Gedoe met kabeltjes en batterij opladen
|
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
In de Quest die ik nu in afwachting heb, vind ik het persoonlijk een heel gedoe om de batterij voor de verlichting op te laden. Eerst in het donker op zoek naar welk kabeltje je uit moet trekken, dan de batterij los maken. Naar binnen, aan de adapter hangen, gaat niet want er hangt nog een verloopstukje in de Quest. Dan volgende ochtend, batterij vergeten, terug naar binnen. Batterij van de adapter halen, terug naar de Quest, aankoppelen aan de Quest, zoeken in het donker in de VM naar het kabeltje waar de batterij op moet. Niet te vinden. Oh ja, natuurlijk het verloopstukje hangt nog aan de lader binnen in huis, terug uit de Quest terug naar binnen, kabeltje van de adapter halen, terug in de Quest, in het donker op zoek naar de juiste kabeltjes en jawel, we zijn vertrokken ... . Oh neen wacht mijn benen schuren heel de tijd tegen die kabeltjes. Batterij 90° draaien, kabeltjes wat rond de fietscomputer wikkelen en dat is weer beter.
OK beetje drama natuurlijk . Ik weet niet hoe dat met een huidige QV zit, maar wie herkent dit en zijn er geen elegantere oplossingen? Ik zou een main on/off switch wel waarderen en desnoods een kabeltje helemaal tot achterin de VM trekken en door de kuip een waterdicht oplaadcontact achteraan de VM zodat de batterij er niet uit hoeft, gewoon de VM inpluggen en klaar + plus dan die main on/off switch dat je niets vergeet uit te schakelen.
Nog iets anders wat ik aan het bedenken ben, ik heb veel (18V) LXT Maktia batterijen. Ik heb op aliexpress 2 sledes gekocht waar een zo'n batterij in past en waar 2 kabeltjes uit komen (+/-). Het zou wel fijn zijn als ik gewoon 1 van mijn 12 makitabatterijen kan gebruiken als stroomvoorziening. Ik weet niet of de standaard elektronica van een QV ook met 18V overweg kan? Ik heb iig nog wel wat buck convertors liggen mocht een QV enkel op 12V werken.
Berichten: 128
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
317 x bedankt in 128 berichten
05-Jun-2024, 11:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jun-2024, 11:17 AM door qv-tester.)
Bij een QV zit geen verloopkabel, daar is het gewoon de batterij loskoppelen, meepakken en aan de oplader hangen.
Je kan indien de QV dicht genoeg bij een stopcontact staat de batterij er ook binnenin opladen, maar dat wordt niet aangeraden ivm brandveiligheid (de carbon kuip van de QV brandt lekker mee als je batterij in de fik zou vliegen). Er is al een heel topic hierover gewijd.
Ik heb nog een oude, kleinere batterij, die werkt na 140000 km nog steeds goed, al is er wel wat degradatie merkbaar (dikke 10 uur verlichting op dimstand, is ooit 15 uur geweest), al heb ik na 100000 km wel nog een 2de, modernere en grotere batterij (die nu standaard geleverd wordt) bijgekocht voor de zekerheid (meer dan 20u verlichting op dimstand)
Main switch: zit er standaard niet in, al zou dat misschien soms een goed idee zijn. Toch heb ik persoonlijk dat niet gemist. Er zit een kortsluitingsbeveiliging in het BMS (ik heb ooit een schakelaar voor de pinkers gehad die kortsluiting gaf, enig gevolg was nergens stroom beschikbaar)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Waarom niet ineens draadloos laden? Een spoel onder de bodem van de vm en een in een mat op zijn vaste parkeerplaats en je hoeft nooit te stekkeren. Ik zie een uitgebreid verslag graag tegemoet.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
Ik haal altijd mijn batterijen uit de VM na een rit. Ik ben een keer de batterij vergeten en ben toen via een klein blokje om terug gereden. Ik heb 2 batterijen en probeer de een tot een bepaald punt leeg te trekken en neem dan de andere. Waarna ik die leeg is, weer oplaad.
Maar waarom hoe ga je die Makita koppelen aan de boord computer? Volgens mij heeft die Makita niet een standaard aansluiting en verder heb je nog dat je veilige naar 12 volt terug moet gaan. Ik dacht dat Veloquest er zelfs een keer met mij privé over had dat standaard de knipperlichten zelfs 6 volt zouden zijn. Daar zit ook al een voltage vermindering tussen. En volgens mij was er op het Duits forum een topic gewijd wegens brandgevaar na spanning verlaging. Veel Duitse VM's werken volgens mij met 14,4 of 7,2 volt. Dus ik zou lekker 12 volt accu nemen en geen 18 volt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Ik zou de 18V converteren naar 12V en die aansluiten met een stekkertje op de gewone aansluiting. Dan zou ik verder de batterij in/uit klikken zoals je met Makitagereedschap doet.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
Ik heb destijds bij de Quest een tweede accu gekocht, bij de Strada was die er al bij.
Ik heb in principe altijd een volle accu mee en kan bij bijna leeg wisselen in daglicht.
Ook heb ik in de fiets en in de garage zaklantaarns, zodat ik indien nodig bij kan verlichten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(05-Jun-2024, 12:08 PM)Willeke_IGKT schreef: Ook heb ik in de fiets en in de garage zaklantaarns, zodat ik indien nodig bij kan verlichten.
Dat valt trouwens universeel aan te raden. En dat kan heel compact zijn: mijn dagelijkse favoriet heeft een enkele AA/LR6 en een enkele LED en past naast mijn zakmes in het horlogezakje van een spijkerbroek. (Niet tijdens het ligfietsen, want dan ben je ze allebei kwijt.)
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
Op het Duitse forum zijn er velen die met 18v Bosch/Makita +converter rond rijden..
Hoofdschakelaar: simpel, gebruik die voor het QV mistachterlicht (constant remlichten) Als je net als ik die toch nooit gaat gebruiken.
En je kan zo weer terug naar originele config.
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
(05-Jun-2024, 11:15 AM)Bacchus schreef: Waarom niet ineens draadloos laden? Een spoel onder de bodem van de vm en een in een mat op zijn vaste parkeerplaats en je hoeft nooit te stekkeren. Ik zie een uitgebreid verslag graag tegemoet.
Draadloos laden is inefficiënt, plus brandgevaar want de accu zit nog in de brandbare VM (zie een paar berichten hiervoor voor een link naar een topic)
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(05-Jun-2024, 12:21 PM)Bacchus schreef: (05-Jun-2024, 12:08 PM)Willeke_IGKT schreef: Ook heb ik in de fiets en in de garage zaklantaarns, zodat ik indien nodig bij kan verlichten.
Dat valt trouwens universeel aan te raden. En dat kan heel compact zijn: mijn dagelijkse favoriet heeft een enkele AA/LR6 en een enkele LED en past naast mijn zakmes in het horlogezakje van een spijkerbroek. (Niet tijdens het ligfietsen, want dan ben je ze allebei kwijt.)
In de fiets heb ik altijd een (oplaadbaar) hoofdledlampje zitten. In noodgevallen altijd licht bij je én beide handen vrij. Ik laad dat ding 1 keer per jaar bij, heb het nog niet leeg weten zijn ....
https://www.decathlon.be/nl/p/oplaadbare...LAUW_GRIJS
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
05-Jun-2024, 02:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jun-2024, 02:02 PM door Arend-Jan.)
Ik had in mijn Milan een oplaadpoort gemaakt. Lader (in garage, permanent in stopcontact dichtbij fiets) inpluggen en klaar.
Had ook twee accus erin, en een schakelaar waarmee je kon kiezen welke actief was. Ideaal als je in het donker ineens zonder spanning rijdt. Snel de schakelaar om en je licht doet het weer.
Ga dat ook wel weer in de SnoekL knutselen (en in de QVlimo moet ik het ook nog ff doen).
Berichten: 106
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 6
155 x bedankt in 76 berichten
(05-Jun-2024, 02:01 PM)Arend-Jan schreef: Ik had in mijn Milan een oplaadpoort gemaakt. Lader (in garage, permanent in stopcontact dichtbij fiets) inpluggen en klaar.
Had ook twee accus erin, en een schakelaar waarmee je kon kiezen welke actief was. Ideaal als je in het donker ineens zonder spanning rijdt. Snel de schakelaar om en je licht doet het weer. Zoiets had ik ook in mijn quest. Makkelijk, met tulpstekkers. In het buisje waaraan de koplampversteller zit had ik het v-stekkertje gemonteerd en aan het ladersnoer het m-stekkertje. Op die manier hoef je nooit te zoeken en het rammelt niet.
Wisselen van accu deed ik door de accu te verwisselen (dûh) en daar zaten ook tulpstekkers aan dus dat ging makkelijk - en zo pasten de accu's ook "los" aan de lader, ook handig.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Ik heb ook twee accu's en zo'n ledstripje/power meter waar je op kunt drukken, die dan laat zien hoe leeg de batterij is. Desondanks is het toch wel handig om een tweede accu te hebben. Als ie toch ineens leeg is, heb je anders echt een probleem. Moet nog wel stekkertjes wisselen. Dat is even gedoe, zeker in het donker. De boel handig opbergen is aan te raden. Als ik gewisseld heb, neem ik de accu mee naar binnen om te laden.
Zo'n wissel schakelaar staat bij mij ook op de wensenlijst. Maar dan moet ik wel eerst nog een extra stekkertje vinden.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
Volgens mij zit hier de juiste wel tussen:
https://www.ruttenelektroshop.nl/product...c-pluggen/
Ziet er ook wel betrouwbaar uit, aangezien ze een fysieke winkel lijken te hebben.
Neem aan dat de lokale elektronica winkel in je buurt ook wel aan de juiste stekker moet kunnen komen. Als je de batterij toont.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
07-Jun-2024, 07:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 07:48 PM door 365cycle.)
Velomobiel gebruikte lang 5.5/2.1, maar die gaan mij te makkelijk los. Twee oudere Duitse Milan's hadden HXT 4mm maar dat vind ik een vervelende stekker. Ik heb zelf XT60.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2816
3150 x bedankt in 2188 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
@hardloper daar zit ie inderdaad waarschijnlijk wel tussen. probleem wordt dan alleen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zo'n ronde is het inderdaad, maar welke maat precies? We hebben hier in het dorp geen electronicazaak die dat soort dingen los heeft. En verderop is het ook weer een dorp. Weet wel een leuke winkel in de binnenstad van Arnhem die het gegarandeerd heeft, maar dat is geloof ik officieel voetgangerszone. Cuijk is ook niet zo heel erg ver uit de buurt, dat is met de velomobiel ook nog wel te doen.
Scheelt weer verzendkosten, en dan heeft de rit ook nog nut. Maar ja ik vind het ook allemaal maar gedoe om dat uit te zoeken, dus weet ik niet hoe het werkt.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
Ik had bij mijn tweede accu voor de Quest geen juiste stekker kunnen bestellen dus die los bij een modelboot bouw website besteld, na overleg met een collega die er wel verstand van heeft.
Nu heeft dat bedrijf een minimum bestelling. Dus iets uitgezocht wat ik dacht te kunnen gebruiken. Dat ligt twee jaar later nog ongeopend.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|