Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting: accu, batterij of naafdynamo?
#79
Ik heb een Lupine SL AF in de Snoek, die werkt "gewoon" op 12V zonder Lupine accu maar is inderdaad erg zinnig over de spanning (in de zin dat als ik de richtingaanwijzer gebruik de koplamp uit gaat; vandaag eens kijken of dat te fixen is)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#80
Als je met de auto onder minimumsnelheid gaat zitten krijg je een parkeerbon...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#81
De wetgeving hobbelt ver achter de werkelijkheid aan. Sinds kort mogen knipperlichten op de de fiets, maar volgens mij is nergens vastgelegd waaraan die moeten voldoen. Bij mij heeft alles behalve de koplampen een Motorfiets E keurmerk, wat je in het donker echt niet ziet, zelfs met een zaklamp. (Of werkelijk getest is, of Ali die letters en cijfers ook gewoon mee gekopieerd heeft?) Maar dat geldt dus voor motorfietsen, niet voor fietsers.

Even terug naar de vraag, accu, batterij of dynamo. Achteraan beginnen. De dynamo levert max 3 watt. Mijn koplamp vraagt 5 watt, de dagrijlamp 1,5 wat de knipperlichten aan 1 kant samen 4,5 watt, het achterlicht 0,5 watt maar ik heb er 2 dus 1 watt. Remlicht is dan nog 2x1,5 watt. Gaat dus niet lukken. Ik vermoed dat 1 keer in het donker rijden met velomobielsnelheid op een onbekend fietspad met een standaard fietslampje voldoende is om te beseffen dat die niet voldoen.

Batterijlampjes kun je niet vanuit de Velomobiel aanzetten, dan moet je uitstappen. Wat doe je in de schemering, of als het overdag donker is? Ook zijn die over het algemeen gewoon onvoldoende, achter gaat nog, maar voor is het alleen om gezien te worden, niet om zelf iets te zien. Als extra lampje kan het wel.
Voor alles alles per ongeluk uit zou vallen heb ik wel een batterijlampje bij.

Kortom, ik was erg snel overtuigd dat een accu de enige zinnige oplossing is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#82
(12-Aug-2023, 08:35 AM)Tegelfanaat schreef: Ik heb een Lupine SL AF in de Snoek, die werkt "gewoon" op 12V zonder Lupine accu maar is inderdaad erg zinnig over de spanning (in de zin dat als ik de richtingaanwijzer gebruik de koplamp uit gaat; vandaag eens kijken of dat te fixen is)
Dan is de spanning te laag.

In de quest wist ik dat het weer tijd was om de accu op te laden als ik met het toeteren de verlichting zag dimmen.  Ik toeterde af en toe dus even om de stand van de accu te bekijken Smile
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT
#83
(12-Aug-2023, 12:31 PM)Jeroen S schreef: De wetgeving hobbelt ver achter de werkelijkheid aan. Sinds kort mogen knipperlichten op de de fiets, maar volgens mij is nergens vastgelegd waaraan die moeten voldoen. 

Oh jawel , Amber-kleurige
Citaat:Verder mag je fiets dus voorzien zijn van twee ambergele richtingaanwijzers. Zijn die van jou niet ambergeel? Dan mag je ze inderdaad niet gebruiken. En fietsen die in ontwikkeling zijn en niet voldoen aan de regels worden ook niet goedgekeurd.
Maar mijn QV heeft er straks links en rechts een kleine dubbele vlak bij elkaar. Volgens mij gaan ze daar alles behalve moeilijk over doen zolang het Amber kleurige is. Ik denk dat het zo veiliger is als maar een enkele led
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#84
Citaat:Volgens mij gaan ze daar alles behalve moeilijk over doen zolang het Amber kleurige is.

Misschien even bij de Politie navragen  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#85
De knipperlichtjes bij mij zijn oranje, maar waarschijnlijk mag dat ook wel. In die lampjes van mij zitten voor en achter een heleboel led's, en in het midden 1 zeer krachtige.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#86
Zolang het Amber geel is mag het . Als het niet Amber geel is en je komt een agent tegen die Pietje precies is, dan hang je. Mijn informatie komt van de politie zelf
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#87
(13-Aug-2023, 02:10 PM)Hardloper schreef: Zolang het Amber geel is mag het . Als het niet Amber geel is en je komt een agent tegen die Pietje precies is, dan hang je. Mijn informatie komt van de politie zelf

Wat is het verschil tussen amber geel en oranje?
Volgens mij niets.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#88
(13-Aug-2023, 02:31 PM)Willeke_IGKT schreef:
(13-Aug-2023, 02:10 PM)Hardloper schreef: Zolang het Amber geel is mag het . Als het niet Amber geel is en je komt een agent tegen die Pietje precies is, dan hang je. Mijn informatie komt van de politie zelf

Wat is het verschil tussen amber geel en oranje?
Volgens mij niets.

Niet hetzelfde als violet en paars?
Dus dat amber geel een soort oranje is?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#89
(13-Aug-2023, 02:10 PM)Hardloper schreef: Zolang het Amber geel is mag het . Als het niet Amber geel is en je komt een agent tegen die Pietje precies is, dan hang je. Mijn informatie komt van de politie zelf

Mag een pietje precies stellen dat een lampje niet amber geel is, of moet hij dit meten/aantonen? Ik denk dit laatste, maar hoe?

Ik rijd ook velomobiel.
De wet zegt dat een driewielig voertuig, breder (inclusief bagage) dan 75 cm ook op de weg mag rijden.
Een bekeurende agent moet dit meten. Als hij een schatting maakt en op basis van die schatting een bon uitschrijft voor een breedte minder dan 75 cm, dan maak je terecht bezwaar. (Een agent heeft geen geijkte meetlat in zijn pupil.)

Niels, ongeveer, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#90
Tja hoe groot is de kans dat je wordt aangehouden als velomobilist door de politie en dan de discussie moet gaan voeren of je knipperlamje amber geel of oranje is ? De kans lijkt me vrij klein. Ik zou zelfs zeggen verwaarloosbaar.

Gedraag je je in het verkeer als een onbenul, dan vergroot je natuurlijk de kans.

Ik werd zelfs genegeerd door een 8 tal jonge Duitse agenten, vermoedelijk in training, die verveeld stonden te wachten achter de grensovergang. er stond er zelfs 1 met zo'n Duitse Kelle, een stok met een mini rond bordje en een lampje erop langs de weg. Ik reed er 30 cm naast en nog werd ik niet aangehouden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#91
Ben natuurlijk ook op zoek geweest naar lampen en dan blijkt dat er maar weinig lampen zijn met een schakelaar. Alle lampen die op een accu moeten worden aangesloten (meestal aanduiding e-bike) hebben op een uitzondering na geen schakelaar voor uit/aan. Nu kan het zijn dat ik verkeerd zoek, maar het kan ook zijn dat ik merken over het hoofd zie. Ik heb Bush&Muller, Son, Spanninga, Lupine en Sigma bekeken. Verder schijnt Agu het merk Cordo te voeren, maar geen site daarover, dus geen gegevens op te vragen. Op een trike een losse schakelaar gebruiken geeft weer de uitdaging dat dat ding dan waterdicht moet zijn en voldoende stroom moet kunnen schakelen, en die ben ik nog niet tegengekomen.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#92
Lupine kun je volgens mij schakelen via Bluetooth.

En check dit eens:
busch & müller:
[Afbeelding: 169-IQ-XL-Fernlicht-E-Bike-Scheinwerfer-...-Bild1.jpg]

Lumotec-serie 70 Lux Uitgebreid lichtveld Dagrijlicht Licht van dichtbij Sensor automatisch Standlicht Aan/uit schakelaar
https://schakelaar-tweewielers.nl/verlic...amo-70-lux

Ook deze zal een schakelaar hebben, want heeft een eigen accu:
https://schakelaar-tweewielers.nl/verlic...oplaadbaar
Misschien kun je hier ook nog wat mee:
https://schakelaar-tweewielers.nl/verlic...=25&page=1

Volgens mij kom je er zelfs mee wet als je twee van deze van voren hebt :
https://schakelaar-tweewielers.nl/verlic...itte-led-s
Als Velomobiel verlichting zou ik het niet aanraden, maar op een trike die je tot 15a25km/u zou het misschien nog wel kunnen.

Voor de achterkant 
https://schakelaar-tweewielers.nl/verlic...&filter=25
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#93
Bedankt voor de linkjes, de Busch&Müller op de afbeelding kan ik bij BUMM niet meer vinden. De schakelaar die wordt getoond is volgens mij niet een schakelaar voor aan/uit maar voor schakelen tussen gedimd en groot licht.
Een lamp met accu heb ik natuurlijk bekeken, alleen wat ga je doen als je accu halverwege leeg gaat? Daar is geen informatie over. Kun je de accu wisselen? Een externe accu aansluiten zal wellicht kunnen, maar het moet dan wel droog blijven.
Dan heb je nog batterij lampen, daar ben ik mee bezig, maar die zijn door de batterijen zwaar en dat kan problemen geven met het bevestigingspunt. Een standaard stuur van een buk fiets geeft natuurlijk geen problemen, maar bij de modellen fietsen waar wij mee bezig zijn is dat allemaal anders en een stuur ziet er bepaald niet zo uit als het stuur van een bukker (op een open ligger).
Wat ik wil is een opzet zoals toegepast bij veel velomobielen, aparte verlichtingsaccu. De schakelaar zit bij velomobielen ergens binnen in. Op een open ligger geeft dat weer een nieuwe uitdaging, eenvoudigste is een lamp voor accu gebruik met een eigen schakelaar. Bij de meeste van die lampen gaat men ervan uit dat de lampen via de fiets controller worden bedient. En als je dus  geen elektrische ondersteuning kiest geeft dat een uitdaging.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#94
Tja wat voor fiets is het en hoe fel moet je verlichting zijn. Wanneer het niet als te fel hoeft te zijn. Volstaat een beetje een simpele lampje met eigen accu die je via usb kan opladen. Als die niet als te veel kost. Dan koop je er vier en eventueel een power-bank. Dan verwissel je ze bij leeg raken en kan je ze gelijk opladen in een fiets tas. Voor zwaardere lampen, waarom is het in en uitrekken van de voedingskabel met waterdichte stekkers niet een voldoende manier als schakelaar?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#95
Ik denk dat je ook wel een heel eind komt als je de accu met schakelaar in een fietstas stopt, waar je tijdens het rijden bij kunt. Dan moet je even in de fietstas om het licht aan te doen, meestal is dat 1 keer per rit. Zelf heb ik op de meeste gewone fietsen een simpel batterijlampje, maar dat is alleen om gezien te worden. Ik heb ook een acculamp die op mijn gewone fietsen kan, maar dan moet ik die er wel opschroeven, zit een lang kabeltje aan met een stekker, en de accu heeft dan de andere kant van die stekker. Moet ik even stoppen en stekkeren, fiets je een minuutje of twee later weer verder.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#96
Tja, ik knutsel zelf altijd wat in elkaar, op de Fuego acht penlites onder het zadel samen met een stroomregeling in een kastje. Opladen via een adapter.
Schakelaartje op het stuur, en twee Cree leds voorop in een alubuisje met reflectors. Dichtgeplakt met siliconenkit. De schakelaars met epoxy ingegoten.

Draait al zo'n 50 Mm zonder problemen door regen sneeuw pekel en wind.

In de Quest ook lekker aan het freubelen, lipo-accu's, spanningsregelaar naar 6V, mistlampen voor auto, en richtingaanwijzers voor motor.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#97
(20-Aug-2023, 05:14 PM)Joop99 schreef: Bedankt voor de linkjes, de Busch&Müller op de afbeelding kan ik bij BUMM niet meer vinden. De schakelaar die wordt getoond is volgens mij niet een schakelaar voor aan/uit maar voor schakelen tussen gedimd en groot licht.
Een lamp met accu heb ik natuurlijk bekeken, alleen wat ga je doen als je accu halverwege leeg gaat? Daar is geen informatie over. Kun je de accu wisselen? Een externe accu aansluiten zal wellicht kunnen, maar het moet dan wel droog blijven.
Dan heb je nog batterij lampen, daar ben ik mee bezig, maar die zijn door de batterijen zwaar en dat kan problemen geven met het bevestigingspunt. Een standaard stuur van een buk fiets geeft natuurlijk geen problemen, maar bij de modellen fietsen waar wij mee bezig zijn is dat allemaal anders en een stuur ziet er bepaald niet zo uit als het stuur van een bukker (op een open ligger).
Wat ik wil is een opzet zoals toegepast bij veel velomobielen, aparte verlichtingsaccu. De schakelaar zit bij velomobielen ergens binnen in. Op een open ligger geeft dat weer een nieuwe uitdaging, eenvoudigste is een lamp voor accu gebruik met een eigen schakelaar. Bij de meeste van die lampen gaat men ervan uit dat de lampen via de fiets controller worden bedient. En als je dus  geen elektrische ondersteuning kiest geeft dat een uitdaging.

op o.a. aliexpres zijn vele combinaties koplamp/hoorn/richtingaanwijzer/ achterlicht/schakelaar te koop.
spanning is vaak variabel b.v.6-72 volt .2de koplamp aansluiten is geen probleem. wordt verkocht als complete set(met bedrading)
of als los onderdeel. aan te sluiten op elk soort accu . wel eerst even kortsluiten met de leverancier.
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#98
(20-Aug-2023, 07:29 PM)sjefke schreef: op o.a. aliexpres zijn vele combinaties koplamp/hoorn/richtingaanwijzer/ achterlicht/schakelaar te koop.
spanning is vaak variabel b.v.6-72 volt .2de koplamp aansluiten is geen probleem. wordt verkocht als complete set(met bedrading)

of als los onderdeel. aan te sluiten op elk soort accu wel eerst even kortsluiten met de leverancier.


Accu's kortsluiten is niet zo'n goed idee Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het was een ijsbaan...Hardloper — 08:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... hoe mijn oude Qu...Bram Huysmans — 08:33 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...Hardloper — 08:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM