Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is er mis met een DF?
#1
Om onmiddellijk met de deur in huis te vallen: ik zie op de rijderslijst dat er zo'n 725 DF's verkocht zijn tot op heden, en nu valt dat zo goed als stil.
Wat is de verklaring hiervoor? Het kan toch niet dat de DF voor 725 mensen wel goed is en nu ineens niet meer? Of is het door de nieuwe modellen die de laatste tijd de pan uit rijzen?
Is er misschien nog een andere verklaring? Ik hoor het graag!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
De DF is intussen meer dan 10 jaar oud.
Als iemand een DF wil kopen, kan 'ie ook op de 2e-hands markt terecht.
Als iemand een nieuwe DF wil kopen, kan 'ie beter voor een Tuna gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT
#3
(23-Jul-2024, 01:51 PM)Frutsel schreef: De DF is intussen meer dan 10 jaar oud.
Als iemand een DF wil kopen, kan 'ie ook op de 2e-hands markt terecht.
Als iemand een nieuwe DF wil kopen, kan 'ie beter voor een Tuna gaan.

Is er op die 10 jaar dan zoveel veranderd?
De Tuna wordt ook nauwelijks verkocht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik vermoed dat het vooral komt doordat de aandacht voor de DF en sommige andere vergelijkbare velomobielen praktisch is verdwenen door de overweldigend sterke promotie voor de nieuwe Bülk familie (naar mijn weten de eerste die zo sterk commercieel wordt voorgesteld). Ik denk dat het dan ook niet lang meer gaat duren eer er ook een productiestop komt voor de DF.
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT
#5
De DF heeft nogal een ruwe verleden, maar het huidig model is zeer solide. Maar er is ondertussen zoveel keuze, sneller, lichter, betere fit, makkelijker in en uit etc + idd de 2dehands markt is flink verzadigd.

Ik vind het in en uit stappen nogal een issue met de DF dus ik zou zelf geen nieuwe kopen, dan liever de Bûlk urban. Maar ik heb geen haast om hem weer een deur uit te doen, al gaat hij niet de Velayo vervangen :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT
#6
Je hebt er zelf 1 te koop staan. Als je die gaat vervangen door een andere kan je zelf het antwoord geven.
Overigens snap ik ook niet echt waarom de Tuna zo slecht loopt. Het lijkt me best een ideale fiets als je met een klein instapgat kan leven. Ik heb er eigenlijk geen slechte recensies over gezien. Weinig goede ook, het is stil rond de Tuna.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT , Tijanus
#7
(23-Jul-2024, 02:25 PM)Merijn schreef: Je hebt er zelf 1 te koop staan. Als je die gaat vervangen door een andere kan je zelf het antwoord geven.
Overigens snap ik ook niet echt waarom de Tuna zo slecht loopt. Het lijkt me best een ideale fiets als je met een klein instapgat kan leven. Ik heb er eigenlijk geen slechte recensies over gezien. Weinig goede ook, het is stil rond de Tuna.

Ik heb er inderdaad 1 te koop staan, maar het is niet de bedoeling dat ik die nog ga vervangen.
Mijn fysieke toestand laat het wat afweten.

(23-Jul-2024, 02:25 PM)Gideonaut schreef: Ik vind het in en uit stappen nogal een issue met de DF

Daar heb je een punt.
Maar ik durf betwijfelen of de andere dan wel zoveel sneller zouden zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(23-Jul-2024, 02:25 PM)Merijn schreef:
Overigens snap ik ook niet echt waarom de Tuna zo slecht loopt. Het lijkt me best een ideale fiets als je met een klein instapgat kan leven. Ik heb er eigenlijk geen slechte recensies over gezien. Weinig goede ook, het is stil rond de Tuna.


Wij hebben geen Nederlandse YouTuber die net als Ben Parke laat zien hoe leuk het is om een velomobiel te hebben. 
En onze NL velomobiel mannen zijn nooit echt tech savvy geweest. Geen enkele ligfiets bedrijf hier heeft daar kennis in volgens mij  Sad
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT
#9
ik denk dat als de tuna 20inch voorwielen had gehad die veel meer verkocht zou zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT
#10
We wijken af Big Grin. Het ging eigenlijk over de DF Blush
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Ik vind hem zijwind gevoelig bij extreme wind, ik vind hem niet "te" zijwind gevoelig.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Rikkie
#12
(23-Jul-2024, 02:23 PM)qv-tester schreef: Ik vermoed dat het vooral komt doordat de aandacht voor de DF en sommige andere vergelijkbare velomobielen praktisch is verdwenen door de overweldigend sterke promotie voor de nieuwe Bülk familie (naar mijn weten de eerste die zo sterk commercieel wordt voorgesteld). Ik denk dat het dan ook niet lang meer gaat duren eer er ook een productiestop komt voor de DF.
Dit is het denk ik. De Bülk krijgt alle aandacht van Jan en de Alpha door een niet nader te noemen persoon.

(23-Jul-2024, 02:25 PM)Merijn schreef: Je hebt er zelf 1 te koop staan. Als je die gaat vervangen door een andere kan je zelf het antwoord geven.
Overigens snap ik ook niet echt waarom de Tuna zo slecht loopt. Het lijkt me best een ideale fiets als je met een klein instapgat kan leven. Ik heb er eigenlijk geen slechte recensies over gezien. Weinig goede ook, het is stil rond de Tuna.
Nou de Tuna krijgt een rolbeugel zover ik begreep, ik heb nog altijd interesse in de Tuna naast de QV te hebben. Voor wat meer snellere werk en woon/werk, dus had ik even nagevraagd of het nog altijd in productie blijft in Roemenië. En hieruit kwam het nieuws van de rolbeugel. Mocht ik gelijk de Tuna hebben gekocht, dan betwijfel of ik ooit een ruime VM had gehad voor toekomstige vakanties. Ben namelijk niet zo handig om snel efficiënt bagage te pakken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#13
Lang antwoord:
Ik weet niet of het zo erg niet zal zijn. Dat doet er ook niet echt toe.
Als je wat rond leest dan worden er voor de DF vaak een aantal nadelen genoemd:
Zijwind gevoeligheid
Klein instapgat
Langzamer dan dichte wielkasten

Er zijn zat alternatieven die op 1 of meer van die punten beter scoren.
En de tweedehands prijzen die gevraagd worden (op het Duitse zusterforum staan er ook een aantal) zijn dusdanig hoog dat je voor niet veel meer ook een fiets kan hebben die die (echte of niet echte) nadelen niet heeft, in sommige gevallen zelfs een nieuwe.
De markt voor de DF lijkt me nu meer te bestaan uit mensen met een kleinere beurs die de nadelen voor lief nemen. Maar die wachten tot de prijs zakt. 
Zelfs bij de dealer (VM) stond laatst een nette vrij nieuwe DFXL voor 7000, en daar kopen is minder risico dan bij een willekeurige particulier. 

Kort antwoord: 
Hij is te duur.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT
#14
(23-Jul-2024, 02:23 PM)qv-tester schreef: Ik vermoed dat het vooral komt doordat de aandacht voor de DF en sommige andere vergelijkbare velomobielen praktisch is verdwenen door de overweldigend sterke promotie voor de nieuwe Bülk familie (naar mijn weten de eerste die zo sterk commercieel wordt voorgesteld). Ik denk dat het dan ook niet lang meer gaat duren eer er ook een productiestop komt voor de DF.
Dat laatste denk ik juist niet.

De Tuna verdient veel meer aandacht. Het is dat ik er te weinig tijd voor heb, anders had ik mijn artikel dat beschrijft hoe goed die fiets eigenlijk is verder uitgewerkt en opgestuurd naar Ligfiets&.
Dan hebben we het nog niet gehad over alle verbeteringen die Ymte, Sascha en Peter hebben doorgevoerd om zowel productie als onderhoud te vereenvoudigen.  
De DF is "meegegroeid" met de Tuna; die kan bijna helemaal (en volgens mij zelfs helemaal) met dezelfde productiestappen gemaakt worden. Het enige verschil in productie van de body is de mal, zoals dat bij de diverse Alpha 9 modellen ook het geval is. Er is dan dus geen nadeel aan het blijven produceren van de DF, behalve dat er andere sjablonen uit de kast moeten komen en dat er een extra mal klaar moet liggen. Het voordeel van het niet weggooien van die mal is dat je een DF tegelijk met een Tuna kan maken, terwijl je geen twee Tuna's tegelijk uit 1 mal kan trekken.

Dat de commerciële machine om de Bülk heen veel harder draait staat natuurlijk buiten kijf. En ik vind het zonde, want als ik de Bülk Mk1 met de Tuna "Mk1" vergelijk ben ik ervan overtuigd dat een Tuna 4M een betere fiets zou zijn geweest dan de B4m nu is. Het ontwerp van de Bülk is goed, maar zowel voor stadsgebruiker als voor een beginner vind ik de Tuna als model sterker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Rikkie , Willeke_IGKT , Pphaan34 , Hoekie , Tijanus
#15
He Wim & Rikkie, zoek een slaptafel (zie onder), of beroer de DM knop Wink
Dit forum is informatief.

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#16
(23-Jul-2024, 04:04 PM)Merijn schreef: Lang antwoord:
Ik weet niet of het zo erg niet zal zijn. Dat doet er ook niet echt toe.
Als je wat rond leest dan worden er voor de DF vaak een aantal nadelen genoemd:
Zijwind gevoeligheid
Klein instapgat
Langzamer dan dichte wielkasten

Er zijn zat alternatieven die op 1 of meer van die punten beter scoren.
En de tweedehands prijzen die gevraagd worden (op het Duitse zusterforum staan er ook een aantal) zijn dusdanig hoog dat je voor niet veel meer ook een fiets kan hebben die die (echte of niet echte) nadelen niet heeft, in sommige gevallen zelfs een nieuwe.
De markt voor de DF lijkt me nu meer te bestaan uit mensen met een kleinere beurs die de nadelen voor lief nemen. Maar die wachten tot de prijs zakt. 
Zelfs bij de dealer (VM) stond laatst een nette vrij nieuwe DFXL voor 7000, en daar kopen is minder risico dan bij een willekeurige particulier. 

Kort antwoord: 
Hij is te duur.

Dank je wel voor je eerlijk antwoord! Ik denk niet dat je een nieuwe kan kopen voor het bedrag waarvoor ik de mijne aanbied. Terwijl hij eigenlijk nog nieuw is. Maar goed, als niemand hem wil hou ik hem gewoon.
Het gaat blijkbaar snel in de velomobielwereld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Lekker sfeertje weer. zo onnodig dit. En dat gedram over zijwind gevoeligheid heeft wat de DF betreft niet zozeer met de open wielkasten te maken maar met het ontwerp van de "steering plates" iets wat met de 2020+ modellen al is opgelost, en nu je "pants" kan kopen die het sturen minimaal beïnvloeden is het zelfs een keuze geworden.

Oude DF modellen kunnen gewoon een nieuwe V2 of V3 setje "steering plates" bestellen en upgraden, dan stuurt hij een heel stuk rustiger/minder twitchy en ook met zijwind ben je niet gelijk aan het vechten om de fiets recht te houden.

En als je met windkracht 100 nog steeds met je velo'tje naar buiten wilt dan plak je wat stormstrips op je fiets en houdoe Big Grin
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
#18
Wim, STOP.

We hebben jouw punten gelezen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#19
Bij groepsritten kan ik goed merken dat de DF(XL) en Tuna erg praktisch zijn qua manoeuvreren en lekke banden.

Mijn indruk is dat de verkoop over de hele linie flink is gestagneerd; enkele nieuwe modellen vormen hierop de uitzondering.
Antwoord }
#20
(23-Jul-2024, 06:36 PM)mvdriel schreef: Bij groepsritten kan ik goed merken dat de DF(XL) en Tuna erg praktisch zijn qua manoeuvreren en lekke banden.

Mijn indruk is dat de verkoop over de hele linie flink is gestagneerd; enkele nieuwe modellen vormen hierop de uitzondering.

De DF is inderdaad zeer praktisch qua lekke banden.

De Bülk wordt met flinke aantallen naar de VS verscheept.

Ook in het Vrijdagbericht is het vooral Bülk dat de klok slaat.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , mvdriel
#21
Misschien moeten we de redactie oproepen om meer de NL modellen te belichten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#22
Citaat:Dank je wel voor je eerlijk antwoord! Ik denk niet dat je een nieuwe kan kopen voor het bedrag waarvoor ik de mijne aanbied. Terwijl hij eigenlijk nog nieuw is. Maar goed, als niemand hem wil hou ik hem gewoon.
Het gaat blijkbaar snel in de velomobielwereld.
Het gaat juist langzaam. De laatste jaren zijn de verkopen fors minder, en met de introductie van de b4m is er een nieuwe weg ingeslagen. Jens lijkt iets goed de hebben gedaan, zijn modellen lopen relatief goed. De promotie is ook goed, met name  Ben Parke.
Er was een tijd dat velomobielen negatief afschreven, ze waren nieuw nauwelijks te krijgen. Daarna hebben ze lang uitzonderlijk weinig afgeschreven. Daar lijkt nu verandering in te komen, door prijsdruk van boven en voldoende aanbod. Dat is fijn voor beginners, maar niet leuk voor verkopers.
Een nieuwe fiets, en zeker een dure, is al 20% minder waard als hij de drempel de winkel over gaat. Dat dat met velomobiel niet zo is (was?), is eigenlijk best bijzonder.

Aan de andere kant, een nette 10 jaar oude quest gaat nog steeds voor pakweg 4000  of meer , ten opzichte van de nieuwprijs bij aankoop valt dat reuze mee. Als je specifiek naar DF kijkt staan er nu wat nette fietsen voor 7 a 8000, en wat oudere met een dingetje voor 5 a 6000. Geen van alle zijn ze snel weg.
Als ik zelf 8000 euro zou neerleggen, dan zou 25% meer voor een nieuwe Tuna of even veel voor een gepimpte b4m eerder in me op komen dan een nette nieuwe DFXL.  
Maar ik ben meer in de markt voor iets in het lagere prijssegment, dat zou best een DF kunnen worden, maar dan geen nette (bijna) nieuwe.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , 365cycle
#23
De DF van Rikkie is geen XL, wat de doelgroep nog iets kleiner maakt, je moet er maar net in passen.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om aan Velomobiel of ICB te vragen of ze de fiets voor je kunnen verkopen, kost je wel wat maar het bij VelomobielNL gaan ze redelijk rap de deur uit.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Rikkie , Willeke_IGKT
#24
Peter de Rond (velomobielservice.nl) doet het ook.
Meer om compleet te zijn dan omdat ik daar ervaring mee heb.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Rikkie , Hardloper
#25
(23-Jul-2024, 05:01 PM)Gideonaut schreef: En dat gedram over zijwind gevoeligheid heeft wat de DF betreft niet zozeer met de open wielkasten te maken maar met het ontwerp van de "steering plates" iets wat met de 2020+ modellen al is opgelost, en nu je "pants" kan kopen die het sturen minimaal beïnvloeden is het zelfs een keuze geworden.
Dat is slechts een deel van het verhaal. Een DF met "hosen" gedraagt zich flink rustiger dan zonder, en dat heeft met allerlei andere dingen te maken dan met de draagarmen.
Toch is die onrust altijd meer een producteigenschap geweest dan een enorm probleem. Een DF stuurt gewoon levendig, en dat vind je leuk, of niet.

De Tuna heeft het grootste deel van die levendigheid, maar is bij stevige wind veel beter in de hand te houden dan een DF.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#26
Ik zie hier enkele keren de opmerking dat een DF minder snel is. Is snelheid dan zo belangrijk, tenzij tijdens een wedstrijd natuurlijk?
Volgens mij maakt het toch bitter weinig uit als je, bij wijze van spreken, 35 of 37 km/u rijdt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM