Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reserveaccu?
#27
Ik heb inmiddels drie accus. Ook al heb je een indicatie, het kan goed zijn dat ie net leeg is als het niet uitkomt. En dan heb je niks. Of zoals Wim nog wel een stel andere lampjes. Of dat dan voldoende is om je weg mee te vervolgen, hangt af van een stel factoren af. In sommige situaties kan het best, als je alleen licht nodig hebt om gezien te worden bijvoorbeeld. Wil of moet je zelf ook zien waar je rijdt, kan het absoluut onvoldoende zijn.

Ik rijd altijd met de ene accu die ik gebruik en een ander als reserve, die opgeladen is. Rijd ik alleen forens verkeer gaat het heel lang goed. Rijd ik met de grotere lamp aan in de nacht, dan gaat dat niet zo heel lang goed. Het laatste wat ik wil is dan ver van huis zonder licht zitten.

Liever mee verlegen dan om verlegen.
Antwoord }
#28
Als ik de test-knop gebruik in mijn QV om de batterijcapaciteit te meten, dan doe ik dat met de verlichting aan op de stand die ik het meest gebruik. Dan meet je de spanning zoals die geleverd wordt in de praktijk. Dat scheelt soms 1 ledje. Ik weet dat als het zakt naar 3 van de 5 ledjes, het stilaan tijd is om de batterij op te laden (springt het omhoog naar 4 als ik de verlichting uit zet, dan zit ik zeker nog 2 uren rijden safe). Ik praat hier over de oude (blauwe) batterij die ik al zo'n 120000 km gebruikt heb, de nieuwe (zwarte) van vorig jaar heeft de dubbele capaciteit ongeveer en wordt nu standaard geleverd bij nieuwe VM's.
Antwoord }
#29
Aha, dat is informatief en een nuttige tip, dan hechtte ik te veel waarde aan 4 van de 5 ledjes (bovendien onbelast) door aan te nemen dat dit 80% betekent…. Gaat hier ook om de blauwe batterij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(20-Nov-2023, 10:59 AM)qv-tester schreef: ..Ik weet dat als het zakt naar 3 van de 5 ledjes, het stilaan tijd is om de batterij op te laden..

Same here
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Dat is het lastige met batterijen; de spanning daalt als ze belast worden.
Daarom is het ook beter om lithiumbatterijen niet tot het minimumvoltage leeg te laten lopen; zeker met een enkele IQ-XE en een achterlichtje wordt een 5Ah 3S maar heel licht belast, en dan blijft de spanning dus hoog. Onder zware belasting 2.7V is dan net zo leeg als onbelast 3.2V.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Ik heb een extra accu mee bij:
- alle langere ritten, zeg meer dan 50km.
- in het donker ook bij korte ritten. Zonder licht sta je stil. Geen zin in.

Bij meerdaagse ritten neem ik naast de extra accu ook een lader mee.
De extra accu kan ook een powerbank zijn van XT-Power die zowel smartphone/garmin als de boordelectronica kan voeden (niet tegelijkertijd).

Verder laad ik altijd de accu weer vol wanneer ik weer thuis ben. Voorzover ik weet zitten lithium accu's liever vol dan dat ze telkens tot uitvallen leeggetrokken worden.
Zo weet ik dat, welke accu ik ook pak, deze gewoon gebruiksklaar is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(20-Nov-2023, 04:40 PM)twilwel schreef: Verder laad ik altijd de accu weer vol wanneer ik weer thuis ben.

Ik neem aan dat jij geen dagelijkse korte ritjes doet.
Van huis naar werk met licht kost me 20 minuten, terug is er nog volop daglicht, dan vind ik het met mijn route niet nodig om licht aan te hebben.

Alle dagen de accu uit de fiets en opladen lijkt mij erg onlogisch, vooral omdat de accu het meer dan een week makkelijk red.

Ik heb wel altijd een volle accu mee.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(20-Nov-2023, 05:49 PM)Willeke_IGKT schreef:
(20-Nov-2023, 04:40 PM)twilwel schreef: Verder laad ik altijd de accu weer vol wanneer ik weer thuis ben.

Ik neem aan dat jij geen dagelijkse korte ritjes doet.
Van huis naar werk met licht kost me 20 minuten, terug is er nog volop daglicht, dan vind ik het met mijn route niet nodig om licht aan te hebben.

Alle dagen de accu uit de fiets en opladen lijkt mij erg onlogisch, vooral omdat de accu het meer dan een week makkelijk red.

Ik heb wel altijd een volle accu mee.

Wel, het is in ieder geval goed een vaste routine te hebben. Maar ik heb een andere ontwikkelt als jij. Voor de zekerheid een extra accu meenemen op ritjes van 20km is niks mis mee, maar het is niet logischer dan mijn benadering van altijd accu volhouden en pas bij langere tochten een extra accu mee. 

Omdat ik geen regelmatige ritjes elke dag heb, laad ik altijd weer meteen vol, zodat ik weet dát de accu vol is. Indicators die aangeven hoeveel er nog in de accu zit zijn niet super betrouwbaar en het BMS is een black box, geen idee wanneer die exact afschakelt. 
Soms fiets ik veel in een week en soms weinig. Ik heb altijd licht aan, dag en nacht. Meestal twee IQ XE's op hoge stand, die elk 7,5W trekken. Het maakt me zichtbaarder, dat is voldoende motivatie voor mij. 

Na een bezoekje bij de supermarkt ga ik idd. niet opladen, dat is nog geen 500meter.  Voor de rest laad ik inderdaad altijd meteen na de rit weer vol. Het is amper moeite te noemen en de accu is altijd gereed voor een langere tocht i.p.v "oeps, het is zo meteen donker, had ik nu maar de accu opgeladen toen ik de kans had". Ik mag extreem risicomijdend lijken, maar deze redenering is gewoon een gevolg van slechte ervaringen die ik gemaakt heb die ik niet wil herhalen.

Bovendien: lithium accu's zijn graag behoorlijk gevuld en houden er niet van helemaal leeggetrokken te worden. De levensduur gaat er van achteruit. Dus houd ze gewoon afgetopt bij elke gelegenheid. Vroeger had je bij NiMh accu's het geheugen effect en die moest je juist wel regelmatig helemaal leeg trekken, maar zelfs die hebben er geen last meer van en mogen tegenwoordig ook naar hartelust tussentijds geladen worden.

In dit verband heb ik zojuist een voltmetertje bestelt. Zo zie ik exact hoeveel spanning de accu op elk moment nog heeft zonder op een knoppie op de accu te hoeven drukken. 
Ik stap geleidelijk over van de standaard accu's die een indicatie hebben, naar LFP accu's die geen indicatie hebben. Dus met de LFP accu's weet ik helemaal niet hoe het ervoor staat en dat is onhandig. Die hebben bovendien weer een andere spanningsprofiel (als dat een term is). 12V is bij de ene helemaal prima, maar bij de andere veel te laag. Met een voltmetertje kan ik zowel met de nieuwe LFP accu inschatten hoeveel sap er nog in zit en heb ik nauwkeuriger info van de standaard li-ion accu. Gelukkig zijn de dashboards tegenwoordig niet meer vastgelijmd maar zitten met wat velcro vast. Voltmetertje erin maken is zo een fluitje van een cent.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Ik heb een behoorlijk dikke accu bij de fiets gekregen toen ik hem kocht (20Ah) en nog nooit nagedacht over reserve accus om mee te nemen. Had altijd genoeg eigenlijk :-)

Maar nu ik heb bedacht naar de OBT te fietsen en op de dag van de tocht nog naar huis in Noord Groningen wil, realiseerde ik me ineens dat ik dan vanaf pak 'm beet 17:00 uur tot ik thuiskom (na middernacht) licht wil voeren. Da's alleen al een uur of 8. En tijdens OBT zelf wil ik ook wel met de dagrij-leds minstens rijden. 

Lang verhaal kort: ik denk dat ik ook maar een accu bij moet bestellen. Alleen al het idee om rond 22:00 uur 's avonds op onbekende wegen geen licht meer te hebben is al ruim voldoende motivatie...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#36
(20-Nov-2023, 07:31 PM)TimSch schreef: Ik heb een behoorlijk dikke accu bij de fiets gekregen toen ik hem kocht (20Ah) en nog nooit nagedacht over reserve accus om mee te nemen. Had altijd genoeg eigenlijk :-)

Maar nu ik heb bedacht naar de OBT te fietsen en op de dag van de tocht nog naar huis in Noord Groningen wil, realiseerde ik me ineens dat ik dan vanaf pak 'm beet 17:00 uur tot ik thuiskom (na middernacht) licht wil voeren. Da's alleen al een uur of 8. En tijdens OBT zelf wil ik ook wel met de dagrij-leds minstens rijden. 

Lang verhaal kort: ik denk dat ik ook maar een accu bij moet bestellen. Alleen al het idee om rond 22:00 uur 's avonds op onbekende wegen geen licht meer te hebben is al ruim voldoende motivatie...

Mijn Wahoo was leeg op de terugweg van de OBT van vorig jaar. Gelukkig fietste ik met een groepje mee dat de weg kende, anders was dat ook nog een dingetje geweest...

Neem naast een extra accu ook een powerbank mee zodat je je navigatie kan opladen is mijn tip.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , TimSch
#37
(20-Nov-2023, 07:48 PM)Frutsel schreef: Mijn Wahoo was leeg op de terugweg van de OBT van vorig jaar. Gelukkig fietste ik met een groepje mee dat de weg kende, anders was dat ook nog een dingetje geweest...

Neem naast een extra accu ook een powerbank mee zodat je je navigatie kan opladen is mijn tip.

Ik heb ook nog een 20 Ah powerbank voor de mobiel inderdaad, daar navigeer ik mee. De Garmin zit permanent aan de 'boordaccu'  Big Grin
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(19-Nov-2023, 11:05 PM)Hardloper schreef: Ik had nog met Theo erover, zal hij een QV kopen tweedehands. Nou ik denk het wel zij hij. Nu ik het type haal ik jouw gezicht er zo weer boven water. Dan heb jij ook de Quest getest. En ga je de kap laten maken met kinderzitje. Maar je bent officieel de eerst lid hier met wie ik heb kennis gemaakt en gesproken. Tongue Ergens had ik wel het idee dat jij het kon zijn geweest die ik toen zag. Ik denk dat ik nu ook relatief makkelijk aan de 37km/u zit.

Hee gaaf dat jullie dit delen.
Ik heb vertrouwen dat een QV toch behoorlijk sneller moet zijn dan mijn strada.
Op dagen als vandaag zo in de herfst, in het donker, rij Ik tussen de 25-30 km/u woon-werkverkeer, over die 30km.
En dan moet het nog echt koud worden.
37 haalde ik gemakkelijk met een snoek-L, maar niet met de QV testrit
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#39
(20-Nov-2023, 08:16 PM)TimSch schreef: Ik heb ook nog een 20 Ah powerbank voor de mobiel inderdaad, daar navigeer ik mee. De Garmin zit permanent aan de 'boordaccu'  Big Grin

20Ah plus 20Ah keer 12V is 480Wh

Wow
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#40
(19-Nov-2023, 11:42 PM)Jeroen S schreef: Of zoals Wim nog wel een stel andere lampjes. Of dat dan voldoende is om je weg mee te vervolgen, hangt af van een stel factoren af.  In sommige situaties kan het best, als je alleen licht nodig hebt om gezien te worden bijvoorbeeld. Wil of moet je zelf ook zien waar je rijdt, kan het absoluut onvoldoende zijn. 

Dat valt wel mee. Mijn extra lampjes geven per stuk meer licht dan mijn hoofdverlichting.

Ik kom dus wel thuis met licht en ik kan nog iets zien ook én ik word gezien  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(20-Nov-2023, 08:39 PM)GerDilven schreef: Hee gaaf dat jullie dit delen.
Ik heb vertrouwen dat een QV toch behoorlijk sneller moet zijn dan mijn strada.
Op dagen als vandaag zo in de herfst, in het donker, rij Ik tussen de 25-30 km/u woon-werkverkeer, over die 30km.
En dan moet het nog echt koud worden.
37 haalde ik gemakkelijk met een snoek-L, maar niet met de QV testrit

Nou mijn tochten zijn nog niet 30km aan een stuk waarbij ik gemiddeld 37km/u haalde. Top snelheid was laatst 45km/u ofzo. Wou eigenlijk even de 50km/u aantikken. Dit zal nog wel komen. Ik heb trouwens een 75 tanden grote voorblad erop zitten en heb een behoorlijk sportieve duur sporters lichaam. Wat ook niet vergeten moet worden is dat ik nog niet echt een vaste route heb gereden. Heb uiteraard de vrij rechte gunstige wegen uitgezocht.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Terwijl bij auto's...365cycle — 02:17 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat viel dus tegen...365cycle — 02:10 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik denk dat het ee...365cycle — 01:37 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Volgens mij maken ...twilwel — 12:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog we...Josligfiets — 11:35 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, ze gebruiken da...Arend-Jan — 11:08 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Epoxyhars is ongezon...Jeroen S — 10:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er...Arend-Jan — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het don...Jeroen S — 10:38 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Het gaat goedkomen m...Jeroen S — 10:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Hoe zijn de gezondhe...Willeke_IGKT — 10:17 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er ...Jeroen S — 10:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog wel ...Fietsbennie — 10:14 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, verdiep je er m...Arend-Jan — 10:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
omdat ik gisteren in...Josligfiets — 10:11 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Nou het gaat e...Josligfiets — 10:07 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk ku...Hardloper — 10:00 PM