Shifters
|
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)
Ik heb dan wel geen QV, maar op mijn tadpole luistert dat ook nauw. Het is vaak zoeken naar de combinatie voorblad en cassette. Afhankelijk van de wind. Ik heb een 10-speed cassette. En net wat je zegt, het werkt op praktische ervaring.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Is dat niet gewoon afhankelijk van de capaciteit van je (achter-) derrie? Voor een 10-59 ga je aan een paar hele specifieke (SRAM-?) modellen vastzitten die 49 tandjes op kunnen nemen.
Een fiets die origineel met een 39/52 en 13-26 is geleverd, kan best eens een derrie hebben die nog geen dertig tandjes kan slikken.
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
Ik had gewoon voor mezelf al iets van om eerst veel KM te maken en door middel van een Garmin IQ Datafield bepalen welke tand bladen ik veel gebruik.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(02-Aug-2023, 05:27 PM)Bacchus schreef: Is dat niet gewoon afhankelijk van de capaciteit van je (achter-) derrie? Als je het niet erg vindt dat je cassette een gat in je fiets zaagt wel
Een kooi die op de bodem ligt rijdt ook niet zo heel fijn.
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
Ik vond deze 13 speed rotors nu:
ROTOR
Cassette 10-36
Cassette 10-39
Cassette 10-46
Cassette 10-52
Dus 59 ontbreekt.
Als we dan even naar deze site kijken. Dan maakt men gebruik van Hydraulic om te schakelen:
https://www.bikeradar.com/features/rotor...lideshow=1
Zou dat hydrologic ook goed werken voor de remmen van een Velomobiel?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)
't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef: (02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)
't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.
Eventueel je voorblad vervangen?
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef: (02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)
't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.
https://www.fietsonline.com/miche-casset...imano.html
https://www.internet-bikes.com/1022079-m...23-zilver/
past dit ???
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
03-Aug-2023, 05:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2023, 05:51 AM door LigfietsWilsum.)
(02-Aug-2023, 09:39 PM)Tom Fekkes schreef: (02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef: (02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)
't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.
Eventueel je voorblad vervangen?
Daarmee worden de onderlinge stapjes niet kleiner.
(02-Aug-2023, 10:24 PM)Hardloper schreef: (02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef: (02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)
't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.
https://www.fietsonline.com/miche-casset...imano.html
https://www.internet-bikes.com/1022079-m...23-zilver/
past dit ???
Oh,die is denk ik wel interessant voor de Quest.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef: 't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Mist de 12-25 niet alleen de 16 tov een 12-23?
SRAM maakt ook nog een 9v 12-23T trouwens: https://www.bike-components.de/en/SRAM/P...rome-12-23
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
03-Aug-2023, 08:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2023, 10:49 AM door Hardloper.)
Wilsum heb jij dan nog een Quest met 2x 10/11 speed?? Maar je mist wel de kleinste 11 tanden
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
Voor 11 en 12 speed zijn er diverse alternatieve cassettes met kleine sprongen tussen versnellingen. Ik heb zelf ooit een 11sp 14-34 gemaakt door een Shimano 14-28 junior cassette te combineren met Miche tandwielen.
Het nadeel van kleine sprongen is dat je heel veel tandjes moet op/afschakelen als je van voorblad wisselt. Tenzij je die sprong ook een stuk kleiner maakt (ik had 33/41)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
03-Aug-2023, 09:32 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Aug-2023, 09:32 AM door LigfietsWilsum.)
(03-Aug-2023, 08:37 AM)Hardloper schreef: Wilsum heb jij dan nog geen quest met 2x 10/11 speed?? Maar je mist wel de kleinste 11 tanden
Nee, voor 32, 42, 53 Maar die 32 gebruik ik nooit.
Achter 9 speed, redelijk vlak, maar weet niet hoe vlak precies.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
(03-Aug-2023, 05:46 AM)LigfietsWilsum schreef: (02-Aug-2023, 09:39 PM)Tom Fekkes schreef: Eventueel je voorblad vervangen?
Daarmee worden de onderlinge stapjes niet kleiner. Afhankelijk van hoe je het bekijkt. Het verschil in cadans als je schakelt blijft identiek, maar het snelheidsverschil dat je moet overbruggen tot je weer bij hetzelfde cadans bent wordt kleiner.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Het kan zijn dat precies dat 16 kransje of de 18 leidt tot een cadans die overeenkomt met je ideale toersnelheid op vlakke weg, bij je ideale cadans. Eentje groter of kleiner voelt dan niet lekker. Heb ik ook wat last van. In andere fietssituaties vind ik het minder erg, omdat ik dan makkelijker de snelheid varieer. Bultop of af.
Vrijwel alle cassettes kunnen uit elkaar. Alleen de Spiders niet, waar meerdere kransjes op 1 ring zitten. Achterin de cassette zie je op een piepklein inbusje, of een dikkere kop van een nagel, die zijn platgedrukt. Dat laatste materiaal is erg zacht en snel weg gevijld of gedremeld. Dan kun je zelf aan het knutselen gaan met losse kransjes. Het kan zijn dat je naar de mtb cassettes moet kijken om dat specifieke kransje te vinden. Het schakelt iets minder perfect, maar nog steeds heel behoorlijk. Zeker als je bij stapjes van 1-2 tandjes naar de het volgende kransje blijft, komt het wel goed. Bij drie of meer, ga je het wel merken.
De allerkleinste en 1 na kleinste zijn speciaal vorm gegeven en niet zomaar uitwisselbaar met de naaste. Maar een losse 12 of 13 kost niet heel veel. Een kransje toevoegen in het midden, en dan een ander weg, heb ik ook wel gedaan. 15-16-17 en dan 23-28 achter bijvoorbeeld. Bij een vlakke cassette de 12 eruit en dan 11-13 heb ik ook wel gedaan.
Goed kijken welke kransjes in de betreffende cassettes zitten, en opzoeken waar de vervelende stap zit, dat helpt erg.
Voor kun je ook nog een half step doen, die ongeveer de stap tussen midden en buitenblad halveert. Maar dat vraagt wel veel schakelwerk, de naast liggende schakelstap is alleen te bereiken als je ook voor schakelt.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 431
1624 x bedankt in 791 berichten
(05-Aug-2023, 10:56 AM)Jeroen S schreef: Voor kun je ook nog een half step doen, die ongeveer de stap tussen midden en buitenblad halveert. Maar dat vraagt wel veel schakelwerk, de naast liggende schakelstap is alleen te bereiken als je ook voor schakelt.
Dat had ik vroeger op mijn tweewieler. Een 65 en een 61 blad. Dan kon je achter snel opschakelen tijdens het optrekken. En tijden een lang recht stuk eventueel een halve stap groter/kleiner rijden. Beviel me goed. In een vm echter zie ik hiervoor nog geen noodzaak. Je verlies namelijk of aan de bovenkant of de onderkant waardoor klimmetjes zwaarder worden.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|