De aerodynamica maakt juist dat het een snelle fiets is. Maar de subtiele verschillen tussen de echt snelle modellen zijn dusdanig klein dat ze nauwelijks merkbaar zijn. Ook al omdat bij de snelheden die de meesten er mee halen, de rolweerstand nog een erg grote rol speelt, omdat de aerodynamica zo goed is.
Ik vind het wel geinig dat op het Velomobilforum, het draadje inmiddels een andere naam heeft. (ist derzeit; Snoek) is er achter gekomen.
Welke objectieve testmethode er ook gebruikt wordt, naar mijn idee zit er steeds een factor in die niet zo goed gemeten wordt.
Van de bergafrollen test, daarbij meet je wel de aerodynamica, maar niet hoe goed de fiets trapenergie in snelheid omzet.
Powermeter, dat gaat alleen met cranks of pedalen. Hoeveel er onderweg naar het achterwiel verdwijnt is onduidelijk. Er is geen powermeter naaf die enkelzijdig werkt. Het kan ook zijn dat iemand gewoon beter kan presteren in de ene of de andere fiets, dus bij gelijke hartslag meer vermogen levert.
Wedstrijdresultaten zijn ook geen goed vergelijk omdat er in wedstrijden heel erg veel kan gebeuren en niet altijd de snelste wint.
@wim ik zie dat ik je nog geen antwoord heb gegeven.
Als je bij Youtube op het icoontje van het kanaal klikt, kom je op de verzamelpagina. Daar vindt je meerdere video's van die persoon. Zo ook deze;
https://www.youtube.com/watch?v=XUrBV9RbjBE
Het gaat daarbij om een verbetering aan de Alpha. Het mastgootje is dat stukje wat van de Brug schuin omhoog loopt. Bij de DF zit ook zoiets uit Carbon, maar dan weer net anders vormgegeven. Dat plakt ie aan de vloer vast, daar zweefde het net boven.