Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Losse "remhandel-beweging begrens bout"
#1
Gisteren zat ik vanwege stroef remhandel nog eens naar remhandel video's te kijken. Het viel me op dat
- de remhandel lang niet zo ver naar voren
- hoorde ik op de video na loslaten een tik en bij mij niet.

Kijk ik beter en dan zie ik dat een bout die de remhandel-beweging begrensd, scheef zit.
En dolgedraaid is. Niet de bout zelf maar daar waar hij ingedraaid zou moeten zijn. Was me nog nooit opgevallen.

Daardoor is het gat voor de remhandel waarschijnlijk gaan lopen. Dus haal ik beide beide bouten los en zie ik
[Afbeelding: 20240609-232712.jpg]

Morgens maar eens contact opnemen met velomobiel.nl.

Voor nu heb ik een soortgelijke wat langere bout gevonden. En een net zo'n, voor het oog. brede moer.
[Afbeelding: 20240610-200040-50.jpg]

[Afbeelding: 20240610-200610-75.jpg]

Zover ik zie zit die moer niks in de weg. Toch?
Is dit bij iemand ook al eens voorgekomen dat die "remhandel-beweging begrens bout" los is gaan zitten?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , DanceRaven
#2
Geen problemen vanmorgen. De moer lijkt alleen het handrem palletje iets in de weg te zitten als je het palletje wil plaatsen.
Prima voorlopige oplossing.

Maarreh is dit bij mij een uniek geval of heeft iemand eerdere ervaring met losse "remhandel-beweging begrens bout" ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik vind die twee holle bouten en hun er op zittende moeren altijd maar een gammele constructie. Er zit veel speling op. Zowel de moeren t.o.v. hun holle bout als de holle bout t.o.v. de 'vleugels' waar ze in gedraaid worden (deel van het frame van die gehele handel). Kan je mij nog volgen?

Maar ik zie bij jou dat de hoofdbout waar de gehele hendel om roteert vervangen is. Klopt dat? Ik heb dat altijd een beangstigend iets gevonden: alle grijpkracht komt op die ene bout en je leven hangt letterlijk van die **ene** bout af. Ofwel: een ogenschijnlijk gescheiden remsysteem maakt op dit punt gebruik van een gemeenschappelijk iets. Wel eens bij Velomobiel aangekaart, maar daar was de reactie dat er nog nooit problemen geweest waren. Tja, had Concorde ook niet, tot de eerste neerstortte. Het zit mij (daar) eigenlijk allemaal nog steeds niet lekker.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#4
(11-Jun-2024, 09:26 AM)AndredeBoer schreef: Maar ik zie bij jou dat de hoofdbout waar de gehele hendel om roteert vervangen is. Klopt dat?

Die is niet vervangen. Alleen de "remhandel-beweging begrens bout" is vervangen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Dat begrensboutje lijkt me niet zo spannend. Zonder dat boutje kan je remhendel iets verder naar voren bewegen. Is niet rampzalig.

Maar dat de gat waarin de remhendelbout zelf draait lijkt wel ovaal. Dat is wel heel erg uitgelubberd. Daar zou ik niet blij van worden. Op een gegeven moment knapt daar iets, als je dicht genoeg bij de rand zit. Dat iets grotere gat van de twee op je foto, dat is niet meer rond. Probeer maar eens met een boutje, zonder remhendel. Dat zwemt mogelijk in dat gat.

De kans dat je met je vingers een m5 bout breekt is heel klein. Sterkteklasse 70 RVS, dan zit je aan zo'n 630 kilo.
https://www.rvs-bouten-en-moeren.nl/ster...-en-moeren
Een remkabeltje kan zo'n 200 kilo hebben als ik me goed herinner.

Bij heel veel remhendeltjes waar ik aan heb geknutseld zitten er twee plastic ringetjes tussen de hendel en dat boutje, die als een soort lagertje fungeren. Misschien heb je nog ergens een afgedankte remhendel liggen, waar je er twee uit kunt halen. Ik vermoed dat die ringetjes 6mm buiten maat hebben, maar ik vrees dat jouw gat die maat al gepasseerd is. Dan weet ik ook zo geen trucje meer.

Ik denk dus dat je focus op het verkeerde boutje ligt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven , Hoekie
#6
Als je remt dan wil de remhandel op het punt van de boot naar voren, dus het uitgelubberde aluminium zal nooit breken. En degene die een m5 boutje op afschuiving door knijpt moet nog geboren worden. Veiligheid lijkt me geen issue.
Maar het blijft wel een wat wiebelige constructie, functioneel maar niet elegant.

Als het sjieker wil maken,je handig bent in CAD en over een 3D printer beschikt, dan is dit een leuke handleiding:
https://www.easycomposites.eu/learning/c...rbon-fibre

Die techniek wil ik graag nog eens proberen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: DanceRaven , Hoekie , Willeke_IGKT
#7
Mooi snel een reactie gehad:
Kan geen kwaad. Voor het mooie: opvulbus.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik heb nog wel een stukje lagerbrons liggen denk ik (niet helemaal zeker maar ik ben nu in Frankrijk dus kan even niet checken) dus mocht je een busje willen, stuur maar een pm. Dan moet je uiteraard wel het gat opboren.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(12-Jun-2024, 04:35 PM)Merijn schreef: Ik heb nog wel een stukje lagerbrons liggen denk ik (niet helemaal zeker maar ik ben nu in Frankrijk dus kan even niet checken) dus mocht je een busje willen, stuur maar een pm. Dan moet je uiteraard wel het gat opboren.

Laat maar weten als je hebt liggen. Het is pas vers in mijn hoofd en ik moet nog bedenken wat ik ga doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM