WAW en zijwindgevoeligheid?
|
Berichten: 1.780
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
16-Nov-2023, 09:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Nov-2023, 02:26 PM door Hoekie.)
Asking for a friend die op zoek is naar een 2de hands velo. Van de meeste velo's weet ik de zijwindgevoeligheid maar niet die van een WAW.
(Gezien de open wielkasten en golvende "moterkap" denk ik aan ergens tussen Strada en Milan GT?)
Kan iemand hier die vraag beantwoorden?
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8082 x bedankt in 3993 berichten
Volgens mij zijn datakneder en Gideonaut onze enige forumleden met een WAW
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 529
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
963 x bedankt in 515 berichten
16-Nov-2023, 10:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Nov-2023, 11:16 PM door Gideonaut.)
ik heb alleen ervaring met een hele oude Belgische Waw, en die kon heel wat hebben, alleen bij extreme rukwinden is er een kans dat het ruitje of de hele kap van de fiets getrokken word, velcro werd gewoon van het lijm los getrokken. De nieuwe Katanga Waw's staan wat hoger op hun wielen dus zullen wat anders reageren.
De wielen staan ook veel schuiner dan elke andere velomobiel, je moet wel heel creatief zijn wil je de Waw "per ongeluk" op z'n zij krijgen.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Opvallend aan de WAW is dat ie een heel lange neus heeft, en een heel korte kont. Als windvaantje zal de kop dus makkelijk van de wind afdraaien. Er zijn van de WAW meerdere versies neuslengte en staartvorm, staartlengte te krijgen.
Ik heb er ooit een heel klein stukje in gefietst en kreeg er spierpijn van in de schouders. Zoveel kracht moest er voor het sturen gezet worden. Klein rondje bij CV in Venray op een testbaantje van een paar 100 meter.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 431
1624 x bedankt in 791 berichten
(16-Nov-2023, 11:38 PM)Jeroen S schreef: Opvallend aan de WAW is dat ie een heel lange neus heeft, en een heel korte kont. Als windvaantje zal de kop dus makkelijk van de wind afdraaien. Er zijn van de WAW meerdere versies neuslengte en staartvorm, staartlengte te krijgen.
Ik heb er ooit een heel klein stukje in gefietst en kreeg er spierpijn van in de schouders. Zoveel kracht moest er voor het sturen gezet worden. Klein rondje bij CV in Venray op een testbaantje van een paar 100 meter.
In het begin zei ik altijd dat een WAW totaal niet windgevoelig is. Ik praat nu wel anders nu ik soms 40+ fiets. Onder de 40 is er bij mijn fiets niet veel aan de hand. Ik moet wel zeggen dat ik een Belgische fiets heb met een lange staartpunt. Ik kan niets zeggen over de WAW van Katanga.
Wat ik ook niet weet hoe dit zich verhoudt tot een ander model vm.
Ik heb ook niet de ervaring dat ik enorm veel kracht moet zetten, maar zoals eerder al gezegd dit is mijn eerste vm.
Wel heb ik hier een huis in de binnenlanden staan waar, als de wind precies goed staat en voldoende krachtig, ik, als ik er lang rij, ineens een meter naar links ga. Maar ik rijd met veel vertrouwen rond als het waait.
Ik heb in dit jaar maar één keer op twee wielen gereden en dat was aan het begin toen ik nog uit aan het zoeken was hoe ik bochten moest nemen. Nu zou het me wel lukken, maar het overkomt me nooit.
Berichten: 529
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
963 x bedankt in 515 berichten
Veel kracht zetten om te kunnen sturen heb ik ook geen ervaring mee, dat zou niet eens kunnen met mijn Waw want dan breekt het dunne boutje af, dat zit bij mij maar met een paar plakjes aramide vast. Wel had ik telkens dat mn stuurpennen kapot gingen, of braken af, of werden krom geduwd als ik over slechte wegen fietste en kwam met een wiel in een gat/te diepe put/van het asfaltrandje de berm in etc.
Over of tegen de 40 zat ik bijna nooit, niet omdat de Waw dat niet kon maar ik ben gewoon niet zo'n sportief iemand, en waar ik fiets kan ik er ook niet echt van genieten, na een paar minuten is er alweer een bocht of moet ik opzij voor een auto of kom ik een stoplicht tegen.. Maar dat verklaart waarom ik nooit geslingerd heb met de Waw. (Mijn Waw heeft ook de lange staart en neus)
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
17-Nov-2023, 09:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Nov-2023, 09:32 AM door Wim -de roetsende.)
(16-Nov-2023, 11:38 PM)Jeroen S schreef: Ik heb er ooit een heel klein stukje in gefietst en kreeg er spierpijn van in de schouders. Zoveel kracht moest er voor het sturen gezet worden. Klein rondje bij CV in Venray op een testbaantje van een paar 100 meter.
In die WAW heb ik toen ook gereden. Ik had precies hetzelfde, dat ding stuurde echt heel zwaar.
Opmerking van het bedrijf. Dat wordt door gebruik steeds beter.
Nou heb ik dat ook een keer lang geleden toen ik nog jong en onschuldig was met een paar schoenen gehad. "Die moet je eerst goed inlopen, dan komt er meer ruimte voorin en passen ze prima." Tja, dat was ook wel zo, maar tegen die tijd waren de schoenen versleten
Ik koop dus nooit meer niet goed passende spullen.
Citaat:Wel heb ik hier een huis in de binnenlanden staan waar, als de wind precies goed staat en voldoende krachtig, ik, als ik er lang rij, ineens een meter naar links ga.
Dat vind ik dus zijwindgevoelig.
Dat hadden de Mango en de DF ook.
De XS en de SL dus niet. Of het moet nog veel harder gaan waaien, dan waarschijnlijk wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 431
1624 x bedankt in 791 berichten
(17-Nov-2023, 09:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:Wel heb ik hier een huis in de binnenlanden staan waar, als de wind precies goed staat en voldoende krachtig, ik, als ik er lang rij, ineens een meter naar links ga.
Dat vind ik dus zijwindgevoelig.
Tja dan gaan we een andere discussie krijgen. Zijwindgevoelig wordt nu gebruikt met de opties wel of niet. Net zoiets als een snelle fiets. Maar dat is natuurlijk een versimpeling. Wil je een eerlijke vergelijking moet je dit om gaan zetten naar een getal. Snelheid => km/h en Windgevoeligheid = m*(km/h)/bft*°. Hoeveel meter naar links wijkt de vm uit bij een bepaalde snelheid als hij vanuit een windstille positie in een wind met een bepaalde kracht uit een bepaalde hoek komt.
Ik vat zijwindgevoelig op als het verschil over een heel traject met en zonder wind. Net zoals ik zou doen voor een snelle fiets, niet de snelheid op een specifiek moment, maar over een traject.
En met dat in gedachte merkt ik niet veel verschil in het rijgedrag als er veel wind staat. Misschien als ik eens in een Tuna bij veel wind rijd ik direct het verschil merk, maar dat kan ik niet zeggen op dit moment.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8082 x bedankt in 3993 berichten
17-Nov-2023, 01:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Nov-2023, 01:20 PM door 365cycle.)
(17-Nov-2023, 10:38 AM)datakneder schreef: Hoeveel meter naar links wijkt de vm uit bij een bepaalde snelheid als hij vanuit een windstille positie in een wind met een bepaalde kracht uit een bepaalde hoek komt. Het gaat je nooit lukken om daar een fatsoenlijk kwantitatief onderzoek op te doen. Buiten de verschillen die je wil meten (nl. tussen de verschillende modellen velomobielen), worden je resultaten beinvloed door:
- gewicht;
- gewichtsverdeling;
- afstelling van de achterbrug incl. vering en demping daar;
- afstelling van de voorwielophanging incl. vering en demping daar;
- uitlijning van de voorwielen;
- rigiditeit van het achterwiel (en in mindere mate van de voorwielen);
- stabiliteit/flex in de achterwielophanging;
- flex in de voorwielophanging;
- het type banden;
- de druk van de banden;
- aerodynamische verschillen (bestuurder die verder uitsteekt of niet, verder naar voren naar achteren zit, wel een toerkap of niet etc.);
Zelfs als je heel veel tijd steekt in gericht testen denk ik dat je ergens tussen de 10.000 en 100.000 metingen uit gaat komen voor je bij alle modellen het onderste uit de kan hebt en iets kan zeggen over de verschillen onder diverse omstandigheden.
Ik zou je zeker dankbaar zijn, maar laten we tot die tijd maar gewoon een poging doen zinnige informatie te halen uit gebruikerservaringen. En daarvoor: dank!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
|