Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bijzonder vervoer
#1
Photo 
Sinds gisteren mn qv in huis. Was ondanks twijfel vooraf na de eerste meters tijdens proefrit direct verkocht. Zou er eigenlijk graag mee naar celloles willen, ipv per rechtopfiets, trein, rechtop fiets, en vice versa. Dacht eigenlijk, kan niet, maar de cellokoffer er toch eens naast gehouden toch de kap er eens afgehaald. Het steekt me net wat veel uit (40 cm naar achteren), er moet wat geregeld, een extra oranje sticker, en iets van verlichting, een dekje eroverheen misschien, maar het lijkt toch niet onmogelijk.

url=[Afbeelding: 20231103-145611.jpg]

Nog geen testritje kunnen maken, maar van voren gezien niet veel hoger dan met kap:
[url=[Afbeelding: 20231103-145802.jpg]

Als het testritje goed uitvalt, is vooral de vraag hoe dit praktischer te maken, d.w.z. de kap makkelijker kunnen verwijderen en andere verlichtingsoplossing.
Antwoord }
#2
Dat is inderdaad weer eens iets anders, is een fietskarretje geen optie? dan hoef je zelf niet veel aan de QV te sleutelen, en er zijn ook karretjes met assist zodat het niet te zwaar fietsen word.
[Afbeelding: vtckt3mulge81.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Zoiets als dit, maar dan de andere kant op Big Grin

[Afbeelding: QV-Pickup-truck.jpg]

Het staat me bij dat er ook pas een QV met kapaanpassing voor een muziekinstrument besteld is.


(03-Nov-2023, 04:59 PM)Gideonaut schreef: Dat is inderdaad weer eens iets anders, is een fietskarretje geen optie? dan hoef je zelf niet veel aan de QV te sleutelen, en er zijn ook karretjes met assist zodat het niet te zwaar fietsen word.

Met karretje is het aero voordeel (een eind) weg.
Dit wat blokdoorn nu voor heeft is ook niet optimaal maar heel stuk beter.
En een stuk beter dan ik en de grasmat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Inderdaad, heb het er in Dronten over gehad, voor een accordeon is een grotere kap ontworpen, maar dat gaat voor mn cello niet werken.

Dat aero voordeel is belangrijk, de eis is dat ik nog redelijk makkelijk 30+ kan rijden, want dan is de afstand naar celloles goed te doen. De vering van de qv is erg goed, dus wat dat betreft is er geen enkel bezwaar.

Eerder gebruikte ik een kinderkar, maar vangt erg veel wind, sinds ik een lichte carbon koffer heb gaat hij op de rug, maar alleen voor stationsafstanden.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#5
Citaat:Sinds gisteren mn qv in huis.

Gefeliciteerd met je nieuwe vm.

Veel veilige kilometers gewenst én houdt de wielen aan de onderkant.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: blokdoorn , Willeke_IGKT
#6
Gisteren in de opkomende storm bleek de qv heel stabiel, duswel vertrouwen in dat de wielen aan de goede kant blijven… Verwacht ook nog veel op de open ligger te rijden, het is een aanvulling op ons fietsenassortiment (we rijden geen auto en wonen op het platteland).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GerDilven , Hoekie
#7
(03-Nov-2023, 04:26 PM)blokdoorn schreef: url=[Afbeelding: 20231103-145611.jpg]
Dit is eigenlijk gewoon een kans om de QV-kap deels na te maken... en een stukje te verlengen. Het frontaal oppervlak is groter maar je kan de stroomlijn wel verbeteren, omdat ie toch al zoveel langer wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Bijzonder vervoer kun je dat wel degelijk noemen.
Wat ontzettend leuk om dergelijke constructies voorbij te zien komen op het fietspad.
Als ik dit zo lees, doet het me direct denken aan de periode dat mijn kinderen klein waren en beiden in een burley achter de quest zaten.
En zo iedere zondagochtend een ritje maakten om naar het vliegveld even te gaan spotten.
Dat de snelheid daarmee dan niet zo hoog lag als op maandagochtend naar het werk, dat is dan zo.
Maar het gemak en genot, waarmee ik dan toch die burley aanhanger gebruikte, op een manier die velomobiel.nl toen voor mij gemaakt had was onbeschijfelijk mooi en uniek in gebruik.

Een aanhanger zou naar mijn mening veel handiger zijn voor een tijdelijke toepassing.
Waarna je na afkoppeling ervan toch weer snel je QV 100% voor normaal gebruik optimaal kunt benutten.

Ik hoop dat je veel plezier hebt van je qv.
Is dat die tweedehandse die te koop stond bij velomobiel.nl?

(03-Nov-2023, 05:44 PM)blokdoorn schreef: Gisteren in de opkomende storm bleek de qv heel stabiel, duswel vertrouwen in dat de wielen aan de goede kant blijven… Verwacht ook nog veel op de open ligger te rijden, het is een aanvulling op ons fietsenassortiment (we rijden geen auto en wonen op het platteland).

Was jij ook al zo dapper om te gaan fietsen...hahahaha. 
Ik had niet goed op de app gekeken en dacht dat t onweer was.
Bleek achteraf een rood windzakje te zijn.

Doh

Was best spannend, de wind kwam werkelijk van alle kanten. De terugweg duurde bij mij factor 1.5 langer dan normaal. Ondanks dat het grotendeels wind mee was theoretisch.

Goed om te lezen dat die QV een succes fiets is met rijwind.
Dank je wel om dit te delen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Ja dat is de tweedehandse die er stond, was al ingesteld op een nieuwe, hoewel de prijs dan toch nog wel even slikken is, maar deze stond er al in prima conditie, niet helemaal de kleur die ik anders had gekozen, maar wel in de buurt. Dus dat was makkelijk beslissen, vooral omdat ik er dan dit winterseizoen al mee op pad kan. Wel een nieuwe kap met kinderraam en zitting erbij besteld.

Vond het eerst ook wel wat spannend, daarom uurtje eerder vertrokken zodat ik ruim voor twaalven weer in overijssel kon zijn, waar knmi geen waarschuwing had uitstaan Smile Maar merkte al snel dat er met die 4 wielen niet zo gauw iets gebeurd, wel waaide de korte kap een keertje open, en de snelheid iets gematigd, boven de 35km/u voelt rukwinden van opzij corrigeren met het stuur toch net wat riskant.

(03-Nov-2023, 06:17 PM)365cycle schreef:
(03-Nov-2023, 04:26 PM)blokdoorn schreef: url=[Afbeelding: 20231103-145611.jpg]
Dit is eigenlijk gewoon een kans om de QV-kap deels na te maken... en een stukje te verlengen. Het frontaal oppervlak is groter maar je kan de stroomlijn wel verbeteren, omdat ie toch al zoveel langer wordt.
Als je handig bent in carbon knutselen, zou dat heel goed kunnen, denk ik. Alleen nogal tijdrovend, ben ik bang. Ik ga dan liever cello studeren, of fietsen, zeker als deze oplossing na een paar ritten in de ‘goed genoeg’ categorie blijkt te vallen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#10
(03-Nov-2023, 08:29 PM)GerDilven schreef: Een aanhanger zou naar mijn mening veel handiger zijn voor een tijdelijke toepassing.
Waarna je na afkoppeling ervan toch weer snel je QV 100% voor normaal gebruik optimaal kunt benutten.

(03-Nov-2023, 10:03 PM)blokdoorn schreef: Als je handig bent in carbon knutselen, zou dat heel goed kunnen, denk ik. Alleen nogal tijdrovend, ben ik bang. Ik ga dan liever cello studeren, of fietsen, zeker als deze oplossing na een paar ritten in de ‘goed genoeg’ categorie blijkt te vallen.

Hmm... op zich heeft Ger dan ook wel een goed punt.

Misschien is het de moeite om mijn topic E achter V eens te bekijken. Als je een beetje kracht in de benen hebt wil een velomobiel met een aanhanger nog best wel vooruit. Inmiddels heb ik m'n aanhangertje een beetje getweaked, moet nog wat aanpassingen doen maar met de kano erop kan ik er gewoon 40 mee rijden. Deze week ff de koppeling vervangen door een Radical, en dan hopen dat ik de volgende keer niet vergeet dat ik 'm bij me heb Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(04-Nov-2023, 01:35 AM)365cycle schreef: Hmm... op zich heeft Ger dan ook wel een goed punt.


Misschien is het de moeite om mijn topic E achter V eens te bekijken. Als je een beetje kracht in de benen hebt wil een velomobiel met een aanhanger nog best wel vooruit.


Ik moet vaak mezelf inhouden om niet te hard te gaan met de aanhanger vanwege de spullen erin. Dus snelheid met een aanhanger zou geen probleem moeten zijn. Een nadeel is wel dat als je zowel met als zonder aanhanger rijdt, je zelf wel heel bewust moet zijn dat er een aanhanger aan hangt. De spullen op mijn aanhanger zijn doorgaans niet super kostbaar en als mijn aanhanger aan gort gereden wordt omdat ik bijvoorbeeld midden op de weg stilhou omdat ik denk dat ik in zijn geheel op de vluchtheuvel sta niet wetende dat de aanhanger nog op de weg staat, kan ik daar mee leven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
Citaat:en als mijn aanhanger aan gort gereden wordt omdat ik bijvoorbeeld midden op de weg stilhou omdat ik denk dat ik in zijn geheel op de vluchtheuvel sta niet wetende dat de aanhanger nog op de weg staat, kan ik daar mee leven.

Als jouw aanhanger van je WAW wordt gereden, dan zal ongetwijfeld de vm ook een flinke klap meekrijgen via de verbinding.

Geen idee welke schade dat tot gevolg heeft. Als de aanhanger links van de vm bevestigd is en de auto komt van rechts, dan zal het misschien meevallen. Andersom kon het nog weleens vies tegenvallen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Misschien ten overvloede, maar is er geen ander plekje voor die QV? Als ik 'm zo zie staan dan denk ik dat het een kwestie van tijd is voor ie een keer dat muurtje gaat schampen met lelijke beschadigingen als gevolg.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ach zo heel rampzalig is de stroomlijn nu ook weer niet. Zo'n carbon koffer kan ook best glad zijn. Bij de pianojuf van zoonlief stond ook altijd zo'n carbon cellokoffer.

Met wat gesloten cel schuim zou je iets kunnen knutselen wat de gaten naast de koffer mooi opvult. Ook het stuk waar de hals op de rand van het bagagegat ligt zou ik eens goed bekijken. Ik weet zo niet ver hoeveel gewicht we het hebben, maar ik stel me een koffer voor die net iets vlotter om hoog en omlaag beweegt bij een drempel, als de QV waar ie in zit. Dan is de impact op het randje misschien best hoog.

Met een elastische bagage spin ofzo ist dat misschien wel op te lossen, maar ik ken de QV niet goed genoeg om te weten of je dat daar ergens vast kunt maken.

Ik zou vooral ook even bij Velomobiel.nl navragen hoe zij hierover denken, misschien hebben ze wel een goed idee. Als het randje krak zegt, is dat minder.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#15
Wat een fantastisch verhaal over de geknutselde velotransportaanhanger. Zoon heeft hier iets dergelijks geknutseld voor een kano, maar niet zo lastminute….

Er is hier plek zat op een voormalig boerenerf, hij kan ook in andere schuren, maar heb hem vooralsnog toch het liefst hier, denk dat er een houten balk langs die muur komt.

Een spin blijkt vrij makkelijk vast te haken achter de randen waar normaal de kap op rust. Dat randje aan de achterkant is ook mn twijfelpunt, het lijkt wel stevig genoeg door de 90 graden hoeken die het carbon daar maakt, en het gewicht wat er op rust is vrij laag en het zwaartepunt rust elders, maar toch…. Misschien toch een ondersteuning verzinnen, of wat schuim er tussen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
(04-Nov-2023, 11:32 AM)ZoefZoef schreef: Misschien ten overvloede, maar is er geen ander plekje voor die QV? Als ik 'm zo zie staan dan denk ik dat het een kwestie van tijd is voor ie  een keer dat muurtje gaat schampen met lelijke beschadigingen als gevolg.

Dat gevoel had ik ook Angel
Ik zie een ijzeren 'ladder', dus daar schuim om heen zou voldoende moeten zijn.

PS Ik heb een matras staand, geknikt voor de zij en voorkant. Ik heb geen zin in voorzichtigheid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(04-Nov-2023, 11:00 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:en als mijn aanhanger aan gort gereden wordt omdat ik bijvoorbeeld midden op de weg stilhou omdat ik denk dat ik in zijn geheel op de vluchtheuvel sta niet wetende dat de aanhanger nog op de weg staat, kan ik daar mee leven.

Als jouw aanhanger van je WAW wordt gereden, dan zal ongetwijfeld de vm ook een flinke klap meekrijgen via de verbinding.

Geen idee welke schade dat tot gevolg heeft. Als de aanhanger links van de vm bevestigd is en de auto komt van rechts, dan zal het misschien meevallen. Andersom kon het nog weleens vies tegenvallen.

Ik bedoel dat een instrument veel persoonlijker is en als die vervangen moet worden, dat op zich al een probleem is. Mijn waw vervangen zal ik ook niet leuk vinden, maar de onderdelen die het mijn waw maken kan ik eenvoudig overzetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Citaat:Er is hier plek zat op een voormalig boerenerf, hij kan ook in andere schuren, maar heb hem vooralsnog toch het liefst hier, denk dat er een houten balk langs die muur komt.

Ik zou voor de matras gaan.

De eerste schade aan mijn Milan veroorzaakte ik zelf door 'm net langs een houten kapstok te duwen.

Gevolg: een beschadiging van ruim 20cm lang. Was wel voor het grootste deel weg te poetsen, maar toch.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#19
Inmiddels 93km ervaring met cello, rijdt ok, d.w.z. kan nog steeds gemakkelijk 30km/u halen en dat was de eis. Een garmin varia aan het vaste deel van de achterkant zorgt er voor dat ik toch nog goed achterlicht en soort van remlicht heb.  Waarschijnlijk komt er nog wat reflectie op de cellokoffer. Ook hobbelstraatjes gaan prima dankzij vering van de qv, de cello zit klem aan de zijkant met een kussentje en er zit 1 spin overheen. Verkeersdrempels neem ik iets langzamer dan normaal.
Enige nadeel blijkt bij regen: bagage onder de cello wordt op den duur nat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Ik zie een regenponcho voor over de cello en het gat eromheen, ik zie alleen niet hoe je dat om de QV of op de rand van het gat vast zet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(26-Dec-2023, 01:30 PM)blokdoorn schreef: Enige nadeel blijkt bij regen: bagage onder de cello wordt op den duur nat.
Heb je een foto van hoe het nu vast zit? Denk dat het redelijk goed te doen is om een mal voor een kap te brouwen die het gat mooi afsluit, en perfect onder de cello past. Omdat het laagste punt dan in de kap zit heb je vermoedelijk wel een afwateringsbuisje nodig, maar dat is wel te doen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Hebben we ook al een gitarist / pianist / drummer? Want met een accordeon en cello hebben we nog geen QV band.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(26-Dec-2023, 02:07 PM)Hardloper schreef: Hebben we ook al een gitarist / pianist / drummer? Want met een accordeon en cello hebben we nog geen QV band.

Lees beter, onze gitarist rijdt een tweewieler.
Hij heeft geprobeerd om zijn gitaar in een VM te passen maar niets werkte goed genoeg naar zijn zin.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#24
(26-Dec-2023, 01:48 PM)365cycle schreef:
(26-Dec-2023, 01:30 PM)blokdoorn schreef: Enige nadeel blijkt bij regen: bagage onder de cello wordt op den duur nat.
Heb je een foto van hoe het nu vast zit? Denk dat het redelijk goed te doen is om een mal voor een kap te brouwen die het gat mooi afsluit, en perfect onder de cello past. Omdat het laagste punt dan in de kap zit heb je vermoedelijk wel een afwateringsbuisje nodig, maar dat is wel te doen.
Denk dat dit inderdaad kan, maar het lijkt me wel veel werk voor een voor mij toch wel beperkt bezwaar. Heb inmiddels wel gemerkt dat hobbelige kasseienpaadjes wat meer bescherming tussen carbon van qv en carbon cellokoffer vergen. Verder, met name boven de 30km/h rijdt met cello beter dan helemaal zonder kap, zo lijkt het.

(26-Dec-2023, 01:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik zie een regenponcho voor over de cello en het gat eromheen, ik zie alleen niet hoe je dat om de QV of op de rand van het gat vast zet.

Dat was inderdaad ook mijn idee, maar liep vast op de moeilijkheid van vastzetten. Valt vast iets voor te verzinnen, maar vooralsnog is het probleem te klein en roepen andere bezigheden harder.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Als bescherming tussen Cello en VM zou ik een stukje van die buis grijze buisisolatie kopen. Kun je zo een stukje af snijden of knippen en dan 1 lange kant openknippen. Vaak hebben ze daarvoor al een deels ingesneden stuk zitten. Schuif je er zo overheen en het heeft ook nog een beetje klemkracht zodat het niet gelijk wegwaait als de cello eruit gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Had nog niet bedacht wat daarvoor te gebruiken, maar dat lijkt me inderdaad een goed idee, volgens mij heb ik daarvan zelfs nog wel wat liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM