Ervaring eerste rit naar het werk
|
Berichten: 1.044
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 50
2037 x bedankt in 913 berichten
Helemaal niks doen is niet goed, maar gas terug is misschien wel verstandig. Hangt ook wel samen met hoe hard je verder ook aan vakantie toe bent. En in Frankrijk kan het knap warm zijn, dat is ook wel even omschakelen. Je moet tegen een berg op niet gaar koken in je schil. Afhankelijk van waar je heen gaat en hoe het fietsen daar is, kan het heel gemoedelijk zijn, of deels knap stijl, veel langere klimmen dan je gewend bent. Dat vraagt ook weer aanpassingen van je lijf.
Niet te veel willen, langzaam kom je er zeker, snel niet altijd. Bij lange ritten, rustig beginnen, te langzaam voor je gevoel. Dan heb je op het eind nog wat.
Kijk eens in de omgeving van je vakantiebestemming of je een voi verte kan vinden, oude spoorlijnen, waar nu fietspad ligt. Ik had in de Ardeche het geluk dat er een hele mooie vlak lange de camping liep. Had een Trekkingbike mee. 1 kant op ging het via heel kleine waterdoorlaten onder de weg en het spoor door. Met een VM niet te doen. De andere kant op prachtig fietsen, met een schitterend onverwacht wijds uitzicht na een tunnel. Was een fantastische fietservaring. De beroemde Gorges, daar mag je wel fietsen, maar het was mij daar onaangenaam druk.
Ik vind het ook wel leuk om met de fiets de omgeving wat te verkennen en dan vrouw en kinderen mee te nemen naar de mooie plekjes.
Googlemaps geeft ook in Frankrijk wel een beetje een beeld van wat je kunt verwachten. Hoewel het zou kunnen, viel bij mij meestal de keus op een andere fiets als de Velomobiel.
Berichten: 830
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 139
1352 x bedankt in 562 berichten
[/quote]
Misschien geeft een weekje niets doen ook eens de kans om 100% te herstellen ,zonder te lang stil te zitten.
[/quote]
Als herstel je doel is, dan is niets doen niet handig. Je spieren verstijven en de afvalstoffen blijven zitten.
Je spieren zijn 'beschadigd' door het hoge vermogen wat je geleverd hebt. De beschadigde cellen moeten afgevoerd worden en ook het zuur, wat bij het leveren van hoog vermogen is achtergebleven, moet afgevoerd worden.
De bloedstroom voert zuur en beschadigde cellen af en breng herstelmateriaal.
De bloedstroom wil je op gang houden zonder de cellen te beschadigen of het aanmaken van nieuw zuur. Die doe je het beste door te blijven bewegen (fietsen) op laag vermogen. Omdat een lage trapfrequentie een piekbelasting op je spieren geeft doe je dit het beste door je trapfrequentie hoog te houden.
Rustig fietsen kan mentaal lastig zijn; je hebt meer tijd om te genieten van waar je fietst.
Niels, druktemaker, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 153
Topics: 18
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 16
301 x bedankt in 147 berichten
Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen
Berichten: 4.735
Topics: 89
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 8823
6838 x bedankt in 3404 berichten
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt.
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 813
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1350 x bedankt in 726 berichten
Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.
M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 153
Topics: 18
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 16
301 x bedankt in 147 berichten
(24-Jun-2024, 05:11 PM)melle z schreef: Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.
Daar valt zeker ook iets voor te zeggen!
Berichten: 2.049
Topics: 75
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 1954
2359 x bedankt in 1651 berichten
(24-Jun-2024, 03:50 PM)365cycle schreef: (23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt.
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam.
Volgens mij reed ik met de QV zo'n 25km/u wanneer ik onder de 60 watt blijf. Hebben jullie ook die ervaring?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 153
Topics: 18
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 16
301 x bedankt in 147 berichten
Ha! Na 8 weken, misschien niet eens iets over het velomobielen zelf maar over wat dat met je lichaam doet na niet meer speed pedelec-en (assisted 45km/h rijden) en te velomobielen in de plek. Vandaag dus merkt de eerste persoon in mijn entourage op dat ik gewicht verloren ben . Eigenlijk ben ik maar een dikke anderhalve kilo kwijt geraakt. Eerst was het meer, maar sinds een dikke week neem ik ook creatine in en dan neemt je gewicht meer toe omdat je spieren meer water vasthouden (je kan erover debateren of je dat al dan niet wil in een velombiel, maar goed). Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben. Niet dat ik zo hard met mijn lichaam/uiterlijk bezig ben, maar wel leuk!
Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Berichten: 941
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1137
1612 x bedankt in 798 berichten
(27-Jun-2024, 03:57 PM)bucovaina schreef: Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben. Als ik je verhalen zo lees, zou je inderdaad wel wat spieropbouw gehad moeten hebben. Je hebt zeker niet even huidplooien gemeten twee maanden geleden?
Citaat:Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Brr, whey.. krijg je echt geen soort ontbijt weg voor het fietsen?
Vergis je niet dat ook fruit en studentenhaver de nodige suiker bevatten. Uiteraard ook, in tegenstelling tot de suiker die je ervoor laat staan, vezels en vetten. Goed bezig!
Berichten: 153
Topics: 18
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 16
301 x bedankt in 147 berichten
@bacchus: huidplooimeting heb ik niet gedaan. De laatste jaren was er toch een beetje een buikje beginnen vormen, dat is gewoon weg. Nog niet helemaal maar ik vermoed met de maanden dat er nog wel wat af zal gefietst worden.
Kwestie van whey: Mijn wekker staat om 05:00 en omdat mijn commute nu langer duurt dan ervoor, minimaliseer ik mijn tijd dat ik thuis "wakker word". Alles ligt 's avonds al klaar inclusief gesmeerde boterhammen voor op het werk. Die shake maak ik oa in die tien minuten. Dan heb ik toch al iets binnen eer ik ongeveer anderhalf uur later achter mijn bureau zit. Een uurtje later of zo, eet ik wat boterhammen en 's middags nog wat.
Mijn suikerinname kan ik nog wel wat aan doen. Maar goed, afgelopen 8 weken best al een "big change" gedaan, alles op zijn tijd zeker?
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
34 x bedankt in 21 berichten
, 02:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:11 PM door Snoek043.)
(21-May-2024, 07:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is eigenlijk 1 belangrijk advies. Ga fietsen. Dat met die Strömer is nauwelijks fietsen te noemen. Daar bouw je geen conditie mee op.
Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden. Ter illustratie: vorig jaar tijdens een MTB toertocht kwam ik een oudere man tegen die me zei dat hij dagelijks (door weer en wind) 120 kilometer aflegde met zijn snelle E-bike. 60 heen en 60 terug. 40 + km/u gemiddeld red je niet zonder, tenzij je een profrenner bent of een velomobiel ter beschikking hebt.
Anyways, dankzij deze fiets overbrugde hij afstanden met gemak die anders nooit doenbaar waren, en zijn conditie ging er enorm op vooruit. Met zo'n E-bike (ik heb er ook al een paar keer mee gereden) kan je nog steeds sterretjes zien. Probeer eens met forse tegenwind de topsnelheid te behouden, bijvoorbeeld. Een goeie maat van me heeft tegenwoordig ook veel minder last van zijn knieën, door regelmatig met een snelle E-bike te fietsen naar zijn werk. Lukt je natuurlijk ook met een gewone fiets, maar nooit tegen dat tempo.
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 694
430 x bedankt in 190 berichten
(, 02:06 PM)Snoek043 schreef: (21-May-2024, 07:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is eigenlijk 1 belangrijk advies. Ga fietsen. Dat met die Strömer is nauwelijks fietsen te noemen. Daar bouw je geen conditie mee op.
Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden. Ter illustratie: vorig jaar tijdens een MTB toertocht kwam ik een oudere man tegen die me zei dat hij dagelijks (door weer en wind) 120 kilometer aflegde met zijn snelle E-bike. 60 heen en 60 terug. 40 + km/u gemiddeld red je niet zonder, tenzij je een profrenner bent of een velomobiel ter beschikking hebt.
Ik kan dit beamen. Ik verbrand op mijn Klever X Speed (-pedelec) meer calorieen per uur dan in/op elke andere fiets, behalve de Mountain BIke op een parcours. Ik ben in het verleden zelfs wel gestopt met mijn toenmalige Quest gebruiken voor woon/werk verkeer omdat ik niet genoeg calorieën verbrande en wou afvallen. Het is hard werken als je zon ding op 45 km/u wil houden. :-)
Berichten: 1.583
Topics: 94
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 6837
2138 x bedankt in 1014 berichten
We denken graag in hokjes, maar ook hier, is het maar net hoe je die gebruikt.
Jullie hebben allebei gelijk.
De luie (30-40 km/u, cadans van <60) bouwt geen conditie op.
De sportieve (40-50, cadans >80) bouwt wel conditie op.
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
34 x bedankt in 21 berichten
, 02:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 03:34 PM door Snoek043.)
Als er een aantal dingen zijn waar ik een voorstander van ben, dan zijn het de volgende: - Beleid dat ervoor zorgt dat (brom-)fietsers een soepele route moeten krijgen als alternatief voor stroom- en snelwegen. Het zou niet acceptabel moeten zijn dat een automobilist een prachtige, strakke asfaltbaan met groene golf heeft en de fietser zich om allerlei obstakels heen moet slalommen en overal voorrang moet verlenen. We willen actief vervoer stimuleren.
- Beleid dat ervoor zorgt dat bromfietspaden langs bovenstaande wegen dus ook ontworpen zijn op een behoorlijke snelheid. Als een automobilist op een traject 50 mag, dan moet een naastgelegen bromfietspad ook zo ontworpen zijn dat er vlot doorgereden kan worden. Motivatie identiek aan bovenstaande.
- Een moeilijke, maar... komt ie: Zo nu en dan een keer een autoloze zondag waarbij er regionaal ook doorgaande routes en auto(snel-)wegen afgesloten zijn voor autoverkeer, maar tijdelijk opengesteld voor (brom-)fietsers. Ik weet zo al vijf routes die ik zelfs op een gewone wielrenfiets sneller af kan leggen over de snelweg, dan over de fietsroute die er ligt. Het is goed als meer mensen ervaren dat zelfs de snelweg comfortabeler rijdt dan het fietspad, hopelijk helpt dat de bovenstaande twee punten veroorzaken.
Precies dit!
Berichten: 153
Topics: 18
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 16
301 x bedankt in 147 berichten
, 03:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 03:56 PM door bucovaina.)
Je kan jezelf inderdaad helemaal suf trappen op een Stromer. Het hangt er allemaal maar van af hoe hard je zelf wil trappen en hoe je motor ingesteld staat.
Mocht ik die Stromer trouwens niet gehad hebben, had ik waarschijnlijk nooit zoveel beweging gehad de afgelopen jaren. Zonder batterij had niet eens half overwogen. Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.
Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat
Berichten: 5.021
Topics: 139
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1550
5797 x bedankt in 2846 berichten
(, 03:56 PM)bucovaina schreef: Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.
Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat
Zeg je hier nou toch dat je met de Strömer te weinig conditie hebt opgebouwd om dagelijks in een vm te kunnen rijden?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 153
Topics: 18
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 16
301 x bedankt in 147 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door bucovaina.)
Klopt. De ik was lui geworden en de sensor stond te gevoelig ingesteld en ondersteuning te hoog. Ik had beter wat meer moeite gedaan.
En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. Ik had waarschijnlijk op termijn de ondersteuning toch hoger en hoger gezet om uiteindelijk toch zelf niet veel meer te doen.
Berichten: 5.021
Topics: 139
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1550
5797 x bedankt in 2846 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(, 02:06 PM)Snoek043 schreef: Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.
Gezien de bovenstaande reactie van bucovaina is mijn uitspraak over zijn conditie toch niet geheel onzin Snoek043.
In mijn uitspraak refereerde ik namelijk aan zijn manier van fietsen met zijn Strömer. Ik bedoelde niet in algemene zin.
Het is dus niet zo dat je kunt stellen dat 'iedereen baat heeft bij een E-bike'.
Mijn commentaar komt trouwens wel van iemand die met zo'n fiets heeft gereden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.049
Topics: 75
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 1954
2359 x bedankt in 1651 berichten
(7 uren geleden)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV.
Mooi om te zien dat je verkocht bent.
Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.318
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 473
2082 x bedankt in 978 berichten
(7 uren geleden)Hardloper schreef: (7 uren geleden)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV.
Mooi om te zien dat je verkocht bent.
Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.
Ja, herkenbaar. Deur tot deur met het OV (en misschien 100 meter lopen) doe ik als alle aansluitingen meezitten 1 uur en 25 minuten van huis naar werk. Maar je wil natuurlijk een metro eerder pakken naar het station voor het geval dat de trein een keer op tijd is. En de kans is groot dat je de metro net mist na aankomst met de trein.
Een realistische reistiijd is eerder 1 uur en 55 minuten.
Met de VM doe ik er 1 uur en 45 minuten over (en 's winters ongeveer 2 uur). Voordeel: Niet als haringen in een ton in het OV. Hierdoor veel minder vaak verkouden etc.
Nadeel: Ik kan niet anderhalf uur naar podcasts luisteren.
Oh, nog een voordeel: Ik beweeg veel meer
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|