Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met een versatile?
#1
Momenteel heb ik last van een frozen shoulder. 
Ik kom letterlijk mijn strada niet meer uit.
Theo van velomobiel.nl had nog een hulpmiddel gemonteerd om het gemakkelijker te maken, zodat ik met mijn voet kan afzetten.
Maar vandaag lukte het me echt nauwelijks niet meer.
Het fietsen geeft me wel een enorme boost en hoop energie waardoor ik enorme behoefte heb om dagelijks die twee uur naar mijn werk te fietsen.

Nu zie ik een versatile te koop staan op marktplaats en vraag me af of dat iets is.
Hoewel ik de prijs heel erg hoog vind (3900 euro), voor zo'n oud model fiets.
Wie heeft hier ervaring met deze fiets?

Ik heb ooit al eens een proefritje gereden, en dat beviel me heel slecht.
Deze fiets was niet vooruit te branden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Citaat:k heb ooit al eens een proefritje gereden, en dat beviel me heel slecht.
Deze fiets was niet vooruit te branden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.


Mijn ervaringen: idem

Deze vm moet je echt in de E-vorm aanschaffen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb een Versatile, ik ben er dol op, zo dol dat ik hem helemaal tot op het boutje uit elkaar heb gehaald om hem op te knappen en een likje verf te geven Big Grin
Tot nu toe vind ik het de fijnste fiets die er is, hij ligt lekker, hij fietst lekker, veel ruimte voor boodschappen, wendbaar en zo klein dat hij makkelijk in de schuur past.
Zwaar is die wel ja, zo'n 40 kilo, daar merk je niet zo heel veel van tijdens het fietsen, tot op het moment dat je stil bij een stoplicht staat, of een heuveltje op moet.. het is dan weer niet zo dat je heel veel kracht moet zetten, de Rohloff zorgt ervoor dat je altijd op je gemak kan trappen, maar je trapt jezelf wel het lazarus om weer op gang te komen.

(als de Versatile niet vooruit te branden is dan komt dat omdat de naaf nooit een vers likje olie heeft gehad) Dat is nogal een ervaring..
En nee 3900,- voor een 15/20 jaar oude Versatile is gekke werk, niet aan beginnen!


Dit zou ook met een Strada kunnen:
[Afbeelding: P1010400.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Heb hier wel vraagtekens bij, want er wordt 2 uur fietsen gesproken als dat enkele reis is denk ik aan 45 of meer km enkel. Een velo met een Rohloff of wat voor naaf met versnellingen erin, (en open wielen) lijkt me niet geschikt voor die heel lange afstanden omdat je toch iets vermogen verliest in die naaf ten opzichte van een derailleur. Zelfde voor de open wielen je verliest wat vermogen tov stroomlijn. Maar het klopt dat het wurmen is om in een gesloten velo te komen en problemen met armen enz helpen dan niet mee. Als ik dan de different zie die nog in de maak is die helemaal open schaniert …

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
& jaar heb ik ineen versatile rond gereden, het is niet de snelste in rechet lijn, maar de fiets heeft andere kwaliteiten. De rohloff naaf zorgt voor vlot optrekken. de body kan een stoot hebben. Als je iets raakt waarbij je met een carbon in huilen uit barst zal je met een versatile verder kunnen rijden. Makkelijk instappen en redelijke bagageruimte. Wat lijn betreft ook een mooie fiets in de juiste kleur. Voor een 10-15 km woon werkverkeer met veel draaien en optrekken (stedelijk gebied) is het geen verkeerde fiets. Rij je veel buiten de bebouwde kom en lange afstanden; dan zijn er betere fietsen.

Groet

Piet Kaagman
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#6
(05-Dec-2023, 09:42 PM)Freek1970 schreef: Een velo met een Rohloff of wat voor naaf met versnellingen erin, (en open wielen) lijkt me niet geschikt voor die heel lange afstanden omdat je toch iets vermogen verliest in die naaf ten opzichte van een derailleur. 
Een Rohloff is wel een ander koekje dan een Shimano Nexus ofzo. 
Denk dat een vuile derailleur meer weerstand oplevert.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#7
(05-Dec-2023, 09:19 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:k heb ooit al eens een proefritje gereden, en dat beviel me heel slecht.
Deze fiets was niet vooruit te branden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.


Mijn ervaringen: idem

Deze vm moet je echt in de E-vorm aanschaffen.

Dan moet je voor een Orca gaan; De Versatile is niet om te bouwen naar E-ondersteuning, helaas.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Bedankt voor jullie adviezen en snelle reacties
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Cycle365 schreef
Citaat:Een Rohloff is wel een ander koekje dan een Shimano Nexus ofzo.
Denk dat een vuile derailleur meer weerstand oplevert.

Begrepen dat het een excellente naaf is. Past echter zelfden op een moderne velo, vanwege de steekas. 20” Quest, naaf op tussenas… Bij velo wel een geluk dat de aandrijflijn afgeschermd zit en lang schoon blijft en je dus aardig uit de voeten kunt met derailleur. Toch geef ik de derailleur nog het voordeel van de twijfel tot die Rohloff dingen me zonder e-assist voorbij vliegen, dat zie ik ze nog niet 123 doen…

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
hah nee sneller dan 30 gaat je niet lukken met de Versatile, tenzij je tandwieltjes gaat vervangen, en dan mag je ook gelijk de haakse slijper erbij pakken. Maar er is wel iemand die een diy motor in z'n Versatile heeft geplaatst, had die best knap gedaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(06-Dec-2023, 09:57 PM)Freek1970 schreef: Toch geef ik de derailleur nog het voordeel van de twijfel tot die Rohloff dingen me zonder e-assist voorbij vliegen, dat zie ik ze nog niet 123 doen…
Wil best een keer een poging doen hoor Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(06-Dec-2023, 11:31 PM)365cycle schreef:
(06-Dec-2023, 09:57 PM)Freek1970 schreef: Toch geef ik de derailleur nog het voordeel van de twijfel tot die Rohloff dingen me zonder e-assist voorbij vliegen, dat zie ik ze nog niet 123 doen…
Wil best een keer een poging doen hoor Big Grin

Ik heb nog een Versatile staan...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Wil best een keer een poging doen hoor Big Grin

Yep ik geloof best dat jij 180% kan trappen van mijn kracht en dus 2% verlies in die naaf goed kan trappen! Maar t blijft dat er een klein verlies in zon ding zit anders zag je ze wel op baanfietsen ed lijkt mij?

Freek
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(07-Dec-2023, 01:14 PM)Freek1970 schreef: Wil best een keer een poging doen hoor Big Grin

Yep ik geloof best dat jij 180% kan trappen van mijn kracht en dus 2% verlies in die naaf goed kan trappen! Maar t blijft dat er een klein verlies in zon ding zit anders zag je ze wel op baanfietsen ed lijkt mij?

Freek

Ik denk dat voor baanfietsen het gewicht een grote rol speelt. Plus dat een derailleur een stuk eenvoudigere techniek is. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Schakelen bij stilstand is geen issue bij baanraces
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Een baanfiets of een fiets in dagelijks gebruik is een reuzenverschil, lijkt mij. Een derailleur in dagelijks gebruik raakt toch vervuild zelfs in velomobiel. Een Rohloff is een wonder van techniek en efficiëntie, bovendien onderhoudsarm.

Maar het gaat om in velomobiel altijd om snelheid. De Snoek L gooit nu hoge ogen want het lijkt nu allersnelste velomobiel te zijn. Maar hogere snelheid betekent ook hogere risico's. De kwaliteiten van de Versatile zijn qua gebruiksgemak niet te onder schatten.  gemakkelijk instappen. Superieure besturing. Mooi afgewerkt.  ook qua interieur. Geweldige afmontage waaronder die Rohloff. Echt een fiets van te genieten. Je kan met een goede Versatile toch perfect tevreden zijn ook al is het niet de snelste, lijkt mij. Daar gaat het toch om: ben je er blij mee? Niet: is het de snelste? Ik blijf erbij, dat is niet hetzelfde.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: GertBr , Willeke_IGKT , Hardloper , martinR
#16
Een baanfiets heeft geen versnellingen en freewheel.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#17
(07-Dec-2023, 01:36 PM)Roepers schreef: Een derailleur in dagelijks gebruik raakt toch vervuild zelfs in velomobiel. 
Een Rohloff is een wonder van techniek en efficiëntie, bovendien onderhoudsarm.

Maar het gaat om in velomobiel altijd om snelheid. De Snoek L gooit nu hoge ogen want het lijkt nu allersnelste velomobiel te zijn. 

Je kan met een goede Versatile toch perfect tevreden zijn ook al is het niet de snelste, lijkt mij. Daar gaat het toch om: ben je er blij mee? Niet: is het de snelste? Ik blijf erbij, dat is niet hetzelfde.

Groet,
Marco


Mijn derailleur raakt niet vervuild hoor. 
Ik vind dat een Rohloff juist erg zwaar fietst en dus helemaal niet efficiënt is.


Marco, jij begint erg vaak over de hoge snelheid van de vm en dat vm-rijders alleen maar de allersnelste vm willen.

Daar gaat het mij echter helemaal niet om, terwijl ik toch één van de allersnelste vm-en heb. Ik wil echter met zo weinig mogelijk energie zo ver mogelijk kunnen fietsen. Waarom? Omdat ik simpelweg weinig energie heb en toch graag iets verder wil fietsen. Ik rijd dus helemaal niet zo hard met die snelle vm.


Ooit schreef Theo/DF20 dat het juist voor de minder sterke rijders ontzettend belangrijk is om met lichtlopende banden te rijden. En dus ook met een lichtlopende vm. Niet voor de allerhoogste snelheid, maar om met minder energie toch te kunnen fietsen.

Ik zou met een Versatile op geen enkele manier tevreden zijn. Deze vm vind ik ongelooflijk zwaar (om in te) rijden. Ik reed ermee met de energie/inspanning waarmee ik in de XS 35km/u zou fietsen. In de Versatile reed ik met dezelfde energie echter maar 25km/u. Het gaat hier niet om de snelheid, maar dat ik dus met zo'n vm veel minder ver kan fietsen met dezelfde energie/inspanning.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , Hardloper
#18
Een beter woord dan sneller is efficienter en daar heb je ook echt iets aan als je niet snel wilt, maar wel verder met minder energie, b.v. omdat je de vm als praktisch vervoermiddel inzet en op de bestemming energie wil hebben voor andere dingen.
Antwoord }
#19
Jullie hebben helemaal gelijk als het over efficiency gaat!!!!

Plezier op een minder efficiënte fiets kan ook leuk zijn!!! Ik rijd op een driewieler die zeker minder efficient is als een tweewieler. Maar voor mij een fijne manier van fietsen.

Kortom: de insteek verschilt, maar is niet minder belangrijk.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(07-Dec-2023, 10:35 PM)Tom Fekkes schreef: Jullie hebben helemaal gelijk als het over efficiency gaat!!!!

Plezier op een minder efficiënte fiets kan ook leuk zijn!!! Ik rijd op een driewieler die zeker minder efficient is als een tweewieler. Maar voor mij een fijne manier van fietsen.

Kortom: de insteek verschilt, maar is niet minder belangrijk.

Een minder efficiënte fiets is voor mij ongeschikt voor mijn woon-werk-verkeer en daarvoor gebruik ik dus één van de meest efficiënste velomobielen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#21
(05-Dec-2023, 09:11 PM)GerDilven schreef: Momenteel heb ik last van een frozen shoulder. 
Ik kom letterlijk mijn strada niet meer uit..

Dat is knap vervelend, ik heb daar ook een tijdje wat problemen mee gehad, maar wist me nog net te redden tot het weer ok was. Of je jezelf een Versatile aan wilt doen moet je natuurlijk zelf weten. Je bent niet bepaald positief over de ene ervaring die je emee hebt. Met de paar rondjes die ik ermee gereden heb, kan ik ook niet bemoedigend zijn. Ik vraag me ook af of je er veel aan hebt qua opstaan. Je kunt je voet makkelijk buitenboord krijgen, maar daar heb je niks aan. Je hebt geen houvast aan het instapgat, de rand zit namelijk achter je. Met een open trike kun je voeten recht naar beneden doen en gaan staan, maar ik denk niet dat lukt bij de Versatile.
Ik dacht mijn zus ooit een plezier te doen met een MilanGT. De enorme instapopening is fijn, maar ze moest evengoed haarzelf opdrukken en dat lukte niet met maar een sterke arm. Bij de Versatile zit je wel rechterop. Je zou het kunnen proberen.

Wat betreft onderhoud zie ik reacties dat de Rohloff zo onderhoudsvrij is. Ik vermoed dat die mensen nog nooit de olie verwisseld hebben. Zou volgens Rohloff elke 5000km moeten gebeuren. De Rohloff zit netjes ingebouwd. Meer zeg ik er niet van.
Ketting smeren is eigenlijk niet in voorzien, heel bijzonder. De kettingkast is helemaal dicht en het is een flinke klus die open te maken. Ik smeer mijn ketting minstens eens per maand. Een gat met evt een dop erop lijkt me dan wel handig.

Als je die Versatile gaat bekijken zou ik opletten wat er gebeurt met de wielkasten wanneer je de remmen aan trekt. Normaal gesproken zouden de wielkasten niet mogen bewegen als je remt, maarreh, nou ja, kijk zelf maar. De Versatile die ik ooit onderhoud heb gehad was ehm… niet bepaald stijf. De remmen gingen ook erg zwaar door de manier waarop ze gekoppeld zijn.

Ik hoop dat je schouder snel weer ontdooit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Ik lijk wel de enigste te zijn die helemaal weg is van z'n Versatile :p (een Orca zou natuurlijk leuker zijn maar ok) Misschien dat ik nog jong ben vergeleken met de rest hier? dat efficiëntie gedoe boeit mij totaal niet, ik fiets prima urenlang op 25 met mn koptelefoon op en verzameling bidons naast me Big Grin

De Rohloff verversen was een drama voordat ik de blog van Auntie Helen had gevonden met uitleg en plaatjes, daarna was het binnen een uurtje gedaan. Leuk is het niet, maar 1x per jaar is te doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#23
@gideonaut kun je eens proberen op te staan uit de Versatile met gebruik van maar 1 arm. Dat lijkt me het belangrijkste punt voor Ger.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#24
Leuk te horen dat je daar lol aan hebt Glideonaut! Ik heb zelf toch graag dat ie wat sneller is ook omdat woon werk enkel 43 km is. Maar Quest is snel met weer andere nadelen die versstile e.d. niet hebben want een haarspeldbocht op het traject kan ik niet in 1 x door, bij een aantal bochten moet ik eerst flink naar buiten zwieren om ze door te komen en ik moet mezelf er wat in wurmen zit ik, dan zit ik goed. Die Rohloff zat ik nog aan te denken op een normale fiets een mooie naaf maar een bak onafgeveerd gewicht alhoewel een wonder van techniek blijf ik ook nadelen aan dit dure ding zien. Niet makkelijk toepasbaar op moderne Velomobiel. Hoe zou een moderne versie van de zwitserse mutaped bak uitpakken die Schootstra vroeger op de Phoenix fietsen monteerde, een zwitsers product, een versnellingsbak gemonteerd in de trapas dus afgeveerd gewicht en minder draaiende delen zou me niks verbazen dat de verliezen ook nog lager zijn.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#25
(07-Dec-2023, 11:14 PM)Gideonaut schreef: Ik lijk wel de enigste te zijn die helemaal weg is van z'n Versatile :p (een Orca zou natuurlijk leuker zijn maar ok) Misschien dat ik nog jong ben vergeleken met de rest hier? dat efficiëntie gedoe boeit mij totaal niet, ik fiets prima urenlang op 25 met mn koptelefoon op en verzameling bidons naast me Big Grin
Weet niet precies hoe oud je bent, maar had niet het gevoel dat we meer dan 10 jaar schelen toen ik je voorbij zag komen. Hoop niet dat ik je nu beledig Big Grin 

Verschil tussen ons is denk ik dat ik de velomobiel gebruik als auto. Woon-werk is 45, 48 of 56 km. 2,5 of 5 uur reistijd op een dag scheelt dan wel een hoop, zeker als er zo nu en dan ook nog een ukkie op me staat te wachten bij de basisschool.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(07-Dec-2023, 11:14 PM)Gideonaut schreef: Ik lijk wel de enigste te zijn die helemaal weg is van z'n Versatile :p (een Orca zou natuurlijk leuker zijn maar ok) Misschien dat ik nog jong ben vergeleken met de rest hier? dat efficiëntie gedoe boeit mij totaal niet, ik fiets prima urenlang op 25 met mn koptelefoon op en verzameling bidons naast me Big Grin

De Rohloff verversen was een drama voordat ik de blog van Auntie Helen had gevonden met uitleg en plaatjes, daarna was het binnen een uurtje gedaan. Leuk is het niet, maar 1x per jaar is te doen.

Dat is de bedoeling van een aangename ervaring!!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM