-Jan-2023, 10:04 AM)Roepers schreef: Volgens mij mag je daar niet naar rechts gezien de haaientanden. Je moet de rotonde rond rijden.

Groet,

Marco

Streetvieuw wordt vanaf een camera op een auto gemaakt; de camera staat niet op een fiets.
Volgens de infrastructuur moet ik als fietser de rotonde linksom nemen en dan de haakse hoek aan de overkant het 2 richtingen fietspad nemen. Dit kan niet zonder over de hoek te fietsen (te hoog) of door het gras te rijden. (Zeer onwenselijk).
In de praktijk neem ik een stukje van de weg en maak na 100 meter gebruik van de oprit naar de boerderij.
'S nachts is er weinig verkeer, dus kan dit makkelijk. Overdag heb ik vaker toeterende auto's achter me.

Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen.

Het liefst heb ik overigens een ronde hoek, maar ja, fietsers in de provincie......

Niels, ronde wielen, van der Wal
Antwoord }
#17
(27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen.
Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is.

www.magdatdingopdeweg.nl zie punt 4 Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#18
(28-Jan-2023, 02:58 AM)365cycle schreef:
(27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen.
Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is.

www.magdatdingopdeweg.nl zie punt 4 Wink

Met mijn Quest kon dit; helaas is mijn DF smaller.
Ik wil wel weten of het mogelijk is verweer te voeren op het punt dat het fysiek onmogelijk is de voorgeschreven weg te volgen.

Niels, in de bocht, van der Wal
Antwoord }
#19
(28-Jan-2023, 02:58 AM)365cycle schreef:
(27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: Ben benieuwd of ik ooit bekeurd zal worden vanwege het niet volgen van het fietspad en of deze boete rechtsgeldig is, aangezien het fysiek niet mogelijk is het fietspad te volgen.
Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is.

www.magdatdingopdeweg.nl zie punt 4 Wink

Site met plaatjes bij de nummers van verkeersborden, voor het geval je niet weet wat C14/C15 zijn: https://www.informatiebord.nl/oefenen/ve...overzicht/
Antwoord }
#20
(27-Jan-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: In de praktijk neem ik een stukje van de weg en maak na 100 meter gebruik van de oprit naar de boerderij.
'S nachts is er weinig verkeer, dus kan dit makkelijk. Overdag heb ik vaker toeterende auto's achter me.

(28-Jan-2023, 08:06 AM)Niels van der Wal schreef:
365cycle schreef:Hoe breed is jouw driewieler, eventueel met lading?
Als dat meer dan 75cm is mag je de weg daar namelijk gewoon volgen, desnoods tot het eind, tenzij er een bord C14/C15 geblurd is.
Met mijn Quest kon dit; helaas is mijn DF smaller.
Niet dat je dat ook maar één toeterende automobilist gaat schelen natuurlijk. Die ziet echt het verschil niet tussen de 67 cm van de DF en die 75 cm.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#21
(28-Jan-2023, 04:49 PM)Bacchus schreef: Niet dat je dat ook maar één toeterende automobilist gaat schelen natuurlijk. Die ziet echt het verschil niet tussen de 67 cm van de DF en die 75 cm.
Mwah, meestal gaat dat wel goed. De meesten zien die haakse bocht ook en zijn allang blij dat je op deze manier vlot uit de weg bent. Als je er vaak rijdt leren ze je kennen, heb ik ook op één woon-werkroute waar ik een kilometer voor een dorp de 60-weg op ga omdat het daarna niet meer vlot en veilig kan. Sommigen negeren het, anderen zwaaien een keer ofzo, maar toeteren gebeurt me daar niet meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#22
(29-Jan-2023, 11:59 AM)365cycle schreef:
(28-Jan-2023, 04:49 PM)Bacchus schreef: Niet dat je dat ook maar één toeterende automobilist gaat schelen natuurlijk. Die ziet echt het verschil niet tussen de 67 cm van de DF en die 75 cm.
Mwah, meestal gaat dat wel goed. De meesten zien die haakse bocht ook en zijn allang blij dat je op deze manier vlot uit de weg bent. Als je er vaak rijdt leren ze je kennen, heb ik ook op één woon-werkroute waar ik een kilometer voor een dorp de 60-weg op ga omdat het daarna niet meer vlot en veilig kan. Sommigen negeren het, anderen zwaaien een keer ofzo, maar toeteren gebeurt me daar niet meer.

Andersom gebeurd ook:
Vrachtwagens die dicht achter je gaan rijden en herhaaldelijk lang toeteren.
Een motorrijder die je de linker (!) berm insnijdt.
2 ervaringen met automobilisten die je velo total-loss rijden en dan zeggen dat ze je niet gezien hebben.
En recent de ervaring, dat ik voor een op het fietspad achteruit rijdende auto moest ontwijken en de politie beaamde dat ik niet zichtbaar was, omdat ik geen vlaggetje had.

Meestal gaat het goed; soms niet.

Niels, 'ze zien je niet', van der Wal
Antwoord }
#23
Die politieagent zou ik gemeld hebben.

Dat is echt een hele vreemde uitspraak voor iemand in zijn functie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#24
Klopt Niels, er zitten helaas idioten op de weg.
Overigens zou ik over de vrachtwagenchauffeurs ook een klacht ingediend hebben, net zoals ik een paar maanden geleden bij een buschauffeur gedaan heb.
Een motorrijder die dreigt, daar toeter ik tegen. Komen ze te dichtbij dan duw ik ze licht uit balans. Al ooit met een motorscooterrijder gehad, die stabiliteitsstrijd win je wel vanuit de velomobiel.
Antwoord }
#25
(29-Jan-2023, 02:49 PM)Wim -de roetsende schreef: Die politieagent zou ik gemeld hebben.

Dat is echt een hele vreemde uitspraak voor iemand in zijn functie.

Kreeg ook te horen van een pont medewerker dat het niet dragen van een vlaggetje eigen verantwoordelijkheid is.
Er was ook iets met de noodzaak van fietsvlaggetjes, gedragen door de politiek in, ik dacht, Amsterdam-Zuid.
De uitspraak van de politie agent was in voorheen fietsstad Nijmegen.

Ik denk dat de normen veranderen naar zinloze verwijten.

Niels, vlagloos, van der Wal
Antwoord }
#26
Ik had ooit een vlaggetje op mijn eerste trike. En bijna alle paarden waren bang.
Op mijn volgende fietsen heb ik geen vlaggetjes meer geplaatst en de paarden zijn veel kalmer.

Nu met een grote gele vlek zijn paarden vaak weer onrustig, zaterdag nog weer drie van de vier die ik die dag tegen kwam. Met daar nog weer een wapperend vlaggetje bij denk ik dat paarden helemaal wild zullen worden.

Daar denken die politici nooit aan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Regen in een VM zo...365cycle — 11:25 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Regen in een VM zond...Willeke_IGKT — 11:21 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen ver...Fietsbennie — 11:19 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Geen nieuw, maar jui...Wim -de roetsende — 11:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is 26 inch "u...365cycle — 11:10 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Je kunt ze waarsch...Hardloper — 10:17 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Nog steeds tot eind ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Je kunt ze waarschij...Willeke_IGKT — 10:08 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Hoe lang moet je nog...Hardloper — 09:18 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Ik heb een jaar of...Hardloper — 09:17 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Ik heb een jaar of z...Willeke_IGKT — 09:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Van die laatste blog...PieterTrapt — 08:50 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt mi...PieterTrapt — 08:20 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind sowieso dat ...GHOOGEN — 08:14 PM