Eerste ligfiets: Taifun. Eerste meters: valt niet mee!
|
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
Ik had eerder al eens een stuk gereden op een Rapotobike Midracer (26" wielen). Ging goed. En op een andere 26/20 ligfiets, lukte ook.
Nu mijn eerste eigen ligfiets, een Challenge Taifun (20/20 wieltjes). Goh wat valt dat tegen! Ik doe twee of drie trappen en ik val weer om...... Voel me net een kleuter!
Nog tips?
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 436
1626 x bedankt in 792 berichten
(14-Oct-2023, 05:48 PM)PieterTrapt schreef: Ik had eerder al eens een stuk gereden op een Rapotobike Midracer (26" wielen). Ging goed. En op een andere 26/20 ligfiets, lukte ook.
Nu mijn eerste eigen ligfiets, een Challenge Taifun (20/20 wieltjes). Goh wat valt dat tegen! Ik doe twee of drie trappen en ik val weer om...... Voel me net een kleuter!
Nog tips?
Volhouden Als het op een 20/26 gelukt is, met het op een 20/20 ook wel lukken.
Misschien moet je proberen om vanuit de start proberen zo ver mogelijk te komen. Niet proberen te trappen, maar gewoon de fiets in evenwicht houden. Als je 3-4 seconden erop kunt blijven zitten is de volgende stap één keer extra te trappen.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
Vanuit de start met de voeten lopen terwijl je op de fiets zit,gewoon sturen remmen,bochtjes maken..zo voel je de fiets aan,het moment dat je de voeten op de trappers zet komt vanzelf.
Succes en vooral veel plezier.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
14-Oct-2023, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2023, 07:22 PM door Wim -de roetsende.)
Remmen ingetrokken houden als je gaat zitten.
Remmen nog steeds ingetrokken houden als je je voorkeursvoet op het pedaal zet of inklikt.
Remmen nog steeds ingetrokken houden als je het pedaal net voor het hoogste punt zet.
Nu kijk je ver naar voren en in het begin kun je ook een klein beetje met je rug los uit het zitje gaan zitten. Dan is je evenwichtsgevoel iets meer gelijk met een rechtopfiets.
Remmen nog steeds ingetrokken houden als je kracht zet.
En daarna trap je hard weg en laat je de remmen los.
De andere voet ook op de pedalen zetten of inklikken.
Ver naar voren blijven kijken, nu wel achterover gaan liggen en gewoon blijven trappen.
Zo lang je rolt, val je echt niet zomaar om.
Je valt juist om als je niet fietst. Dus blijf trappen en blijf ver naar voren kijken.
Veel plezier. Gewoon doorgaan dus.
Al lopend starten heb ik nooit een fijne manier gevonden.
Dat was voor mij niet de goede manier.
Voor jou misschien wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.993
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2952 x bedankt in 1634 berichten
14-Oct-2023, 07:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2023, 07:27 PM door ZoefZoef.)
Weer genieten van je extra kleutertijd en vragen of papa of mama naast je wilt meelopen om jou en je fiets in evenwicht te houden.
Gewoon blijven oefenenen. Je zal je evenwicht even opnieuw moeten vinden. Zet de fiets in een niet te zware versnelling en vooral niet te snel willnen inklikken.
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Als je een klein hellinkje kunt vinden kan dat ook wel helpen, al is het een bruggetje of een dijkje af. Dan hoef je misschien niet te trappen, maar kun je je op het sturen concentreren.
Starten in een wat lichtere versnelling wil ook wel helpen. Het kan zijn dat de trapbeweging ook een stuurbeweging veroorzaakt.
Waarschijnlijk komt het uiteindelijk wel goed.
Berichten: 317
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
877 x bedankt in 293 berichten
Ik had dat in het begin net zo met mijn Hurricane.
Ik heb de zitting toen rechterop gezet, en dat hielp, je zwaartepunt komt dan wat hoger te liggen en daardoor wordt het balanceren makkelijker.
Ik weet niet of bij de Taifun de zitting versteld kan worden. Zoniet, dan zou je het zelfs met een stevig kussen of iets dergelijks kunnen proberen. Om geen onzin te verkondigen heb ik dat zojuist even getest, een dik kussen met een spanband op de zitting gebonden en een paar meter gereden, ik kan zo duidelijk makkelijker stapvoets rijden en in balans blijven. Het ziet er idioot uit natuurlijk, maar na een paar uur tot een paar dagen kun je waarschijnlijk al beter overweg met een laag afgestelde zitting.
Zo'n klapstuur dat je meer zijdelings beweegt dan dat je het roteert zoals bij een doorsnee rechtopfiets, daar moet je echt aan wennen, dat duurt een tijdje. In het begin zijn je reflexen met de stuurbewegingen om je balans te houden niet scherp.
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
Het spoorviaduct bij Onnen heeft twee mooie oefenhellingen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
05-Jun-2024, 08:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jun-2024, 08:14 PM door PieterTrapt.)
Update: de Taifun heeft binnenshuis geschuild, tijdens de donkere en erg natte herfst, winter en lente. Is uiteindelijk briesend de wei ingegaan begin mei, dus ik rij er nu een paar weken op. Het gaat nog steeds om een ongeveerde Challenge Taifun met smalle Schwalbe Kojak bandjes.
Ik rijd er dagelijks zo'n 20 à 30 km op om het te leren en om ligfietsspieren te kweken. Vandaag eerste rit naar het werk gedaan, ik reed iets langzamer dan gewoonlijk met de fixie.
Ervaringen:
-ik moest opnieuw fietsen, wegrijden was lastig, gaat nu goed
-rotondes zijn lastig en onoverzichtelijk, vaak stap ik even af
-mijn spieren moeten wennen aan deze vorm van fietsen, heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt
-bochtige weggetjes zijn leuk op een lage ligger!
-je voelt oneffenheden in de weg goed
-ik merk hellingen veel duidelijker dan op de rechtopfiets. Bergop gaat moeilijker, bergaf lekker vlot
-een zweetrug is inderdaad een ding. Komt ook omdat ik een gesloten schuim matje heb
-het smaakt naar méér! Ben nu al mentaal bezig met een hele stal aan liggers. Idealiter heb ik de volgende liggers "nodig" ;-) ;-) (in willekeurige volgorde):
*een paar low racers (Taifun; Rapto)
*een paar high racers (M5 CHR of MRacer; Cruzbike)
*een paar hoge 'relaxte' ligfietsen (M5 Streetlegal; Greenmachine)
*een boodschappen-trike (Flevo Trike)
* een race trike (ICE QNT bijvoorbeeld) of een soortgelijke "kart"
*een Velomobiel
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(05-Jun-2024, 08:12 PM)PieterTrapt schreef: Idealiter heb ik de volgende liggers "nodig" ;-) ;-) (in willekeurige volgorde):
*een paar low racers (Taifun; Rapto)
*een paar high racers (M5 CHR of MRacer; Cruzbike)
*een paar hoge 'relaxte' ligfietsen (M5 Streetlegal; Greenmachine)
*een boodschappen-trike (Flevo Trike)
* een race trike (ICE QNT bijvoorbeeld) of een soortgelijke "kart"
*een Velomobiel
Uiteraard mag dit.
Mijn CHR is mijn 19e ligfiets.
Ik heb dus flink geoefend.
Daarnaast heb ik nu mijn 4e Handbike.
Ik heb 6 Trikes gehad.
De 4e velomobiel staat in de berging.
En met mijn 2e Roeifiets ben ik al 13 jaar blij.
Dat maakt een totaal van 35.
Achteraf gezien had ik dus wat ligfietsen betreft meteen die M5 CHR moeten kopen, maar ja.....die bestond 24 jaar geleden nog niet.
Dan had ik uiteraard ook alle lol gemist en ook wel wat frustratie trouwens. Sommige liggers waren prima fietsen, maar andere waren echt ronduit heel slecht.
Nu heb ik ondertussen wel echt een mooie verzameling en dat heeft dus 24 jaar geduurd. Prima toch.
Ik wens je dus heel veel plezier met het aanleggen van deze verzameling.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Ik heb op dit moment mijn 3de, 4de 5de en 6de ligfiets in de garage staan en een 7de die eigenlijk een speelgoed exemplaar is dat op een nieuw huis wacht.
Er staan ook nog 3 niet-lig fietsen.
Keus genoeg maar voor bijna alle ritten pak ik de Strada.
Soms is het aanwezig zijn van een fiets geen reden om erop te rijden.
Aan de andere kant, het is wel leuk om reserve en uitleen exemplaren te hebben.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
Ja, ja, stelletje enablers!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(05-Jun-2024, 09:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat maakt een totaal van 35.
Achteraf gezien had ik dus wat ligfietsen betreft meteen die M5 CHR moeten kopen, maar ja.....die bestond 24 jaar geleden nog niet.
Dan had ik uiteraard ook alle lol gemist en ook wel wat frustratie trouwens. Sommige liggers waren prima fietsen, maar andere waren echt ronduit heel slecht.
Heb je ergens een lijstje met fietsen en kwalificaties trouwens? Al zal ik niet echt veel risico lopen een "ronduit heel slecht" op de markt te vinden.
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Achteraf zeg ik dat de fietsen die ik verkocht heb in de 'niet kopen' categorie vallen, behalve dat ik de prijs zo gezet had dat het duidelijk was.
En ik heb een van de kopers later gesproken en hij was tevreden, de fiets deed wat hij hoopte, een veilige manier voor een vriend om weer aan het fietsen te komen.
Het is de handelaar die hem later in handen had en een veel hoger bedrag vroeg die de zaak twijfelachtig maakte. Maar die fiets heeft maanden op marktplaats gestaan, waarschijnlijk zijn de meeste kopers niet gek.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
06-Jun-2024, 06:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jun-2024, 06:19 AM door Wim -de roetsende.)
(05-Jun-2024, 09:54 PM)Bacchus schreef: Heb je ergens een lijstje met fietsen en kwalificaties trouwens? Al zal ik niet echt veel risico lopen een "ronduit heel slecht" op de markt te vinden.
Hier op het forum, om mijn blog en op ligfiets.net staat een lijstje van de fietsen die ik heb en heb gehad.
Ik heb er geen kwalificaties bij staan. Mocht je er meer over willen weten, geef dan even aan over welke fiets(en).
Iedere kwalificatie is echter persoonlijk en voor iemand anders kan het tegenovergestelde gelden.
Heel kort dan iets hieronder:
Van de vm-en zijn op mijn blog wel vergelijkend warenonderzoeken te vinden.
Van de Handbikes is de Schmicking het beste. Licht, stijf en snel.
Van de Trikes de Greenspeed Aero. Licht, stijf en snel.
Van de Roeifietsen is uiteraard de 209 de beste. Dit zal ook iedere Roeifietsers beamen.
En van al die 19 ligfietsen vind ik dus de CHR de allerallerallerbeste ligfiets die er ooit is gemaakt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Er zijn een heleboel ligfietsen die ik echt slecht vind. De Giant Revive bijvoorbeeld. ( kun je over twijfelen of dat een ligfiets is) Er zijn een heleboel modellen die ik niet gekocht heb, en ook niet zou willen hebben. Ik ben niet zo nauwkeurig als Wim maar heb door de jaren ook een heleboel ligfietsen gehad. Persoonlijk vallen de Rapto bikes voor mij af. Mijn rechter knie staat iets naar binnen, een X been. Die komt onaangenaam dicht langs de grote kettingrol, dat gaat niet goed. Ik vond de M5 lowracer een erg lekkere lowracer, en ook de laagste die ik had. Wel was de versie met 1 inch vork en 50mm buis een beetje aan de flexibele kant. Ook zijn mijn benen met 82 cm net lang genoeg om de crank langs het voorwiel te krijgen.
De Taifun vond ik ook een leuk ding. Baron's heb ik ook meerdere gehad.
Mijn voorkeur gaat nogal uit naar sportieve vlotte ligfietsen met een zeer liggende houding. Doordat ik korte beentjes en een lange rug heb, kan ik vlak liggen en toch nog over mijn benen kijken. De m5 chr staat bij mij ook heel hoog op de lijst als ik ooit rijk wordt. Mogelijk bouw ik ooit nog eens een Gravelmidracer een soort CHR met ruimte voor echt dikke bandjes.
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
Ik maakte maar een grapje over 'enabler', Wim en Willeke. Ik vind jullie fietsen juist hardstikke leuk en inspirerend. Dit voor de duidelijkheid, is digitaal altijd extra belangrijk.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
@Jeroen S leuk dat je het meeneemt van X benen. Zou er zelf niet opgekomen zijn. Maar wel een nuttige detail
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 436
1626 x bedankt in 792 berichten
(06-Jun-2024, 09:56 AM)Hardloper schreef: @Jeroen S leuk dat je het meeneemt van X benen. Zou er zelf niet opgekomen zijn. Maar wel een nuttige detail
Ik denk dat dit voor mensen met X-benen een vanzelfsprekendheid is. Ik heb ze zelf ook en merk dat dit soms hinderlijk is. Zo schakelde ik laatst naar het buitenblad, na weken op het binnenblad gereden te hebben, en prompt merkte ik dat mijn knie elke keer tegen de kettingbuis aankwam.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ja, Als je daar last van hebt, dan ga je er meer op letten. De 60mm buis van de Baron's dat gaat prima. Ook mijn eigenbouw fietsen met een dik hoofdframe gaat prima. maar bij de Raptobike komt er dan nog zo'n 20mm bij vanwege de kettingrol. Dat is voor mij net te veel.
Idem was het nogal opletten met de voorrem op de M5 lowracer, maar die zit wat gunstiger, net voor de knie.
Ik heb een heel stel fietsen, waaronder erg low budget gebruikte. Iedere fiets heeft zo zijn eigen doel waar ie goed in is. Mijn oude trekkingfiets heb ik niks mee, is zo'n 25 jaar oud en tamelijk onbegeerlijk. Dus kan ik hem rustig ergens laten staan. Koop een fiets die past bij het doel waar je hem voor wilt gebruiken. Je kunt wel een beetje gaan afwijken, maar niet heel veel. De Taifun kan best veel, is heel allround. Redelijk snel, maar net wat minder snel als de allersnelsten. Je kunt er mee op vakantie, stukje gravelfietspad ofzo gaat ook wel, wendbaar genoeg voor in de stad.
Maar er zijn best wel veel ligfietsen te vinden die ergens niet zo in uitblinken. Dat moet je niet willen wegpoetsen of maskeren, heeft geen zin. Ik ga bijvoorbeeld geen noppenbandjes onder de Milan GT leggen zodat ie in het bos beter uit de voeten kan. Je kunt een setje pro one's op de Greenmachine leggen, maar daar win je geen wedstrijd mee. Dat wil nog niet zeggen dat het slechte fietsen zijn, maar wel dat je voor dat doel waarschijnlijk beter een ander model kunt kiezen.
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
07-Jun-2024, 09:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 09:58 PM door PieterTrapt.)
Ik moet zeggen -ik had al een ander draadje geopend over lage versus hoge liggers- dat ik al aardig begin te wennen aan de laagte van de Taifun. En je kan hem ook lekker door de bocht gooien.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|