Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vakantietocht noordfrankrijk en franse kust
#1
We hebben plannen om in de meivakantie met de quattrevelo naar de noordfransekust te gaan, waarschijnlijk via zeeland. 1 van onze twee qv’s heeft een mountaindrive, de ander niet. De vraag is nu, is dit te doen zonder mountain drive? Wie heeft ervaring met het (franse) buitenland zonder mountaindrive? 

B.v. Noord duitsland en Denemarken lijkt ons zowiezo geen probleem, de ardennen en de eifel natuurlijk wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Geen ervaring in die regio, maar ik plan mijn fietsvakanties meestal met precies tegengestelde beweegredenen (meer hoogtemeters is beter), en daarvoor heb je geweldige archieven als salite.ch:

http://www.salite.ch/struttura/salite_re...to=Francia

Hier kun je per departement kijken of er iets 'leuks' te klimmen is, en in de Franse departementen Nord, Pas de Calais, Somme, Seine Maritime, Eure, Calvados en Manche zijn er in totaal net geen 30 klimmen geregistreerd. Grotendeels in de Pas de Calais, maar de enige die mij leuk lijkt dan weer in Calvados.
Ter illustratie: In Nederland zijn er 164 geregistreerde klimmen.

Nu is dit natuurlijk ook afhankelijk van het enthousiasme van lokale renners, maar zo op het eerste gezicht is het geen regio voor mij. (De lokale (voormalige?) cyclo La ronde Picardie had ook relatief weinig hoogtemeters, maar wel veel wind).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Plan de route grofweg in cycle.travel of een andere planner die hoogte meeneemt en kijk hoeveel hoogtemeters en welke hellingshoeken je te verstouwen krijgt (druk op het berg icoon aan de linkerkant)...

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#4
Is upgraden geen optie? ik weet dat zo'n drive niet goedkoop is maar met de velo naar een ander land is toch best een uitdaging, als die 500+ euro ervoor kan zorgen dat je zonder gedoe een leuke vakantie kan hebben dan is dat het misschien waard?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Upgraden is wel een optie, de afweging is een beetje hoe nodig het is voor zon tocht en het is voor het eerst per velomobiel op vakantie, waarbij we wel al weten dat we de echte bergen er nooit mee willen opzoeken (daarvoor ben ik een m5 chr aan het opbouwen). Als we al zeker wisten dit veel vaker te gaan doen, dan zou ik zeker voor upgraden kiezen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Mijn ouders hebben veel in en ook naar Frankrijk gefietst, sportieve fietsjes maar niet echt race fietsen. Langs de kust krijg je hoogte verschillen waar je kliffen krijgt, ieder riviertje ligt in een dal, de weg loopt daarna kort maar scherp omhoog.
Voor zover als ik mij herinner was het wat verder van de kust minder zwart/with, meer langere hellingen.

Daar ik er niet zelf gefietst heb weet ik niet hoe ver in Frankrijk het begon.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
BRouter is fijn omdat je daar ook met vermogen en gewicht kan plannen. Zo kan je je route bijstellen op hoe jouw fiets rijdt. Daarnaast heb ik telkens gewoon uitgerekend wat voor snelheid ik kan rijden met mijn vermogen en hoe hard ik met mijn gewicht zou kunnen. Dan heb je al een goeie indruk denk ik.
Je zou ook even op MeWe kunnen vragen of iemand z'n Mountaindrive wil uitlenen voor de mei vakantie.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Noord Frankrijk lijkte me wel te doen met de QV zonder Mountain  drive. Het hangt er vooral vanaf of je in staat bent even kort hard door te duwen.

Ik ben er een heel aantal keer op de open ligfiets geweest. Zowel meer naar het binnenland als ook in Normandie. Het kan af en toe even stijl zijn, maar nooit heel lang.Dit is een voorbeeld van een typisch klimmetje in die regio dat ik me nog kan herinneren:
https://brouter.de/brouter-web/#map=15/5...ad-schnell

Sowieso is het in Frankrijk (buiten de echte berg gebieden) erg goed te doen. Ik heb ooit ergens gelezen dat we dat te danken hebben aan Napoleon Bonaparte die wegen moest hebben geschikt op met paarden kanonnen over te vervoeren. Geen idee of dat echt waar is, maar het zou zo maar eens kunnen.

Je moet wel een beetje opletten met de keuze van wegen. Kleine weggetjes kunnen echt klein zijn, en een wat grotere weg parallel aan een tolweg moet je absoluut vermijden, daar wordt je gek van de drukte. Maar tegenwoordig kan je zo gemakkelijk 's avonds even plannen wat je precies gaat doen de volgende dag dat de ergste ellende te voorkomen moet zijn.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#9
(23-Mar-2024, 06:24 PM)365cycle schreef: BRouter is fijn omdat je daar ook met vermogen en gewicht kan plannen.

Geniaal!

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bij Retranchement (Zeeuws Vlaanderen) kun je langs het Zwin, en daar ten zuiden van kun je bij Knokke hele stukken tot de haven van Zeebrugge langs de kust fietsen. Niet op hele warme dagen doen, maar voor een keer wel grappig.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(23-Mar-2024, 11:02 AM)blokdoorn schreef: …we hebben plannen om in de meivakantie met de quattrevelo naar de noordfransekust te gaan…

De kuststrook is goed te fietsen. Ga je meer het binnenland in, heb je al snel stijgingen als de Amerongse berg. Klimmen met de velomobiel gaat langzaam en duurt lang, je bent wel snel beneden. Buiten de Franse kuststrook heb je dan al spoedig weer de volgende klim. In Noord-Frankrijk iets uit de kust heb je “knooppuntenroutes”.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Bij de QV kun je volgens mij vanwege de kleine wielen vrij makkelijk de tandwielen naar beneden aanpassen, zodat je kleinere/lichtere versnellingen hebt. Dan mis je misschien de hoge, maar bergaf gaat het vanzelf wel hard. Met een gewone 50(52)-34 compact crank heb je met 34-34 ook al een erg lichte versnelling tot je beschikking. ( maar of dat bij de QV kan, weet ik niet 100% zeker) 52-11 zou wel voldoende moeten zijn om gewoon te kunnen fietsen, maar berg af meetrappen lukt daarmee niet lang. 57-39 is mogelijk ook een optie, kan op dezelfde crank waarschijnlijk. Vraag vooral ook de heren en dame bij Velomobiel.nl eens om advies, die hebben ook wel wat ervaring.

Ik sluit me wel aan bij Merijn, op basis van mijn ervaringen in Frankrijk. Googlemaps, en streetview doen ze ook in Frankrijk. In een bebouwde omgeving even naar de zijkant draaien en dan kijken of je aan de stoep in relatie tot de gevel ziet dat het echt schuin is. Ik rijd in Frankrijk meestal vanaf Nederland met de auto en caravan, en dan fietsen rond de camping. Aan de noordkant zit weinig echt steil werk wat ik ben tegen gekomen. De Pont de Normandie was wel even een dingetje omdat je vanwege het tolhuisje uit stilstand een erg steile brug op moet. Met de fiets geen fijne plek.

In Bretagne heb ik wel wat gefietst, daar is de kust best ruig en kan het ook best wel steil zijn. Erg hoog is het daar dan weer niet. Best wel vergelijkbaar met dat steile stuk van de Posbank.

Mijn tip, gooi je QV vol met alles wat je mee wilt nemen. Rijdt de Posbank een keer op vanuit Dieren. Waarschijnlijk lukt dat wel, ook zonder Mountaindrive. Dan lekker naar beneden en dan via Rhenen, de Schietbergseweg nog een keer naar boven. Kijk eens hoe je die ervaart. Als dat ook gaat zit je goed. Gaat dat absoluut niet, dan wordt het in Frankrijk ook wel moeilijk vermoed ik.

Andere opties dan een Mountaindrive erbij kopen;

Zorg dat de zwakste rijder/rijdster die Mountaindrive heeft.
Zorg dat de sterkste rijder de zwaarste bagage mee neemt.
Minder mee nemen.
De dagafstanden bijstellen. ( je bent immers op vakantie, niet aan het racen)

Bij mijn eerste ligfietsvakantie leek 39-28 me wel licht genoeg, dat was een verkeerde inschatting. Ik ben vroegtijdig omgedraaid. OK langs de Maas ging wel, maar bij Namen wilde ik uit de drukte, de Ardennen waren echt te steil, dat werd lopen. Ik kon wel tot 60 km/h meetrappen maar bij 55km/h werd het zo wiebelig dat ik niet harder durfde. De zware versnellingen had ik niet nodig, de lichte ontbraken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(23-Mar-2024, 11:08 PM)Jeroen S schreef: Mijn tip, gooi je QV vol met alles wat je mee wilt nemen. Rijdt de Posbank een keer op vanuit Dieren. Waarschijnlijk lukt dat wel, ook zonder Mountaindrive. Dan lekker naar beneden en dan via Rhenen, de Schietbergseweg nog een keer naar boven. Kijk eens hoe je die ervaart. Als dat ook gaat zit je goed. Gaat dat absoluut niet, dan wordt het in Frankrijk ook wel moeilijk vermoed ik.


Het Dak van Drenthe is wat dichterbij:
https://nos.nl/regio/drenthe/artikel/497...he-is-open
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Frankrijk is goed te doen. Ik ben in 2022 met een volgepakte Strada naar de Provence gereden. Zonder mountaindrive. Gemiddeld 2000 hoogtemeters per dag van gemiddeld 180 kilometer. Het was in september, vergelijkbaar met mei lijkt me.
Soms is het klimmen zwaar, maar je hebt dan daarna fantastische afdalingen. Zorg in ieder geval dat je remmen goed zijn. Zorg voor goed zicht, want drempels zijn niet altijd goed aangegeven. Zo had ik de ervaring om met drie wielen los van het wegdek te zijn.
Pauzeer vooral voldoende en eet op tijd.

Veel plezier!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#15
Bedankt voor de vele tips, cycle travel kende ik niet en blijkt een makkelijke manier om routes in buitenland globaal te plannen.
Echtgenote klimt niet zo makkelijk, heuveltje van nog geen 20m hier in de buurt is al heel wat, maar dat is dan wel met 2 kinderen…. Handig verdelen zodat de sterkste het gewicht heeft gaan we zowiezo doen. Ik zou dan zonder mountaindrive vast een heel eind komen, maar zit anderzijds ook niet op knieproblemen te wachten. Denk dat ik maar eens met dronten ga bellen voor mogelijkheden voor een kleiner voorblad of waarschijnlijk een mountaindrive aangezien we eigenlijk toch wel verwachten dit veel vaker te gaan doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#16
Leuke vakantie plannen. En ergens denk ik ook dat een Mountaindrive erbij kopen een niet zo slechte optie is. Wie weet zijn er die op dit moment wel tweedehands te verkrijgen. Had Auntie Helen er niet ooit tweedehands eentje gekocht en naderhand door Velomobiel.nl bepaalde onderdelen laten komen zodat het beter paste? Details weet ik even niet meer, maar heb iets op haar blog ervan gelezen een hele poos terug.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM