Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
velomobileworld.com
(08-Jul-2024, 09:17 PM)Hardloper schreef:
(08-Jul-2024, 09:04 PM)365cycle schreef: waarbij de leercurve voor een beginner hoger is en die ook nog eens trager is?

Wat is dan de leercurve waar je aan denkt?  Huh Want heel eerlijk, ik kan niet zeggen dat ik nu een hele zware leercurve heb ervaren. De grootste uitdaging vond ik eigenlijk om gelijk te snel willen zijn.

Ik meende laatst gelezen te hebben dat je nu 1000km hebt gefietst met de QV. Eigenlijk zit je daarmee nog aan het begin van je leercurve. Zonder te oordelen, maar veel vm-rijders hebben die afstand na 1 of 2 maanden afgelegd. Die hebben dus na een half jaar al iets meer ervaring.

Het gaat bijvoorbeeld om het optimaal rijden van bochten. Ook op hoge snelheid. 
Het gaat om het adequaat reageren op onverwachte situaties. Ook op hoge snelheid.
Het gaat om een noodstop maken. Ook op hoge snelheid.
Enz. enz.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Als je halverwege zo'n 180 graden draai een stoeprandje tegenkomt heb je wel een probleem. Daar helpen 4 wielen ook niet aan. Ik heb met de houten ook al eens zoiets gehad, in het begin. Kan me niks gebeuren in de bocht, zo hard ga ik toch niet. Het was ook maar 20-25 km/h in een heel erg ruime bocht zonder ander verkeer. Wat ik alleen effe niet door had was dat er deels asfalt lag en deels gravel. Dan een laagje losse gravel op asfalt. De achterkant brak ineens heftig uit. Ging gelukkig allemaal goed, de grip kwam ook niet te plotseling terug.

En juist als je denkt dat je het allemaal wel prima kunt, en het vertrouwen in de fiets enorm is, komt er toch iets wat je verrast.

We rijden 2 of 3 keer zo hard als een gewone fietser. Blijf voorzichtig !
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , Willeke_IGKT
Ik rij geen vm, maar op mijn open liggers heb ik er inmiddels bijna 12.000 km op zitten. En ook nu schat ik situaties nog weleens verkeerd in. Een krap bochtje verkeerd aansnijden dus bijna niet halen, achter iets bijremmen maar door de vochtige ondergrond maakt het achterwiel een flinke stap opzij. Een bocht op flinke snelheid nemen maar een steentje over het hoofd zien waar ik met mijn voorwiel overheen ging. Een fietser inhalen die plotseling linksaf sloeg waardoor ik vol in de remmen moest. Als dat soort dingen me in de eerste 2000-3000 km waren gebeurd had ik ernaast gelegen. Door ervaring heb ik het zonder kleerscheuren doorgemaakt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik nog niet genoeg ervaring heb, want dan had ik die situaties voorkomen. Ik kan de uitdrukking zo snel niet vinden, maar iets als: een uitzonderlijk goede bestuurder zorgt dat hij zijn uitzonderlijke vaardigheden niet hoeft te gebruiken.
Antwoord }
Ik zat eens even op de lijst te kijken van geleverde velomobielen van Intercitybike en dat ziet er niet goed uit. In 2021 verkochten zij nog 88 velomobielen, in 2022 waren dat er 62, in 2023 stortte de verkoop in en werden er maar 11 verkocht en dit jaar (tot juni) nog maar 6.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Dat viel mij ook op, maar ook dat de Df'jes op marktplaats lang te koop staan.

Overigens, het lijkt erop dat mijn reacties op youtube ook verdwenen is. Nouja, niet wordt weergegeven. Tot tweemaal toe. Geen idee of de uploader van video's reacties kan verwijderen of kan verbergen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Jul-2024, 10:38 AM)Atrike schreef: Ik zat eens even op de lijst te kijken van geleverde velomobielen van Intercitybike en dat ziet er niet goed uit. In 2021 verkochten zij nog 88 velomobielen, in 2022 waren dat er 62, in 2023 stortte de verkoop in en werden er maar 11 verkocht en dit jaar (tot juni) nog maar 6.
Volgens mij zijn het er inmiddels wel meer maar is het formulier niet helemaal bijgewerkt. Blijft idd wel zo dat het bijna schandalig is hoe weinig Tunas er verkocht zijn; het is een steengoede, snelle velomobiel. Sterker nog: Ik heb lang getwijfeld of ik mijn order voor een Snoek misschien moest annuleren en toch voor een Tuna  moest gaan. Hoofdredenen om dat nú niet te doen is dat ik momenteel erg weinig velomobielkilometers maak (ben o.a. weinig op kantoor en ik rijd niet meer wekelijks noodzakelijke 100 km ritten), en dat ik de QV eerst af wil maken en wil kijken hoe die rijdt; ik heb daarmee dan al een fiets die praktischer is dan de Snoek. De fiets die ik naast die praktische fiets dan heb wordt vooral ingezet wanneer ik voor de lol ga rijden, en dan is het leuk wanneer die op rechte stukken zo hard mogelijk kan. Mocht het forensen weer flink toenemen (waar ik wel op hoop, want ik mis het behoorlijk!), dan zit de kans er wat mij betreft dik in dat ik de Tuna alsnog toevoeg aan de "collectie".

(10-Jul-2024, 11:19 AM)ZoefZoef schreef: Dat viel mij ook op, maar ook dat de Df'jes op marktplaats lang te koop staan.
Vooral omdat ze de prijs mijns inziens niet klopt. Ik denk dat de groep mensen die meer willen uitgeven aan een tweedehands DF dan aan een nieuwe B4M zeer beperkt is. Ik heb nog contact gehad met de eigenaar van die groene schade DF, voor m'n zoontje, en zelfs hij wil er meer dan €5k voor vangen. Echt, ook al trekt m'n uk er op de eerste dag diepe krassen in, dan nog bestel ik nog liever een nieuwe.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Mocht ik via het werk een velo kunnen financieren. Dan krijgt de QV misschien wel concurrentie van de Tuna. Ik ben heel blij met de QV. Maar ik zou toch ook wel eentje erbij willen waar de wielen wat makkelijker te vervangen zijn. En waar ik eventjes wat makkelijker grotere afstanden kan afleggen. En met de kennis van nu heb ik er goed aan gedaan om niet eerst de Tuna te willen en daarna de QV.

PS: Die QV doe ik niet weg. Althans de intentie is er niet. Dus dan heb ik er gewoon 2.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(10-Jul-2024, 11:19 AM)ZoefZoef schreef: Dat viel mij ook op, maar ook dat de Df'jes op marktplaats lang te koop staan.


Die groene van de Belgische handelaar heeft schade en achterstallig onderhoud, maar toch wilt meneer er bijna 2x zoveel voor dan wat hij ervoor heeft neergelegd. De zwart/gele XL heeft rolschade en is heel lelijk opgeknapt, maar ook die meneer wilt een hoofdprijs. De 2 andere hele mooie DFjes zijn best prijzig maar in principe wel zo goed als nieuw.

Nu zijn het toevallig veel DF'jes die te koop staan, niet zo heel lang geleden waren het Quests en Mango's die wekelijks voorbij kwamen.

Ik vraag me af of de vraag naar tweedehands groter zal gaan worden als VMWorld van plan is om langzaam richting Bulk-only te gaan, want zo veel vraag naar de Fenn-mobiles is er nu ook weer niet.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De DF'jes op marktplaats zijn idd niet goedkoop. Maar zelfs boden zie ik er niet op. Die groene, die heeft op bieden vanaf 3500 euro of 4000 euro gestaan. Ik heb er geen op gezien..

Die is gekocht voor 3500 euro incl kap en zomerdakje. Nu wil ie er dus 5500 voor. Eerder wou ie ie m ook wel 1 op 1 ruilen voor een Dfxl

Op de andere zie ik ook al geen boden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die groene wordt om de zoveel tijd verwijderd en opnieuw geplaatst, er hebben volgens mij wel boden opgestaan maar niet echt hoge. Wat logisch is natuurlijk, er staan nu wel duidelijke fotos bij waar je kan zien dat het van binnen langzaam weg begint te roesten. Volgens mij heeft die bij de vorige eigenaar ook al heel lang buiten gestaan.

Je zou altijd nog kunnen vragen of die voor een realistisch bedrag overgenomen mag worden. Zo heb ik de mijne kunnen bemachtigen Big Grin
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Jul-2024, 05:58 PM)Gideonaut schreef: Die groene wordt om de zoveel tijd verwijderd en opnieuw geplaatst, er hebben volgens mij wel boden opgestaan maar niet echt hoge. Wat logisch is natuurlijk, er staan nu wel duidelijke fotos bij waar je kan zien dat het van binnen langzaam weg begint te roesten. Volgens mij heeft die bij de vorige eigenaar ook al heel lang buiten gestaan.

Je zou altijd nog kunnen vragen of die voor een realistisch bedrag overgenomen mag worden. Zo heb ik de mijne kunnen bemachtigen Big Grin

Wat kan er allemaal wegroesten aan een velomobiel? Mijne stond bij mij ook buiten. Met schuimkap, dus weinig vocht maar zelfs de ketting had geen roest na 1 jaar nauwelijks gebruik.

Hij heeft m gekocht voor 3500 euro met tourkap en zomerdakje. Toerkkap is verkocht, blijft rond de 3250 euro over voor wat ie nu aanbiedt. 

Eerder gaf ie in de mail aan ook wel voor een Dfxl te willen riolen zonder bijbetaling maar hij wil gewoon dikke winst natuurlijk. Dat blijkt ook wel uit zn recente prijsverhoging naar 5500 euro.

De vorige ronde boos ie m aan voor bieden vanaf 3500 of 4000 euro. Toen heb. Ik er geen boden op gezien, dacht ik?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hij had zelfs biedingen van 4900 staan. Ik heb hem toen geadviseerd snel te verkopen, maar hij vond het niet genoeg. Vermoed eigenlijk dat ie z'n maatje gewoon heeft laten bieden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
(10-Jul-2024, 07:02 PM)ZoefZoef schreef: Wat kan er allemaal wegroesten aan een velomobiel? Mijne stond bij mij ook buiten. Met schuimkap, dus weinig vocht maar zelfs de ketting had geen roest na 1 jaar nauwelijks gebruik.


Bij de DF (kan je trouwens prima zien op de advertentie) De bouten/beugeltjes die het achtervork vast aan de body houden, en het wiel aan de as. Dat kan toch echt wel voor hele nare situaties zorgen tijdens het fietsen, maar ook onderhoud gaat geen pretje zijn als dat zo zijn gang blijft gaan.

op de 2dhands pagina van ICB staat trouwens ook al heel lang een DF (geen XL). Misschien zou die sneller gaan als die op marktplaats stond? de kleur combi is niet echt het allermooiste maar volgens mij wel het beste geprijsd van allemaal?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ook Velomobiel.nl heeft een DF in de aanbieding al vanaf : 12-06-24 .
Citaat:Te koop DF-XL uit 2021 7000,-

Van eerste eigenaar. heel netjes. veel extra's . Racekap, spiegelkapjes, bluetooth lampjes, mattenset, ventisit mat. gps.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Jul-2024, 09:13 PM)Gideonaut schreef: Bij de DF (kan je trouwens prima zien op de advertentie) De bouten/beugeltjes die het achtervork vast aan de body houden, en het wiel aan de as. Dat kan toch echt wel voor hele nare situaties zorgen tijdens het fietsen, maar ook onderhoud gaat geen pretje zijn als dat zo zijn gang blijft gaan.
De ene roest is de andere niet. Een DF waar een beetje in gezweet wordt roest daar al snel, maar het is niets meer dan een laagje. M'n DF met 105000 km had het net zo erg als m'n nieuwe na 4000 km.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Gaat het over echt roest of over oxidatie ?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Roest is oxidatie.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Frutsel
(11-Jul-2024, 09:56 AM)Atrike schreef: Roest is oxidatie.

Dat weet ik ook wel. Maar oxidatie is geen roest. Zover ik weet is roest alleen oxidatie van ijzer. Dus zit er iets in de DF wat erg aan het roesten. Of is er toch een andere materiaal aan het reageren met zuurstof?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11-Jul-2024, 11:18 AM)Hardloper schreef: Dat weet ik ook wel. Maar oxidatie is geen roest. Zover ik weet is roest alleen oxidatie van ijzer. Dus zit er iets in de DF wat erg aan het roesten. Of is er toch een andere materiaal aan het reageren met zuurstof?
Er is niets erg aan het roesten, en ook niet erg aan het reageren met zuurstof.
Er komt een bruin laagje op bepaalde onderdelen in de DF. Zoiets kan al veroorzaakt worden door een bepaalde combinatie materialen bij elkaar. Vooral in het laatste geval zie je vaak dat dat geoxideerde laagje vooral isoleert, en er dus verder niets gebeurt onder dat laagje. 

Zoals gezegd: Mijn nieuw aangeschafte DF had dat laagje na een paar duizend km al, mijn DF met 105.000 km op de teller had het laagje ook en waarschijnlijk dus al meer dan 100.000 km. Ik ben met mijn krappe 100 kg gewicht niet door de steun gezakt. Misschien dat het me na 200.000 km dan wel zou lukken, maar de meeste velomobielen komen niet eens zo ver. Niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat er gewoon minder kilometers mee gereden worden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Roest is 1 van de weinige oxidaties die geen beschermlaagje maken die verdere oxidatie voorkomt.
Maar als iets ingevet is heb je vlotte kans dat ijzerdeeltjes die in het vet terechtkomen oxideren, en het vet bruin kleuren.
Dan is er dus verder niets aan de hand met de bout die ingevet is.

Als 365cycle met 40+ over drempels kan stuiteren zonder dat de DF in elkaar stort pleit dat wel voor de degelijkheid van de DF, verkleurde stukjes of niet Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(11-Jul-2024, 12:50 PM)Frutsel schreef: Roest is 1 van de weinige oxidaties die geen beschermlaagje maken die verdere oxidatie voorkomt.
Maar als iets ingevet is heb je vlotte kans dat ijzerdeeltjes die in het vet terechtkomen oxideren, en het vet bruin kleuren.
Dan is er dus verder niets aan de hand met de bout die ingevet is.

Als 365cycle met 40+ over drempels kan stuiteren zonder dat de DF in elkaar stort pleit dat wel voor de degelijkheid van de DF, verkleurde stukjes of niet Big Grin
Weet het. Ik vet ook elk jaar mijn ijzers in na afloop van het koude seizoen. En ik begreep dat het goed is bepaalde onderdelen van de Roets ook in te smeren met vaseline.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
(11-Jul-2024, 11:18 AM)Hardloper schreef:
(11-Jul-2024, 09:56 AM)Atrike schreef: Roest is oxidatie.

Dat weet ik ook wel. Maar oxidatie is geen roest.

Koffie in een pot gaat ook roesten; hierdoor smaakt het al snel niet lekker:-)

Niels, koffienerd, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Tijanus
(11-Jul-2024, 01:10 PM)Hardloper schreef: En ik begreep dat het goed is bepaalde onderdelen van de Roets ook in te smeren met vaseline.

Roets is geen roest.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(11-Jul-2024, 05:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Roets is geen roest.

Maar roest een roets niet als hij veel rust en weinig roetst? Wink
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Je moet het VMW nageven: ze hebben hun PR dik op orde. De Bülkisering van de velomobielwereld gaat ongenadig hard door. In het vrijdagbericht van deze week maar liefst 3 keer een item over de Bülk en niets over een ander type velomobiel. Geef een paar youtubers een Bülk en de video's vliegen je om de oren. Nog even en potentiële velomobielrijders denken dat er alleen maar Bülks bestaan.

Misschien moeten velomobiel.nl en Intercitybike zoiets ook maar eens gaan doen, anders ziet het velomobiellandschap er over 10 jaar heel anders uit.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ik keek net op de pagina bestellingen van VMW, maar de orderportefeuille is volgelopen met  6 Snoeken L, 3 Carbon Quests en een Quattrovelo. Er zijn blijkbaar best  veel mensen die toch nog maar snel een dergelijke fiets hebben besteld nu het nog kan. Als ik het zo zie is de levertijd meer dan 6 maanden.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM