Peiling: Heb je ervaring met de Quatrevelo?
Ja, ik heb er eentje (gehad).
26.09%
12 26.09%
Ja, ik sta op de wachtlijst.
2.17%
1 2.17%
Ja, ik heb er mee proef gereden.
13.04%
6 13.04%
Nee, wel al eens bekeken / gezien in het echt.
34.78%
16 34.78%
Nee, wel al bekeken op internet.
8.70%
4 8.70%
Nee, het is niet interrassant voor mij.
15.22%
7 15.22%
Totaal aantal stemmen: 46 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe en wat met de Quatrevelo
(08-Aug-2023, 10:55 AM)Hardloper schreef: Voor mij is Velomobiel/Intercitybike geen 200km. Maar op dit moment alleen over de 120km te fietsen vind ik toch iets te ver.
Kan ik me voorstellen. Ook al was ik best fietsfit, mijn eerste (tweewieler-) ligfietsrit was na veertig kilometer ook niet leuk meer. De eerste velomobielrit, met inmiddels de nodige tweewielligervaring, had ik na ruim vijftig kilometer nog prima energie.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb de Velayo van Venlo via Nijmegen/Arnhem/Utrecht naar huis gereden, in totaal zo'n 165km, veel misgegaan, een voorwiel begon geluid te maken, de ketting brak, derailleur kromgetrokken en het was een snikhete dag. Al in al heerlijk genoten van het avontuur ?

De Versatile komt uit Schagen, zo'n 110km langs Amsterdam/Woerden, bij de de laatste 20km brak mn pedaal en heb ik met 1 voet naar huis moeten fietsen, toen ik in Woerden aankwam heb ik 2 uurtjes in de tuin van mn werk gelegen. Eenmaal thuis heb ik de cranks vervangen, Rohloff ververst en verder niks meer aan gedaan (totdat ik een bende van de fiets gemaakt heb tijdens het maken van een racekap)

WaW 015 komt uit Nij Beets, ik ben langs het water (Lelystad/Almere) en langs Hilversum en Utrecht, Woerden naar huis gefietst, 200km, heerlijk genoten en probleemloos ondanks de leeftijd van dit ding. Al had ik niet veel later wel constant problemen met de WaW, materiaal vermoeidheid, lekke banden en telkens ruzie met de ketting en niet veel later ook de schlumph drive.

Ik vind de lange ritten heerlijk, ik leer zo de fiets kennen op een manier wat voor mij veel waarde heeft. Ook weet ik gelijk wat er aan gedaan moet worden om hem weer tiptop in orde te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga
(08-Aug-2023, 01:45 PM)Gideonaut schreef: Ik vind de lange ritten heerlijk, ik leer zo de fiets kennen op een manier wat voor mij veel waarde heeft. Ook weet ik gelijk wat er aan gedaan moet worden om hem weer tiptop in orde te krijgen.


Ben ik het helemaal mee eens. Ik zou er ook geen probleem mee hebben om een lange rit voor de boeg te hebben bij het ophalen van een nieuwe vm.

Maar ik heb nu een beetje ervaring in een vm. En dat scheelt volgens mij heel veel. Als nieuwe rijder in een vm, ben ik me nog niet zo zeker of het een goed plan is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Mijn laatste lange fiets tocht (dus +25km, echter liep ik afgelopen weekend verder dan deze afstand.) was bijna de helft van mijn leven terug. (Ik begin ook oud te worden). En dit was met mijn school toen der tijd met kamp.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Aug-2023, 01:51 PM)datakneder schreef:
(08-Aug-2023, 01:45 PM)Gideonaut schreef: Ik vind de lange ritten heerlijk, ik leer zo de fiets kennen op een manier wat voor mij veel waarde heeft. Ook weet ik gelijk wat er aan gedaan moet worden om hem weer tiptop in orde te krijgen.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik zou er ook geen probleem mee hebben om een lange rit voor de boeg te hebben bij het ophalen van een nieuwe vm.

Maar ik heb nu een beetje ervaring in een vm. En dat scheelt volgens mij heel veel. Als nieuwe rijder in een vm, ben ik me nog niet zo zeker of het een goed plan is.

Ik heb een Versatile naar huis gefietst zonder enige velomobiel ervaring, en ik vond het wel te doen. 55km was meer dan ik ooit aan 1 stuk gefietst had, maar 2x20km op de Baron was me al wel gelukt, dus dat stukje meer kon ook nog wel...
De laatste 10km heb ik voornamelijk op eigenwijzigheid gehaald, want een Versatile is wel even een stuk lomper dan een Baron Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Aug-2023, 08:39 AM)Hardloper schreef: Was het voor jullie ook zo spannend dat wachten hoe de Velomobiel er uiteindelijk eruit gaat zien?? 

Nee. Hij zag er uit als een velomobiel. Dat had ik eigenlijk ook al wel een beetje verwacht.

(08-Aug-2023, 08:39 AM)Hardloper schreef:
Hoe deden jullie het met ophalen? Op het dak, op de trailer of terug fietsen?


Met de taxi heen en terug fietsen. Dronten Lelystad is wel te overzien.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Aug-2023, 10:55 AM)Hardloper schreef: Voor mij is Velomobiel/Intercitybike geen 200km. Maar op dit moment alleen over de 120km te fietsen vind ik toch iets te ver.

Als je een goede conditie hebt zal het geen probleem zijn. Maar als je nog geen of niet veel VM ervaring hebt kan het wel als een drempel aanvoelen. Als je de tijd neemt gaat het je zeker lukken!
Ik heb zelf de QV na een paar afstelrondjes en aanpassingen in Dronten naar huis gefietst. 100km in 3.5 uur
Groeten, Theo
- - ‐ - - - - - - - - - - - - -
Challenge Cirrus, Flevo Alleweder A2, Challenge Hurricane, Nazca Gaucho >>> Velomobiel.nl Quatrevelo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
@Bart Taxi wordt een hele dure zaak.
@Theo Kijk eens naar mijn fiets geschiedenis. En hoe mooi de route ook zal zijn, je moet wel erg lang je aandacht erbij houden. Je bent ontdekken hoe alles werkt en reageert, tevens ben je bezig met het verkeer en met een route. Mocht ik ooit een tweede / andere Velomobiel aanschaffen. Dan hoop ik al zoveel ervaren te zijn, dat ik zo van Dronten naar het zuiden weet te gaan op eigen houtje. Maar vind dat voor nu effe nog niet zo’n goed idee. Naar mijn eerste Oliebollentocht zal ik dan ook waarschijnlijk met iemand anders samen doen. Al denk ik wel mijn nicht ofzo te vragen of ik kan logeren. Zodat ik maar 30km heb die dag. Anderzijds is het misschien ook wel in 1 dag te doen. Maar dat moet ik allemaal nog even uitzoeken
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Aug-2023, 06:16 PM)Hardloper schreef: @Bart Taxi wordt een hele dure zaak.
@Theo Kijk eens naar mijn fiets geschiedenis. En hoe mooi de route ook zal zijn, je moet wel erg lang je aandacht erbij houden. Je bent ontdekken hoe alles werkt en reageert, tevens ben je bezig met het verkeer en met een route. Mocht ik ooit een tweede / andere Velomobiel aanschaffen. Dan hoop ik al zoveel ervaren te zijn, dat ik zo van Dronten naar het zuiden weet te gaan op eigen houtje. Maar vind dat voor nu effe nog niet zo’n goed idee. Naar mijn eerste Oliebollentocht zal ik dan ook waarschijnlijk met iemand anders samen doen. Al denk ik wel mijn nicht ofzo te vragen of ik kan logeren. Zodat ik maar 30km heb die dag. Anderzijds is het misschien ook wel in 1 dag te doen. Maar dat moet ik allemaal nog even uitzoeken

Je weet zelf best wat voor jou goed voelt natuurlijk. Aanhanger huren en rustig oefenen is niks mis mee. Je gaat sowieso plezier hebben.

Ik heb ooit een rondje IJsselmeer gefietst (~280km), samen met een man of 25 waarvan de meesten de dag ervoor pas hun eerste ligfiets ervaring opgedaan hadden. Het waren wel iets meer geoefende fietsers dan hardlopers denk ik?
Groeten, Theo
- - ‐ - - - - - - - - - - - - -
Challenge Cirrus, Flevo Alleweder A2, Challenge Hurricane, Nazca Gaucho >>> Velomobiel.nl Quatrevelo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Theo dat ben je momenteel al snel. Maar we hebben zo wat geleend waar hij op kan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Aug-2023, 08:02 PM)Hardloper schreef: Theo dat ben je momenteel al snel. Maar we hebben zo wat geleend waar hij op kan.

Vind ik wel verstandig voor iemand met geen enkele (ligfiets-/vm)ervaring.

Gewoon lekker thuis in je bekende omgeving ervaring opdoen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Precies Wim. Ik weet wel plekken met wat minder verkeer. Door het hardlopen ken ik wel wat potentiële omgevingen om naar toe te gaan zonder gelijk in de drukke randstad wegen uit te komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Citaat:Maar Wim je mag je ervaringen delen van je oa je Milan ophalen delen.

In het fietsrijbewijs-topic schreef je bovenstaande zin.

Ik zal het hier delen.


Mijn eerste vm, de Mango, heb ik met een paardentrailer opgehaald. 

De QuestXS heb ik fietsend naar huis gereden. De DF ook.

De Milan ging weer in de paardentrailer (wel een nieuwere versie trouwens). Ik had toen erg last van een oude blessure.

Ondertussen ben ik alweer een paar keer fietsend naar Dronten geweest.
Voor mij is dat 65km enkele reis en dat vind ik prima te doen.

Ik ga trouwens a.s. maandag weer. Paar kleine dingetjes en ik wil graag checken of het mogelijk is om een zomerdakje passend te maken voor de MilanSL.

Na mijn schuifpartij heb ik ook een nieuwe spiegel nodig en Ymte kan even kijken wat de kosten gaan worden van de reparatie en het spuiten van de schaafplekken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , TheoZw
Het op eigen kracht terugrijden van je velomobiel wordt een onvergetelijke ervaring, zeker als het zo'n eind is. Zowel positief als negatief kan onvergetelijk zijn, misschien dat dit toch een stapje te gek voor je is. Eventuele manieren om het te avontuur wat beter behapbaar te maken kan zijn om een deel van de route met een ander te rijden, en of de route op te delen. Je kunt ook 2x 60 km doen bijvoorbeeld.

Maar op een aanhanger kan ook, je moet wel een vrij lange aanhanger hebben, wil er een hele Velomobiel op passen. Soms wordt de lengte ook met dissel gemeten, dan is de feitelijke bak een stuk korter. De velomobiel op twee balkjes die dwars over de aanhanger gaan is ook een optie die ik wel eens gezien heb. Je voorkomt daarmee dat ie klem komt te zitten tussen de schotjes voor en achter. Of een busje huren/lenen. In sommige auto's past ook een velomobiel, maar dat is wel passen en meten, en eventueel de achterbank eruit, voorstoel plat e.d. en voor 120 km wil je ook goed zicht in je rechter spiegeltje.

Een spanband met ratel over de velomobiel heen, en dan goed strak ratelen, is niet de manier, dan druk je hem stuk. Ik zou vooral ook voor korte touwtjes, bandjes o.i.d. zorgen waarmee je de wielen vastmaakt aan iets, wat weer goed vast zit aan de aanhanger.

Kies een oplossing die bij jou past, dat is belangrijk. In een vertrouwde omgeving ervaring opdoen is verstandig. Daar weet je in ieder geval de weg, ken je het verkeer. Al ziet dat er van 80cm hoogte heel anders uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
@wim bedankt voor je ervaringen met terug fietsen en de paarden trailer. Ik hoop dat de kosten meevallen.

@Jeroen zelfs met de auto is het verder dan 2x 60km voor mij. Nou toevallige wou ik mijn vader een auto ambulance laten lenen. Hoop dat hij zelf ook al zo snugger was. Hij heeft de Quatrevelo’s al bewonderd in Dronten en moet weten dat ze lang.Volgens mij hebben kennissen met een auto ambulance als aanhanger en anders via zijn oude werkgever zal er wel wat te regelen vallen. Hij heeft er al meer in gereden. Hij was werkzaam in de automobiel sector.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Eehm, de paardentrailer is van mijzelf.

Ik heb van mijn 7e tot mijn 47e paardgereden.

En die paardentrailer heb ik nog steeds. 

Komt nog vaak genoeg goed van pas.
Bijvoorbeeld bij het ophalen van balken, bomen, struiken, betongaas, enz. enz.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-Aug-2023, 10:11 PM)Hardloper schreef: @wim bedankt voor je ervaringen met terug fietsen en de paarden trailer. Ik hoop dat de kosten meevallen.
[...]
Nou toevallige wou ik mijn vader een auto ambulance laten lenen.

Er zullen toch geen autoambulances zijn waar een QV niet op past? Verreweg de meeste auto's zijn langer en breder.

Nog een optie die ik weinig gezien heb en misschien is het iets vrij specialistisch maar ik heb ook wel velomobielen op het dak van een auto gezien, mogelijk in een stel aangepaste fietsendragers of enkel een paar goten?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Er is in feite niets meer nodig dan een paar spanbanden, wat tie-rips en dakdragers om een velomobiel te vervoeren op een auto.

Oke, bijna dan. Een helper om de velomobiel op het dak te krijgen is ook erg handig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Er zijn dakdragers met oprij goten voor VM te koop.
Er zijn ook verschillende zelf bouw versies op internet te vinden.

Maar ik zie die meer voor iemand die regelmatig met een VM op het dak denkt te rijden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Aug-2023, 08:58 AM)Bacchus schreef:
(08-Aug-2023, 10:11 PM)Hardloper schreef: @wim bedankt voor je ervaringen met terug fietsen en de paarden trailer. Ik hoop dat de kosten meevallen.
[...]
Nou toevallige wou ik mijn vader een auto ambulance laten lenen.

Er zullen toch geen autoambulances zijn waar een QV niet op past? Verreweg de meeste auto's zijn langer en breder.

Nog een optie die ik weinig gezien heb en misschien is het iets vrij specialistisch maar ik heb ook wel velomobielen op het dak van een auto gezien, mogelijk in een stel aangepaste fietsendragers of enkel een paar goten?
Dus dan is dit gewoon een hele goede optie als transport middel om hem op te halen
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Wim -de roetsende
Hm, zelfs niet bij me opgekomen om anders dan fietsend de Snoek thuis te krijgen  Smile Maar als randonneur is 120km niet een afstand waar je van opkijkt en de route Dronten - Emmeloord - Wolvega - Oosterwolde - Leek - Groningen was niet erg technisch (qua smalle fietspaden, druk verkeer) om te rijden. Oude klinkers in combinatie met veel verkanting / verzakte wegkanten waren wel wat spannend, achterwiel dribbelde alle kanten op...

Gewoon een dag nemen dat je de tijd kun nemen, zorgen dat je drinken meehebt, misschien een tussenstop of twee inplannen voor lunch of appeltaart en er een mooi tochtje van maken  thumb

Het is ongeveer 15-20 minuten lopen van station Dronten naar velomobiel.nl
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik mag wel naar het zuiden hè. Het is zelfs over de 150km.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(09-Aug-2023, 08:00 PM)Hardloper schreef: Ik mag wel naar het zuiden hè. Het is zelfs over de 150km.

Als Hardloper ongetraind qua fietsen/vm-rijden direct 150km gaan fietsen is niet voor iedereen weggelegd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(09-Aug-2023, 08:00 PM)Hardloper schreef: Ik mag wel naar het zuiden hè. Het is zelfs over de 150km.

Ik zou eerst gaan fietsen. Lopen en fietsen zijn twee verschillende bewegingen. Doe rustig aan en laat je spieren zich aanpassen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Een marathon zal ik wel uitlopen in een nette tijd denk ik momenteel. Maar 150km even fietsen en dan op alles letten. Dat is echt een paar andere mouwen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
Strada in een veetrailer, opgesloten door oude zitzakken (waren overcompleet op school toentertijd…)

[Afbeelding: IMG-0351.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM