Internationale regels
|
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
19-May-2023, 09:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-May-2023, 09:40 AM door Hardloper.)
Ik zou hier graag een overzichtje willen maken met de internationale en misschien ook wel de natioNel regels. Ik vond het meest raakvlakken met veiligheid, dus vandaar hier.
Ik heb al een reactie van de Federale politie van België. Voor andere landen graag jullie hulp.
België
Beste
Het is de wegcode zoals een driewielige fiets maar natuurlijk met enkele uitzondering...
Ligfiets en velomobiel
De ligfiets (“een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie”) en de velomobiel (“een ligfiets met een carrosserie”) werden opgenomen in de wegcode als specifieke vormen van rijwielen. Door de wijziging van 22 juni 2020 (gelijkstelling met fietsers) moesten deze voertuigen verplicht op het fietspad rijden. Door hun geringe hoogte en vaak hoger dan gemiddelde snelheid zijn ze voor bestuurders op de rijbaan vaak moeilijk waar te nemen en dat levert verkeersveiligheidsproblemen op, bijvoorbeeld ter hoogte van kruispunten. Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan. ook nieuw: 6° De velomobielen moeten altijd voorzien zijn van een gele of oranje reflecterende strook op de zijkanten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Mooi topic. Wat betreft eigenschappen van het voertuig; het is maar de vraag of je daar als Nederlander ook aan moet voldoen. Dit aangezien je voertuig moet voldoen aan de eisen in het land waar het geregistreerd staat, ik neem aan dat dit bij een fiets het thuisland van de berijder is.
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
Geen idee hoe het precies zit. Maar wegcode waar je wel en niet mag fietsen is wel goed om te weten hoe en wat. En daarbij als je makkelijk kan voldoen aan de regelgeving van een land. Waarom zou je daar dan niet aan voldoen? Hoe minder discussie met de meneer/mevrouw de agent, hoe beter.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(19-May-2023, 11:34 AM)365cycle schreef: Dit aangezien je voertuig moet voldoen aan de eisen in het land waar het geregistreerd staat, ik neem aan dat dit bij een fiets het thuisland van de berijder is. Goed punt maar alleen motorvoertuigen (of motorrijtuigen? dus incl snor- en brom-fietsen/-mobiels) worden geregistreerd. Voor niet-gemotoriseerde voetuigen is zelfs geen enkele keuring of toelating vereist. Ik denk dus dat de wetgever van de fietser verwacht dat die zelf kan inschatten of zijn voertuig veilig is en aan de regels voldoet. Dat betekent dus ook dat je de regels kent en begrijpt.
Berichten: 1.640
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2067
1935 x bedankt in 761 berichten
De Duitse regels hier op een rijtje
https://www.radfahren.de/service/verkehr...radfahrer/
en hier
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zw...radfahrer/
Kwam deze nog tegen:
Vertaling: moet je bij dit bord van de fiets af?
Nee, deze toevoeging kan je niet tot afstappen dwingen. Wanneer wegwerkzaamheden het fietspad blokkeren, mag je uitwijken naar de straat.
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
@bachus Ik ga dit toevoegen aan de main bericht later. Maar mijn Duits is niet zo goed om dingen goed te vertalen uit je links.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 435
1626 x bedankt in 792 berichten
19-May-2023, 08:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-May-2023, 08:58 PM door datakneder.)
(19-May-2023, 02:04 PM)Bacchus schreef: (19-May-2023, 11:34 AM)365cycle schreef: Dit aangezien je voertuig moet voldoen aan de eisen in het land waar het geregistreerd staat, ik neem aan dat dit bij een fiets het thuisland van de berijder is. Goed punt maar alleen motorvoertuigen (of motorrijtuigen? dus incl snor- en brom-fietsen/-mobiels) worden geregistreerd. Voor niet-gemotoriseerde voetuigen is zelfs geen enkele keuring of toelating vereist. Ik denk dus dat de wetgever van de fietser verwacht dat die zelf kan inschatten of zijn voertuig veilig is en aan de regels voldoet. Dat betekent dus ook dat je de regels kent en begrijpt.
Er mag dan wel geen keuring(srapport) voor een fiets zijn. Er zijn weldegelijk eisen aan een fiets op de openbare weg. (Verlichting, reflectie, bel etc.) Ik denk dat je een sterk punt hebt bij een rechter door te wijzen op wat 365cycle poneert.
Daarnaast is het verstandig om het niet tot bij de rechter te laten komen en oom agent rustig en beleefd (zeker hier in Duitsland) te woord te staan.
Drie zaken die duidelijk anders zijn hier in Duitsland voor fietsers:
Het bord (240)
Geeft aan dat dit pad gedeeld wordt door voetgangers en fietsers en fietser zullen alles moeten zich aanpassen aan de voetgangers. Ergo hond aan de lijn links en baasje rechts, dan zou ik maar heel hard remmen en vriendelijk vragen of je er voorbij mag. De voetganger hoeft totaal geen rekening met jou te houden.
Een fiets mag geen ander geluidssignaalvoortbrengend item anders dan een bel hebben gemonteerd aan het voertuig. Dus geen claxon.
Bellen daarentegen mag altijd. In Nederland alleen ter voorkoming van direct dreigend gevaar, maar hier is het heel normaal om even te bellen als je inhaalt/voorbijrijdt. (Een permanente bel is daarentegen wel wettelijk verboden)
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
In Duitsland was er een uitzonderingsregel dat je als buitenlander die korter dan 1 jaar in Duitsland verblijft een fiets mocht hebben die voldoet aan de regels van het thuisland. Of dat nog actueel is, weet ik niet.
In Duitsland zijn er bijvoorbeeld veer strengere regels over Fietsverlichting. Wel wordt er in dit Artikel al naar verwezen dat het wetsartikel door Europese wet en regelgeving ingehaald gaat worden.
Naast de wet en regelgeving zijn er in veel landen ook nog uitzonderingen een soort van gedoogbeleid. In Duitsland heb je dat als het Fietspad in een slechte toestand is, bijvoorbeeld. maar ook dat is weer afhankelijk van hoe streng de betreffende agent het opvat. Ook een smal twee richtingen fietspad kun je om die reden mijden. Ongeveer zoals de Nederlandse agent al lang blij is dat je licht hebt, die gaat echt geen keurmerkje zitten zoeken.
Op het velomobielforum is er ook een draadje over, maar die kan ik zo gauw niet vinden, die zijn al wat verder in het verzamelen.
Wet en regelgeving met alle nuances is buitengewoon complex, en vaak ook nog situatie afhankelijk. Ik houd het daarom bij logisch nadenken, wat me verstandig lijkt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|