Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verschil Snoek en Snoek L
#1
Omdat de Snoek en de Snoek l andere bedenkers hebben zocht ik naar de verschillen.
Behalve de grootte vond ik ze niet. Is er verschil?

Ik wil m gaan proberen; volgens de site pas ik met mijn 1.79 net in een Snoek. Hij is dan precies pas. Ik neem aan dat dit scheelt in frontaal oppervlak en dat een snoek voor mij sneller is dan een grotere snoek L. Maar is dit zo?

Niels, oriëntatie, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Misschien heb je wat aan deze blogpost? vooral de foto's laten zien dat het om meer gaat dan alleen "groter". Maar naar mijn weten is er geen lijstje met bullet points.

https://velomobiel.wordpress.com/snoek-l/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(24-Jun-2024, 09:17 PM)Niels van der Wal schreef: Omdat de Snoek en de Snoek l andere bedenkers hebben zocht ik naar de verschillen.

Hoezo andere bedenkers? Allebei toch door Allert ontworpen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#4
(24-Jun-2024, 10:16 PM)Wim -de roetsende schreef:
(24-Jun-2024, 09:17 PM)Niels van der Wal schreef: Omdat de Snoek en de Snoek l andere bedenkers hebben zocht ik naar de verschillen.

Hoezo andere bedenkers? Allebei toch door Allert ontworpen.
Dit was exact wat ik ook dacht.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#5
(24-Jun-2024, 10:48 PM)Hardloper schreef:
(24-Jun-2024, 10:16 PM)Wim -de roetsende schreef:
(24-Jun-2024, 09:17 PM)Niels van der Wal schreef: Omdat de Snoek en de Snoek l andere bedenkers hebben zocht ik naar de verschillen.

Hoezo andere bedenkers? Allebei toch door Allert ontworpen.
Dit was exact wat ik ook dacht.

Las dat de snoek door Eva bedacht was, en hierom een vrouwenfiets was.

Niels, instapper, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#6
Ik denk dat Eva gevraagd had om een fiets op haar maat en in het proces van ontwerpen en bouwen betrokken is geweest, maar ze was ook betrokken bij de eerdere en latere ontwerpen en projecten van Velomobiel.nl.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#7
Nici reed nogal hard in haar superkleine M velomobiel. Nici zelf is nog geen 150 cm volgens mij. Toen kwam de Snoek er. Die is bedacht voor Eva en ze heeft volgens mij ook wel met het maken mee geholpen, zie die blogs van velomobiel.nl. Ik heb ook wel mensen in de Snoek zien zitten, die een heel stukje korter zijn, dan 179, maar wel met het hoofd nog boven de muts uit staken. Ik vermoed dat de snoek beter past voor mensen met lange benen en een kort bovenlijf. ( en een zeer slanke bouw)

De Snoek L is een doorontwikkeling, met name de staart is een beetje anders vormgegeven. Ook daarover staat wel iets in die bouwblogs. Volgens mij is de staart iets langer hoog als bij de kleine versie. Het zou kunnen dat ook de ophanging van de achterbrug in de body een beetje anders is bij de L, de vorm van de verstijvingsribben rechts voor de beugel. 100% zeker ben ik daar niet van.
Antwoord }
#8
(25-Jun-2024, 06:07 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat Eva gevraagd had om een fiets op haar maat en in het proces van ontwerpen en bouwen betrokken is geweest, maar ze was ook betrokken bij de eerdere en latere ontwerpen en projecten van Velomobiel.nl.

Ik heb weleens de elektrische schema’s bekeken van de niet NL’s modellen. Hierbij viel me op dat deze gemaakt waren door Velomobiel.nl, Eva?? Dus Velomobiel.nl is betrokken bij bv de Milan / Bülk. Al is het maar voor de elektrische tekening.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Een geschikte bouw: je moet geen brede schouders hebben inderdaad. Qua lengte zou ik er (met korte cranks)nog nét inpassen, maar hij is echt te smal voor mij.

Ander verschil: de wielkasten voor zijn ietsje breder begreep ik.
Verder is inderdaad de staart ook verlengd voor betere stabiliteit, en verhoogd. Vergeleken met de Milan GT die ik had, heb ik in de SnoekL veel meer ruimte onder de kap. Zowel in de hoogte als in de breedte. Ik kan beter opzij kijken en stoot mijn hoofd niet om de haverklap.

Voor mij is de neus onnodig lang en hoog, maar ik kan daardoor wel de schuimkap boven m'n knieën meenemen en dat vind ik echt heel fijn (voor die ene enorme hoosbui maar ook om je fiets enigszins af kunnen sluiten als je hem ergens even kort moet achterlaten).
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , DanceRaven , Willeke_IGKT , 365cycle
#10
(25-Jun-2024, 12:01 PM)Hardloper schreef: Ik heb weleens de elektrische schema’s bekeken van de niet NL’s modellen. Hierbij viel me op dat deze gemaakt waren door Velomobiel.nl, Eva?? Dus Velomobiel.nl is betrokken bij bv de Milan / Bülk. Al is het maar voor de elektrische tekening.
Eva maakt volgens mij alle tekeningen (ook de schematische tekeningen van de fietsen enzo) voor velomobiel.nl, en is verder ook veel meer onderdeel van het ontwerpproces dan veel mensen denken. Ze staat wat minder in de spotlight, maar is heel veel meer dan enkel "de vrouw van". Er zijn ook bepaalde onderdelen die bijvoorbeeld alleen Eva kan maken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Maar is Velomobiel.nl betrokken bij de ICB fietsen?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Er is dus een beetje verschil, maar niet essentieel.
Scheelt het kleinere frontale oppervlak qua vermogen (relevant genoeg voor de snelheid)?

Niels, pasprecies, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Mij staat bij dat Eva destijds een eigen carbon hoge ligfiets gebouwd heeft en daar ook op afgestudeerd is ofzo. Volgens mij gaat dit artikel daarover, maar ik kan twee worden Tsjechisch. Het is wel de goede fiets. https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubr...myslu-veci
En hier; https://www.blids.nl/gallery.php/Cyclevision-2006

Ik vermoed dat Eva ook met haar grafische technieken wat beter is dan vele anderen. Ik denk dat ze de tekeningen voor Velomobile World gemaakt heeft. Jan Wijnen is ooit stagiair geweest bij Flevobike toen Allard, Theo en Ymte daar nog werkten. Allard en Ymte zijn daar samen weg gegaan. Er liggen dus wat verbanden tussen de bedrijven en personen die niet altijd direct helder zijn.

Ik vermoed dat de kleine snoek door zijn kleinere frontaal oppervlak en kleinere totaal oppervlak ( vergeet dat ook vooral niet) sneller kan. Maar! Als je niet kunt trappen omdat dat niet past, dan valt dat kleine ding toch tegen. Of als je hoofd boven de muts annex rolbeugel uitsteekt, dan zal dat ook zeer negatief werken.
Passen en proberen zou ik zeggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#14
(25-Jun-2024, 02:01 PM)365cycle schreef: Eva maakt volgens mij alle tekeningen (ook de schematische tekeningen van de fietsen enzo) voor velomobiel.nl, en is verder ook veel meer onderdeel van het ontwerpproces dan veel mensen denken. Ze staat wat minder in de spotlight, maar is heel veel meer dan enkel "de vrouw van". Er zijn ook bepaalde onderdelen die bijvoorbeeld alleen Eva kan maken.

Klopt. Eva en Allert ontwikkelen en maken een vm vooral samen.

Eva heeft trouwens ook de letters die op de Alpha7 staan ontworpen.

(25-Jun-2024, 05:45 PM)Jeroen S schreef: Mij staat bij dat Eva destijds een eigen carbon hoge ligfiets gebouwd heeft en daar ook op afgestudeerd is ofzo. 

Klopt, heeft ze nog mee in Ligfiets& gestaan volgens mij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#15
Velomobile world was vroeger zelfs onderdeel van velomobiel.nl, onder de naam velomobiel.ro.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(26-Jun-2024, 12:49 AM)365cycle schreef: Velomobile world was vroeger zelfs onderdeel van velomobiel.nl, onder de naam velomobiel.ro.

En Jan Wijnen werkte vroeger in Dronten bij velomobiel.nl.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(25-Jun-2024, 03:12 PM)Niels van der Wal schreef: Er is dus een beetje verschil, maar niet essentieel.
Scheelt het kleinere frontale oppervlak qua vermogen (relevant genoeg voor de snelheid)?

Niels, pasprecies, van der wal

Natuurlijk maakt dat uit. Of het significant is hangt natuurlijk sterk af van je route en physique. Ben je niet sterk, of rij je veel in stedelijk gebied dan zijn ze even snel. Hoe hoger de snelheid, hoe duidelijker het verschil gaat zijn.

Ik heb veel vergelijkingen gemaakt tussen de Milan SL van fietsmaatje H. en mijn Milan GT en als we samen toerden (lange afstand / rustig aan: kruissnelheid tot max 40 ofzo) dan was er gewoon nul verschil meetbaar.
Gingen we scheuren, dan... werd de SL wel meetbaar sneller/efficiënter. Maar dat werd eigenlijk pas duidelijk boven de 50 per uur ofzo 

Milan SL en GT zit een kleiner maatverschil tussen dan tussen Snoek en SnoekL, dus verschil zal iets eerder zichtbaar worden, maar nogmaals: alleen als je echt stevig tempo rijdt. 
Beide zijn zo efficiënt dat het bij 'normale' snelheid verwaarloosbaar is, het is dan toch grotendeels rolweerstand.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#18
(25-Jun-2024, 02:35 PM)Willeke_IGKT schreef: Maar is Velomobiel.nl betrokken bij de ICB fietsen?
Het zou me niet verbazen dat bepaalde oplossingen met elkaar besproken worden.

(26-Jun-2024, 06:14 AM)Wim -de roetsende schreef:
(26-Jun-2024, 12:49 AM)365cycle schreef: Velomobile world was vroeger zelfs onderdeel van velomobiel.nl, onder de naam velomobiel.ro.

En Jan Wijnen werkte vroeger in Dronten bij velomobiel.nl.
Check foto van 2011: 
[Afbeelding: 2011.jpeg]
van links naar rechts Ymte Sijbrandij, Allert Jacobs, Theo van Andel, Jos Hendriks, Jan Wijnen en Eva Navratilova en liggend voor Guus van Schoot
Velomobiel.nl - Nieuws
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT , Arend-Jan
#19
(26-Jun-2024, 07:52 AM)Arend-Jan schreef: Ik heb veel vergelijkingen gemaakt tussen de Milan SL van fietsmaatje H. en mijn Milan GT en als we samen toerden (lange afstand / rustig aan: kruissnelheid tot max 40 ofzo) dan was er gewoon nul verschil meetbaar.
Gingen we scheuren, dan... werd de SL wel meetbaar sneller/efficiënter. Maar dat werd eigenlijk pas duidelijk boven de 50 per uur ofzo 
Hetzelfde zag ik op mijn rit met hem met de Bülk, en hij in de kleine Snoek. Onze gemiddelde vermogens lagen heel dicht bij elkaar, bij kruissnelheid ook continu ongeveer gelijk.
Bij 60 km/h zat er op sommige stukken ineens 70W tussen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie
#20
He denken jullie dat er ook een snoek komt met open wielkasten?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Ik zie de open wielkasten bij ICB fietsen, niet bij Velomobiel.nl fietsen.
Ik denk niet dat het onmogelijk is maar wel onwaarschijnlijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(26-Jun-2024, 05:35 PM)Dharm2004 schreef: He denken jullie dat er ook een snoek komt met open wielkasten?

Wat ik ergens geen gek idee zou vinden, dat de Quest 3 losse wiel covers gaat krijgen zoals de Tuna. En dan kan deze gelijk ook de Strada vervangen. MAAR wie ben ik ??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(26-Jun-2024, 06:26 PM)Hardloper schreef: Wat ik ergens geen gek idee zou vinden, dat de Quest 3 losse wiel covers gaat krijgen zoals de Tuna. En dan kan deze gelijk ook de Strada vervangen. MAAR wie ben ik ??

Ze stoppen nu echt met de Quest, de Strada, de QuestXS en de MilanSL bij velomobile.com.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(26-Jun-2024, 08:09 PM)Wim -de roetsende schreef:
(26-Jun-2024, 06:26 PM)Hardloper schreef: Wat ik ergens geen gek idee zou vinden, dat de Quest 3 losse wiel covers gaat krijgen zoals de Tuna. En dan kan deze gelijk ook de Strada vervangen. MAAR wie ben ik ??

Ze stoppen nu echt met de Quest, de Strada, de QuestXS en de MilanSL bij velomobile.com.

Dan gaat je Milan SL nog extra speciaal worden Big Grin Maar nu zal die Quest 3 wel snel komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Ik denk niet dat er snel een velomobiel met open wielkasten van Velomobiel.nl gaat komen. Van de Quest zijn er een paar met open wielkasten, allemaal uit het heel prille stadium. Daarna niet meer. Ooit maakten ze een korte compacte velomobiel, de Mango. Daar hebben ze ook al vlot afstand van genomen. De Strada was volgens mij ook geen enorm verkoop succes, en lijkt nu ook uit het programma te verdwijnen. Kortom, ik zou er niet op rekenen.

Ik blijf het maar herhalen, het snelheidsverschil bij normale Nederlandse kruissnelheden is vaak verwaarloosbaar. Dat wil niet zeggen dat het er niet is. Bij 60 of hoger kan het echt wel aanzienlijk zijn. Nu rijdt niet iedereen dat op het vlakke, maar als je terrein heuvelachtig is, of bergachtig dan wordt het echt anders. Hoever de velomobielen uitrollen van een bultje af, hoeveel snelheid je weer mee kunt nemen tegen de volgende glooiing op, dat kan echt fors verschil maken. Voor Nederlands gebruik niet relevant, in andere landen kan dat er echt anders uit zien.

Ik zie mensen dingen doen, om in een kleine en mogelijk snellere velomobiel te komen die ik niet meer kan volgen. Als je geld hebt voor een nieuwe velomobiel, je weet dat je heel groot bent en schoenmaat 50 hebt, waarom ga je dan in met 120mm crankjes in een Bülk rijden, terwijl een Milan GT beter zou passen??? Het gaat niet alleen om de lengte, maar ook om de breedte, je lichaamsproporties, brede heupen, dikke of dunne benen, lange benen, korte rug, korte benen lange rug of doorsnee, brede schouders of niet, schoenmaat, type schoenen etc.

Ik denk dat er meer potentiële snelheid verknoeid wordt door in een net niet lekker passende VM te rijden, dan dat je er mee wint. Ookal omdat het theoretische voordeel in de praktijd niet zo vaak benut kan worden.

Op mijn woonwerkroute zit ik in de GT al redelijk aan de maximaal haalbare economische snelheid. Langs een provinciale weg op het fietspad, en bij iedere zijstraat met zo'n slinger uit de voorrang. Als ik daar 45 ipv 40 wil rijden, haal ik die snelheid tussen twee straatjes op het moment dat ik al weer moet remmen voor de volgende. Ik stop dan een boel extra energie in het optrekken, en moet remmen in plaats van uitrollen voor de volgende zijstraat. Op de andere provinciale weg iets verderop, daar ligt een ouder fietspad, wel in de voorrang. Maar dat is dan weer wat slechter en smaller zodat je niet zo makkelijk kunt inhalen, en het wegdek is geen pretje bij hoge snelheid.

Ik weet niet welke VM je nu hebt Niels, maar ik denk dat je veel plekken kent waar je vanwege de infrastructuur niet harder gaat rijden, al zou je het kunnen. Gewoon omdat dat daar niet verstandig of zinvol is.
Antwoord }
Bedankt door: Atrike , Willeke_IGKT
#26
Dat denk ik ook. Dat merk ik ook in de praktijk, vooral mijn woon-werkroute. Al zou ik kunnen en willen, er zijn maar twee stukken waar je echt even lekker door kunt trekken voor langer dan een kilometer.

En als je toch niet lekker hard kunt, dan worden andere overwegingen belangrijker: hoeveel bagage kan ik meenemen, kan ik die krappe bocht wel nemen, heb ik goed zicht rondom, zit ik goed afgeschermd tegen de elementen? Een racemobiel is leuk, maar lang niet altijd zinvol of praktisch.

(26-Jun-2024, 09:02 PM)Hardloper schreef: Maar nu zal die Quest 3 wel snel komen.

Dat vraag ik me af. Wat biedt een Quest 3 boven een SnoekL?
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM