Banden voor 20 inch wielen 451
|
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
Ik heb altijd inbussleutels bij me en gereedschap om onderweg banden en kettingen te kunnen repareren, elke fiets heeft een eigen setje (ik heb verscheidene fietsen in drie landen...). Voor mijn baanfiets heb ik een wielentas met reserve binnen- en buitenbanden en een wat ruimere selectie aan onderdelen; mijn schoenen, helm, elleboogbeschermers, jasjes e.d. passen er ook mooi in.
Toen ik mijn Baron net had kreeg ik midden in de Flevopolder een lekke band. De verkoper had me verteld dat er in het tasje achter het zitje binnenbanden voor het voor- (451) en achterwiel (622) zaten, wat ik uiteraard even gecontroleerd had voor ik met de fiets op pad ging. Helaas was ik alleen vergeten te checken of het inderdaad twee verschillende banden waren en toen de nood aan de man kwam bleken ze beide voor het voorwiel te zijn. Op zich niet zo'n ramp, normaal gesproken kom je wel thuis door de binnenband door te snijden en hem weer aan elkaar te knopen, maar helaas was dit een latex binnenband en die blijken het op die manier niet veel verder dan 500 meter vol te houden. Na nog twee keer knopen was er echt niks meer van de band over en heb ik een 451 binnenband om het achterwiel gewerkt, wat een kilometer of twee goed ging. Daarna op goed geluk de tweede er ook maar omgewerkt, wat weer een paar kilometer lopen scheelde. Toen geprobeerd van de twee geklapte voorbanden één achterband te maken, maar dat was geen succes. Uiteindelijk heb ik mijn broer gebeld en net toen hij aan kwam rijden bood een vriendelijke wielrenner mij zijn reserve binnenband aan...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Mooi verhaal, Melle! Waar je als wielrenner er wel op kan hopen dat je een bandje van een toevallige voorbijganger kan krijgen, hebben je op een ligfiets al snel net een afwijkende maat. Die kun je maar beter zelf bij je hebben, inderdaad.
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
5 x bedankt in 3 berichten
Hallo,
ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken,
op de voorband/velg staan geen maten meer.
Het is een 20 inch velg met erg smalle band.
Past een 406 band ook op en 451 velg? ( en andersom)
Kan ik meten welke maat ik nodig heb ?
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: Hallo,
ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken,
op de voorband/velg staan geen maten meer.
Het is een 20 inch velg met erg smalle band.
Past een 406 band ook op en 451 velg? ( en andersom)
Kan ik meten welke maat ik nodig heb ?
Nee, 406 is een stuk kleiner dan 451. die maat is de diameter van het wiel in mm op de plek waar de band erop rust. Met een band is het makkelijker, het is nml de diameter van de hieldraad
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: Hallo,
ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken,
op de voorband/velg staan geen maten meer.
Het is een 20 inch velg met erg smalle band.
Past een 406 band ook op en 451 velg? ( en andersom)
Kan ik meten welke maat ik nodig heb ?
Welkom op dit forum Oscar.
M5 gebruikt inderdaad een 451 velg en daarop past geen 406 band.
Scheelt toch 45mm.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.934
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2868 x bedankt in 1580 berichten
Je zal idd een 20" 451 moeten hebben.
De 406 of in dit geval 451 staat voor de diameter van de velg.
Een velg van 20" in de maat 451 is dus 45,1cm hoog zonder band erop.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(20-Jul-2023, 07:17 PM)ZoefZoef schreef: Je zal idd een 20" 451 moeten hebben.
De 406 of in dit geval 451 staat voor de diameter van de velg.
Een velg van 20" in de maat 451 is dus 45,1cm hoog zonder band erop.
De diameter van de velg zelf is nog meer dan 451mm.
Het gaat om de plek waar de hieldraad komt te liggen.
@Frutsel omschreef dat hierboven al correct.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.630
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2034
1919 x bedankt in 751 berichten
(20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken
Oscar Hier kun je juiste rubbers bestellen als die gaar zijn. Die passen precies.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Je weet nooit wat er ingeknutseld zit. even nameten! 406 is 406millimeter, 438 heb je ook nog, en 451 is dan 451mm bij de hieldraad. De hieldraad zit meestal ongeveer halverwege het remvlak. Heel obscure maten als 440 zijn er ook nog, maar dat is buitengewoon onwaarschijnlijk.
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
5 x bedankt in 3 berichten
(21-Jul-2023, 12:52 PM)Fietsbennie schreef: (20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken
Oscar Hier kun je juiste rubbers bestellen als die gaar zijn. Die passen precies.
Dank voor de tip !
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(21-Jul-2023, 12:52 PM)Fietsbennie schreef: (20-Jul-2023, 02:09 PM)Oscar f1 schreef: ik ben een M5 steet-legal rijdend aan het maken
Oscar Hier kun je juiste rubbers bestellen als die gaar zijn. Die passen precies.
Het is ook geen geld hè
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.630
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2034
1919 x bedankt in 751 berichten
21-Jul-2023, 11:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Jul-2023, 11:34 PM door Fietsbennie.)
Ze kunnen wel een tijdje mee, mits je niet te veel spoorwegovergangen of veeroosters meeneemt.
Nu heb ik het 3e setje eropzitten. Qua geld, Nee inderdaad, ik zit te overwegen om een pakhuis te huren, ik heb er inmiddels al een flinke voorraad van maar liefst twee exemplaren klaar liggen voor de volgende keren...
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(21-Jul-2023, 11:34 PM)Fietsbennie schreef: ..........ik zit te overwegen om een pakhuis te huren........
Snap ik. Je wilt er in huis liever ook niet over struikelen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
5 x bedankt in 3 berichten
Heb even gemeten op de M5 streetlegal en het voorwiel is 451mm.
de achterband is nu een Schwalbe Lugano 2 (23-622) op een carbon wiel
Nu zou ik het liefst voor ook een 23 dikte band hebben,
maar ik vind alleen maar 28 dik.
zoals de Schwalbe Durano (28-451)
iemand een suggestie voor een 23-451 buitendband?
Of bestaat dat niet?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(22-Jul-2023, 04:23 PM)Oscar f1 schreef: de achterband is nu een Schwalbe Lugano 2 (23-622) op een carbon wiel
Nu zou ik het liefst voor ook een 23 dikte band hebben,
Tenzij je met deze fiets enkel op de baan of op hele gladde circuits rijdt, voelt een iets bredere band comfortabeler terwijl hij ook lichter loopt.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
23-451 is denk ik niet meer te vinden en moet je ook niet willen. Ga je eerder langzamer dan sneller van, tenzij je 40 kg weegt.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
23-Jul-2023, 11:07 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Jul-2023, 11:08 AM door Wim -de roetsende.)
(23-Jul-2023, 12:29 AM)365cycle schreef: 23-451 is denk ik niet meer te vinden en moet je ook niet willen. Ga je eerder langzamer dan sneller van, tenzij je 40 kg weegt.
Als 28-451 past, dan zou ik die altijd kiezen. Op mijn Roeifiets rijd ik met de Durano 28-451 en dat vind ik echt een heel fijn bandje.
Hier te koop: https://www.stouwdam.nl/nl/schwalbe-btb-...ano-zw-501
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Er was ooit een 23 er voor van Schwalbe. Die is al jaren uit het programma. Volgens mij een Ultremo ofzo.
23er voor moet je echt niet willen. Je staat dan erg veel stil om bandjes te repareren, stootlek, ook bij 8 bar. Vroeger hadden we de IRC Roadlite die was ongeveer 25mm, maar erg kwetsbaar. Een klein randje is voldoende, hoeft niet eens een spoorrails of iets dergelijks extreems te zijn.
Knikker die Lugano achter eraf voor een Conti GP 5000, ga je een stuk sneller van. Neem dan een 28er achter, past het allemaal ook weer mooi.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Op mijn Fujin SLI heb ik achter een 28mm en voor een 40mm liggen.
Volgens sommigen ziet het er niet uit, maar dat boeit mij niets.
Het achterbandje is superlicht en snel én de voorband zorgt voor het broodnodige comfort.
Het is een Shredda en dus ook nog eens lekker snel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|