Losse "remhandel-beweging begrens bout"
|
Berichten: 1.814
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7465
2619 x bedankt in 1240 berichten
10-Jun-2024, 07:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jun-2024, 09:03 PM door Hoekie.
Edit Reason: Links aangepast
)
Gisteren zat ik vanwege stroef remhandel nog eens naar remhandel video's te kijken. Het viel me op dat
- de remhandel lang niet zo ver naar voren
- hoorde ik op de video na loslaten een tik en bij mij niet.
Kijk ik beter en dan zie ik dat een bout die de remhandel-beweging begrensd, scheef zit.
En dolgedraaid is. Niet de bout zelf maar daar waar hij ingedraaid zou moeten zijn. Was me nog nooit opgevallen.
Daardoor is het gat voor de remhandel waarschijnlijk gaan lopen. Dus haal ik beide beide bouten los en zie ik
Morgens maar eens contact opnemen met velomobiel.nl.
Voor nu heb ik een soortgelijke wat langere bout gevonden. En een net zo'n, voor het oog. brede moer.
Zover ik zie zit die moer niks in de weg. Toch?
Is dit bij iemand ook al eens voorgekomen dat die "remhandel-beweging begrens bout" los is gaan zitten?
Berichten: 1.814
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7465
2619 x bedankt in 1240 berichten
Geen problemen vanmorgen. De moer lijkt alleen het handrem palletje iets in de weg te zitten als je het palletje wil plaatsen.
Prima voorlopige oplossing.
Maarreh is dit bij mij een uniek geval of heeft iemand eerdere ervaring met losse "remhandel-beweging begrens bout" ?
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2021
Bedankt: 5
38 x bedankt in 19 berichten
Ik vind die twee holle bouten en hun er op zittende moeren altijd maar een gammele constructie. Er zit veel speling op. Zowel de moeren t.o.v. hun holle bout als de holle bout t.o.v. de 'vleugels' waar ze in gedraaid worden (deel van het frame van die gehele handel). Kan je mij nog volgen?
Maar ik zie bij jou dat de hoofdbout waar de gehele hendel om roteert vervangen is. Klopt dat? Ik heb dat altijd een beangstigend iets gevonden: alle grijpkracht komt op die ene bout en je leven hangt letterlijk van die **ene** bout af. Ofwel: een ogenschijnlijk gescheiden remsysteem maakt op dit punt gebruik van een gemeenschappelijk iets. Wel eens bij Velomobiel aangekaart, maar daar was de reactie dat er nog nooit problemen geweest waren. Tja, had Concorde ook niet, tot de eerste neerstortte. Het zit mij (daar) eigenlijk allemaal nog steeds niet lekker.
Berichten: 1.814
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7465
2619 x bedankt in 1240 berichten
(11-Jun-2024, 09:26 AM)AndredeBoer schreef: Maar ik zie bij jou dat de hoofdbout waar de gehele hendel om roteert vervangen is. Klopt dat?
Die is niet vervangen. Alleen de "remhandel-beweging begrens bout" is vervangen.
Berichten: 1.543
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 350
2993 x bedankt in 1400 berichten
11-Jun-2024, 06:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jun-2024, 06:53 PM door Jeroen S.)
Dat begrensboutje lijkt me niet zo spannend. Zonder dat boutje kan je remhendel iets verder naar voren bewegen. Is niet rampzalig.
Maar dat de gat waarin de remhendelbout zelf draait lijkt wel ovaal. Dat is wel heel erg uitgelubberd. Daar zou ik niet blij van worden. Op een gegeven moment knapt daar iets, als je dicht genoeg bij de rand zit. Dat iets grotere gat van de twee op je foto, dat is niet meer rond. Probeer maar eens met een boutje, zonder remhendel. Dat zwemt mogelijk in dat gat.
De kans dat je met je vingers een m5 bout breekt is heel klein. Sterkteklasse 70 RVS, dan zit je aan zo'n 630 kilo.
https://www.rvs-bouten-en-moeren.nl/ster...-en-moeren
Een remkabeltje kan zo'n 200 kilo hebben als ik me goed herinner.
Bij heel veel remhendeltjes waar ik aan heb geknutseld zitten er twee plastic ringetjes tussen de hendel en dat boutje, die als een soort lagertje fungeren. Misschien heb je nog ergens een afgedankte remhendel liggen, waar je er twee uit kunt halen. Ik vermoed dat die ringetjes 6mm buiten maat hebben, maar ik vrees dat jouw gat die maat al gepasseerd is. Dan weet ik ook zo geen trucje meer.
Ik denk dus dat je focus op het verkeerde boutje ligt.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
12-Jun-2024, 08:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jun-2024, 09:33 AM door Merijn.)
Als je remt dan wil de remhandel op het punt van de boot naar voren, dus het uitgelubberde aluminium zal nooit breken. En degene die een m5 boutje op afschuiving door knijpt moet nog geboren worden. Veiligheid lijkt me geen issue.
Maar het blijft wel een wat wiebelige constructie, functioneel maar niet elegant.
Als het sjieker wil maken,je handig bent in CAD en over een 3D printer beschikt, dan is dit een leuke handleiding:
https://www.easycomposites.eu/learning/c...rbon-fibre
Die techniek wil ik graag nog eens proberen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.814
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7465
2619 x bedankt in 1240 berichten
Mooi snel een reactie gehad:
Kan geen kwaad. Voor het mooie: opvulbus.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Ik heb nog wel een stukje lagerbrons liggen denk ik (niet helemaal zeker maar ik ben nu in Frankrijk dus kan even niet checken) dus mocht je een busje willen, stuur maar een pm. Dan moet je uiteraard wel het gat opboren.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.814
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7465
2619 x bedankt in 1240 berichten
(12-Jun-2024, 04:35 PM)Merijn schreef: Ik heb nog wel een stukje lagerbrons liggen denk ik (niet helemaal zeker maar ik ben nu in Frankrijk dus kan even niet checken) dus mocht je een busje willen, stuur maar een pm. Dan moet je uiteraard wel het gat opboren.
Laat maar weten als je hebt liggen. Het is pas vers in mijn hoofd en ik moet nog bedenken wat ik ga doen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|