Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cadansmeter op de Roets
#1
Heeft er iemand een Ant+ (dus draadloze) cadansmeter aan de praat gekregen op de roets? 
Ik ga eens experimenteren met een Powerpod vermogensmeter op de kop getikt via marktplaats (lijkt me de enige enigszins haalbare vermogensmeter op de Roets zonder hem zelf te bouwen) en wil het plaatje graag compleet hebben.

Ik heb er eens 1 op de stuurpen geprobeerd (Garmin geloof ik) die je normaal op de crank zet, maar dat ding deed het niet zonder dat hij helemaal ronddraaide. Wellicht zijn er andere die het daar wel doen.
Die met een magneetje zouden ook kunnen, maar dan lijkt me de enige optie de magneet op de boom en de sensor op de wagen, en dan telt ie dubbel tenzij ik aan de elektronica ga sleutelen. Dat kan uiteraard maar is wel gedoe, vooral om te voorkomen dat ie extra stroom gaat trekken. Plaatsing aan het einde van de slag zou dat oplossen, maar mijn slaglengte varieert nogal. Van tempo draaien met hele lange halen tot klimmen of versnellen met veel kortere halen. Dus dan mis je snel een slag en gaat de hele meting door de war.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik ben geen roetser en heb er ook geen verstand van, maar een sensor en magneet is niet meer dan een schakelsysteem. Ik weet niet of korte halen en lange halen hetzelfde beginpunt hebben, anders zou je een drukschakelaar bij het scharnierpunt van het stuur kunnen zetten die schakelt als het stuur maximaal hoog staat.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Aan mij heb je niets.

Ik heb het voor mijn achillespeesruptuur eens een tijdje simpelweg geteld en toen reed ik meestal met een cadans van 50 per minuut.

Zowel bij 20km/u, 25km/u en 30km/u.

Ik roei nu weer vaker met een pauzemoment en dus is de cadans nu lager. Ik vermoed rond de 40/45 per minuut.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Andere optie: een metalen kogeltje in een buisje op de slee met aan de voorkant twee contactpunten. Bij het einde van de slag zal de kogel doorrollen en tegen de contactpunten rollen.

[Afbeelding: 173-02.jpg]
Hier
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(28-Feb-2024, 02:14 PM)datakneder schreef: Andere optie: een metalen kogeltje in een buisje op de slee met aan de voorkant twee contactpunten. Bij het einde van de slag zal de kogel doorrollen en tegen de contactpunten rollen.

Je bedoelt bovenop de voetenslee? Dat is nog niet eens zo'n gek idee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(28-Feb-2024, 02:25 PM)Wim -de roetsende schreef:
(28-Feb-2024, 02:14 PM)datakneder schreef: Andere optie: een metalen kogeltje in een buisje op de slee met aan de voorkant twee contactpunten. Bij het einde van de slag zal de kogel doorrollen en tegen de contactpunten rollen.

Hoe wil je dat buisje op de spriet bevestigen? Daarover rolt namelijk de voetenslee met aan alle kanten lagers.

Misschien is de slee toch niet zo'n goede optie. Zou nl. dan waarschijnlijk ook draadloos moeten zijn. Maar de bovenstaande schakelaar zou ook wel moeten kunnen werken op de helling van het stuur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Dat is grappig. Je hebt op mijn verwijderde tekst gereageerd.

Ik las jouw tekst nog een keer over en toen realiseerde ik mij dat je niet een buisje op de boegspriet zelf bedoelde, maar op de heen weer gaande voetenslee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Bedankt.
Ik ga eerst eens experimenteren met een magneetje op de boom en de sensor aan de slede. Dan krijg ik weliswaar de dubbele slagfrequentie, maar dat moet dan maar.
Die frequentie electronisch door twee delen lijkt niet heel moeilijk, zelfs niet als het geen stroom mag kosten. Maar het zou goed kunnen dat dat net zoiets wordt als de plinten in het halletje thuis. Die zijn ook niet moeilijk en al 10 jaar bijna klaar.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
#9
Ik heb even zitten passen en een klein staafmagneetje past precies onder de slede door. Aan de bovenzijde van de slede zitten twee tapgaatjes, daarop kan ik mooi een houdertje maken (printen) voor een sensor. Ik had er toevallig nog 1 liggen. Gelukkig, want met magneetje is er bijna niet meer aan te komen.
Nog een klein klemmetje printen voor de magneet en het zou moeten werken.
Wordt wel volgende week, want de keuken wordt verbouwd en mijn hobbyhok staat vol met dozen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Job done.
Ik had nog een oude cadans sensor liggen met een magneetje. En van andere projecten een zak vol neodymium magneetjes.
Tussen slede en boom is maar heel weinig ruimte, daarom heb ik een mini magneethoudertje gemaakt dat twee magneetjes van 6x1x3 mm3 bevat en zo ongeveer zuigend tussen slede en boom past:
[Afbeelding: Screenshot-2024-03-20-at-11-36-57.png]

Voor de sensor zelf een houder die past op de twee M6 gaatjes die al in de slede zitten. De sensor gaat met een klempassing in de houder en als borging is er een tiewrap:
[Afbeelding: Screenshot-2024-03-20-at-11-37-44.png]

Dan ziet het er in het echt zo uit:
[Afbeelding: IMG-8165.jpg]

Zowel bij de houder voor de fietscomputer als onder de slede past het allemaal net:
[Afbeelding: IMG-8168.jpg]

[Afbeelding: IMG-8166.jpg]

En het werkt! Ik meet wel de dubbele waarde van de cadans, want heen en terug worden beide gemeten, dat is alleen te voorkomen met extra elektronica. De fiets geschat zo'n 30 gram zwaarder geworden.

Nu nog een rol filament een een passend blauw kleurtje regelen en wat cosmetische updates voor de definitieve versie. En wat lange termijn testwerk.

Als er iemand serieuze belangstelling heeft kan er tegen kostprijs nog wel een maken. Nu kan het nog: cadans sensoren met magneet zijn zeldzaam aan het worden, alleen bij Sigma kan ik ze nog vinden.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Ik tel altijd gewoon  Big Grin Wink 

snelheid 20km/u - 15 slagen per 100m - is ongeveer 50 slagen per minuut
snelheid 25km/u - 12,5 slagen per 100m - is ongeveer 50 slagen per minuut
snelheid 30km/u - 10 slagen per 100m - is 50 slagen per minuut

En als ik rustiger roei, dan zal het wel 45 of 40 slagen zijn  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Merijn,

Dit vind ik wel echt gaaf en handig gedaan. Begrijp ik goed met de foto's dat je halverwege de boegspiet het magneetje hebt geplaatst?
Hoe loopt de kabel van de sensor naar het computertje? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. OF is het draadloos?
Ben erg gecharmeerd hiervan hoe je het hebt gedaan.
Zit na dit te denken over oude snelheidsmeter kan gebruiken voor de cadans. Dan is met instelling van waarde ook de factor 2 te elimineren. In verleden heb ik wel eens km/h teller als rpm teller gebruikt.
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Mijn sensor is draadloos, ik laat hem met mijn Garmin praten.

Met een draad is lastiger, maar kan denk ik wel. Dan moet je het omdraaien en een heel dun reed contact aan een draadje midden op de boom zetten, en het magneetje op de slede. Wel priegelen, want tussen boom en slede is echt maar een mm of drie ruimte in het hoekje bij de ophanging van het bovenste lager. Daarom heb ik het geheel even in CAD getekend, en bij mij is er minder dan een mm speling denk ik. Een standaard sensor gaat niet passen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Vergeten te zeggen dat ik het wel erg mooi vind wat je gemaakt hebt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(20-Mar-2024, 07:26 PM)Merijn schreef: Mijn sensor is draadloos, ik laat hem met mijn Garmin praten.

Met een draad is lastiger, maar kan denk ik wel. Dan moet je het omdraaien en een heel dun reed contact aan een draadje midden op de boom zetten, en het magneetje op de slede. Wel priegelen, want tussen boom en slede is echt maar een mm of drie ruimte in het hoekje bij de ophanging van het bovenste lager. Daarom heb ik het geheel even in CAD getekend, en bij mij is er minder dan een mm speling denk ik. Een standaard sensor gaat niet passen.

Draadloos maakt het wel makkelijker. Ik ben geïnteresseerd zie pb.
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
@Merijn wat denk jij ? Gaat een Stryd werken als cadans sensor voor de Roets?ik heb hier nog een Stryd V2 liggen die misschien wel geschikt is om mee uit te proberen als cadans sensor.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Een stryd? Nee. En die gaat tegelijk hopeloos foute vermogens waarden geven.
Ik kan er wel 1 voor je maken, heb ik voor Pieter ook gedaan.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Vermogen is niet datgene waar ik geïnteresseerd in zou zijn, toch niet in die maten. Maar cadans is wel interessant. Maar heb jij dan nog een sensor over die te koppelen is via Ant/Bluetooth?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Ik heb er nog 1 liggen om om te bouwen. Het is wel een beetje een ruiserig signaal omdat hij heen en terug slag los meet en die niet even lang duren.
Ik heb overwogen de elektronica aan te passen. Op zich is dat niet moeilijk, met een flipflop, maar het is wel een uitdaging om het stroomverbruik dusdanig te beperken dat je een knoopcel niet vlot leeg trekt. Met een aan-uit schakelaar kan het wel maar dan moet je die niet vergeten.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#20
Dan kun je bij wijze van spreken ook op een paar AA Batterijen laten werken. Maar ik zal eerst even proberen met een en daarna twee benen vast geklikt proberen vooruit te komen. Nu is het voornamelijk alleen de armen gebruiken en de benen om klappen op te vangen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(11-Jul-2024, 09:57 PM)Hardloper schreef: Dan kun je bij wijze van spreken ook op een paar AA Batterijen laten werken. Maar ik zal eerst even proberen met een en daarna twee benen vast geklikt proberen vooruit te komen. Nu is het voornamelijk alleen de armen gebruiken en de benen om klappen op te vangen.

Ga je nog een nieuw topic starten over jouw 222?
Nu staan er links en rechts wat berichten en reacties van anderen en van mij.

Welke klappen bedoel je?

Je kunt het beste met 1 been gaan roeien, laat die andere maar gewoon rustig hangen.
Terwijl je de voetenslee naar voren duwt met het ingeklikte been, trek je rustig aan het stuur. 
Zorg dat je met allebei de handen even hard trekt. 
Op het moment dat je die voet weer terughaalt, zorg je dat er druk op de kabel blijft die aan je stuur zit. 
Je duwt dus NIET je stuur terug, maar trekt juist een beetje.
Je geeft dus tegendruk, terwijl je stuur vanzelf door de beweging van je been/de voetenslee weer naar voren gaat.
Daarna herhaal je deze handeling.

Als je dit heel rustig doet, dan ga je al gauw 10/12km/u.
Daarna kun je eens heel rustig proberen om je andere voet in te klikken.
Daarvoor moet je met de al ingklikte voet, de voetenslee als het ware een beetje terughalen.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er op een roeifiets geen tegendruk is als je wilt inklikken. 
Terwijl je wilt inklikken, duw je dus dat pedaal naar voren en die kan heeeeeeel ver naar voren. Verder dan je been lang is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#22
Een doodlopende weg van 25 meter gaat de progressie niet ten goede komen. Dus ik ga gewoon ermee naar een lange rechte fietspad vrij van de weg. Lijkt mij veel beter. Misschien ook maar even een helm scoren. Wanneer het wat beter lukt met al die goede adviezen. Dan open ik misschien nog wel een eigen topic. Maar vandaag met heel dat regen is het geen weer om te roeien.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(12-Jul-2024, 01:22 PM)Hardloper schreef: Een doodlopende weg van 25 meter gaat de progressie niet ten goede komen. Dus ik ga gewoon ermee naar een lange rechte fietspad vrij van de weg. Lijkt mij veel beter. Misschien ook maar even een helm scoren. Wanneer het wat beter lukt met al die goede adviezen. Dan open ik misschien nog wel een eigen topic. Maar vandaag met heel dat regen is het geen weer om te roeien.

Ja, 25m is echt te kort.

Een rustig vrijliggend fietspad is prima.

Helm is een persoonlijke keuze. Ik rijd al ruim 100.000km zonder en anderen hebben nog nooit zonder een helm gereden. Prima toch.

In de regen roeien is ook niet mijn favoriet.


Neem vooral de tijd. Ik heb wekenlang rondjes van maximaal 4km gereden. Daarna een periode maximaal 10km.
De beweging is zo totaal anders dan fietsen of hardlopen.

Het allergrootste risico is chronisch last krijgen van een pees in je onderarm. Aan de bovenkant. Dan kun je de roeifiets wel verkopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#24
Als je aan het eind van de 25m omkeert is de weg opeens niet doodlopend meer Wink


In de regen is niet lekker, maar met miezer vind ik het heerlijk roeien. Krijg het idee dat de roets dan ook stiller is ook.

Een helm op? Geen denken aan hier. Zo hard val je niet immers met een ligfiets en als voetganger draag je ook geen helm.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#25
Ik gebruik hem minder in de regen omdat de lijne dan wel erg hard slijt is mijn ervaring. En hij is te mooi om erg vies te laten worden. Eén keer een buitje is prima, maar bij een week regen pak ik de all-weather up.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM