Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Medeliggers onderweg : Raptobike
#27
(20-Aug-2023, 10:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon die spieren lekker laten wennen.

Bij sommigen duurt dat 100km bij anderen 1000km..

Je rijdt nu al leuke snelheden trouwens. Welke trapfrequentie rijd je als ik vragen mag?

Veel beginners krijgen namelijk snel klachten aan hun knieën door met te veel kracht te gaan fietsen. 
Je kunt je namelijk heel lekker in dat stoeltje afzetten.
Je wilt niet weten hoeveel ligfietsen er op die manier te koop komen/staan.

Ik heb een cadanssensor. Gemiddeld rij ik nu 75rpm. Gevoelsmatig is dat goed… wat zegt jouw ervaring?
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(20-Aug-2023, 10:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon die spieren lekker laten wennen.
….
Veel beginners krijgen namelijk snel klachten aan hun knieën door met te veel kracht te gaan fietsen. 
Je kunt je namelijk heel lekker in dat stoeltje afzetten.
….
Ik denk dat dit ook een goede raad is aan mij.

(20-Aug-2023, 10:42 PM)Raptobrikker schreef: Ik heb een cadanssensor. Gemiddeld rij ik nu 75rpm. Gevoelsmatig is dat goed… wat zegt jouw ervaring?

Ik heb weleens begrepen dat 90 de standaard was. Mijn maximum was trouwens 74 met de Tuna en gemiddeld 34. Echter was ik niet heel de tijd aan het trappen. En heb ook tussendoor de ketting terug erop gelegd. Laat in zo zeggen dat ik grote deels tussen de 40 en 60 zat. Maar 75 is natuurlijk wat sneller en meer richting 90.

“https://www.fiets.nl/training/juiste-trapfrequentie/” schreef:Trapfrequentie is een vaardigheid die lastig aan te leren kan zijn, maar het is erg relevant voor de verdeling van je energie. Het is echter niet eenvoudig om aan te geven wat de perfecte trapfrequentie is. Dit is, net als veel dingen in de sport, erg persoonlijk. Gemiddeld genomen ligt een goede cadans tussen de 90 en de 100. Soms kan het iets lager uitpakken en soms iets hoger. 

Wanneer je nadenkt over je trapfrequentie is er een belangrijke vraag om jezelf te stellen: wat gebeurt er wanneer je moe wordt? Zijn het je benen of je longen die je tegenhouden om harder te gaan? Bij veel renners zijn dit de benen. Je spieren kunnen niet meer de kracht leveren die nodig is om de gewenste snelheid te halen. Daar ligt ook direct de reden om niet met een te lage trapfrequentie te rijden. Hoe lager de trapfrequentie, hoe meer je van je spieren vraagt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Trapfrequentie is iets heel persoonlijks.

60 is voor zover ik er verstand van heb meer iets voor op een stadsfiets.

Boven de 80 is sowieso wel wenselijk als je een beetje tempo aan het maken bent.

Als ik rustig aan het toeren ben, zit ik ook regelmatig op 70

Boven de 100, zoals ik vroeger deed, doe ik niet vaak meer. Behalve als ik echt even flink aan het sprinten ben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#30
(20-Aug-2023, 09:02 PM)Raptobrikker schreef: Snelheid bij normaal doorfietsen zo’n 31 km/h. Bij meer aanzetten, zeg maar een tempo dat je een half uur tot een uur kunt doen, snelheid naar ongeveer 35 km/h. Dus dat zal nog moeten verbeteren!

Dat is anders vrij hoog!

Ik ben ook geen slappe fietser, en fiets op mijn Nazca Gaucho bij neutrale wind meestal 27 km/uur, dat is mijn kruissnelheid waar ik mij comfortabel bij voel maar nog steeds het idee heb dat ik er flink de gang in aan het maken ben, en een inzet dat ik minimaal acht uur vol kan houden. Ik forceer mijzelf dus niet en fiets eigenlijk nooit in het rood. Ik ben blij als ik bij elke tocht van 100+ kilometer uiteindelijk gemiddeld 25 km/uur kan fietsen (dat is dus inclusief voorrang verlenen en afremmen en op gang komen bij al die andere verschillende ophoudingen die je hebt).

Gewenning treed overigens snel in. Gewoon kilometers maken en af en toe de lat wat hoger leggen. Je benen wennen er snel aan. Ik heb na al die jaren (zestien jaar) nog steeds dat ik bij het begin van een rit een gevoel van vermoeide benen heb. Dat trekt vrij snel weg als ik eenmaal opgewarmd ben na twintig minuten.
Antwoord }
Bedankt door: Raptobrikker
#31
Als het spierpijn is dan is het gewenning, dat komt vanzelf goed met meer km's. Als het in de knieën zit, rustiger aan doen en spelen met de afstand tot de trapas. Een cm meer of minder kan dan al veel verschil maken. Zoals eerder gezegd, knieën kan je echt kapot trappen.

Verder is trapfrequentie echt iets persoonlijks. Ik fiets voor mijn gevoel vaak lager dan 90. Je snelheid is trouwens echt hoog voor een beginneling. Ik fiets op mijn M-racer, wat echt geen langzaam ding is, zonder wind rond de 37 kruissnelheid. Dat is dan minimaal een uur vol te houden, dus geen sprint. Met je 35 doe je echt niet rustig aan hoor. Met meer km's in de benen komt de gewenning van het benen en dus wat meer snelheid vanzelf.
Antwoord }
Bedankt door: Raptobrikker
#32
Dank allen, voor jullie informatie. Ik denk dat ik dat toch 1 tandje lichter moet gaan fietsen en focussen op een hogere cadans. Dat zal inderdaad lastig zijn, deze cadans zit erin vanuit jaren op de andere fiets.

Ik heb geen last van gewrichten, ik zal dat goed in de gaten blijven houden. De afstand tot de trapas is het eerste wat ik heb ingesteld na aankoop, met de methode hak op de trapper. Maar wellicht zit daar ook nog wat fijnafstelling bij in de toekomst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(21-Aug-2023, 12:39 AM)Bob Hagendijk schreef: Als het in de knieën zit, rustiger aan doen en spelen met de afstand tot de trapas. Een cm meer of minder kan dan al veel verschil maken. Zoals eerder gezegd, knieën kan je echt kapot trappen. 

Bob heeft het hier over een centimeter. Bij mij maakt 3mm zelfs verschil. Veel mede-liggers zeggen dat dit niet kan, omdat je als je één keer gaat verzitten dat je dan al meer dan 3mm naar voren/achteren verschuift.

Ik ben er echter van overtuigd dat ik op mijn stoeltjes ergens de ideale plek heb én dat ik daar op lange afstanden toch echt wel zit. En dan maakt een trapas 3 mm verder of dichterbij echt wat uit voor mij.

De 'vermeerdering'/vermindering van de klachten zijn voor mij het bewijs. Prima als het tussen de oren blijkt te zitten, maar als het helpt ben ik blij.


Raptobrikker, als jouw frequentie je goed bevalt en je voelt je er goed bij en je hebt geen klachten en je fietst gemakkelijk de snelheden die je noemt en je voelt geen pijn, dan zou ik het niet zomaar veranderen omdat er hier van die gasten rondrijden met een hogere frequentie.

Ik ben met de Fujin ook meer van de snelheden die Lopopodium noemt. Meestal tussen de 25 en de 30km/u.

Doe gewoon wat goed voelt. Wel leuk dat de Rapto jou zo goed bevalt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#34
Ik ben nog verder gaan kijken naar het ‘knierpende’ lopen. Het komt van de ketting. De eerste helft loopt goed, de tweede niet. Uiterlijk geen verschil te zien, maar het komt iedere omwenteling terug.

Daarnaast loopt de ketting duidelijk minder mooi op de uiteinden van de cassette. Dus lichtste en zwaarste twee maken meer geluid dan het midden van de cassette. Ik ga kijken of ik met het verplaatsen van de geleiderol dit wat kan verplaatsen naar de zwaardere versnellingen omdat ik daar het meest mee rijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Kan er een schakeltje vastzitten? (slecht scharnieren) waar die aan elkaar gemaakt is? Of heb je snelsluitschakels
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(22-Aug-2023, 08:46 PM)gideon schreef: Kan er een schakeltje vastzitten? (slecht scharnieren) waar die aan elkaar gemaakt is? Of heb je snelsluitschakels

Ik heb de ketting al losgehaald en schoongemaakt, inderdaad met een snelsluiting. De ketting draait soepel en is ook niet versleten (gemeten). 
Vooralsnog een raadsel.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(22-Aug-2023, 07:18 PM)Raptobrikker schreef: Ik ben nog verder gaan kijken naar het ‘knierpende’ lopen. Het komt van de ketting. De eerste helft loopt goed, de tweede niet. Uiterlijk geen verschil te zien, maar het komt iedere omwenteling terug.

Daarnaast loopt de ketting duidelijk minder mooi op de uiteinden van de cassette. Dus lichtste en zwaarste twee maken meer geluid dan het midden van de cassette. Ik ga kijken of ik met het verplaatsen van de geleiderol dit wat kan verplaatsen naar de zwaardere versnellingen omdat ik daar het meest mee rijd.

Het eerste hoeft misschien niet met het tweede te maken hebben. 

Weet je zeker dat het knierpende geluid van de ketting komt? Is het geluid er ook als je zonder(/met heel weinig) druk op de pedalen heel rustig de ketting laat rondlopen gewoon tijdens het fietsen?
Het zou bijvoorbeeld ook het linkerlager in je trapas kunnen zijn? Of rechts, maar ik hoorde van Peter van ICB dat het meestal het linker lager is. 
Je kunt dus ook nog checken of het altijd knierpt als je de omwenteling met links maakt of juist met rechts. Je zou zelfs je ketting er even af kunnen halen en er opnieuw op kunnen leggen, maar dan iets verder met de klok mee gedraaid. Knierpt het dan ook nog op dezelfde plek? Of gaat het geluid 'met de ketting mee'? Ik hoop dat je dit laatste begrijpt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#38
(23-Aug-2023, 08:31 AM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Aug-2023, 07:18 PM)Raptobrikker schreef: Ik ben nog verder gaan kijken naar het ‘knierpende’ lopen. Het komt van de ketting. De eerste helft loopt goed, de tweede niet. Uiterlijk geen verschil te zien, maar het komt iedere omwenteling terug.

Daarnaast loopt de ketting duidelijk minder mooi op de uiteinden van de cassette. Dus lichtste en zwaarste twee maken meer geluid dan het midden van de cassette. Ik ga kijken of ik met het verplaatsen van de geleiderol dit wat kan verplaatsen naar de zwaardere versnellingen omdat ik daar het meest mee rijd.

Het eerste hoeft misschien niet met het tweede te maken hebben. 

Weet je zeker dat het knierpende geluid van de ketting komt? Is het geluid er ook als je zonder(/met heel weinig) druk op de pedalen heel rustig de ketting laat rondlopen gewoon tijdens het fietsen?
Het zou bijvoorbeeld ook het linkerlager in je trapas kunnen zijn? Of rechts, maar ik hoorde van Peter van ICB dat het meestal het linker lager is. 
Je kunt dus ook nog checken of het altijd knierpt als je de omwenteling met links maakt of juist met rechts. Je zou zelfs je ketting er even af kunnen halen en er opnieuw op kunnen leggen, maar dan iets verder met de klok mee gedraaid. Knierpt het dan ook nog op dezelfde plek? Of gaat het geluid 'met de ketting mee'? Ik hoop dat je dit laatste begrijpt.

Ha Wim,

Dank voor het meedenken! Ik heb de fiets met de voorkant in een montagestandaard gehangen, zodat ik de pedalen vrij kan draaien. Dan is voelbaar dat de ketting ongeveer de helft van de lengte soepel loopt en de tweede helft niet. Dat hangt ook samen met de versnelling. Staat hij op een groot tandwiel, en dus meer in lijn, dan is het nauwelijks voelbaar. Schakel ik naar een klein tandwiel, dan wordt het steeds duidelijker. 

Ik heb speling op de trapas gecontroleerd, die is nul. Ook heb ik de cassette vervangen voor een nieuwe en de speling en slijtage van de freehub gecontroleerd. Ook die is nauwelijks aanwezig. 

Ik verdenk daarom dus de ketting, al dan niet in combinatie met de plaatsing van de geleiderol. Of ik moet iets over het hoofd zien  Huh
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Ik zou eens proberen te kijken of alle schakels van de ketting soepel lopen. Op een raptobike zou ik dan de voorste kettingrol ertussenuithalen zodat de terugloop vrij hangt. Als er dan één of meer schakels niet lekker draaien zie je dat als je de trappers ronddraait. Het liefts heb je een bijna vertikaal hangende ketting nodig, zodat het onderste deel maximale draaiing heeft Dat kun je bereiken door met een stokje de ketting richting derailleur te doen.

Als ik het opschrijf klinkt het ingewikkeld, maar dat zou het niet moeten zijn. Hieronder een schematisch plaatje.

[Afbeelding: raptobike.jpg]
Antwoord }
#40
Omdat ik het sleutelen aan de fiets ook erg leuk vind om te doen heb ik besloten om de gehele aandrijving te gaan vervangen.

Ik ga naar een 11 speed schakeling met trigger shifter. Ook trapaslagers en trapassen ga ik vervangen en misschien gelijk een vermogensmeter erin.

Momenteel zit er een BSA 68/113 trapaslager in met (ik denk) een JIS vierkante trapas. Ik wil naar een holle trapaslager zodat ik een DUB trapas kan installeren.

Dus, vraag aan de kenners… kun je de 68/113 lager vervangen door een algemeen BSA lager, geschikt voor DUB trapas? Uiterlijke verschil is dat huidig lager geheel intern is en de ‘moderne’ een deeltje buiten het frame hebben zitten.

Beetje ingewikkeld uitgelegd, maar in plaatjes:

Dit heb ik nu:

https://www.allwheels.nl/media/855x855/9...681317.jpg

Hier wil ik naartoe:

https://www.sram.com/globalassets/image-...jpg?w=1000

Ik hoor graag jullie ervaring!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#41
Of het past weet ik niet, ik ben van de vierkante trapassen. Zo’n DUB (Dure Uiterst Breekbare) trapas heb ik op mijn M5, de lagers waren na 2000 (droge) km’s kapot. Met een nieuw setje lagers rij ik al 7000 km, ben benieuwd hoe lang ze het uithouden. Mijn vierkante assen gaan veel langer mee. Op mijn slecht weer/winterfiets al meer dan 25000 km.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Ik ga het proberen. Het zou moeten passen. En dan eens kijken of de lagers het volhouden. Al ken ik mezelf een beetje en ligt de trapas er voor de 5000km al weer af voor controle.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#43
Ik ga er weer een leuk project van maken. Inmiddels andere velgen besteld om het geheel te converteren naar schijfremmen, gelijk andere shifter+derailleur naar 11 speed en nieuwe ketting, nieuwe bottom bracket en trapassen en een staartpuntkoffer voor alle werkmeuk is ook onderweg!
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
#44
Testpost voor afbeelding

https://share.icloud.com/photos/0ccknP46...28aXN0Pa4g

De Raptobike is vandaag voorzien van een staartpunt/koffer. Was een flinke zoektocht, maar een mooie nieuwe in Duitsland gevonden bij Novosport. Alleen de scharnieren ontbreken nog, maar binnenkort vast compleet.

Verder nieuwe crankset, bottom bracket, derailleur en trigger shifter 11 speed, hydraulische schijfremmen binnen gekregen. Nu nog wachten op een nieuw kettingblad en nieuwe velgen, dan kan de rest van de verbouwing beginnen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , gideon , Bacchus , GertBr
#45
Die staartpunt ziet er perfect uit  Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Raptobrikker


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM