Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klikpedalen omhoog trekken tijdens het trappen?
#1
Ik had zelf geen ervaring met klikpedalen tot over een paar weken in de Quest. Nu heb ik me al een paar keer afgevraagd: heeft het zin om tijdens cruisen ook de pedalen mee omhoog te trekken? Ik doe het zelf alleen in situaties waar ik zo snel mogelijk weg wil geraken, bergop of als ik voel dat mijn benen verzuurd beginnen te raken om andere spieren mee aan te spreken en de spieren die je al het hardst belast wat te ontzien.

Meestal duurt het geheel toch niet erg lang want op zo'n momenten zit mijn hartslag toch al ergens tegen zone 5 aan te schurken en is het vet toch al van de soep Big Grin .

Maar goed dus de vraag: hoe rijden jullie ivm pedalen en de pedalen mee omhoog trekken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(15-Jun-2024, 06:18 AM)bucovaina schreef: Ik had zelf geen ervaring met klikpedalen tot over een paar weken in de Quest. Nu heb ik me al een paar keer afgevraagd: heeft het zin om tijdens cruisen ook de pedalen mee omhoog te trekken? Ik doe het zelf alleen in situaties waar ik zo snel mogelijk weg wil geraken, bergop of als ik voel dat mijn benen verzuurd beginnen te raken om andere spieren mee aan te spreken en de spieren die je al het hardst belast wat te ontzien.

Meestal duurt het geheel toch niet erg lang want op zo'n momenten zit mijn hartslag toch al ergens tegen zone 5 aan te schurken en is het vet toch al van de soep Big Grin .

Maar goed dus de vraag: hoe rijden jullie ivm pedalen en de pedalen mee omhoog trekken?

Het is niet alleen omhoog trekken; je kan kracht bijzetten (vanuit je onderbenen) in iedere traprichting. Dus eigenlijk constant. Dit heet dacht ik rond fietsen.
Je kan ook de houding van je voet aanpassen aan de traprichting, zodat je in iedere traprichting de maximale kracht uit je onderbenen kan halen. Ik dacht dat dit enkelen heette.
Fietsen is niet simpel. :-)

In mijn wedstrijdtijd focuste ik op rondtrappen (de coördinatie hiervan moet je aanleren); nu fiets ik recreatief en is hard fietsen minder van belang. Mijn focus ligt meer bij: het doel is de weg; hoewel koffie nog steeds een goed doel blijft.

Niels, rondje, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , martinR , Bacchus
#3
Heb je wel eens hondenpoep onder aan de schoenen gehad? En deze proberen af te vegen aan een stoeprand? Die tip kreeg ik ooit eens zo te fietsen met klikpedalen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik rij nooit op mijn uiterste, niet voor lang in ieder geval.
Ik gebruik het kunnen trekken als hulp om bij optrekken sneller op tempo te komen, eigenlijk heel vaak op mijn eerste rechte stuk, als mijn spieren net aan het wakker worden zijn.

Doordat ik het daar bijna dagelijks inzet is het gewoon aan het worden en gebruik ik het in de rest van de rit ook steeds vaker eventjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Trekken is nuttig wanneer je snel wil accelereren, maar minder efficiënt (er moet meer energie in voor dezelfde hoeveelheid vermogen aan de pedalen). Ik gebruik het dus alleen als ik echt wil sprinten.
Gebruik de zoekfunctie ook even, er is eerder veel over geschreven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#6
Ik sprint weinig. Maar als ik een mooie (lange) rechte weg heb en ik merk dat ik net onder mijn ideale snelheid fiets (35 km/h i.p.v. 37 km/h) zal ik niet harder gaan trappen maar dat verschil gaan overbruggen met een beetje trekken. Of liever gezegd, zoals Niels rondtrappen. Het lukt bijna altijd en eenmaal op de juiste snelheid verdwijnt het rondtrappen vanzelf weer.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#7
Ik merk wel dat ik met 140mm cranks het moeilijker/lastiger vind om mooi rond te trappen dan met 150/155mm cranks.

Dit zou een reden kunnen zijn om ooit een keer te gaan proefrijden met een Snoek-L.

Ik vind 140mm wel kort.



Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
Ik rijd sinds een maand ook met 140mm cranks en vind het heerlijk. Gemiddelde trapfrequentie is wel met 10 omwentelingen/minuut omhooggegaan.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(15-Jun-2024, 06:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind 140mm wel kort.

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Ja. Ik moest ~1000 km wennen maar ben er nu prima mee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(16-Jun-2024, 12:42 AM)365cycle schreef: Ja. Ik moest ~1000 km wennen maar ben er nu prima mee.

Ik bedoelde dus vooral het minder makkelijk rond kunnen trappen met 140mm. 
Gaat jouw antwoord ook over deze vraag?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(16-Jun-2024, 09:05 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik bedoelde dus vooral het minder makkelijk rond kunnen trappen met 140mm. 
Gaat jouw antwoord ook over deze vraag?
Yes. Helaas is het echter geen garantie dat het voor iedereen "werkt". Daarnaast denk ik wel dat het een compromis is. Ik ga in m'n volgende fiets wel weer beginnen met 150, en die lengte komt ook in de QV. In de QV wil ik iets makkelijker koppel kunnen leveren, en ik wil in alle velomobielen dezelfde cranklengte hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuws : Quatrevelo productie
1200 Euro prijsver...ZoefZoef — 11:25 PM
wat ze zeggen
 Zelfs de Milan gi...Merijn — 11:21 PM
Nieuws : Quatrevelo productie
Geen idee hoe la...Wim -de roetsende — 11:06 PM
Nieuws : Quatrevelo productie
1200 Euro prijsverho...Tom Fekkes — 11:04 PM
velomobileworld.com
Zelf vermoed ik eige...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Nieuws : Quatrevelo productie
Bedankt voor de cach...Hoekie — 11:00 PM
Nieuws : Quatrevelo productie
1200 euro prijsverho...ZoefZoef — 10:51 PM
Nieuws : Quatrevelo productie
Vanmiddag hoorde i...Hardloper — 10:40 PM
velomobileworld.com
Zeker weet ik het ui...Merijn — 10:05 PM
Nieuws : Quatrevelo productie
Vanmiddag hoorde ik ...Hoekie — 10:03 PM
velomobileworld.com
..en slechts een e...Hoekie — 09:56 PM
velomobileworld.com
Willeke heeft nog g...Roepers — 09:28 PM
velomobileworld.com
Nu vraag ik me af,...ZoefZoef — 09:24 PM
velomobileworld.com
Willeke heeft nog ge...Willeke_IGKT — 09:21 PM
velomobileworld.com
Er staan 251 v...Roepers — 09:15 PM
velomobileworld.com
Nu vraag ik me af,...Hardloper — 08:51 PM
velomobileworld.com
Nu vraag ik me af, w...bucovaina — 08:40 PM