Trommelremmen
|
Berichten: 5.910
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2136
7528 x bedankt in 3704 berichten
25-Jun-2023, 10:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2023, 10:14 PM door Wim -de roetsende.)
(25-Jun-2023, 09:36 PM)Hardloper schreef: Hoe vaak stellen jullie de remmen bij ?
Ik denk 1x per jaar maximaal. Misschien nog wel iets minder, maar ik rem ook niet zoveel
Mijn optie staat er niet.
90mm, want van de 70mm waar ik een jaar te lang mee heb rondgereden heb ik echt zo ongelooflijk veel spijt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.766
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2986
3263 x bedankt in 2262 berichten
Wim ergens is darn optie 2 met optie 4 gecombineerd
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.999
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2966 x bedankt in 1640 berichten
25-Jun-2023, 10:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jun-2023, 06:54 AM door ZoefZoef.)
De remmen van de Quest heb ik in de 5dkm die ik er mee heb gereden een keer oonieuwrvafgerteodm
Waar ik in het begin best de rem hard moest indrukken om de rem vast te zetten op de parkeerstand, werd dat gaandeweg makkelijker tot op een gegeven moment de rem eigenlijk nauwelijks meer het wiel blokkeerde.
Nu met de roets moet ik de schijfremmen weer een keertje opnieuw bijstellen. Ik moet m weer net teveel indrukken naar mn zin. Ik wil dat i wat eerder aangrijpt.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(25-Jun-2023, 10:43 PM)ZoefZoef schreef: oonieuwrvafgerteodm
Berichten: 1.999
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2966 x bedankt in 1640 berichten
(26-Jun-2023, 12:09 AM)365cycle schreef: (25-Jun-2023, 10:43 PM)ZoefZoef schreef: oonieuwrvafgerteodm
Vrij vertaald: opnieuw afgesteld
Berichten: 1.999
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2966 x bedankt in 1640 berichten
Nu we het toch over remmen hebben. Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.
De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.
Berichten: 989
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1664 x bedankt in 893 berichten
Over wat voor remmen hebben we het precies? Mechanische schijfremmen? Haal je wiel er even uit, dan kun je vast wel zien hoeveel vlees er nog op zit. Had je maar hydraulische remmen, die zijn zelfstellend.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.480
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 280
2871 x bedankt in 1338 berichten
Bij veel schijfremmen kun je er van de bovenkant inkijken. De blokjes hebben vaak een donker remmateriaal en dat zit dan op een stukje metaal geplakt. Sommigen hebben twee oortjes die er bovenuit steken, die zie de dan naar elkaar toe bewegen als je remt. Dikke kans dat er dan in de gebruiksaanwijzing staat dat je de blokjes moet vervangen als de afstand tussen die twee oortjes te klein wordt.
Ik heb overigens 90mm trommels in de houten Velomobiel. Omdat die in de donorquest zaten, maar ik had ook niks anders gewild. Ben nog geen echte berg afgereden, bij 70 km/h vind ik het meestal wel mooi geweest, waarbij dat ook in samenhang met de wegkwalteit en de inschatting van potentiele risico's. Overigens is daarvoor een afdaling van zon 50 hoogte meters al voldoende. Uitstekende wegkwaliteit, geen ander verkeer, alle ruimte en geen T spliting onderaan de afdaling hoop ik nog es tegen te komen.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 441
1641 x bedankt in 798 berichten
(26-Jun-2023, 05:45 PM)Jeroen S schreef: Overigens is daarvoor een afdaling van zon 50 hoogte meters al voldoende. Uitstekende wegkwaliteit, geen ander verkeer, alle ruimte en geen T spliting onderaan de afdaling hoop ik nog es tegen te komen.
Deze afdaling is niet heel ver bij je vandaan. Ik heb hem nog niet geprobeerd met de velomobiel. Vroeger toen ik nog in Kleve woonde en dit vaak reed op een tweewielligfiets, was 50 geen probleem. Maar in de winter als je nog niet warm gefietst bent is het behoorlijk koud. Met een VM moet je hier met gemak 70 halen.
Berichten: 2.766
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2986
3263 x bedankt in 2262 berichten
@datakneder, Ah interessant om eens mee te nemen bij familie bezoek in de toekomst
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
(26-Jun-2023, 02:11 PM)ZoefZoef schreef: Nu we het toch over remmen hebben. Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.
De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.
Welk merk schijfremmen heb je? De Avid BB7 hebben een indicator in de stelringen.
Berichten: 1.999
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2966 x bedankt in 1640 berichten
(26-Jun-2023, 08:18 PM)Tom Fekkes schreef: (26-Jun-2023, 02:11 PM)ZoefZoef schreef: Nu we het toch over remmen hebben. Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.
De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.
Welk merk schijfremmen heb je? De Avid BB7 hebben een indicator in de stelringen. Avid bb7. Zal eens kijken of ik die indicator kan vinden.
Remmen doet ie nog goed gelukkig, dus dat is het probleem niet maar zou graag weten hoe ver ze geen zijn inmiddels.
De insteldingetjes op de remhendel, die kan ik niet verder uitdraaien. Die zitten een beetje op de max.
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
(26-Jun-2023, 08:42 PM)ZoefZoef schreef: (26-Jun-2023, 08:18 PM)Tom Fekkes schreef: (26-Jun-2023, 02:11 PM)ZoefZoef schreef: Nu we het toch over remmen hebben. Hoe weet ik zonder dat ik het spul uit elkaar haal of mn remblokken 'op' zijn?
De roets heeft er ca 5000-5500km opzitten nu en ik moet de hendel steeds verder inknijpen. Ik heb ze al eens bijgesteld.
Kan dan naar mijn idee of de remblokken zijn, maar ook de remkabel die wat uitgerekt is door gebruik.
De remblokken lopen niet aan, en ben bang dat als ik ze eruit haal om te kijken, ze dat wel gaan doen en ik vind schijfremmen instellen een ramp.
Welk merk schijfremmen heb je? De Avid BB7 hebben een indicator in de stelringen. Avid bb7. Zal eens kijken of ik die indicator kan vinden.
Remmen doet ie nog goed gelukkig, dus dat is het probleem niet maar zou graag weten hoe ver ze geen zijn inmiddels.
De insteldingetjes op de remhendel, die kan ik niet verder uitdraaien. Die zitten een beetje op de max.
De instelringen op je hendel zijn voor je kabel. Die moet je niet gebruiken. Op de grootste rode knop aan de binnenzijde van je remmen zie je een palletje zitten. Als die erg naar binnen loopt slijten de blokken. Maar zo te horen heb je de remmen bijgesteld met de draaiknoppen bij je hendels. Dat is niet goed. Geef daar wat ruimte en doe het met de rode knoppen op de rem.
Dit is de link van ACE om de remmen te stelen: https://www.youtube.com/watch?v=slxZh9c_Qys
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
Typisch herkenbaar dat de trommelremmen van mijn Strada, na de onderhoudsbeurt tussen kerst en nieuwjaar de eerste 3 maanden perfect remmen.
Daarna begint er eentje te blokkeren, en dan weer na een periode begint deze te glijden.
De remmen worden geleidelijk slechter. Maar kun je door bijstellen niet echt verbeteren naar mijn mening.
Hoe zie je welke afmeting je hebt? Wat meet je dan?
Als dat verschil met die 90mm zo groot is, als jullie zeggen, laat Ik komende kerst 90mm trommels monteren.
Bedankt voor dit onderwerp te belichten.
Berichten: 259
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 344
780 x bedankt in 255 berichten
(27-Jun-2023, 08:06 PM)GerDilven schreef: Maar kun je door bijstellen niet echt verbeteren naar mijn mening.
Nee, maar wel door, vooral 's winters, de as van de remhevel regelmatig wat olie op te doen. Die wil door pekel weleens wat gaan roesten waardoor de hevel slechter draait en dan krijg je genoemde problemen
Citaat:Hoe zie je welke afmeting je hebt? Wat meet je dan?
De trommeldiameter. Wanneer je het wiel eraf haalt kun je deze aan de binnenkant meten.
Citaat:Als dat verschil met die 90mm zo groot is, als jullie zeggen, laat Ik komende kerst 90mm trommels monteren.
Je zult toch echt dat hevel-asje regelmatig moeten smeren anders hou je dit probleem.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
27-Jun-2023, 08:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jun-2023, 09:21 PM door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
Mijn toelichting: altijd 90 en tijdens de Snoek L test voor het eerst met 70. Die remde met 70 ontzettend goed.
Dan denk ik: '90mm en achteraf gezien was 70mm ook prima'
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
(27-Jun-2023, 08:12 PM)twilwel schreef: (27-Jun-2023, 08:06 PM)GerDilven schreef: Maar kun je door bijstellen niet echt verbeteren naar mijn mening.
Nee, maar wel door, vooral 's winters, de as van de remhevel regelmatig wat olie op te doen. Die wil door pekel weleens wat gaan roesten waardoor de hevel slechter draait en dan krijg je genoemde problemen
Citaat:Hoe zie je welke afmeting je hebt? Wat meet je dan?
De trommeldiameter. Wanneer je het wiel eraf haalt kun je deze aan de binnenkant meten.
Citaat:Als dat verschil met die 90mm zo groot is, als jullie zeggen, laat Ik komende kerst 90mm trommels monteren.
Je zult toch echt dat hevel-asje regelmatig moeten smeren anders hou je dit probleem.
Gelijk Maar even gedaan. Bedankt voor de tip.
Beide draaipunten en het hevel-asje gesmeerd, verschilt nog minimaal wel gelijk nog even wat bijgesteld.
Het is toch een 70mm trommelrem.
Berichten: 898
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1546 x bedankt in 629 berichten
De remschijven van mijn DF schuur ik wel eens als de rem-prestatie tegen gaat vallen.
Heeft dit eigenlijk zin?
Niels, geen baardje, van der wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(27-Jun-2023, 08:27 PM)Hoekie schreef: Die remde met 70 ontzettend goed. Net schoon werkt het idd prima.
Overigens, nog een herkennigspunt is als de stickers er nog op zitten: Sturmey Archer XL-SD = 90mm, X-SD = 70mm.
Berichten: 1.480
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 280
2871 x bedankt in 1338 berichten
Je kunt ook het wiel demonteren en dan even de binnenkant van de trommel meten. Dat gaat niet bij iedere Velomobiel even makkelijk.
Ook met 90er trommels wordt de werking minder als de omstandigheden slecht zijn. Droog zomerweer, is er niks aan de hand, koud, vochtig winterweer, dan wil er langzaam nog wel eens iets vast gaan zitten. Het hierboven genoemde remheveltje, vocht in de kabels. Opschuren van de blokken blijkt bij mij vooral effectief als ze glazig worden, maar dat zie je pas als je het wiel eraf hebt. Ook als er wat vervuiling op de blokken of in de trommel zit helpt het.
Op het Duitse Forum worden er ook wat positieve ervaringen gemeld met het aanbrengen van schuine groeven in de blokken. Heb ik zelf niet geprobeerd.
Met een beetje aandacht en onderhoud, werkt het echt een stukje prettiger. Zo'n lekkere "Klak" als bij een rechtopfiets geven mijn hendeltjes niet. Ik heb voor iedere rem een aparte hendel op de tankbesturing.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
28-Jun-2023, 01:25 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jun-2023, 01:26 AM door 365cycle.)
(27-Jun-2023, 10:30 PM)Jeroen S schreef: Je kunt ook het wiel demonteren en dan even de binnenkant van de trommel meten. Dat gaat niet bij iedere Velomobiel even makkelijk. Vandaar mijn tip
(27-Jun-2023, 10:30 PM)Jeroen S schreef: Ook met 90er trommels wordt de werking minder als de omstandigheden slecht zijn. Droog zomerweer, is er niks aan de hand, koud, vochtig winterweer, dan wil er langzaam nog wel eens iets vast gaan zitten. Klopt. Echter lees ik op diverse plaatsen dat de 90mm trommels minder gevoelig zijn voor onderhoud dan de 70mm trommels. Ik heb er zelf nog onvoldoende ervaring mee, hoewel de DF zowel m'n eerste fiets is met 70mm trommels als de enige fiets waarbij ik last had van een slepende rem.
Daarnaast heb ik bij de DF veel sneller de neiging om de boel even schoon te maken, omdat de remmen veel minder "reserve" hebben. De Bülk remt nu eigenlijk verschrikkelijk (ok da's wat overdreven, maar het is lang niet zoals het was), en ik kom nog niets tekort; bij de DF had ik al veel eerder ingegrepen.
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
Volgens mij zijn die Sturmey Archer trommelremmen beide 100 mm en 36 gaats en is er een met 70 mm remschoenen en heeft de andere 90 mm remschoenen. Dat zou betekenen dat er gewoon een 90 mm in kan met dezelfde spullen (velg en spaken) enkel moet je van wat ik zie de remverankering aanpassen daar moet een gat in voor de bevestiging aan de onderkant van wat aan de veerpoot zit (draagarmpje?) en een stuk afgezaagd.
Freek
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
70 mm remmen en na 2 jaar laten ombouwen naar 90mm.
Telkens na een half jaar gaven die 70mm remmen ellende, waardoor onderhoud nodig was.
Nu die nieuwe 90mm remmen testen.
Berichten: 1.480
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 280
2871 x bedankt in 1338 berichten
Hallo Freek 1970 volgens mij zie je dat verkeerd. Het gaat om de diameter van de remtrommel, dus van de binnenzijde van de naaf.
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
25-Nov-2023, 10:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Nov-2023, 10:10 PM door Freek1970.)
Jeroen schreef Citaat:Hallo Freek 1970 volgens mij zie je dat verkeerd. Het gaat om de diameter van de remtrommel, dus van de binnenzijde van de naaf.
Ja die trommel diameter gaat het om met het remmen, bij het inbouwen gaat het me om de buitendiameter vanwege spaaklengte. Die buitendiameter is bij beide SA remmen gelijk. Dus zijn 90 mm zo in te spaken volgens mij.
Freek
Berichten: 1.480
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 280
2871 x bedankt in 1338 berichten
Die is niet gelijk. Zie de datasheets van SA. Voor de 90er is er een Pitch circle van 109mm, voor de 70ers is het 89,8mm.
https://www.sturmey-archer.com/files/cat...20HUBS.pdf
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|