Fietsen van Wim
|
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Het grote verschil met een vast bakje is denk ik dat het zich niet laat vervormen. Ook met het erin persen, van een opgepropt kledingstuk ofzo zou ik toch wat voorzichtig zijn.
Ik vermoed dat het zich vrij makkelijk nog laat combineren met een stel kleine tasjes over het stoeltje. Ook handig voor zaken die je onderweg bij de hand wilt houden. Ik heb zoiets in het zwart.
https://www.combatgear24.de/produkt/moll...utility-2/
Twee dunne touwtjes (scheerlijn, schoenveter o.i.d. ) erdoor en gewoon over het stoeltje leggen.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Tassen heb ik genoeg.
Ik heb sowieso nog een set lowracer tassen kleine maat.
Die passen mooi op het stoeltje heb ik al getest.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Nog een paar foto's en hoe de fietsen in de berging staan:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/06...racer.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 635
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1356 x bedankt in 599 berichten
Mooi dat je er zo blij mee bent!
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
02-Jun-2024, 09:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2024, 09:00 PM door Wim -de roetsende.)
Ik had een:
M5 ShockProof 559 van 01-06-2013 tot 29-03-2014
Challenge Seiran van 30-12-2015 tot 21-08-2017
Ik had nooit een M5 M-Racer
En nu heb ik een M5 CHR
Hieronder een vergelijkend warenonderzoek qua afmetingen.
Zithoogte
Seiran 62
SP559 48
M-Racer 41/43
M5 CHR 48/52*
Trapas
Seiran 83
SP559 ??
M-Racer 65
M5 CHR 74/82*
Wielbasis
Seiran 121
SP559 119
M-Racer 123
M5 CHR 134
Zithoek
Seiran 29-35
SP559 21-28
M-Racer 17-27
M5 CHR 18-23
Gewicht
Seiran 17
SP559 14,9
M-Racer 14,2
M5 CHR 9,1
* Zithoogte en Trapashoogte van mijn CHR
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
Bedankt voor de vergelijking.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
De nieuwste.
De M5 Minimal.Bike
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/08...lbike.html
Veel foto's + eerst een beetje tekst. Geen zin om te lezen, scroll dan naar beneden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
Het is wel een bizar mooi ontwerp!!
Groet,
Tom
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
27 x bedankt in 14 berichten
(18-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (18-May-2024, 09:47 PM)karimov schreef: Dat is een prachtige fiets! En dus ook een bijzondere want de laatste complete fiets uit Middelburg.
Ik weet niet of het echt de allerlaatste is.
Dat hoop ik niet: ik zit met smacht te wachten totdat Bram weer terug is uit Noorwegen en ik mijn CHR mag ophalen. Kan niet wachten! :-)
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(02-Sep-2024, 03:51 PM)JaccovZ schreef: (18-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (18-May-2024, 09:47 PM)karimov schreef: Dat is een prachtige fiets! En dus ook een bijzondere want de laatste complete fiets uit Middelburg.
Ik weet niet of het echt de allerlaatste is.
Dat hoop ik niet: ik zit met smacht te wachten totdat Bram weer terug is uit Noorwegen en ik mijn CHR mag ophalen. Kan niet wachten! :-)
Aha, ik had dus niet de allerlaatste
Bram zei ook: "Eén van de laatste fietsen die bij mij vandaan komen."
Misschien heb jij wel de laatste.
Van deze aanschaf ga je geen spijt krijgen.
Kijk maar eens hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/05/m5chr.html
en hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/06...racer.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
27 x bedankt in 14 berichten
(02-Sep-2024, 05:22 PM)Wim -de roetsende schreef: (02-Sep-2024, 03:51 PM)JaccovZ schreef: (18-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: (18-May-2024, 09:47 PM)karimov schreef: Dat is een prachtige fiets! En dus ook een bijzondere want de laatste complete fiets uit Middelburg.
Ik weet niet of het echt de allerlaatste is.
Dat hoop ik niet: ik zit met smacht te wachten totdat Bram weer terug is uit Noorwegen en ik mijn CHR mag ophalen. Kan niet wachten! :-)
Aha, ik had dus niet de allerlaatste
Bram zei ook: "Eén van de laatste fietsen die bij mij vandaan komen."
Misschien heb jij wel de laatste.
Van deze aanschaf ga je geen spijt krijgen.
Kijk maar eens hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/05/m5chr.html
en hier:
https://roeifietsen.blogspot.com/2024/06...racer.html
Dank Wim, ik kijk er ook enorm naar uit om m'n eerste kilometers te gaan maken. En jouw blogs had ik natuurlijk al lang gespot: de letters CHR blijven toch iets magisch hebben (en werken perfect als zoekterm).
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
02-Sep-2024, 05:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Sep-2024, 05:54 PM door Wim -de roetsende.)
In welke regio woon je?
--> Leiden, ik zie het al. Onze oudste dochter woont in Leiden, misschien zie ik je dan een keer als we daar zijn. Of zij ziet jou.
Ik in de Achterhoek. Net 10km ten oosten van de IJssel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 21
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 1
32 x bedankt in 20 berichten
Nu vraag ik me af of je ook het idee hebt dat de M5 makkelijker rechtuit rijdt (als het ware wat luier stuurt) dan de fietsen met een kortere wielbasis of is hier ook de gewichtsverdeling iets waar je rekening mee moet houden. Ik vindt mijn Chamsin namelijk nogal nerveus, al kun je er ook prima 5 km/u mee fietsen maar je moet dan echt wel beide handen aan het stuur hebben, op snelheid loopt het allemaal veel strakker maar nog steeds handjes aan het stuur.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(04-Oct-2024, 11:46 PM)_Peter schreef: Nu vraag ik me af of je ook het idee hebt dat de M5 makkelijker rechtuit rijdt (als het ware wat luier stuurt) dan de fietsen met een kortere wielbasis of is hier ook de gewichtsverdeling iets waar je rekening mee moet houden. Ik vindt mijn Chamsin namelijk nogal nerveus, al kun je er ook prima 5 km/u mee fietsen maar je moet dan echt wel beide handen aan het stuur hebben, op snelheid loopt het allemaal veel strakker maar nog steeds handjes aan het stuur.
Een langere wielbasis fiets is vooral comfortabeler. Het kan nog steeds een erg zenuwachtige fiets zijn. Dit hangt ook af van de geometrie van de fiets, de stuurhoek, voorloop, naloop, enz.
De wielbasis van de Chamsin is 120cm
De wielbasis van de M5 SP559 is 119cm
De wielbasis van de Fujin is 123cm
De wielbasis van de M5 CHR is 134cm
Ik vond de M5 SP559 minder zenuwachtig sturen dan de Fujin. Het ligt dus zeker niet alleen aan de wielbasis.
De CHR stuurt zeker wat luier. Gaat graag rechtdoor en je moet iets meer moeite doen om een bocht in te sturen.
Volgens sommigen wordt de kans op een 'wielflop' groter bij deze geometrie.
Uitleg wielflop:
https://www.reddit.com/r/bicycling/comme..._vs/?tl=nl
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 317
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
877 x bedankt in 293 berichten
De beste uitleg van fietsgeometrie die ik tot nu toe voorbij heb zien komen is dit blog artikel dat ik laatst dankzij Jeroen Tieflieger tegenkwam omdat hij de link ergens in een forumdraad schreef:
https://rothrockcyrcle.wordpress.com/202...ent-bikes/
In het artikel staat een link naar onderstaande video waarin Mike Burrows vertelt dat volgens zijn eigen onderzoek de beste hoek voor een voorvork eigenlijk 90 graden is, met een beetje buiging van de vork naar achter ("rake") om een beetje naloop ("trail") te krijgen. Bij conventionele tweewielers zou er dan ofwel geen plaats zijn voor de voeten van de berijder, of het stuur zou te ver naar voren zitten. Vandaar het gebruikelijke compromis met een vorkhoek van rond 73 graden.
https://www.youtube.com/watch?v=AZrvLdX7B3E
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Die video is een hele goede. Bij ligfietsen werkt het stuurtype ook een beetje op praktische prinicpes. Zeker bij het verschil UDK ( Om De Knie) stuur wat in Duitsland zo populair is. Daarvoor werkt een zeer rechte balhoofdshoek goed. Een vlakkere stuurhoek zorgt weer voor een korter stuurstangetje.
Het stuurgedrag, wat je als nerveus benoemd, dat zit denk ik vooral in de combinatie stuurhoek/vorkbuiging en de daaruit resulterende naloop. Verschil in wielbasis maakt niet zo veel uit voor het gedrag.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
07-Dec-2024, 02:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Dec-2024, 02:32 PM door Wim -de roetsende.)
Nadat ik een nieuwe of tweedehandse vm heb gekocht, ga ik gewoon door met sparen voor alvast de volgende.
Er is nu echter een probleem ontstaan.
Op dit moment worden er geen vm-en meer gebouwd waarin ik goed pas.
De MilanSL wordt niet meer gebouwd.
De DF wordt niet meer gebouwd.
De Snoek is te klein.
De Snoek-L is te groot.
De Tuna is te groot.
De QV is te groot.
De Quest 3.0 is te groot.
Én ik wil geen vm van Daniël Fenn.
Naast de MilanSL is dus de enige vm die mij past de DF.
Het nadeel van de DF vond ik de zijwindgevoeligheid en dat de vm niet lekker blijft bollen/doorrollen als je stopt met trappen.
Oplossing: een DF met Hosen
Die is veel minder zijwindgevoelig en blijft beter bollen/doorrollen.
Maar ja, die DF's worden dus niet meer gemaakt.
Ik ben dus wel aan het sparen, maar waarvoor???
Het is bedoeld voor een nieuwe, maar in mijn maat worden er dus geen nieuwe meer gemaakt.
Heet dit nou een luxe probleem? Ik ben namelijk nog steeds heel blij met de MilanSL.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Gewoon doorsparen tot Dronten nieuwe modellen uitbrengt die wel naar je zin zijn.
Misschien komt er ooit een VM met genoeg ruimte om een volwassen passagier mee te nemen, bijvoorbeeld.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 557
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1013 x bedankt in 542 berichten
ICB heeft nog 2? DFXL's te koop volgens mij, de allernieuwste en een demo model?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(07-Dec-2024, 02:56 PM)Gideonaut schreef: ICB heeft nog 2? DFXL's te koop volgens mij, de allernieuwste en een demo model?
De XL is te groot...
Maar ik mis de Bülk in het rijtje?
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
Misschien een WAW? Al is dat denk ik een totaal andere type model.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.993
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2952 x bedankt in 1634 berichten
07-Dec-2024, 04:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Dec-2024, 05:12 PM door ZoefZoef.)
De Snoek L is te groot, de Snoek is te klein.
Ben jij dan zo uniek of zijn de Snoekjes dat omdat er kennelijk niet een passend te maken is voor jouw lichaamsbouw?
Berichten: 352
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 133
619 x bedankt in 317 berichten
(07-Dec-2024, 04:30 PM)ZoefZoef schreef: De Snoek L is te groot, de Snoek is te klein.
Ben jij dan zo uniek of zijn de Snoekjes dat er niet een passend te maken is voor jouw lichaam.
Jij bent dus te klein voor een Snoek en te groot voor een Snoek L.
Als we jou nou een beetje groter maken? :-)
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Waarom is te groot een probleem? Dat je niet goed boven de 'mortorkap' kan uitkijken?
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1731454 , vraag Denis Bodennec (via velomobiel.nl) en je past in een Snoek
Berichten: 557
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1013 x bedankt in 542 berichten
(07-Dec-2024, 04:54 PM)Lopopodium schreef: Waarom is te groot een probleem? Dat je niet goed boven de 'mortorkap' kan uitkijken?
Met de DFXL is het uitstappen een uitdaging, ik ben 178 en kan niet makkelijk mijn been uit de fiets krijgen, ik moet op mn stoel klimmen en een kwartslag draaien om er makkelijk uit te wurmen, met dit weer ook gelijk een vieze broek omdat ik vol op het zitvlak sta met mn natte blubber schoenen
het fietsen zelf is geen probleem, het stoeltje staat perfect afgestemd, ik kijk makkelijk over de kap.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|