Nieuwe ligliefhebber
|
Berichten: 4
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 0
14 x bedankt in 4 berichten
02-Jul-2023, 11:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2023, 11:11 AM door LowRacer.)
Hallo!
Mijn naam is Jan Ybo, ik kijk al een tijdje mee. Ik heb me maar geregistreerd omdat ik een van mijn fietsen van de hand wil doen, en dat doe ik liever bij mede liggers dan meteen op Marktplaats.
Ik fiets ruim 20 jaar op diverse liggers, ik zal nog een volledig topic daarover aanmaken. Op dit moment is mijn Nr1 fiets een M5 Low Racer, die ik een paar jaar terug behoorlijk in de 21e eeuw ge-upgrade heb naar hoge carbon velgen, Shimano Di2 schakelen en een powermeter.
Je vind me meestal in de regio rond Harderwijk, in bossen of de polders van Flevoland. Dat laatste is waar de fiets zich het meest thuis voelt
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
Kijk, dat is nou nog eens een mooie fiets voor Paulus.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
(02-Jul-2023, 11:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Kijk, dat is nou nog eens een mooie fiets voor Paulus.
Mee eens; snel en geschikt voor lange afstanden. (Ik deed 3 keer per week 110km woon-werk op de carbonversie met staartpunt, maar ik ben een uitzondering.)
Het voordeel van een low is, dat je bij stilstand makkelijk met 2 voeten op de straat en dus stabiel staat. (Je moet wel leren wegrijden, omdat je met klikpedalen tijden het wegrijden de 2e voet moet inklikken. Is ff oefenen. )
Het nadeel van een low vind ik, dat je als fietser volledig wegvalt bij aan de straat geparkeerde auto's. Hierdoor is het geen stadsfiets. In Utrecht, waar ik woonde, fietste ik hierom met de low andere routes dan met de MTB en op tochten was de bebouwde kom bij voorkeur te vermijden. De hoge snelheid en het fietsgemak/plezier maakte dit meer dan goed.
Als Paul nog nooit op een ligfiets gefietst heeft blijft mijn advies eerst een simpele ligfiets te proberen. (En als hij gecharmeerd is van de 3 wieler, ooit aan een velomobiel gedacht? Snel, zeer relaxed en uitermate geschikt voor woon-werk).
Niels, van alle fietsmarkten thuis, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
Welkom op het schrijvende gedeelte van het forum trouwens Jan
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 4
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 0
14 x bedankt in 4 berichten
Ho stop, deze M5 staat niet te koop hoor! Dat gaat om een Optima Rhino Trike. Ik zal meteen een advertentie maken in het te koop gedeelte.
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
02-Jul-2023, 12:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2023, 12:12 PM door Hardloper.)
Welkom Jan, wat een gave fiets. Maar mijn evenwicht is niet zo goed dat ik mezelf hierop zou durven te fietsen tussen het verkeer
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Welkom Jan!
Wat een bloody mooi fietsje is die lowracer van je!
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
Tof apparaat.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
03-Jul-2023, 07:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jul-2023, 07:10 AM door Roepers.)
Prachtige tweewieler! Welkom
(02-Jul-2023, 12:12 PM)Hardloper schreef: Welkom Jan, wat een gave fiets. Maar mijn evenwicht is niet zo goed dat ik mezelf hierop zou durven te fietsen tussen het verkeer
Dat bestrijd ik dus. Dat wij tweewiel-ligfietsers evenwichtskunstenaars zouden zijn. Zo moeilijk is het niet om je evenwicht te houden op een tweewielligfiets. Ik ben echt geen motorisch wonder (integendeel) en mijn evenwicht is zeker niet uitzonderlijk, maar na 10 minuten oefenen in 1994 reed ik zo bij de Liggende Hollander in Eindhoven weg op een ligfiets. Ik woonde toen in Kampen trouwens, dus niet echt dichtbij Eindhoven.
Een tweewieligfiets heeft echt voordelen boven een drie- of vierwieler. Een groot deel van het uitgebreide fietspadennetwerk is overduidelijk gebouwd voor tweewielers en soms dan nog krap bemeten. Maar dat zijn vaak ook weer hele leuke paadjes.
Ik zou er gewoon eens 1 gaan huren. Krijg je gelijk goede instructie.
Groet,
Marco
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10507
8110 x bedankt in 4007 berichten
Welkom Jan! Hele fraaie M5!
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
(02-Jul-2023, 12:12 PM)Hardloper schreef: Welkom Jan, wat een gave fiets. Maar mijn evenwicht is niet zo goed dat ik mezelf hierop zou durven te fietsen tussen het verkeer
Dat bestrijd ik dus. Dat wij tweewiel-ligfietsers evenwichtskunstenaars zouden zijn. Zo moeilijk is het niet om je evenwicht te houden op een tweewielligfiets. I
Groet,
Marco
[/quote]
Deels ben ik het ermee een dat een ligfietser geen evenwichtskunstenaar moet zijn. Echter: door het lagere zwaartepunt is de balans wel moeilijker.
Een klassieke fiets heeft (met fietser) een relatief hoog zwaartepunt en is hierdoor makkelijk in balans te houden. Een low-racer heeft een zeer laag zwaartepunt waardoor balans houden ervaring vraagt. (Dit geld voor de startmeters; snelheid zorgt ook voor balans.)
Proefondervindelijk kan je dit merken door eerst een bezemsteel en daarna een stokje op je vinger te laten balanceren. De bezemsteel is makkelijk; het stokje valt snel.
Een beginnend ligfietser kan hierom het makkelijkst starten met een relatief hoge ligfiets waarop je rechterop zit. De behoefte aan snelheid en comfort maakt dat je na enige tijd een lagere/vlakke houding wilt.
Niels, _, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
Roepers nou op een tweewieler bukker was ik ook niet via een rechte lijn aan het fietsen. Voor ik ging proefrijden in Dronten heb ik maar even een gewone fiets geleend
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
(02-Jul-2023, 12:12 PM)Hardloper schreef: Welkom Jan, wat een gave fiets. Maar mijn evenwicht is niet zo goed dat ik mezelf hierop zou durven te fietsen tussen het verkeer
Heb je last van een evenwichtsstoornis, of denk je dat je echt een evenwichtskunstenaar moet zijn om op een ligfiets met 2 wielen te rijden?
In het eerste geval snap ik het. In het tweede geval denk ik dat je die gedachte moet loslaten.
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
Nou mijn evenwicht is nooit denderend goed geweest. Al merk ik wel dat er verbetering in zit door de jaren heen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
(03-Jul-2023, 09:12 AM)ZoefZoef schreef: (02-Jul-2023, 12:12 PM)Hardloper schreef: Welkom Jan, wat een gave fiets. Maar mijn evenwicht is niet zo goed dat ik mezelf hierop zou durven te fietsen tussen het verkeer
Heb je last van een evenwichtsstoornis, of denk je dat je echt een evenwichtskunstenaar moet zijn om op een ligfiets met 2 wielen te rijden?
In het eerste geval snap ik het. In het tweede geval denk ik dat je die gedachte moet loslaten.
Als je fietst is evenwicht geen probleem, maar bij starten (na een kruispunt of stoplicht) kun je met een lage ligfiets een flinke slinger maken voordat je op snelheid bent. Wat erbij komt is dat je vaak aandacht bij je voet, die je nog moet inklikken, moet houden. Je kan dus minder met verkeer (fietsers, auto's, brommers, scooters, steps, wezenloze bejaarden) bezig zijn. De noodzaak van de ruimte is er altijd, ik (lig)fiets al jaren, maar dit blijf ik een punt vinden waarvoor ik een ligfiets geen stadsfiets blijf noemen. In de stad past een rechtopfiets; liggend kom je er doorheen. Je kan dus niet loslaten waarop je fietst.
Niels, vetergang, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM |
KIWA track en trace systeem
|
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM |
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM |
De Waterlandse Liggers
|
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM |
Hase pino verbouwing
|
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM |
KIWA track en trace systeem
|
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM |
KIWA track en trace systeem
|
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM |
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
|
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM |
|