Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
Helemaal niks doen is niet goed, maar gas terug is misschien wel verstandig. Hangt ook wel samen met hoe hard je verder ook aan vakantie toe bent. En in Frankrijk kan het knap warm zijn, dat is ook wel even omschakelen. Je moet tegen een berg op niet gaar koken in je schil. Afhankelijk van waar je heen gaat en hoe het fietsen daar is, kan het heel gemoedelijk zijn, of deels knap stijl, veel langere klimmen dan je gewend bent. Dat vraagt ook weer aanpassingen van je lijf.

Niet te veel willen, langzaam kom je er zeker, snel niet altijd. Bij lange ritten, rustig beginnen, te langzaam voor je gevoel. Dan heb je op het eind nog wat.

Kijk eens in de omgeving van je vakantiebestemming of je een voi verte kan vinden, oude spoorlijnen, waar nu fietspad ligt. Ik had in de Ardeche het geluk dat er een hele mooie vlak lange de camping liep. Had een Trekkingbike mee. 1 kant op ging het via heel kleine waterdoorlaten onder de weg en het spoor door. Met een VM niet te doen. De andere kant op prachtig fietsen, met een schitterend onverwacht wijds uitzicht na een tunnel. Was een fantastische fietservaring. De beroemde Gorges, daar mag je wel fietsen, maar het was mij daar onaangenaam druk.

Ik vind het ook wel leuk om met de fiets de omgeving wat te verkennen en dan vrouw en kinderen mee te nemen naar de mooie plekjes.

Googlemaps geeft ook in Frankrijk wel een beetje een beeld van wat je kunt verwachten. Hoewel het zou kunnen, viel bij mij meestal de keus op een andere fiets als de Velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
[/quote]
Misschien geeft een weekje niets doen ook eens de kans om 100% te herstellen ,zonder te lang stil te zitten.
[/quote]

Als herstel je doel is, dan is niets doen niet handig. Je spieren verstijven en de afvalstoffen blijven zitten.
Je spieren zijn 'beschadigd' door het hoge vermogen wat je geleverd hebt. De beschadigde cellen moeten afgevoerd worden en ook het zuur, wat bij het leveren van hoog vermogen is achtergebleven, moet afgevoerd worden.

De bloedstroom voert zuur en beschadigde cellen af en breng herstelmateriaal.

De bloedstroom wil je op gang houden zonder de cellen te beschadigen of het aanmaken van nieuw zuur. Die doe je het beste door te blijven bewegen (fietsen) op laag vermogen. Omdat een lage trapfrequentie een piekbelasting op je spieren geeft doe je dit het beste door je trapfrequentie hoog te houden.

Rustig fietsen kan mentaal lastig zijn; je hebt meer tijd om te genieten van waar je fietst.

Niels, druktemaker, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt. 
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam. Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(24-Jun-2024, 05:11 PM)melle z schreef: Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.

Daar valt zeker ook iets voor te zeggen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(24-Jun-2024, 03:50 PM)365cycle schreef:
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt. 
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam. Big Grin

Volgens mij reed ik met de QV zo'n 25km/u wanneer ik onder de 60 watt blijf. Hebben jullie ook die ervaring?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ha! Na 8 weken, misschien niet eens iets over het velomobielen zelf maar over wat dat met je lichaam doet na niet meer speed pedelec-en (assisted 45km/h rijden) en te velomobielen in de plek. Vandaag dus merkt de eerste persoon in mijn entourage op dat ik gewicht verloren ben Smile . Eigenlijk ben ik maar een dikke anderhalve kilo kwijt geraakt. Eerst was het meer, maar sinds een dikke week neem ik ook creatine in en dan neemt je gewicht meer toe omdat je spieren meer water vasthouden (je kan erover debateren of je dat al dan niet wil in een velombiel, maar goed). Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben. Niet dat ik zo hard met mijn lichaam/uiterlijk bezig ben, maar wel leuk!

Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , 365cycle
(27-Jun-2024, 03:57 PM)bucovaina schreef: Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben.
Als ik je verhalen zo lees, zou je inderdaad wel wat spieropbouw gehad moeten hebben. Je hebt zeker niet even huidplooien gemeten twee maanden geleden?

Citaat:Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Brr, whey.. krijg je echt geen soort ontbijt weg voor het fietsen?
Vergis je niet dat ook fruit en studentenhaver de nodige suiker bevatten. Uiteraard ook, in tegenstelling tot de suiker die je ervoor laat staan, vezels en vetten. Goed bezig!
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
@bacchus: huidplooimeting heb ik niet gedaan. De laatste jaren was er toch een beetje een buikje beginnen vormen, dat is gewoon weg. Nog niet helemaal maar ik vermoed met de maanden dat er nog wel wat af zal gefietst worden.

Kwestie van whey: Mijn wekker staat om 05:00 en omdat mijn commute nu langer duurt dan ervoor, minimaliseer ik mijn tijd dat ik thuis "wakker word". Alles ligt 's avonds al klaar inclusief gesmeerde boterhammen voor op het werk. Die shake maak ik oa in die tien minuten. Dan heb ik toch al iets binnen eer ik ongeveer anderhalf uur later achter mijn bureau zit. Een uurtje later of zo, eet ik wat boterhammen en 's middags nog wat.

Mijn suikerinname kan ik nog wel wat aan doen. Maar goed, afgelopen 8 weken best al een "big change" gedaan, alles op zijn tijd zeker? Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus
(21-May-2024, 07:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is eigenlijk 1 belangrijk advies. Ga fietsen. Dat met die Strömer is nauwelijks fietsen te noemen. Daar bouw je geen conditie mee op.

Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning.  Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.  Ter illustratie: vorig jaar tijdens een MTB toertocht kwam ik een oudere man tegen die me zei dat hij dagelijks (door weer en wind) 120 kilometer aflegde met zijn snelle E-bike.  60 heen en 60 terug.  40 + km/u gemiddeld red je niet zonder, tenzij je een profrenner bent of een velomobiel ter beschikking hebt.

Anyways, dankzij deze fiets overbrugde hij afstanden met gemak die anders nooit doenbaar waren, en zijn conditie ging er enorm op vooruit.  Met zo'n E-bike (ik heb er ook al een paar keer mee gereden) kan je nog steeds sterretjes zien.  Probeer eens met forse tegenwind de topsnelheid te behouden, bijvoorbeeld.  Een goeie maat van me heeft tegenwoordig ook veel minder last van zijn knieën, door regelmatig met een snelle E-bike te fietsen naar zijn werk.  Lukt je natuurlijk ook met een gewone fiets, maar nooit tegen dat tempo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 02:06 PM)Snoek043 schreef:
(21-May-2024, 07:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is eigenlijk 1 belangrijk advies. Ga fietsen. Dat met die Strömer is nauwelijks fietsen te noemen. Daar bouw je geen conditie mee op.

Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning.  Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.  Ter illustratie: vorig jaar tijdens een MTB toertocht kwam ik een oudere man tegen die me zei dat hij dagelijks (door weer en wind) 120 kilometer aflegde met zijn snelle E-bike.  60 heen en 60 terug.  40 + km/u gemiddeld red je niet zonder, tenzij je een profrenner bent of een velomobiel ter beschikking hebt.

Ik kan dit beamen. Ik verbrand op mijn Klever X Speed (-pedelec) meer calorieen per uur dan in/op elke andere fiets, behalve de Mountain BIke op een parcours. Ik ben in het verleden zelfs wel gestopt met mijn toenmalige Quest gebruiken voor woon/werk verkeer omdat ik niet genoeg calorieën verbrande en wou afvallen. Het is hard werken als je zon ding op 45 km/u wil houden. :-)
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT
We denken graag in hokjes, maar ook hier, is het maar net hoe je die gebruikt.
Jullie hebben allebei gelijk.
De luie (30-40 km/u, cadans van <60) bouwt geen conditie op.
De sportieve (40-50, cadans >80) bouwt wel conditie op.
Antwoord }
Big Grin 
Als er een aantal dingen zijn waar ik een voorstander van ben, dan zijn het de volgende:
  • Beleid dat ervoor zorgt dat (brom-)fietsers een soepele route moeten krijgen als alternatief voor stroom- en snelwegen. Het zou niet acceptabel moeten zijn dat een automobilist een prachtige, strakke asfaltbaan met groene golf heeft en de fietser zich om allerlei obstakels heen moet slalommen en overal voorrang moet verlenen. We willen actief vervoer stimuleren.
  • Beleid dat ervoor zorgt dat bromfietspaden langs bovenstaande wegen dus ook ontworpen zijn op een behoorlijke snelheid. Als een automobilist op een traject 50 mag, dan moet een naastgelegen bromfietspad ook zo ontworpen zijn dat er vlot doorgereden kan worden. Motivatie identiek aan bovenstaande.
  • Een moeilijke, maar... komt ie: Zo nu en dan een keer een autoloze zondag waarbij er regionaal ook doorgaande routes en auto(snel-)wegen afgesloten zijn voor autoverkeer, maar tijdelijk opengesteld voor (brom-)fietsers. Ik weet zo al vijf routes die ik zelfs op een gewone wielrenfiets sneller af kan leggen over de snelweg, dan over de fietsroute die er ligt. Het is goed als meer mensen ervaren dat zelfs de snelweg comfortabeler rijdt dan het fietspad, hopelijk helpt dat de bovenstaande twee punten veroorzaken. 


Precies dit!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Je kan jezelf inderdaad helemaal suf trappen op een Stromer. Het hangt er allemaal maar van af hoe hard je zelf wil trappen en hoe je motor ingesteld staat.

Mocht ik die Stromer trouwens niet gehad hebben, had ik waarschijnlijk nooit zoveel beweging gehad de afgelopen jaren. Zonder batterij had niet eens half overwogen. Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.

Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , Hoekie
(, 03:56 PM)bucovaina schreef: Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.

Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat Smile

Zeg je hier nou toch dat je met de Strömer te weinig conditie hebt opgebouwd om dagelijks in een vm te kunnen rijden?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Klopt. De ik was lui geworden en de sensor stond te gevoelig ingesteld en ondersteuning te hoog. Ik had beter wat meer moeite gedaan.

En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. Ik had waarschijnlijk op termijn de ondersteuning toch hoger en hoger gezet om uiteindelijk toch zelf niet veel meer te doen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
(, 02:06 PM)Snoek043 schreef: Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning.  Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.

Gezien de bovenstaande reactie van bucovaina is mijn uitspraak over zijn conditie toch niet geheel onzin Snoek043.
In mijn uitspraak refereerde ik namelijk aan zijn manier van fietsen met zijn Strömer. Ik bedoelde niet in algemene zin.

Het is dus niet zo dat je kunt stellen dat 'iedereen baat heeft bij een E-bike'.

Mijn commentaar komt trouwens wel van iemand die met zo'n fiets heeft gereden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(, 08:47 PM)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. 

Mooi om te zien dat je verkocht bent. 

Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 09:16 PM)Hardloper schreef:
(, 08:47 PM)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. 

Mooi om te zien dat je verkocht bent. 

Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.

Ja, herkenbaar. Deur tot deur met het OV (en misschien 100 meter lopen) doe ik als alle aansluitingen meezitten 1 uur en 25 minuten van huis naar werk. Maar je wil natuurlijk een metro eerder pakken naar het station voor het geval dat de trein een keer op tijd is. En de kans is groot dat je de metro net mist na aankomst met de trein.
Een realistische reistiijd is eerder 1 uur en 55 minuten.

Met de VM doe ik er 1 uur en 45 minuten over (en 's winters ongeveer 2 uur). Voordeel: Niet als haringen in een ton in het OV. Hierdoor veel minder vaak verkouden etc.
Nadeel: Ik kan niet anderhalf uur naar podcasts luisteren.

Oh, nog een voordeel: Ik beweeg veel meer Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
(, 09:08 PM)Wim -de roetsende schreef:
(, 02:06 PM)Snoek043 schreef: Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning.  Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.

Gezien de bovenstaande reactie van bucovaina is mijn uitspraak over zijn conditie toch niet geheel onzin Snoek043.
In mijn uitspraak refereerde ik namelijk aan zijn manier van fietsen met zijn Strömer. Ik bedoelde niet in algemene zin.

Het is dus niet zo dat je kunt stellen dat 'iedereen baat heeft bij een E-bike'.

Mijn commentaar komt trouwens wel van iemand die met zo'n fiets heeft gereden.

Mij lijkt frequentie het belangrijkste detail.  Mensen kiezen over het algemeen voor een E-bike omwille van werkgerelateerde redenen of uit noodzaak.  Oudere mensen die een fietstochtje willen maken hebben vaak nood aan dat extra tikkeltje ondersteuning.  

Ik geloof daarom niet dat rustig fietsen met een E-bike je conditioneel niet beter maakt, tenzij je hem alleen gebruikt om een paar honderd meter verder naar de bakker te fietsen.  Mensen met een E-bike fietsen over het algemeen dubbel zo ver dan op een conventionele fiets (studies bewezen het al), dus je verbrandt nog steeds calorieën.  En basistraining aan lage intensiteit is nog steeds het beste om je basisconditie op te krikken. 

Zeggen dat een E-bike je niet beter maakt als je rustig fietst, wel dan.  Een velomobiel zou je dan ook niet beter maken wanneer je met 25 km/u naar je werkt tuft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Als ik de afstanden zie die mijn collega's met hun elektrisch ondersteunde fietsen rijden denk ik dat het bij de meeste van hen een statussymbool is.
Woon-werk tot 3 km, een zelfs minder dan 1 km.
En als je het dan over fietstochtjes hebt, een enkele keer 10 km, meestal minder dan 5 naar een locatie waar de kinderen kunnen spelen.

Anders gaan ze wellicht met de auto, heerlijk in de file staan, maar die paar km die ze doen zet met ondersteuning geen zoden aan de dijk.

Beter zou zijn als ze woon-werk op een gewone fiets zouden doen en daarmee fietsen tot gewoonte maken, dan zijn tochtjes tot 20 km ook gewoon. Geen e-bike nodig.

Ik doe weliswaar maar 10 km per dag w-w maar daarnaast probeer ik ook elke week 50 km extra te fietsen, dat geeft wel conditie, ook al is het tempo laag.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(5 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Als ik de afstanden zie die mijn collega's met hun elektrisch ondersteunde fietsen rijden denk ik dat het bij de meeste van hen een statussymbool is.
Woon-werk tot 3 km, een zelfs minder dan 1 km.
de E-bike wordt tegenwoordig standaard aangeboden in plaats van de gewone fiets. Het is een upsell met extra marge. Enorm zonde, in mijn optiek zou er op de een of andere manier extra belasting moeten zijn bij gebruik van accu's ofzo. 

(5 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: En als je het dan over fietstochtjes hebt, een enkele keer 10 km, meestal minder dan 5 naar een locatie waar de kinderen kunnen spelen.

Anders gaan ze wellicht met de auto, heerlijk in de file staan, maar die paar km die ze doen zet met ondersteuning geen zoden aan de dijk.
Klopt. Zelfs bij de sportvereniging zijn ze al verbaasd dat ik 20 km fiets naar een toernooi (en dan weten ze nog niet eens dat het zonder ondersteuning was... op de vouwfiets).

(5 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Beter zou zijn als ze woon-werk op een gewone fiets zouden doen en daarmee fietsen tot gewoonte maken, dan zijn tochtjes tot 20 km ook gewoon. Geen e-bike nodig.
Jup. Ik heb de afgelopen tijd wat slanke mensen van mijn leeftijd ontmoet waarbij het me echt verbaast hoe ontzettend weinig duurvermogen iemand kan hebben zonder een ongezonde indruk te maken (geen overgewicht etc.).

(5 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik doe weliswaar maar 10 km per dag w-w maar daarnaast probeer ik ook elke week 50 km extra te fietsen, dat geeft wel conditie, ook al is het tempo laag.
Of dat helpt aan opbouw is sterk afhankelijk van wat je precies doet, maar je doet idd wel aan onderhoud.
Daarnaast is explosief vermogen behouden en vooral ook opbouwen het allermoeilijkst als je ouder wordt. Helaas is dat het eerste dat verloren gaat door E-biken, want de motor zorgt voor het vlotte optrekken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(5 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Als ik de afstanden zie die mijn collega's met hun elektrisch ondersteunde fietsen rijden denk ik dat het bij de meeste van hen een statussymbool is.
Woon-werk tot 3 km, een zelfs minder dan 1 km.
En als je het dan over fietstochtjes hebt, een enkele keer 10 km, meestal minder dan 5 naar een locatie waar de kinderen kunnen spelen.

Anders gaan ze wellicht met de auto, heerlijk in de file staan, maar die paar km die ze doen zet met ondersteuning geen zoden aan de dijk.

Beter zou zijn als ze woon-werk op een gewone fiets zouden doen en daarmee fietsen tot gewoonte maken, dan zijn tochtjes tot 20 km ook gewoon. Geen e-bike nodig.

Ik doe weliswaar maar 10 km per dag w-w maar daarnaast probeer ik ook elke week 50 km extra te fietsen, dat geeft wel conditie, ook al is het tempo laag.

Dat van in de file staan hangt er sterk vanaf waar je precies heen moet en de omstandigheden.  Op mijn woon-werkroute die maar 10 kilometer ver is pak ik altijd de wagen, nooit de Snoek of de MTB.  

Nadelen van de Snoek: je ziet geen knijt wanneer je rijdt naast laagstaande struiken, en zo zijn er hier veel.  Fietspaden zijn te smal of van te slechte kwaliteit.  Moet ik daarmee tegen 20 km/u achter schoolfietsende kinderen gaan rijden?   Draaicirkel is ook een enorm nadeel. Tenzij ik zoals op training de regels aan mijn laars lap en gewoon de baan neem, maar dan nog.  Dan sta je vaak aan verkeerslichten waarbij het tempo van andere weggebruikers veel te hoog ligt.  Wat wil zeggen: vaak optrekken om tot 50 km/u te komen.

Zelfs op training kost dit optrekken belachelijk veel krachten, want je wil die auto's niet teveel ophouden. Optrekken met zo'n 200 watt is veel te weinig, dan moet je eigienlijk al bijna het dubbele trappen om auto's enigzins te kunnen volgen (en niet op de zenuwen te werken). Het voordeel wanneer ik train is dat er niet al teveel verkeer is. Eenmaal op 50 km/u kan je dat makkelijk aanhouden. Maar dan rijd ik al in 70 zones op de weg waar ik eigenlijk het fietspad zou moeten nemen. 55 km/u gemiddeld red je enkel op supersmooth asfalt, weinig drukte en betere weersomstandigheden.

Dagelijks pendelen is iets compleet anders. Dan zijn er een hoop extra factoren waar je rekening mee moet houden.  Een pedelec heeft daarin een ontzettend voordeel, die zit binnen luttele seconden aan 45 km/u.  Sommige velonauts zeggen dan van sneller op te trekken dan een pedelec.  Sure. Hoevel keer achter elkaar? Zo'n ding is vele malen wendbaarder, daar kan je gewoon niet onderuit. Tenzij je omstandigheden het toelaten om te profiteren van lange stukken rechtdoor, heb je met een velomobiel in het centrum (waar ik woon) bijna niets te zoeken. De reden waarom ik er wel één heb, is omdat dit het enige ding is zonder batterij waar je belachelijk ver mee geraakt zonder al teveel moeite, en sneller is dan welke fiets dan ook.

Wat de MTB betreft, zou er achteraan een rek gemonteerd moeten worden om spullen mee te nemen.  Kom je op het werk zeiknat aan, moet je jezelf omkleden.  Ik ga een keer of 3-4 per week naar de gym na het werk, dat zou betekenen dat ik flink moet omrijden.  Erna naar de winkel om boodschappen te doen.  Allemaal met de MTB dan?  Ja, vergeet het.  Dat heb je dus allemaal niet met een wagen, dat is gewoon aankomen en beginnen.  Gebruiksgemak noemen ze dat en ik kan veel mensen het niet kwalijk nemen.  Ik sta trouwens zelden in de file.  De gemiddelde snelheid van mijn wagen met verkeerslichten bij haal ik zelfs niet met de Snoek.  Waarom zouden mensen dit moeten opgeven om dan te kiezen voor een gewone fiets zonder ondersteuning?  Dat begrijp ik dus niet.  Fiets eens 10 kilometer met een gewone fiets zonder ondersteuning met tegenwind, je zal geen 25 km/u gemiddeld rijden. Of ja, met een hoge hartslag. Lekker fijn om zo je werkdag te beginnen.       

Ik zeg het, alles hangt af van je persoonlijke situatie.  Maar zeggen dat veel mensen dit of dat zouden moeten doen is ook complete onzin.  Niemand kent een ander zijn agenda.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , Atrike


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Leve de ligsport
Nooit gedacht dat ik...Atrike — 01:23 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Als ik de afstanden...Snoek043 — 12:00 PM
Medeliggers onderweg
Welkom op het forum,...Roepers — 11:44 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Jezelf uit het stoel...GertBr — 11:10 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Als ik de afstande...365cycle — 10:55 AM
Medeliggers onderweg
Zag vandaag op het...Finius — 10:43 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Als ik de afstanden ...Willeke_IGKT — 10:16 AM
Medeliggers onderweg
Wie onder ons ...Hardloper — 09:39 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Dat is werkelijk ...Snoek043 — 09:37 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Ik ben zelf recent g...Raymond — 09:36 AM
Medeliggers onderweg
Wie onder ons re...Bacchus — 08:50 AM
Medeliggers onderweg
Wie onder ons reed...365cycle — 07:42 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Welkom op dit forum ...Wim -de roetsende — 06:11 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Om de SMGT zitting b...AnthonyC — 03:57 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De ondergrond en gro...Frutsel — 12:38 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
En misschien maa...Frutsel — 12:34 AM
wat ze zeggen
Dat is toch geen...Bart Verbeek — 12:18 AM