Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maximumsnelheid fietsers
In België is er de laatste jaren veel geknutseld met de regels voor velomobielen en fietspad/rijbaan, maar de regel kan intussen heel eenvoudig samengevat worden (als we er van uitgaan dat een velomobiel altijd smaller is dan 1 meter):
  • Maximumsnelheid meer dan 50 km/h: velomobiel verplicht fietspad te volgen (zelfde regels als gewone fietser)
  • Maximumsnelheid 50 km/h of minder: velomobiel heeft keuze tussen fietspad (elk soort, dus ook gemengd met voetgangers) en rijbaan.
  • Eenrichtingsverkeer: zelfde regels als de gewone fietsers
In Belgie kan je dus stellen: als een gewone fietser er mag komen, mag de velomobiel er ook komen. Bonus is dat we op de rijbaan mogen waar de snelheid maximaal tot 50 km/h gaat.

Fietspad volgen is ook niet verplicht als het niet berijdbaar is, maar de definitie hiervan is niet echt vastgelegd in de wetgeving. Wat hier zeker wel onder valt zijn grote hoeveelheden glasscherven op het fietspad, te smalle doorgang, stilstaande of geparkeerde auto's op het fietspad (wat wettelijk beide niet mag in BE)
Je mag het fietspad ook verlaten om andere fietsers voorbij te steken als je die plaats nodig hebt.

Heb je een velomobiel die breder is dan 1 meter? Dan zijn fietspaden en rijrichtingen die enkel voor fietsers zijn toegelaten niet voor jou toegelaten. Je moet de rijbaan volgen en eenrichtingsverkeer opvolgen zoals de auto's. Wegen die zijn afgesloten voor fietsers (autowegen, snelwegen, wegen waar een bordje "verboden voor fietsers" langs staat) mag je ook NIET volgen met een brede velomobiel.

Wat betreft maximumsnelheid: voor iedere verkeersdeelnemer geldt deze, dus ook fietsers moeten zich er overal aan houden.

Hoe ik er in de praktijk mee omga:
  • in druk bebouwde omgevingen volg ik bijna altijd de rijbaan, zelfs als 70 km/h er mag, omdat elke zijweg en inrit bij een fietspad een risico vormen door slecht uitkijkende bestuurders. Enkel bij een fietspad waar er voldoende overzicht en uitwijkmogelijkheden zijn bij kruisingen zal ik dan nog daarop rijden. Rijd ik relatief traag (30), dan zal ik sneller voor een fietspad kiezen dan wanneer ik snel (45 of meer) rijd.
  • in rustige, landelijke gebieden rijd ik meestal op het fietspad, tenzij of de staat er slecht van is (ongelijk, verweerd beton/asfalt, wortelopslag), of het smal is, er te veel andere fietsers zijn die ik dan niet voorbij kan en de rijbaan een voldoende veilig alternatief is.
  • ben ik ongeveer even snel als de auto's, dan rijd ik quasi altijd op de rijbaan om "verrassingen" te voorkomen.
  • rotondes: rijbaan volgen is waar mogelijk meestal het veiligste (overzicht) en het handigste ivm voorrangsregels en het niet moeten volgen van allerlei rare bochten en kronkels.
Aantal interacties met de politie omdat ik niet op het fietspad reed in 260000 km: 2 (waarvan eentje in NL). Die in BE geloofde aanvankelijk niet dat ik op de rijbaan mocht, maar heeft uiteindelijk geen boete opgesteld na uitzoeken. Ook die in NL wist niet van de regels daar. Verder nog enkele interacties met politie die nieuwsgierig was wat er nu reed (vooral met de Mango)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Hardloper , Willeke_IGKT
(20-Feb-2024, 12:06 PM)qv-tester schreef: Aantal interacties met de politie omdat ik niet op het fietspad reed in 260000 km: 2 (waarvan eentje in NL). Die in BE geloofde aanvankelijk niet dat ik op de rijbaan mocht, maar heeft uiteindelijk geen boete opgesteld na uitzoeken. Ook die in NL wist niet van de regels daar. Verder nog enkele interacties met politie die nieuwsgierig was wat er nu reed (vooral met de Mango)
Big Grin 

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Feb-2024, 06:54 PM)365cycle schreef: Een speed pedelec is formeel een bromfiets en moet zich houden aan de regels voor bromfietsen, met uitzondering van sommige steden waar uitzonderingen zijn gemaakt.


Speed pedelec mag dus niet op het fietspad, behalve in steden waar een uitzondering geldt. Wel op bromfietspaden.


Dat ligt iets genuanceerder. Het kan niet zo zijn dat een gemeente de verkeersregels lokaal veranderd. Is ooit geprobeerd door een gemeente die door paarden getrokken wagens op fietspaden wou toelaten o.i.d. Daar heeft de recdhter een stokje voor gestoken met de redenering dat eenieder moet kunnen vertrouwen op de algemene verkeersregels en niet dat bij het binnenrijden van een andere gemeente eerst gekeken moet worden wat er lokaal allemaal geregeld is. Tot zover voor mij ook goed te begrijpen.

De regel is dat speed-pedelecs niet op fietspaden mogen. Nu zijn er gemeentes die dat anders willen (mijn voormalige woonplaats Wageningen is er één van). Dat doen ze door een onderbord met daaop de tekst: "Speed-pedelecs toegestaan". En daar gaat het mis. Een onderbord kan alleen iets zeggen over de betekenis van het bord. En het blauw bord met de witte fiets zegt dat het een fietspad is, niet wie/wat er allemaal mogen rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ze zouden beter een onderbord hebben, speed-pedelecs niet toegestaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Het is sowieso tijd dat we stoppen met tekst op borden. Niet iedereen die hier mag rijden kan (snel) Nederlands lezen.
Verkeerswetgeving zou sowieso EU-breed veel meer gelijk getrokken moeten worden, en dan kom je ook al niet weg met een onderbord.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
In Amsterdam mogen snorfietsen niet op de fietspaden rijden. Er zijn dus heel goed uitzonderingen mogelijk
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(20-Feb-2024, 04:58 PM)datakneder schreef: Een onderbord kan alleen iets zeggen over de betekenis van het bord. En het blauw bord met de witte fiets zegt dat het een fietspad is, niet wie/wat er allemaal mogen rijden.

Als ik dit lees dan moet ik denken aan eenrichtingsstraten waarbij fietsers uitgezonderd zijn van deze regel middels een wit onderbord met tekst (en soms pictogrammen, 365cycle weer blij  Big Grin ). Die borden hangen werkelijk overal, gelukkig maar! Daar wordt toch precies hetzelfde gedaan, een uitzondering voor een specifieke modaliteit geven op een wit onderbord. Dus ik zou het vreemd (niet ondenkbaar Tongue) vinden als dat bord dus eigenlijk wettelijk niets betekend. Of is dat een andere variant van het beroemde Nederlandse gedogen?  Doh

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb de indruk dat datakneder doelde op het feit dat ik stelde dat er voor een hele stad een uitzondering kan gelden zonder dat die expliciet met borden is aangegeven.
Als dat zo is: Dat schreef ik niet, en vind ik ook niet echt relevant, want het resultaat in het verkeer is hetzelfde.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Feb-2024, 06:07 PM)365cycle schreef: Ik heb de indruk dat datakneder doelde op het feit dat ik stelde dat er voor een hele stad een uitzondering kan gelden zonder dat die expliciet met borden is aangegeven.
Als dat zo is: Dat schreef ik niet, en vind ik ook niet echt relevant, want het resultaat in het verkeer is hetzelfde.

Dat was niet mijn bedoeling. Ik probeerde duidelijk te maken dat dit soort veranderingen van de wet niet lokaal gemaakt kan worden. Jouw uitleg was duidelijk dat het voor specifieke fietpaden (zou gelden/geldt).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(20-Feb-2024, 06:50 PM)datakneder schreef: Dat was niet mijn bedoeling. Ik probeerde duidelijk te maken dat dit soort veranderingen van de wet niet lokaal gemaakt kan worden. Jouw uitleg was duidelijk dat het voor specifieke fietpaden (zou gelden/geldt).
Clear.
Echter is dat dus wel degelijk zo. Het stadsbestuur in Amsterdam heeft 30 tot maximumsnelheid gemaakt in het hele centrum "met uitzondering van", datzelfde bestuur heeft geregeld dat snorfietsen in de stad niet op het fietspad mogen, en het stadsbestuur in zowel Rotterdam als het provinciebestuur in de provincie Utrecht heeft geregeld dat speed pedelecs hier mogen kiezen of ze op het fietspad of de weg rijden.

https://www.rotterdam.nl/speed-pedelec-op-het-fietspad
https://www.provincie-utrecht.nl/onderwe...t-fietspad

De manieren om dit te regelen zijn dan weer per stad met uitzonderingen verschillend. In beide steden kan je met je SP bijvoorbeeld een ontheffing aanvragen (waar in Rotterdam in de praktijk schijnbaar geen hond op controleert - er rijden er dus gewoon zonder ontheffing op het fietspad).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
(20-Feb-2024, 05:59 PM)Raymond schreef: Als ik dit lees dan moet ik denken aan eenrichtingsstraten waarbij fietsers uitgezonderd zijn van deze regel middels een wit onderbord met tekst (en soms pictogrammen, 365cycle weer blij  Big Grin ). Die borden hangen werkelijk overal, gelukkig maar! Daar wordt toch precies hetzelfde gedaan, een uitzondering voor een specifieke modaliteit geven op een wit onderbord. Dus ik zou het vreemd (niet ondenkbaar Tongue) vinden als dat bord dus eigenlijk wettelijk niets betekend. Of is dat een andere variant van het beroemde Nederlandse gedogen?  Doh


Het bord betekend eenrichtingsstraat, niet van deze kant inrijdbaar. Dat is prima uit te breiden met "uitgezonderd fietsers (als dan niet met een pictogram). Het totaal is dan: "eenrichtingsstraat, niet van deze kant inrijdbaar uitgezonderd fietsers.

Je zou zo iets ook kunnen doen voor het bord Verplicht fietspad. Met een onderbord uitzonderd speed-pedelecs zou dat inhouden dat het wel een fietspad is voor speed pedelecs, maar niet voor fietsers. Dit zou mogen. Maar nu staat er dat speed-pedelecs toegestaan zijn, maar daar gaat dat bord niet over.

Ik snap wel hoe dit hetzelfde lijkt. Misschien dat dit helpt. Het eenrichtingsbord zegt iets over hoe de weg te gebruiken is, terwijl het Verplicht fietspad zegt wat de weg is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
In Rotterdam mag je met een Speedpedelec op het fietspad

https://www.rotterdam.nl/ontheffing-spee...-aanvragen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Onderborden zijn vervelend. Dit is de enige uitzondering ;-)

[Afbeelding: verkeersbord.jpg]
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle , Lig-hen
(20-Feb-2024, 08:58 PM)PieterTrapt schreef: Onderborden zijn vervelend. Dit is de enige uitzondering ;-)

[Afbeelding: verkeersbord.jpg]

applause
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
(20-Feb-2024, 07:22 PM)gideon schreef: In Rotterdam ...

Da's heel mooi. Juist door die - verplicht fietspad gebruiken binnen de bebouwde - regel zie ik er in Goes nog altijd nauwelijks een rijden.
En ze zijn er alweer even. Buiten de bebouwde is het aantal wel al wat groter maar nog altijd peanuts.

En lijkt dat een vervangingsmarkt van andere fietsen. Net als bij stadsfiets naar ebike gebeurd zeg maar.
Ik had gehoopt op minder auto's, maar dat lijkt, in ieder geval daar waar ik rij, niet te gebeuren.

Het maakt mij niet uit wat ze rijden (wel een beetje), als het maar wat auto's vervangt.
De vraag is of dat met deze ontheffing in Rotterdam gebeurd/aan het gebeuren is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik ken twee personen die hebben een Speedelec. Eentje heeft heel vaak retourtje werk met de Speedelec. De andere is met de fut. Hem zie ik eigenlijk voornamelijk: Te voet, sportieve niet ondersteunende fiets of wel met zijn auto'tje. De speedelec heb ik hem eigenlijk nooit tot zelden op zien rijden. Maar dit kan ook te maken hebben met zijn gezondheid situatie. En ik iemand die er een overwoog, geen idee of ze het wel of niet kocht. Heb haar ook een beetje warm gemaakt voor de optie VM in plaats van de speedelec.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
Ik vrees wel dat we bij een hele grote toename van de speedpedelecs misschien inderdaad nog wel eens een maximumsnelheid voor fietsers gaan krijgen. Het verplichte brommerrijbewijs en het hoge prijskaartje remt voorlopig nog wel.

Nu ik een wat snellere Velomobiel heb, waag ik me ook iets meer op de auto rijstrook. Voornamelijk binnen de bebouwde kom. Rotondes neem ik op de autorijbaan ook ongeveer met autosnelheid. De fietsinfrastructuur is vaak dermate belabberd dan zelfs 15 km/h soms veel te snel is. En dan liggen er ook nog graag een boel van die hoge stoeprandjes, verkeereilandjes e.d. Ideaal om je fiets op stuk te rijden. Of je moet achter een heggetje langs, waar je nagenoeg onzichtbaar wordt.

Naar het werk rijd ik iedere dag hetzelfde fietspad, waar ik ook bijna iedere dag dezelfde mensen tegen kom. We herkennen elkaar, sommigen zwaaien. Daar ga ik echt niet tot het randje met inhalen ofzo, morgen, overmorgen kom ik ze weer tegen. Meestal rijd ik ergens tussen de 30 en 40, tegenwoordig vermoedelijk wat sneller dan met de houten, maar zeker ben ik er niet van want de teller is nog stuk.

Voorlopig zal het hier nog wel goed gaan denk ik.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
(20-Feb-2024, 07:22 PM)gideon schreef: In Rotterdam mag je met een Speedpedelec op het fietspad

https://www.rotterdam.nl/ontheffing-spee...-aanvragen

Hulde voor Rotterdam. Niet dat ik voor (of tegen) speed-pedelecs op fietspaden ben, maar zo hoor je het juridisch te regelen. Dus correctie, er zijn weldegelijk plaatsen in Nederland waar je met speed-pedelecs op het fietspad mag, maar niet zoals het in Wageningen gedaan wordt.

(P.s. Misschien klinkt het raar maar ik ben wel een fel tegenstander van ontheffingen)
Antwoord }
Bedankt door:
(20-Feb-2024, 09:29 PM)Hoekie schreef:
(20-Feb-2024, 07:22 PM)gideon schreef: In Rotterdam ...
Da's heel mooi. Juist door die - verplicht fietspad gebruiken binnen de bebouwde - regel zie ik er in Goes nog altijd nauwelijks een rijden.
En ze zijn er alweer even. Buiten de bebouwde is het aantal wel al wat groter maar nog altijd peanuts.
Zie ook m'n post hierboven. Niet alleen Rotterdam, ook Provincie Utrecht!
En in Amsterdam kan je ze met de velomobiel inhalen over het fietspad Tongue

(20-Feb-2024, 09:29 PM)Hoekie schreef: En lijkt dat een vervangingsmarkt van andere fietsen. Net als bij stadsfiets naar ebike gebeurd zeg maar.
Ik had gehoopt op minder auto's, maar dat lijkt, in ieder geval daar waar ik rij, niet te gebeuren.

Het maakt mij niet uit wat ze rijden (wel een beetje), als het maar wat auto's vervangt.
De vraag is of dat met deze ontheffing in Rotterdam gebeurd/aan het gebeuren is.
Ik heb eigenhandig een paar mensen uit Rotterdam uit de auto en op de speed pedelec gepraat, dus ja Tongue
Er rijden er hier niet heel veel, maar wel opvallend meer dan ik in Goes zag.
De meeste zijn overigens geen Rotterdammers, maar mensen die dicht bij Rotterdam wonen en in Rotterdam werken. De files de stad in zijn namelijk het ergst. En ik zie het ook: Als je 's ochtends vroeg door Rotterdam fietst zie je opvallend meer speed pedelecs de stad ín rijden dan eruit.

(20-Feb-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Ik vrees wel dat we bij een hele grote toename van de speedpedelecs misschien inderdaad nog wel eens een maximumsnelheid voor fietsers gaan krijgen. Het verplichte brommerrijbewijs en het hoge prijskaartje remt voorlopig nog wel.
Die is er voor speed pedelecs al, dus die redenering snap ik momenteel niet helemaal. Er moet echt flink wat regelgeving aangepast worden om dat voor elkaar te krijgen, of iedere fietser moet voortaan verplicht een werkende snelheidsmeter hebben. Zo'n vaart loopt het niet, tenzij iemand de wielrenners flink onder vuur neemt... of Velomobile World ineens een paar duizend velomobielen per jaar gaat afleveren in Nederland dan tenminste.

(20-Feb-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Nu ik een wat snellere Velomobiel heb, waag ik me ook iets meer op de auto rijstrook. Voornamelijk binnen de bebouwde kom. Rotondes neem ik op de autorijbaan ook ongeveer met autosnelheid. De fietsinfrastructuur is vaak dermate belabberd dan zelfs 15 km/h soms veel te snel is. En dan liggen er ook nog graag een boel van die hoge stoeprandjes, verkeereilandjes e.d. Ideaal om je fiets op stuk te rijden. Of je moet achter een heggetje langs, waar je nagenoeg onzichtbaar wordt.
Jup, zijn voor mij ook de redenen. Jouw houten velomobiel lijkt qua model best wel op een DF, heeft ie ook dezelfde hoogte? Dan is de Milan mogelijk ook een stukkie lager.

(20-Feb-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Naar het werk rijd ik iedere dag hetzelfde fietspad, waar ik ook bijna iedere dag dezelfde mensen tegen kom. We herkennen elkaar, sommigen zwaaien. Daar ga ik echt niet tot het randje met inhalen ofzo, morgen, overmorgen kom ik ze weer tegen. Meestal rijd ik ergens tussen de 30 en 40, tegenwoordig vermoedelijk wat sneller dan met de houten, maar zeker ben ik er niet van want de teller is nog stuk.
Voelt die oude Milan hetzelfde als een nieuwe? Komt moeilijk op gang maar als ie eenmaal rolt stopt ie niet als je stopt met trappen? Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(21-Feb-2024, 01:29 AM)365cycle schreef: Voelt die oude Milan hetzelfde als een nieuwe? Komt moeilijk op gang maar als ie eenmaal rolt stopt ie niet als je stopt met trappen? Big Grin

Jij blijft dit zeggen, maar ik ben het daar zo niet mee eens.

Met mijn kracht en manier van rijden is er wel iets verschil met de DF, maar niet zoveel als dat jij aangeeft.

Ik kan met de SL ook echt wel net zo knallend wegrijden als met de DF.
Ik zit weer iets rechterop met nu 3 'groentjes' achter mijn stoel. Misschien dat dit nog iets uitmaakt?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(21-Feb-2024, 06:40 PM)Wim -de roetsende schreef: Jij blijft dit zeggen, maar ik ben het daar zo niet mee eens.

Met mijn kracht en manier van rijden is er wel iets verschil met de DF, maar niet zoveel als dat jij aangeeft.
Klopt. Ik heb inmiddels ook een Milan GT Mk7 gereden en die lijkt meer op de Bülk qua aandrijflijn. De Mk6 en Mk5 zijn iets minder rigide, maar ook daar kan ik me voorstellen dat er minder flex waarneembaar is als je er gewoon minder kracht op zet. Toch blijf ik ook vanaf de Bülk verschil zien in het voordeel van de DF en de Tuna wanneer het korte hoge belastingen betreft.
Het is overigens ook een pluspunt hoor; het contrast wanneer je stopt met trappen in een Milan t.o.v. de DF is ook gewoon groot, zeker met wat wind schuin op de neus. De Milan die je net met wat meer moeite op gang hebt gebracht stopt gewoon niet met rollen. 

(21-Feb-2024, 06:40 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik kan met de SL ook echt wel net zo knallend wegrijden als met de DF.
Ik zit weer iets rechterop met nu 3 'groentjes' achter mijn stoel. Misschien dat dit nog iets uitmaakt?
Ik kon met de Milan GT ook heel explosief rijden, en ik zat daarin redelijk rechtop (voornamelijk om m'n benen zoveel mogelijk ruimte te geven). Maar een DF was ook toen duidelijk rapper. 
HT Lifestyle en Arend-Jan merken dit verschil volgens mij ook beide op tussen de Milan en de Snoek/Snoek L.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Feb-2024, 11:43 PM)365cycle schreef: HT Lifestyle en Arend-Jan merken dit verschil volgens mij ook beide op tussen de Milan en de Snoek/Snoek L.

Tja, nu ga je appels met peren vergelijken  Tongue 

Het verschil Milan-DF of Milan-Snoek is als het vergelijken van een doktersromannetje met werken van Tsjechov.


Je gaat toch niet een DF vergelijken met een Snoek  Doh   Big Grin 

Het ultieme snelheidsmonster gecreëerd door de Ware Meester vergelijken met een gezapig karretje voor oude mannetjes gemaakt door iemand die afmetingen van fietsen bepaalt door te kijken hoeveel bier er in past. 

thumb  Dat kan toch echt niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
De hoeveelheid bier die je in een DF kan stoppen valt wel tegen hoor.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
Femke Bol heeft haar wereldrecord verbeterd. De 400 meter indoor in 49,24, was 49,26. 2/100ste van een seconde sneller. Volgens mij maakt  2/100ste van een seconde in mijn dagelijkse tijdbeleving niet uit. Zo snel werkt mijn brein niet. Het is een microscopisch verschil, maar de sportjournalisten vergroten dat graag uit.

Ik denk dat de verschillen in moderne velomobielen ook microscopisch klein zijn, maar dat de velomobielfans die graag willen uitvergroten. In een race zullen er misschien wat verschillen kunnen zijn maar in het dagelijks verkeer vallen die gewoon weg. Vandaar dat Ymte Sybrandy met de Tuna heeft ingezet op wendbaarheid. In een race verwaarloosbaar, maar in het dagelijks gebruik handig.

Toch hebben de fans het weer over de allersnelste velomobielen en vergeten ze dat in het dagelijks gebruik andere eigenschappen ook van groot belang zijn. De ontwerpers beseffen dat maar moeten steeds weer constateren dat  extreme velomobielmodellen (zo nauw dat je er maar net inpast, geen ruimte meer voor gangbare trappers en voeten, dus plaatjes maar naar het midden van de voet) het toch weer beter doen.  

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GertBr
Ik hou even mijn mond en laat anderen als eerste reageren  Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
(22-Feb-2024, 09:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Tja, nu ga je appels met peren vergelijken  Tongue 

Het verschil Milan-DF of Milan-Snoek is als het vergelijken van een doktersromannetje met werken van Tsjechov.

Je gaat toch niet een DF vergelijken met een Snoek  Doh   Big Grin 
Grapjas Wink Maarja, ik zeg het nog maar een keer: De DF doet nog heel goed mee, en de Tuna al helemaal. Wat je daarin inlevert aan snelheid voor praktisch gebruiksgemak - ik snap niet dat er niet meer verkocht worden. Er zijn 3 redenen dat ik 'm nog niet gekocht heb en die hebben voornamelijk te maken met heel specifieke eigenschappen van mijn lijf.

(22-Feb-2024, 10:05 AM)Roepers schreef: Ik denk dat de verschillen in moderne velomobielen ook microscopisch klein zijn, maar dat de velomobielfans die graag willen uitvergroten. In een race zullen er misschien wat verschillen kunnen zijn maar in het dagelijks verkeer vallen die gewoon weg. Vandaar dat Ymte Sybrandy met de Tuna heeft ingezet op wendbaarheid. In een race verwaarloosbaar, maar in het dagelijks gebruik handig.

Toch hebben de fans het weer over de allersnelste velomobielen en vergeten ze dat in het dagelijks gebruik andere eigenschappen ook van groot belang zijn. De ontwerpers beseffen dat maar moeten steeds weer constateren dat  extreme velomobielmodellen (zo nauw dat je er maar net inpast, geen ruimte meer voor gangbare trappers en voeten, dus plaatjes maar naar het midden van de voet) het toch weer beter doen.  
En dit is de andere kant van de medaille. Ik heb je dit volgens mij vaker zien zeggen, maar je projecteert hier jouw eigen behoefte ten aanzien van een velomobiel op de aankoopkeuze van een ander.
Volgens mij heb je er geen, toch? Mede omdat je geen behoefte hebt aan snelheid? Dan verklaart dat je standpunt ten aanzien van weer het volgende nieuwe efficiëntere model velomobiel. Dat Ymte en Peter dat hebben weten te combineren met nieuwe praktische eigenschappen is mijns inziens idd een flinke prestatie.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM