Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hamvraag is dus eigenlijk, hoe goed beschermt een velomobiel je tegen de omstandigheden en zit daar verschil in tussen t
#27
Ik was altijd een koukleum, maar een emmer met regenwater over me heen kieperen na warm douchen en nog een tijdje onder de koude kraan blijven staan heeft dat grotendeels verholpen.

Maar een Viking zal ik wel nooit worden, dus ik rij 's winters wel met lange broek, twee lagen bovenkleding, winterschoenen en heb minstens een winddicht jack mee. Om minder te zweten doe ik 's winters wat rustiger aan. Flink zweten en dan om wat voor redenen dan ook gedwongen stilstaan/uitstappen betekent namelijk razendsnel afkoelen en daarna bijna niet meer op temperatuur kunnen komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#28
Daarvoor heeft de QV toch optionele dichte voet luiken? Maar dat materiaal zou niet op voorraad zijn geweest toen ik erover had. Maar ik ga die nog niet nemen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch
#29
(14-Oct-2023, 01:24 PM)Hardloper schreef: Daarvoor heeft de QV toch optionele dichte voet luiken? Maar dat materiaal zou niet op voorraad zijn geweest toen ik erover had. Maar ik ga die nog niet nemen.

Ik zou juist nooit meer een vm wilen met open voetengaten.

Dicht is zo ongelooflijk veel fijner en ik mis ze nooit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#30
@Wim, hoe 'flintstone' jij dan als je merkt dat je verkeert gegaan ben?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(14-Oct-2023, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef:
(14-Oct-2023, 01:24 PM)Hardloper schreef: Daarvoor heeft de QV toch optionele dichte voet luiken? Maar dat materiaal zou niet op voorraad zijn geweest toen ik erover had. Maar ik ga die nog niet nemen.

Ik zou juist nooit meer een vm wilen met open voetengaten.

Dicht is zo ongelooflijk veel fijner en ik mis ze nooit.

Maar Wim op dit moment kunnen ze dat ding nog niet leveren.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
@Willeke, ik 'flintstone' niet. 
Ik steek gewoon 1 arm uit de fiets en druk mijn MilanSL gewoon naar achteren.
Dit komt echter heel weinig voor. Ik rijd niet zo vaak verkeerd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(14-Oct-2023, 07:22 PM)Willeke_IGKT schreef: @Wim, hoe 'flintstone' jij dan als je merkt dat je verkeert gegaan ben?

Mijn DF heeft geen voetgaten.
Ik ben te klein om makkelijk aan de voorwielen te draaien, maar er zijn DF-ers die dit  doen.
Meestal zoek ik een verhoginkje in de buurt (inrit, oplopende stoep, verkeersdrempel of bolling in de weg), fiets er tegenop en laat me naar achteren rijden; de andere kant opsturend. Dit is vaak voldoende om te kunnen keren.
Een enkele keer is dit geen optie, dan stap ik uit, draai de DF aan de tilbeugel, en stap weer in.

Niet kunnen flinstonen mis ik wel; vooruitgang heeft zijn nadelen.

Niels, carbonage, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#34
Ik fiets al jaren het hele jaar door naar het werk en ieder jaar zo rond deze tijd kwam de velomobiel ook prominent in mijn gedachten. Uiteindelijk heb ik er dan maar 1 gebouwd. Met name vanwege de bescherming tegen de omstandigheden. in eerste instantie kou, wind, regen.

In de vorige eeuw had ik een Alleweder met open voetgaten. Korte broek om overmatig zweten in te voorkomen, dus kramp in de kuiten, waar de wind wel langs kwam. Volledig dichte voetgaten kreeg mijn velomobiel dus. Dat helpt erg veel. Voor de 10 km woon werk trek ik geen extra dikke sokken meer aan, ook als het vriest. Bij echt lange winterritten wel. Ik zou de voetgaten dus dicht willen, dat doet echt veel voor de bescherming tegen koude omstandigheden.

Voor de rest van je lijf helpt het erg veel dat je uit de wind zit en binnen in de fiets een microklimaat krijgt. daar is het echt een stuk warmer als buiten. Als het koud wordt, zo onder de 5 graden, rond het vriespunt had ik op de open fiets vaak het dilemma dat harder rijden betekend dat je harder werkt en daardoor weer warm wordt, maar harder betekend ook meer windchill, waardoor je dan weer kouder wordt. Een lastig evenwicht.

Ik maak me ook een stuk minder druk om een beetje regen. Kom inderdaad ook nagenoeg altijd droog aan op het werk, maar heb vanwege het zweten wel schone kleren bij. Met rustig fietsen laat zich het zweten wel vermijden zo onder de 10 graden. Natgeregend ben ik al jaren niet meer, met dank aan de velomobiel.
Waar ik eerder in de winter nog wel eens binnenbleef vanwege een iets te hoge kans op een buitje, denk ik nu eerder dat het wel mee zal vallen. Ik kort mijn rit ook niet acuut in als ik ergens een donkere wolk zie.

Je wordt wel een beetje nat, maar niet zo nat dat het echt heel erg is. Tenzij het heel hard regent. Ruitenwisser standje maximaal regen.

Natte sneeuw of hagel is ook niet fijn.

Ik deel de mening van Wim de Roetsende, ik had eerst ook een helemaal dichte zelf geknutselde kap. Slecht zicht bij regen, en het wordt net een druipsteengrot. Heb het dak eraf gezaagd en dat bevalt wel. Hoewel ik misschien toch weer iets nieuws ga maken. Met een soort van Versatile dakje.

Heb vaak een pet mee, en een viziertje voor. Beiden helpen een boel. Het vizier geleid de wind deels over je heen, tenzij er echt harde zijwind is. Idem met de regen. Wat er dan toch nog op me landt komt grotendeels op de pet. Wordt het daar te koud voor, dan een muts. Voor nog meer winter heb ik een oude legerpet, zo een met van die flappen over de oren en een nepbontlaagje van binnen. Ziet er niet uit maar hij is redelijk waterafstotend en erg lekker warm. Warmer dan een muts omdat ie beter winddicht is.

Het grote verschil wat de velomobiel voor mij maakt is dat ik in de winter nu ook onbezorgd rond fiets. waar ik eerder rekening hield met weer en temperatuur, en daarop de lengte van de rit afstemde, maak ik me daar nu veel minder druk om. Ik heb wel een noodsetje kleren liggen op het werk, voor het geval dat ik nat regen, maar die heb ik al erg lang niet meer nodig gehad. Wel is het soms lastig reguleren om het niet te warm te krijgen.

Je kunt je inderdaad ook vrij snel nat zweten, waardoor je echt verplicht moet omkleden, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Antwoord }
#35
Grootste voordeel van de velomobiel vind ik tov een tweewieler in de winter:  Je valt niet om. Als glad is glij je wel door maar tot nu toe ben ik niet omgegaan vanwege de gladheid.

Wat beteft bescherming. Een velomobiel is echt anders dan een open fiets. Eigenlijk fiets ik altijd 1 laags in de velomobiel.

Wind en regen is wat afhankelijk van je model en wel of niet een kap.
Wind tot windkracht 8 vind ik het te doen daarna vind ik het niet echt prettig fietsen meer. Hierbij moet ik wel zeggen dat dat met kap is. Zonder kap zou je met iets meer wind kunnen fietsen. Echter vind ik de kap zo comforttabel dat ik die eigenlijk altijd gebruikt.

Zelf heb ik nu een intercity bike kap met vizier+pinlock en ruitenwisser. Hierdoor blijft het zicht redelijk/goed zolang je in het licht fietst. Echter donker, regen en tegenliggers blijft een kap shit. Je ziet dan niks en fietst maar op goed geluk.
Heb nu een opstaande rand gemaakt in mijn vizier in de hoop dat als het regent ik het vizier 2 tikjes open kan doen. Hierdoor net door de open spleet kijken maar geen wind in mijn gezicht krijg door het tussenviziertje/deflector. Werkt het niet dan misschien maar zomerdakje proberen
Zijruitjes heb ik nu dubbelglas gemaakt nog geen ervaring mee. Anders bleef ik maar vegen met doekjes door het condenseren op de ruitjes ondanks alle fantastische middeltjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#36
(16-Oct-2023, 11:41 AM)pieterz schreef: Echter donker, regen en tegenliggers blijft een kap shit. Je ziet dan niks en fietst maar op goed geluk.

Gisteravond nog in die omstandigheden gereden. QV, moterhelmvizier, Pinlock. Ging prima, uitgezonderd groot en/of verkeerd afgesteld dim-licht van sommige tegenliggers. Vizier moet dan iets open. Brrrr. Met tegenliggers met goed afgesteld dimlicht, prima.

Wat me gisteravond toevallig opviel (heb pas een andere stoel in de QV, bewoog mijn hoofd naar voren om zichthoogte boven de QV schuimkap te checken) is dat toen ik mijn hoofd naar voren / dichter bij het vizier deed, dit duidelijk iets voor het zicht deed. Ik denk minder schitteringen. Wellicht iets om eens uit te testen of dat afstand tot je vizier variëren ook iets voor voor jou doet. Al is het maar voor even in lastigere omstandigheden.
Antwoord }
#37
Ik herinner me ook wel van mijn pre-ligfietstijden op de speed pedelec door de nog écht donkere Groningse polders in weer en wind, dat ik in het donker met regen en wind en dan een tegenligger eigenlijk ook niet zoveel zag. Ik zou zelfs willen claimen dat ik dan in de auto ook niet altijd meer geweldig zicht heb... 

Zou het niet zo kunnen zijn dat regen, duisternis en tegenliggers eigenlijk per definitie een combinatie van omstandheden is die minder zicht oplevert?  Wink
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie , twilwel
#38
(16-Oct-2023, 11:41 AM)pieterz schreef: Grootste voordeel van de velomobiel vind ik tov een tweewieler in de winter:  Je valt niet om. Als glad is glij je wel door maar tot nu toe ben ik niet omgegaan vanwege de gladheid.
Als het achterwiel gaat glijden kan ie echt wel om hoor. Zonder spijkerband doe ik niet gek met vriesweer. Met spijkerband trouwens ook niet, want de rolweerstand van die dingen is echt dramatisch Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Ik vermoed Pieter, dat je vertrouwen in de stabiliteit van de driewieler iets te groot is. Ze kunnen echt wel om, ook bij lage snelheid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#40
(27-Oct-2023, 11:18 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed Pieter, dat je vertrouwen in de stabiliteit van de driewieler iets te groot is. Ze kunnen echt wel om, ook bij lage snelheid.

Ik denk eigenlijk dat Pieter bedoelt: ten opzichte van een tweewieler? (o ja, dat schrijft hij letterlijk)

Er zijn nogal grote verschillen tussen (globaal) de oudere en nieuwere velomobielen. Het zwaartepunt is nu lager en vaak met stugger afgeveerde voorwielen. Dat merk ik doordat ik nog geen enkele keer met MilanSL of Bülk een pootje heb gelicht. Terwijl dat met de Mango en Quest nog weleens voorkwam. Pas toen ik kortere en stuggere veren ging toepassen bij Quest en Mango werden ze veel stabieler. Ten koste van comfort, dat wel.

Op gladheid is het heel verschillend. Als er een laagje sneeuw is gevallen of de weg is geheel beijzeld, dan kan ik vaak veilig sneller gaan dan de auto's die dan opeens komisch langzaam gaan, bang voor lakschade. Het lage gewicht (of lager momentum) maakt dat je gemakkelijker van richting verandert op een gladde weg en niet zo snel rechtdoor glijdt als met een zware auto. Als het echte ongelijkmatig glad is met bijvoorbeeld modder of olie, dan is er niks aan de hand zolang je glijdt en nergens tegenaan komt. Het wordt pas link wanneer je opeens weer grip hebt en net dwars staat op de rijrichting. Dan lig je zo om.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#41
(28-Oct-2023, 11:26 AM)twilwel schreef: Er zijn nogal grote verschillen tussen (globaal) de oudere en nieuwere velomobielen. Het zwaartepunt is nu lager en vaak met stugger afgeveerde voorwielen. Dat merk ik doordat ik nog geen enkele keer met MilanSL of Bülk een pootje heb gelicht. Terwijl dat met de Mango en Quest nog weleens voorkwam. Pas toen ik kortere en stuggere veren ging toepassen bij Quest en Mango werden ze veel stabieler. Ten koste van comfort, dat wel.
Jij hebt een wat bravere rijstijl dan ik en sommige andere Rotte Rijders Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
[/quote]
Jij hebt een wat bravere rijstijl dan ik en sommige andere Rotte Rijders Big Grin
[/quote]

Haha, dat is niet altijd zo geweest, maar ik heb het afgeleerd om teveel risico te nemen. Ik heb al met zoveel velomobielen schade gereden dat ik het niet eens meer allemaal weet. Bij Sinnerbikes zei de boekhouder op een gegeven moment: je bent een brokkenpiloot. Ik was het er niet mee eens, maar later bedacht ik dat ze toch wel een goed onderbouwd punt had. Het was dan wel vaak een aanrijding of een botsing met een hond, maar door iets rustiger te rijden bij onoverzichtelijke situaties kun je jezelf heel wat leed besparen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#43
Hmm, ik heb nu ook weer niet heel vaak dat m'n gedrag in bochten voor problemen zorgt. Ga dan ook alleen overzichtelijke bochten met flink tempo door, maar als ik de kans krijg inderdaad net niet op twee wielen Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
(16-Oct-2023, 12:03 PM)Hoekie schreef: Gisteravond nog in die omstandigheden gereden. QV, moterhelmvizier, Pinlock. Ging prima, uitgezonderd groot en/of verkeerd afgesteld dim-licht van sommige tegenliggers. Vizier moet dan iets open. Brrrr. Met tegenliggers met goed afgesteld dimlicht, prima.

Wat me gisteravond toevallig opviel (heb pas een andere stoel in de QV, bewoog mijn hoofd naar voren om zichthoogte boven de QV schuimkap te checken) is dat toen ik mijn hoofd naar voren / dichter bij het vizier deed, dit duidelijk iets voor het zicht deed. Ik denk minder schitteringen. Wellicht iets om eens uit te testen of dat afstand tot je vizier variëren ook iets voor voor jou doet. Al is het maar voor even in lastigere omstandigheden.

Vraag: zijn er nog mensen die geprobeerd hebben met varianten van nachtbrillen/overzetbrillen te fietsen? ( zoiets als dit, waar vast nog kwaliteitsverschillen in zijn) Ik heb van verschillende automobilisten daar goede verhalen over gehoord en dacht dat zelf ook uit te gaan proberen. Juist voor de door verschillenden beschreven nachtelijke, regenachtige omstandigheden. 

Het klinkt verder allemaal vrij logisch dat de omstandigheden lastiger worden. Ik kan niet wachten om het zelf uit te gaan proberen applause Dank voor het delen van de ervaringen.[
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Citaat:Vraag: zijn er nog mensen die geprobeerd hebben met varianten van nachtbrillen/overzetbrillen te fietsen? ( zoiets als dit, waar vast nog kwaliteitsverschillen in zijn) Ik heb van verschillende automobilisten daar goede verhalen over gehoord en dacht dat zelf ook uit te gaan proberen. Juist voor de door verschillenden beschreven nachtelijke, regenachtige omstandigheden. 

Het klinkt verder allemaal vrij logisch dat de omstandigheden lastiger worden. Ik kan niet wachten om het zelf uit te gaan proberen applause Dank voor het delen van de ervaringen.[
[/quote]




Ik heb die "nachtbril" uitgeprobeerd op een motorfiets. Hielp niet!! Het enige wat bij mij hielp was mijn brillenglazen elke dag echt vetvrij maken. Ik doe dat in een ultrasoon reiniger. In een minuutje gepiept en geen verstrooiing meer van het licht.
Groet,

Tom
Antwoord }
#46
(14-Nov-2023, 04:44 PM)Tom Fekkes schreef: Het enige wat bij mij hielp was mijn brillenglazen elke dag echt vetvrij maken. Ik doe dat in een ultrasoon reiniger. 
Wat doe je daar in? Drupje afwasmiddel ofzo?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
(14-Nov-2023, 03:54 PM)Bellowsqueezer schreef: Vraag: zijn er nog mensen die geprobeerd hebben met varianten van nachtbrillen/overzetbrillen te fietsen? ( zoiets als dit, waar vast nog kwaliteitsverschillen in zijn) Ik heb van verschillende automobilisten daar goede verhalen over gehoord en dacht dat zelf ook uit te gaan proberen. Juist voor de door verschillenden beschreven nachtelijke, regenachtige omstandigheden. 

Het klinkt verder allemaal vrij logisch dat de omstandigheden lastiger worden. Ik kan niet wachten om het zelf uit te gaan proberen applause Dank voor het delen van de ervaringen.[

Heb laatst eens precies dit geprobeerd, zij het met oranje glazen (had toevallig al een bril met verwisselbare glazen waar een set oranje bij zat). Ik vond het eigenlijk best prettig, meer contrast en rustiger aan de ogen. Wel alles een tintje donkerder maar dat stoorde mij verder niet en zag wel gewoon alles, ook door het rijkere contrast.. Vond het zeker voor herhaling vatbaar. 

Ik fiets trouwens altijd met kap en vizier dicht in deze tijd van het jaar, om het plaatje compleet te krijgen.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
(14-Nov-2023, 05:33 PM)365cycle schreef:
(14-Nov-2023, 04:44 PM)Tom Fekkes schreef: Het enige wat bij mij hielp was mijn brillenglazen elke dag echt vetvrij maken. Ik doe dat in een ultrasoon reiniger. 
Wat doe je daar in? Drupje afwasmiddel ofzo?

Dat werkt voldoende en maakt je glazen echt schoon en vetvrij.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#49
Met of zonder afwasmiddel?

Waar koop je zoiets?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#50
(14-Nov-2023, 08:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Met of zonder afwasmiddel?

Waar koop je zoiets?

Met afwasmiddel. Of andere ontvetter.
Ik gebruik soms ook Dasty van Wibra. Een sterke ontvetter.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
Komt dan nu de SPEKvraag?
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(14-Nov-2023, 08:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Waar koop je zoiets?
De mijne komt van Hans Anders. Het kan vast goedkoper maar zij hebben hier vertrouwen in, en ik heb er connecties :-P

(14-Nov-2023, 09:04 PM)Tom Fekkes schreef: Ik gebruik soms ook Dasty van Wibra. Een sterke ontvetter.
Daar ga ik echt niet aan beginnen. Er zitten bij mij nog wèl coatings op de glazen Wink Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM