Toet toet, mag ik er langs; luide toeter?
|
Berichten: 521
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 515
1316 x bedankt in 474 berichten
(01-Oct-2023, 09:27 AM)Niels van der Wal schreef: Ligt het aan mij, of is een claxon met veel herrie een toename van agressie in het verkeer?
Fietsen gaat om communicatie; met zo'n claxon zeg je: Pleurt op!
Niels, pèp, van der Wal
Dit schoot mij ook al door het hoofd. Als ik zie hoe gereageerd wordt op de standaard claxon van de Quest, gaat wat mij betreft alles wat nog (veel) harder is richting lompigheid waar weinig begrip uit voort kan komen en wat het imago van onze toch al ongewone en soms niet begrepen vervoersmiddelen geen goed zal doen...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
ik heb op het moment een gewone fietsbel in de velo, die hoort niemand, ik heb hem sinds kort aan mn Flevodakje gemonteerd met de hoop dat het beter te horen is maar nog steeds gaan vrij weinig mensen opzij, al helemaal de jongeren met hun oordopjes of koptelefoon blijven gewoon lekker over de hele weg slingeren.
Ik ben wel toe aan een claxon die mensen netjes laat weten dat ze op moeten pleuren :p
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
(01-Oct-2023, 09:27 AM)Niels van der Wal schreef: Ligt het aan mij, of is een claxon met veel herrie een toename van agressie in het verkeer? In Engeland wordt bellen al als agressief ervaren, daarom zeg ik meestal "dingdong" als ik voetgangers of langzamere fietsers wil passeren. Als je dat in Nederland doet word je vast genegeerd (of uitgelachen).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.790
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7422
2565 x bedankt in 1216 berichten
Berichten: 820
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 306
821 x bedankt in 356 berichten
Ik heb een grote “ding-dong” bel omgekeerd aan het stuur van mijn Quest gemonteerd. Ik heb daar geen last van omdat het stuur aan een zelfgemaakt lijntje hangt en niet op mijn schoot ligt. Voorheen gebruikte ik de claxon als ik om passeer-ruimte vroeg. De standaard bel maakt daarvoor te weinig geluid. Ik merk dat mensen nu prettiger op reageren. Ik bedank altijd als ik er langs ga.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
Dank jullie, voor al deze informatie.
12 V is nog geen optie voor mijn, wat oudere, 6V strada.
Dan had ik idd wel een standaard auto claxon gemonteerd.
Op de site van grandado staat een 140 dB fietsbel, die je op een stuur kunt monteren.
En een stukje draad tussen claxon en drukknop.
Ik kan de link niet even snel plakken met mn telefoon.
Echter is dan weer de vraag hoe ik die claxon dan handig monteer aan de onderzijde, zoals dat origineel nu wel erg handig is uitgevoerd.
Tevens zal ik dan ook de draad moeten verlengen.
Gelukkig wordt het nu weer een stuk rustiger op de fietspaden, nu de herfst weer is begonnen. Zo heeft ieder seizoen toch weer andere charmes.
Intussen ook wel gemerkt dat geduld ook wel eens beter kan uitwerken.
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
01-Oct-2023, 02:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Oct-2023, 02:23 PM door Hardloper.)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Ik kan de claxon aanbevelen van de locomotief waar ik afgelopen week een paar kilometer langs fietste in de Botlek. Die toeterde bij elke kruisende weg (er zijn geen slagbomen daar) om de vrachtwagens te waarschuwen. Die hoorde je wel komen...
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
(01-Oct-2023, 05:28 PM)Lopopodium schreef: Ik kan de claxon aanbevelen van de locomotief waar ik afgelopen week een paar kilometer langs fietste in de Botlek. Die toeterde bij elke kruisende weg (er zijn geen slagbomen daar) om de vrachtwagens te waarschuwen. Die hoorde je wel komen...
Om even in vaktermen te schrijven..dat heet een tyfoon en gaat op luchtdruk.;-)
Ik toeter meestal een paar keer. Is hier op het Groningse land voldoende, vind ik. Mijn frozen bel die ik van m’n dochter haar fiets heb gehaald gebruik ik soms..
Als het echt druk is op het fietspad, maak ik een zij sprong naar de weg.
Groeten Henk
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
(01-Oct-2023, 02:17 PM)Hardloper schreef: @GerDilven bedoel je deze:
https://nl.grandado.com/products/120db-w...iets-acces
Maar is dit een geschikte claxon?
https://www.m2trading.com/nl/webshop/ele...eel-chroom
https://www.m2trading.com/nl/webshop/ele...gelijk-dmp De onderste is vrijwel identiek aan de toeter die op mn ex-quest (2009) zat. Nu de velomobielen op 12V accu's hebben, zal er een 12V versie van gebruikt worden. Ruim voldoende volume om je medeweggebruikers attent te maken dat ze niet de enige op de weg zijn.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
01-Oct-2023, 06:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Oct-2023, 07:10 PM door Arend-Jan.)
Die vind ik nog niet zo gek, eigenlijk. Want hij is goed hoorbaar en toch een soort van ludiek, komt wat minder hufterig over.
Maar de standaard toeter kan je ook heel verschillend laten overkomen, afhankelijk vanaf welke afstand en hoe lang je toetert.
Ik probeer het altijd van ver met twee hele korte 'toet'jes. Reageert men niet (vaak), dan volgt een wat langere (en ben dan ook al dichterbij). Als je dan nog genegeerd wordt, dan kan je altijd nog secondenlang toeteren
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
Wat ik zelf ook irritant vind, dan vraag ik met hoeveel fietsers zijn jullie? Dan weet ik namelijk wanneer iedereen voorbij is. Maar hier reageert men niet op.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 77
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
140 x bedankt in 70 berichten
Beste mensen, ik zou het fijn vinden om helemaal niet te bellen of de claxon te gebruiken.
Helaas bewijst de praktijk dat mensen best hard horend zijn, dus voor mij is de claxon een noodzakelijke "kwaad" waarop ik in alle onveilige situatie naar harte lust op los ga. Boze ogen en scheve monden ben ik al gewend. Ook af en toe een vloek,... je weet wel God huppelde pup. En ik maar denken dat Nederlanders niets met God te maken willen hebben? Deze leefregel van sommige luitjes probeer ik als volg te interpreteren: "het gaat je goed op je velo"
Ik wil niemand aanrijden, maar wil ook niet dat mijn velo beschadigd wordt. Weet je wat dat ding kost om het te laten fixen?
Oh, ja vandaag was het weer mooi weer en dat betekent met respect oude mensen stoet. En liefs twee aan twee!!!!! Want thuis krijgen we geen kans om 2 aan 2 bezig te zijn? Sorry ik bedoel te kletsen;-) met een stuk overheerlijke oude wijven koek!
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
(01-Oct-2023, 08:56 PM)Hardloper schreef: Wat ik zelf ook irritant vind, dan vraag ik met hoeveel fietsers zijn jullie? Dan weet ik namelijk wanneer iedereen voorbij is. Maar hier reageert men niet op.
Wij roepen juist best vaak het aantal dat er nog aan komt.
Dan hoor je zo: nog 7, 6, 4 (2 naast elkaar), 3, 2, 16 (als laatste een idioot getal noemen is altijd erg grappig )
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
(01-Oct-2023, 08:56 PM)Hardloper schreef: Wat ik zelf ook irritant vind, dan vraag ik met hoeveel fietsers zijn jullie? Dan weet ik namelijk wanneer iedereen voorbij is. Maar hier reageert men niet op. Dan moet je wel met een erg klein snelheidsverschil inhalen, als je halverwege een gesprek kan voeren
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
(01-Oct-2023, 09:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Wij roepen juist best vaak het aantal dat er nog aan komt.
Dan hoor je zo: nog 7, 6, 4 (2 naast elkaar), 3, 2, 16 (als laatste een idioot getal noemen is altijd erg grappig ) Wordt grappig als de Oliebollentocht dit doet; "Nog 153...."
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
(02-Oct-2023, 10:20 AM)TvWijk schreef: (01-Oct-2023, 09:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Wij roepen juist best vaak het aantal dat er nog aan komt.
Dan hoor je zo: nog 7, 6, 4 (2 naast elkaar), 3, 2, 16 (als laatste een idioot getal noemen is altijd erg grappig ) Wordt grappig als de Oliebollentocht dit doet; "Nog 153...."
Bij een vorige oliebollentocht zei ik al inhalend:
"Er zit daar een heel nest!"
Niels, :-), van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
(02-Oct-2023, 10:20 AM)TvWijk schreef: (01-Oct-2023, 09:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Wij roepen juist best vaak het aantal dat er nog aan komt.
Dan hoor je zo: nog 7, 6, 4 (2 naast elkaar), 3, 2, 16 (als laatste een idioot getal noemen is altijd erg grappig ) Wordt grappig als de Oliebollentocht dit doet; "Nog 153...." Let op heuse veloconne. Hebben we voor iedere tussenliggende voortuig een blauw snoep papiertje ? Voor de voorste 2 blauwe snoep papiertjes en voor de achterste 1 groene snoep papiertje? Om voor de koplampen te bevestigen ?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
02-Oct-2023, 08:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Oct-2023, 08:29 PM door GerDilven.)
(01-Oct-2023, 06:41 PM)ZoefZoef schreef: (01-Oct-2023, 02:17 PM)Hardloper schreef: @GerDilven bedoel je deze:
https://nl.grandado.com/products/120db-w...iets-acces
Maar is dit een geschikte claxon?
https://www.m2trading.com/nl/webshop/ele...eel-chroom
https://www.m2trading.com/nl/webshop/ele...gelijk-dmp De onderste is vrijwel identiek aan de toeter die op mn ex-quest (2009) zat. Nu de velomobielen op 12V accu's hebben, zal er een 12V versie van gebruikt worden. Ruim voldoende volume om je medeweggebruikers attent te maken dat ze niet de enige op de weg zijn.
Nee ik bedoelde
https://nl.grandado.com/products/140db-f...d2a5fe9525
Ben benieuwd of dit nu als link wordt gezien...
Hee, ja dat werkt.
Ik ben alleen benieuwd hoeveel keer je kunt toeteren waarna de stroom van die 3x AAA batterijen op is, volgens mij gaat dit heel snel leeg.
Vaak kijken mensen altijd nog eens achterom, alsof ze er nog 3 verwachten, hihi.
En het valt me op dat ik bijna dagelijks gefilmd of gefotografeerd wordt.
Op sommige dagen zelfs 3x.
Maar misschien lokken mijn Lamborghini logo's en "mini Lamborghini" benaming in het lettertype Lamborghini dat ook wel een beetje uit.
Bijna wekelijks een reactie van een kind: Is dat een echte Lamborghini?
Eén keer: dat is echt geen mini.
En regelmatig bij de stoplichten, meestal door de dames: Leuk ding heb jij.
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
(02-Oct-2023, 08:19 PM)GerDilven schreef: Maar misschien lokken mijn Lamborghini logo's en "mini Lamborghini" benaming in het lettertype Lamborghini dat ook wel een beetje uit.
Bijna wekelijks een reactie van een kind: Is dat een echte Lamborghini?
Eén keer: dat is echt geen mini.
En regelmatig bij de stoplichten, meestal door de dames: Leuk ding heb jij.
Foto: https://www.facebook.com/aventybike
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM |
KIWA track en trace systeem
|
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM |
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM |
De Waterlandse Liggers
|
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM |
Hase pino verbouwing
|
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM |
KIWA track en trace systeem
|
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM |
KIWA track en trace systeem
|
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM |
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
|
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM |
|