Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Shifters
#53
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)

Ik heb dan wel geen QV, maar op mijn tadpole luistert dat ook nauw. Het is vaak zoeken naar de combinatie voorblad en cassette. Afhankelijk van de wind. Ik heb een 10-speed cassette. En net wat je zegt, het werkt op praktische ervaring.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#54
Is dat niet gewoon afhankelijk van de capaciteit van je (achter-) derrie? Voor een 10-59 ga je aan een paar hele specifieke (SRAM-?) modellen vastzitten die 49 tandjes op kunnen nemen.
Een fiets die origineel met een 39/52 en 13-26 is geleverd, kan best eens een derrie hebben die nog geen dertig tandjes kan slikken.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
Ik had gewoon voor mezelf al iets van om eerst veel KM te maken en door middel van een Garmin IQ Datafield bepalen welke tand bladen ik veel gebruik.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#56
(02-Aug-2023, 05:27 PM)Bacchus schreef: Is dat niet gewoon afhankelijk van de capaciteit van je (achter-) derrie? 
Als je het niet erg vindt dat je cassette een gat in je fiets zaagt wel Wink
Een kooi die op de bodem ligt rijdt ook niet zo heel fijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#57
Ik vond deze 13 speed rotors nu:

ROTOR

Cassette 10-36
Cassette 10-39
Cassette 10-46
Cassette 10-52

Dus 59 ontbreekt.

Als we dan even naar deze site kijken. Dan maakt men gebruik van Hydraulic om te schakelen:
https://www.bikeradar.com/features/rotor...lideshow=1
Zou dat hydrologic ook goed werken voor de remmen van een Velomobiel?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)

't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#59
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef:
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)

't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.

Eventueel je voorblad vervangen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef:
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)

't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.

https://www.fietsonline.com/miche-casset...imano.html 
https://www.internet-bikes.com/1022079-m...23-zilver/
past dit ???
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#61
(02-Aug-2023, 09:39 PM)Tom Fekkes schreef:
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef:
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)

't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.

Eventueel je voorblad vervangen?


Daarmee worden de onderlinge stapjes niet kleiner.

(02-Aug-2023, 10:24 PM)Hardloper schreef:
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef:
(02-Aug-2023, 03:39 PM)365cycle schreef: 10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)

't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.
Ik ben een soort diesel die het alleen op een stationair toerental van 82 rpm doet.

https://www.fietsonline.com/miche-casset...imano.html 
https://www.internet-bikes.com/1022079-m...23-zilver/
past dit ???

Oh,die is denk ik wel interessant voor de Quest.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#62
(02-Aug-2023, 09:33 PM)LigfietsWilsum schreef: 't Kan nog erger. Op mn Nazca Fuego had ik vroeger een 9-speed 12-23, maar die wordt niet meer gemaakt, dus nu een 12-25, En daar vind ik de sprongen al net wat te groot.

Mist de 12-25 niet alleen de 16 tov een 12-23?
SRAM maakt ook nog een 9v 12-23T trouwens: https://www.bike-components.de/en/SRAM/P...rome-12-23
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#63
Wilsum heb jij dan nog een Quest met 2x 10/11 speed?? Maar je mist wel de kleinste 11 tanden
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#64
Voor 11 en 12 speed zijn er diverse alternatieve cassettes met kleine sprongen tussen versnellingen. Ik heb zelf ooit een 11sp 14-34 gemaakt door een Shimano 14-28 junior cassette te combineren met Miche tandwielen. 

Het nadeel van kleine sprongen is dat je heel veel tandjes moet op/afschakelen als je van voorblad wisselt. Tenzij je die sprong ook een stuk kleiner maakt (ik had 33/41)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#65
(03-Aug-2023, 08:37 AM)Hardloper schreef: Wilsum heb jij dan nog geen quest met 2x 10/11 speed?? Maar je mist wel de kleinste 11 tanden

Nee, voor 32, 42, 53 Maar die 32 gebruik ik nooit.
Achter 9 speed, redelijk vlak, maar weet niet hoe vlak precies.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#66
(03-Aug-2023, 05:46 AM)LigfietsWilsum schreef:
(02-Aug-2023, 09:39 PM)Tom Fekkes schreef: Eventueel je voorblad vervangen?


Daarmee worden de onderlinge stapjes niet kleiner.
Afhankelijk van hoe je het bekijkt. Het verschil in cadans als je schakelt blijft identiek, maar het snelheidsverschil dat je moet overbruggen tot je weer bij hetzelfde cadans bent wordt kleiner.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#67
Het kan zijn dat precies dat 16 kransje of de 18 leidt tot een cadans die overeenkomt met je ideale toersnelheid op vlakke weg, bij je ideale cadans. Eentje groter of kleiner voelt dan niet lekker. Heb ik ook wat last van. In andere fietssituaties vind ik het minder erg, omdat ik dan makkelijker de snelheid varieer. Bultop of af.

Vrijwel alle cassettes kunnen uit elkaar. Alleen de Spiders niet, waar meerdere kransjes op 1 ring zitten. Achterin de cassette zie je op een piepklein inbusje, of een dikkere kop van een nagel, die zijn platgedrukt. Dat laatste materiaal is erg zacht en snel weg gevijld of gedremeld. Dan kun je zelf aan het knutselen gaan met losse kransjes. Het kan zijn dat je naar de mtb cassettes moet kijken om dat specifieke kransje te vinden. Het schakelt iets minder perfect, maar nog steeds heel behoorlijk. Zeker als je bij stapjes van 1-2 tandjes naar de het volgende kransje blijft, komt het wel goed. Bij drie of meer, ga je het wel merken.

De allerkleinste en 1 na kleinste zijn speciaal vorm gegeven en niet zomaar uitwisselbaar met de naaste. Maar een losse 12 of 13 kost niet heel veel. Een kransje toevoegen in het midden, en dan een ander weg, heb ik ook wel gedaan. 15-16-17 en dan 23-28 achter bijvoorbeeld. Bij een vlakke cassette de 12 eruit en dan 11-13 heb ik ook wel gedaan.

Goed kijken welke kransjes in de betreffende cassettes zitten, en opzoeken waar de vervelende stap zit, dat helpt erg.

Voor kun je ook nog een half step doen, die ongeveer de stap tussen midden en buitenblad halveert. Maar dat vraagt wel veel schakelwerk, de naast liggende schakelstap is alleen te bereiken als je ook voor schakelt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus
#68
(05-Aug-2023, 10:56 AM)Jeroen S schreef: Voor kun je ook nog een half step doen, die ongeveer de stap tussen midden en buitenblad halveert. Maar dat vraagt wel veel schakelwerk, de naast liggende schakelstap is alleen te bereiken als je ook voor schakelt.


Dat had ik vroeger op mijn tweewieler. Een 65 en een 61 blad. Dan kon je achter snel opschakelen tijdens het optrekken. En tijden een lang recht stuk eventueel een halve stap groter/kleiner rijden. Beviel me goed. In een vm echter zie ik hiervoor nog geen noodzaak. Je verlies namelijk of aan de bovenkant of de onderkant waardoor klimmetjes zwaarder worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM