Fietsverlichting vaak té fel Of (gevaarlijk) afwezig
|
Berichten: 3.511
Topics: 117
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4000
4430 x bedankt in 2945 berichten
Wijde lichtbundel mag in Nederland
In tegenstelling tot landen als Frankrijk en Duitsland worden er in Nederland geen eisen gesteld aan de sterkte van de lichtbundel.
Wouter Duijndam, technisch fiets-expert ANWB: ‘Daardoor mag je een lichtbundel hebben waarbij de lichtstralen steeds verder uit elkaar lopen. Dit is voor een tegenligger echt vervelend om in te kijken.’
Fietsverlichting: te fel óf afwezig | ANWB Ledenpeiling | Kampioen
----
Hoe zit dit eigenlijk met die koplampen op onze VM's? En open liggers, wanneer we die B&M Lumotec IQ Cyo Premium 80 en Busch & Müller IQ-X 150 Lux, B&M IQ-XS:, B&M IQ-XM: gebruiken. Maar ook die exotische die we op de Duitse VM's zien. Lupine of hoe heet die. En weet iemand hoe de regels precies zijn in Frankrijk en in Duitsland? Vooral voor mezelf zou ik het wel willen weten van Duitsland, daar zie ik mezelf net wat eerder rijden in de toekomst, dan in Frankrijk. Een reisje naar de Moezel streek lijkt me best leuk met de QV.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.119
Topics: 122
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8202
3315 x bedankt in 1550 berichten
B&M en Lupine zijn Duitse lampen. Die aan de Duitse StVZO norm moeten voldoen. https://www.stvzo.de/
En daarmee voldoen nagenoeg alle VM's aan de StVZO norm. Idem voor HP Velotechnik open liggers.
Berichten: 2.059
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 856
4038 x bedankt in 1905 berichten
, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:22 PM door Jeroen S.)
In Nederland zijn de fietsverlichtingsregels erg oud, maar nog wel een keertje aangescherpt. Volgens mij moet je een helder wit licht hebben voor en achter een rood licht. Beide mogen niet knipperen. Veel concreter wordt het niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...-een-fiets
In Duitsland moet het voldoen aan die wettelijke regels. Volgens mij heel concreet gedefinieerd in 10 Lux op een meter afstand minimaal. Ik heb het niet nagelezen. Heb je een lamp die voldoet aan de Duitse regels, dan is het goed. Knipperende verlichting mag in Duitsland ook niet.
Berichten: 3.511
Topics: 117
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4000
4430 x bedankt in 2945 berichten
, 07:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:33 PM door Hardloper.)
(, 06:43 PM)Hoekie schreef: B&M en Lupine zijn Duitse lampen. Die aan de Duitse StVZO norm moeten voldoen. https://www.stvzo.de/
En daarmee voldoen nagenoeg alle VM's aan de StVZO norm. Idem voor HP Velotechnik open liggers.
Daar zeg je iets waar ik niet aandacht.
(, 07:19 PM)Jeroen S schreef: In Duitsland moet het voldoen aan die wettelijke regels. Volgens mij heel concreet gedefinieerd in 10 Lux op een meter afstand minimaal. Ik heb het niet nagelezen. Heb je een lamp die voldoet aan de Duitse regels, dan is het goed. Knipperende verlichting mag in Duitsland ook niet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.059
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 856
4038 x bedankt in 1905 berichten
Hier nogmaals de regels in wat eenvoudiger taalgebruik van de ADAC. Kort samengevat, de lampen moeten een typegoedkeuring hebben. Je voorlampen hebben dat, de achterlampjes weet ik zo niet zeker. Ruckstrahler zijn reflectoren. Je kunt zoeken naar de goedkeuring, op de lamp zelf zoals aangegeven in de tekst, vaak is dat in heel erg kleine lettertjes. Een hoofdletter K en een golfje in 6punts ofzo. Een CE nummer is voor Motorfietsen.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zw...leuchtung/
Hier de wettekst voor alleen de fietsverlichting. https://www.gesetze-im-internet.de/stvzo_2012/__67.html
Ik snap best een beetje Duits maar dat even vertalen zit er toch niet in.
Veel velomobielen voldoen misschien niet helemaal aan de regels maar uit het item ontmoetingen met de politie op het Duitse Forum maak ik op dat de politie vooral geintereseerd is of er een motortje in zit, of je wel netjes op de juist plek rijdt.
Berichten: 6.470
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13525
10444 x bedankt in 5064 berichten
Over dat stukje prachtwerk van de ANWB, op een ander platform:
Citaat:Over de fatbike klagen is toch wel een beetje 2025, en de helmdiscussie is inmiddels ook wel zo ongeveer uitgemolken. De ANWB heeft weer wat nieuws verzonnen om de fietser als schuldige aan te wijzen:
Na te laag, te donker gekleed, en te weinig licht hebben we nu teveel licht. Volgende smoes: "Sorry ik zag je niet, je verblindde me!"
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 590
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 446
1152 x bedankt in 545 berichten
Ja, met een "enquête" er bij:
Wordt u wel eens verblind door fietsers....
Ja natuurlijk, maar dat valt in het niet bij hoe vaak en hoe veel feller ik wordt verblind door automobilisten...
Maar die optie kon je niet aankruisen.
Berichten: 2.576
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3914 x bedankt in 2171 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door ZoefZoef.)
Te felle verlichting op fietsen stoort me mateloos. Dat mag, zeker op fietspaden, van mij best een stukje minder. Vaak stralen die gemotoriseerde fietsen en fatbikers dermate veel licht uit dat ik niet mee kan zien wat rer nou achter ze rijdt. Het is een grote lichtvlek die ze uitstralen en ik vind afstand inschatten er ook lastiger door. Prima als je zichtbaar wil zijn, maar niet voor de tegemoetkomende fietser die daar recht in kijkt.
Vind dus dat de anwb een puntje heeft hier.
Berichten: 2.119
Topics: 122
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8202
3315 x bedankt in 1550 berichten
(8 uren geleden)ZoefZoef schreef: Te felle verlichting op fietsen stoort me mateloos. ..
Het is niet zozeer fel als wel verkeerd afgesteld of koplampen zonder bovenste begrenzing.
Met dynamo en gloeilampjes maakte dat allemaal niet zoveel uit, maar met de led koplampjes helaas wel. Zelfs met de zwakste led koplampjes.
Het grappige (niet) is dat beide niet veel zien.
Het wordt tijd dat StVZO eisen ook in NL doorgevord worden anders blijven we ons ergeren. Daar had de ANWB beter voor geopperd dan weer een zinloze enquete.
Berichten: 2.743
Topics: 85
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2636
2896 x bedankt in 1272 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Roepers.)
Als ik terugdenk aan mijn jeugd met een gloeilampje als voorlamp,gevoed door een dynamo die dmv van de voorband werd aangedreven. Dat fietste aanmerkelijk zwaarder. Het was maar een enkel draadje dat vaak brak of anders waren er wel problemen met de massa. Toen kwam de HR-dynamo als grote verbetering gespresenteerd, maar die verbtering viel in het niet met de naafdynamo die door SON sterk verbeterd werd, dubbel bedraad en inmiddels LED verlichting voedend. Als ik op de Grashopper fiets dan verbaas ik mij over de grote hoeveelheid licht uit de SON-voorlamp. Echt gigantisch vergeleken met de ietsverlichting uit mijn jeugd. Inmiddels is ook Lithium ion batterij gemeengoed geworden en nu zijn er geen grenzen meer en beginnen we elkaar te verblinden met de fietslampen. Maar herinner ik mij nu goed dat dat ook in mijn jeugd een puntje was. Richt je lamp naar beneden, naar het wegdek en niet recht op de ogen van je tegenligger? Dus zelfs die zwakke lampjes van vroeger konden wel eens hinderlijk worden? En het grootste probleem is dus het richten van de voorlamp recht vooruit ipv naar de grond en dus niet de sterkte?
Groet,
Marco
Berichten: 2.237
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1857 x bedankt in 1048 berichten
(8 uren geleden)ZoefZoef schreef: Vind dus dat de anwb een puntje heeft hier.
Ik ook!
Als elke fietser nou even elke tegenligger met te fel licht bij het passeren toeroept dat de lamp verblindt, is het hopelijk snel opgelost. Ik doe in ieder geval mijn deel.
Berichten: 3.511
Topics: 117
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4000
4430 x bedankt in 2945 berichten
Vorige jaar, ik zette mijn grote licht op op. Nou al heel snel kreeg ik van Jan te horen dat het veel te fel was voor hem in de spiegels. Dus wij hebben echt wel bakken met licht in onze VM's.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 724
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 862
2003 x bedankt in 677 berichten
(8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Ja, met een "enquête" er bij:
Wordt u wel eens verblind door fietsers....
Ja natuurlijk, maar dat valt in het niet bij hoe vaak en hoe veel feller ik wordt verblind door automobilisten...
Maar die optie kon je niet aankruisen.
Precies dit dacht ik ook toen ik dit draadje las...
Ja, fietslampen zijn ook fel tegenwoordig. Maar laten we vooral blij zijn dat er licht brandt op veel fietsen, dit is ook anders geweest.
En ja, binnen de met straatlantaarns verlichte bebouwde kom is het wellicht niet nodig, die felle lampen, maar ik rijd door de Groningse polder in de donkere winter ook met een flinke bak licht om zelf de weg goed te kunnen zien. In de bebouwde kom zet ik ze vaak uit en rijd alleen met de dagrijverlichting of in ieder geval maar 1 koplamp.
Ik ben blij dat er nu goede lampen beschikbaar zijn in tegenstelling tot de dynamolampjes die Marco al even aanhaalt...
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 590
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 446
1152 x bedankt in 545 berichten
Irritant zijn ook de automatische groot-lichtschakelaars van auto's. Die moeten automatisch dimmen bij tegenliggers, maar op fietsers reageren ze vaak niet.
Daarvoor heb ik dus mijn groot-licht, even knipperen en de automaten dimmen.
Een andere irritatie is: als je op een links-liggend tweerichtingenfietspad rijdt, wordt je heel vaak verblind door auto's. Die hebben namelijk koplampen die extra fel naar de berm schijnen. Moet ook dan regelmatig mijn groot-licht in stelling brengen om nog net de rand van het fietspad te kunnen zien.
Berichten: 2.237
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1857 x bedankt in 1048 berichten
Ik ben door alle verblindende lampen van fietsers, auto's en die bezorgbrommertjes ondertussen al een paar jaar gestopt met het fietsen in het donker.
Berichten: 2.576
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3914 x bedankt in 2171 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door ZoefZoef.)
(2 uren geleden)TimSch schreef: (8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Ja, met een "enquête" er bij:
Wordt u wel eens verblind door fietsers....
Ja natuurlijk, maar dat valt in het niet bij hoe vaak en hoe veel feller ik wordt verblind door automobilisten...
Maar die optie kon je niet aankruisen.
Precies dit dacht ik ook toen ik dit draadje las...
Ja, fietslampen zijn ook fel tegenwoordig. Maar laten we vooral blij zijn dat er licht brandt op veel fietsen, dit is ook anders geweest.
En ja, binnen de met straatlantaarns verlichte bebouwde kom is het wellicht niet nodig, die felle lampen, maar ik rijd door de Groningse polder in de donkere winter ook met een flinke bak licht om zelf de weg goed te kunnen zien. In de bebouwde kom zet ik ze vaak uit en rijd alleen met de dagrijverlichting of in ieder geval maar 1 koplamp.
Ik ben blij dat er nu goede lampen beschikbaar zijn in tegenstelling tot de dynamolampjes die Marco al even aanhaalt... Ik heb eigenlijk liever een tegenligger op de fiets zonder verlichting, dan eentje met te felle of verkeerd verspreid licht. Zeker als dit binnen de bebouwde kom met straatverlichting is vind ik het irritant als er dan zo'n waas licht verschijnt.
Berichten: 180
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
459 x bedankt in 179 berichten
Fel verlichte tegenliggers zijn voor mij nu ook een issue. Een deel van mijn route volgt een oude spoorweg en die loopt dwars door de natuur met veel bomen errond en straatverlichting is er niet. Nu de bladeren aan het vallen zijn is het zo al wat opletten waar het asfalt onder de bladeren zit en waar de berm begint omdat we onder zo'n vlakke hoek kijken. Zolang er geen of normale tegenliggers zijn: niks aan de hand, dan zie ik het wel.
Als ik dan zo'n kieken tegenkom dat de Japanners extra licht probeert te geven wordt het al een heel stuk moeilijker om dat te zien, en dan ga ik wat meer "op het gevoel" rijden, oftewel waar ik zeker weet dat het asfalt zit als ik het niet zie. Jammer voor die verblindende tegenligger, maar dan kan het zijn dat die niet zoveel plaats meer over heeft (fietspad is zo'n 2,5 meter breed). Een enkeling heeft door dat ik moeite heb met het overdreven tegenlicht, maar de meesten snappen de hint toch niet (ik houd mijn hand op een manier die typisch is om tegen fel licht in te kijken of roep "te veel licht!").
Mijn ervaring is dat het doorgaans ligt aan ofwel een slecht lichtbeeld (zaklamp op een fiets) ofwel een te hoog gerichte lamp. De felheid op zich is minder van belang. Er zijn soms gevallen die mij al op honderden meters afstand al echt storen.
Wat overigens echt gevaarlijk is, is een donker geklede, onverlichte voetganger tussen jou en zo'n verblindende tegenligger in. Die rijd je ondersteboven voordat je weet dat ie er is.
Berichten: 347
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1370
855 x bedankt in 344 berichten
Felle fietsverlichting is (zeker als die belabberd is afgesteld qua richting van de bundel) niet prettig maar dan weet je tenminste dat er iemand rijdt. Vele malen vervelender vind ik mensen zonder licht (zowel fietsers als voetgangers) die ineens uit het niets opdoemen. Ook uitermate ergerlijk: zogenaamde "slimme" auto lichten. Minstens de helft van de tijd registreren ze geen fietsers en als ze dat wel doen dan slaat regelmatig het groot licht nèt te vroeg weer aan (omdat je fietlichtje uit het beeld van de sensor is) waardoor je alsnog een flashbang te verduren krijgt. Extra fel omdat de auto nu vlak bij je is
|
Gebruikers die dit topic lezen: Willeke_IGKT, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|