Levensduur frame Raptobike lowracer
|
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
Goedendag,
Sinds een jaartje ben ik nieuw in het ligfietsen en heb ik een raptobike lowracer. Superleuk!
Ik heb hem tweedehands gekocht en ondanks dat hij er nog netjes uitziet heeft hij wel veel kilometers meegemaakt. Dat kan ik afleiden uit het bagagerekje waarvan sommige stangen letterlijk half doorgesleten zijn door een fietstas. Hoeveel kilometers weet ik niet. Hoe oud de fiets is weet ik ook niet.
Als ik het goed heb hebben aluminium frames altijd een bepaalde levensduur, ooit scheuren ze. Staan frames van de Raptobike lowracer bekend om scheuren? Zijn er plekken van het frame die ik in de gaten moet houden? Of geen zorgen en lekker doorfietsen?
Groeten, Jurrien
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
Over de Raptobike specifiek kan ik niet veel zeggen. Wel over aluminium frames in het algemeen. Zelf heb ik tien jaar met een Optima Orca gefietst, die heeft ook een aluminium frame. In 2014 (de fiets was toen waarschijnlijk elf jaar oud) brak de aanhechting van het achterwiel met het frame aan een zijde. Dat was een dunne rechte plaat, die op de ronde frame was gelast. Dat heb ik toen nog laten herstellen bij Rainbow in Aalten.
Helaas brak twee jaar later de ronde buis ten hoogte van het stuur. Daar komt blijkbaar ook veel druk op, door het trappen op de trappers. Dat heb ik niet meer laten herstellen, dus vanaf dat moment maar uitgekeken naar een gloednieuwe fiets. En dat werd voor mij een Nazca Gaucho, met een stalen frame. Staal wordt ook wel minder naarmate de tijd voorbij vliegt, maar ik begreep dat staal op een gegeven moment een stabiele stevigheid behoudt, waarbij aluminium alleen maar verder brozer wordt. Maar misschien dat een kenner hier wat meer (en correcter) over kan vertellen.
Bij beide breuken van mijn Orca kwam ik er achter toen ik bij een stoplicht weer op gang wilde komen, en merkte dat mijn fiets ineens wiebelig was. De seconden daarvoor voordat ik stopte voor het stoplicht was er nog niets te merken. Het kan dus ineens erg snel gaan. Ik heb misschien geluk gehad dat ik niet viel. Maar heb (slechts) een (enkel) voorval gelezen over een valpartij bij een afdaling. Is makkelijk online te vinden.
Een goede en regelmatige controle op haarscheurtjes is misschien een goed advies, zeker op plekke waar veel trek- of duwdruk komt (onder de zitting, aanhechting van achterframe op het hoofdframe en bij het stuurkolom, tussen stuur en trappers).
Ikzelf ben nu een beetje huiverig voor aluminium frames, en zou er zelf toch niet zo snel meer eentje aanschaffen. Ben al op de uitkijk geweest voor een vervangende frame van mijn Orca, maar hik daar ook nog wel een beetje tegen twijfels aan of ik er nog wel zo ontspannen op durft te fietsen.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
24-Apr-2018, 06:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Dec-2019, 12:15 PM door gideon.)
Sinds feb. 2011 rij ik op een Low racer van Raptobike, inmiddels (dec 2019) ruim 42.000km mee gereden. Ik rij er hard mee, uiteraard wel voorzichtig maar soms rij ik wel eens door een flinke kuil die niet meer te ontwijken is. Maar het frame geeft geen krimp.
Vorige week (op mijn rechtop fiets), brak de zadelpenbout (ijzer). Gevolg, lederen zadel schuurde over het asfalt, Ik reed ongeveer 30km/uur over een vlak asfalt fietspad. IJzer heeft ook een breekpunt, of ik heb de bout te strak aangedraaid.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Mijn Sinner Demon is ook van aluminium, maar dat frame is naar mijn idee ijzersterk. Het hangt gewoon van de constructie af. Op ligfiets.net staan veel recensies van de Raptobike Lowracer. Daar staan geen negatieve bij. Op grond daarvan zou ik zeggen dat het mij een prima fiets lijkt.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Je kunt prima aluminium frames bouwen. Belangrijk blijft de constructie en de nabehandeling na het lassen. De centrale framebuis moet zodanig geconstrueerd zijn, dat de last over de volle lengte zo elastische mogelijk verdeeld is. Dus geen stijve delen in het verticale vlak van de buis, zoals een stijve doorvoer van een onderstuur in het midden van de centrale framebuis of de verbinding framebuis en stijve achtervork.
http://fietssite.jouwweb.nl/warmtebehandeling
Ook bij de Raptobike zijn gescheurde frames bekend. Zie bericht van 16 maart 2015.
http://www.ligfiets.net/product/bike/516...er-28.html
Vrij bekend zijn klachten over gebroken aluminium frames van Optima Orca. Of dat ligt aan de constructie of de nabehandeling laat ik in het midden.
http://www.keesswart.nl/fietsreportages/...ringen.htm
Wil je een lange levensduur, dan heeft een stalen frame de voorkeur.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
De materiaaldikte van dat Orca frame is veel dunner dan die van de Raptobike
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
25-Apr-2018, 09:45 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Apr-2018, 10:50 AM door PietV*.)
Verschil in materiaaldikte is alleen van belang bij nagenoeg gelijke constructie zoals: soort legering, buisdiameter, buislengte, deelbaar frame, constructies in het verticale vlak van het frame en warmtebehandeling.
Dat aluminium frames van Raptobike zijn gescheurd in de overgang van de centrale buis naar de achtervork zegt voldoende dat materiaaldikte alleen niet bepalend is.
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
Bedankt voor de antwoorden. Conclusie voor mij: doorfietsen en het frame zo nu en dan bekijken.
Even ter verduidelijking: mijn vraag is geen kritiek op de kwaliteit van de Raptobike. Ik zou bij elke andere aluminium fiets mij hetzelfde afvragen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Het schijnt dat de scheuren in het achterframe alleen voorkwamen bij de Mid Racer. De afstelling op de rijder geschiedt door het deelbare frame onder het zitje te verstellen. In dat deel zit de framebuis dubbel ineen geschoven. Dat gedeelte is daar extra stijf, waardoor de rest van het frame de "klappen" moet opvangen van de ongeveerde ligfiets.
De Low Racer heeft een verstelbare neuspijp. Veel plezier met jouw Low Racer.
Piet.
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
Over frames gesproken. Ik ontdekte vandaag een 4 tot 5 millimeter lange kras of iets wat daar op lijkt (ik hoop geen scheur) op mijn Nazca Gaucho met een stalen frame. Het zit net een paar centimeter voorbij mijn stuur (aan de bovenzijde, op de buis tussen stuur en pedalen in), precies op de plek waar bij mijn Optima Orca (aluminium frame) twee jaar geleden het frame is gescheurd en de neuspijp naar beneden boog door de scheur aan de bovenzijde van de buis.
Wat me ongerust maakt is dat deze kras precies horizontaal (dus haaks op de lengterichting van het frame) zit, precies aan de bovenzijde van het frame, nagenoeg precies in het midden, en dat is precies dezelfde plek waar bij mijn Optima Orca een scheur is ontstaan door kracht op de pedalen. Dat is me allemaal iets teveel toevalligheid om het een krasje te laten zijn en geen beginnende scheur.
Daarnaast kan ik me niet herinneren dat er ooit iets op het frame is gevallen of langs geschuurd dat een kras sowieso kan hebben veroorzaakt.
Het frame van een Nazca Gaucho heeft bij mijn weten een goede reputatie, dat er niet of nauwelijks frameproblemen optreden (voornamelijk de reden voor mij deze fiets nieuw te kopen). Maar toch maak ik me zorgen. Ik houd in ieder geval goed in de gaten of de kras / scheur groeit in de komende tochten.
Indien het een scheur is (door metaalmoeheid, van een frame dat maar anderhalf jaar oud is, kan dat?), groeit een scheur bij staal snel of juist langzaam? Bij mijn Orca van aluminium ging het bij mijn weten in een oogwenk.
Iemand hier die zich een bericht kan herinneren of een frame van een Gaucho ook wel eens scheurt aan de bovenzijde, door kracht op de pedalen?
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
|