Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DIY opensource fietscomputer voor Velomobiel
#27
Ik denk erover een ledje te monteren met instelbare FPM (Flashes per minute). Als alternatief voor BPM bij muziek. Met koptelefoon op rijden vind ik niet fijn. Met een flash hoef ik ook niet heel intens te kijken naar een getal, maar kan ik gewoon op het verkeer letten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#28
(06-Aug-2024, 08:00 PM)JanBurp schreef: Hoe snel start een moderne PI op? Ik heb wat 4's liggen en die starten voor een fietscomputer véél te langzaam op
NB stroomverbruik is ook nog een dingetje natuurlijk.
Volgens mij ligt dat ook grotendeels aan het OS. Ik kreeg toevallig mee dat (ik dacht) FreeBSD daar de laatste tijd best stappen mee heeft gemaakt. Op zich kan een OS in minder dan een seconde laden. Drivers is wat anders natuurlijk.

(06-Aug-2024, 08:55 PM)JanBurp schreef: Voorzover ik weet heb ik voor die berekening de snelheid nodig, de verhouding daarmee tot de versnellingen in relatie tot de cadans. En een lijstje met de tandwielen en hun verhoudingen. Mis ik nog iets?
Wielomtrek denk ik.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , JanBurp
#29
Ja, dat dacht ik ook toen ik de vorige pagina las. Het aantal trapomwentelingen per minuut, keer tandblad voor gedeeld door kransjes achter keer wielomtrek. Daar mee kun je dan de snelheid per minuut uitrekenen en van daar weer in km/h. De andere kant op kan natuurlijk ook. Maar goed als je voor beide al een metertje hebt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , JanBurp
#30
Als ik mijn VM pak moet ik over het algemeen nog spullen wegstoppen voordat ik kan gaan rijden. (Los van het uit de garage halen en naar de straat slepen). Een RPi is tegen die tijd wel opgestart, dus voor mij is dat geen issue.
Mijn Wahoo ELEMNT is ook niet gelijk klaar om te vetrekken. Die moet ook opstarten en een GPS fix krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#31
^^ dit dus.

Ik ben ook eerst bezig met inladen. Omdat ik nogal een warhoofd ben, kan dat even duren (my bad). Dan de vm van achter het huis over het tuinpad op de oprit slepen, instappen. GPS horloge aanzetten, GPS aanzetten, ... . Als ik nog vóór het inladen even de batterij insteek, is de RPI 10x opgestart eer ik mezelf vastklik en vertrek.

En ik vond net dit:  . Ik bespaar je een klik: 6 seconden tot een grafische omgeving. Ik gok ~4 seconden tot een tty/bash shell. Wie geraakt binnen de 4 seconden van naast de VM tot ingeklikt? Big Grin

Voor mij persoonlijk lijkt netjes aflsuiten eerder een issue dan de boot time. Dat zou ik haast altijd vergeten te doen en zo altijd een filesystem check veroorzaken, wat dan mogelijk weer wel langere boot times zou veroorzaken. Ik zou er dan een aparte mini-UPS batterij op hangen dat de RPI een shutdown start als de main power een minuut lang weg valt of zo. Of misschien beter, dat je op een knop moet duwen om niet na een minuut af te gaan. Stel dat de hoofdbatterij plat gaat, gaat de RPI indien gewenst alsnog verder.

Dan ook nog een mini-antenne door het dak steken en je kan'm over het netwerk beheren, ook al staat'ie in de schuur (tja als er WiFi ontvangst is in de schuur natuurlijk Smile ). Elke keer hij terug binnen komt (bij connectie bepaald SSID) wordt de laatste data automatisch gebackuped naar een device in huis.

Leuke is dan dat je op de RPI meteen influxdb/grafana kan installeren en de gereden data met influx kan bijhouden. Dan ook nog in Home Assistant integreren dat je bijv het batterijniveau kan uitlezen Smile. Oh en een master switch die ook softwarematig te bedienen valt, en dan een speaker erop aansluiten met bewegingsdetector. Als er beweging is binnen bepaalde uren zegt'ie: [video=youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MEuxDgY5Nfc http://[/video] Big Grin Big Grin Big Grin

In de Bülk zou ik hem helemaal achterin installeren zodat de RPI in de uitgaande airflow zit. Ook al gaat dat bakje nooit echt zwaar belast worden, krijgt hij toch ook zijn cooling.

EDIT: formatting video
EDIT2: 2e video ipv dailymotion naar type youtube gezet en werkt de formatting ook.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#32
(06-Aug-2024, 09:15 PM)datakneder schreef: Ik denk erover een ledje te monteren met instelbare FPM (Flashes per minute). Als alternatief voor BPM bij muziek. Met koptelefoon op rijden vind ik niet fijn. Met een flash hoef ik ook niet heel intens te kijken naar een getal, maar kan ik gewoon op het verkeer letten.

Je zou een RGB ledje kunnen installeren en aan de hand van de hartslag zone een kleurtje kunnen kiezen . Of het je hartslag 105 of 115 is, dat doet het er niet zoveel om. Maar 90 of 170 is wel een belangrijke verschil.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , JanBurp
#33
En om opstarttijden in perspectief te plaatsen: Mijn Wahoo ELEMENT Roam start in 35 seconden op.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , JanBurp , 365cycle
#34
(06-Aug-2024, 09:15 PM)datakneder schreef: Ik denk erover een ledje te monteren met instelbare FPM (Flashes per minute). Als alternatief voor BPM bij muziek. Met koptelefoon op rijden vind ik niet fijn. Met een flash hoef ik ook niet heel intens te kijken naar een getal, maar kan ik gewoon op het verkeer letten.

Dat is een interessante idee! Visuele weergave van de snelheid en cadans op deze manier.

(07-Aug-2024, 09:09 AM)Hardloper schreef: Je zou een RGB ledje kunnen installeren en aan de hand van de hartslag zone een kleurtje kunnen kiezen . Of het je hartslag 105 of 115 is, dat doet het er niet zoveel om. Maar 90 of 170 is wel een belangrijke verschil.

Met kleur wordt het allemaal iets mooier idd ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(07-Aug-2024, 12:51 PM)JanBurp schreef: Dat is een interessante idee! Visuele weergave van de snelheid en cadans op deze manier.

Zelf heb ik toevallige daar ook weleens mee bezig gehouden, kwa hersen spinsels. Ik nam de snelheid / vermogens / hartslag zone's als inspiratie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT
#36
(07-Aug-2024, 08:08 AM)bucovaina schreef: En ik vond net dit: https://www.youtube.com/watch?v=M8JPFpz80mY . Ik bespaar je een klik: 6 seconden tot een grafische omgeving. Ik gok ~4 seconden tot een tty/bash shell. Wie geraakt binnen de 4 seconden van naast de VM tot ingeklikt? Big Grin

Dat is inderdaad sneller dan ik had verwacht! Ik zal mijn instaptijd eens opmeten ;-) Maar kan nu al zeggen dat ik dat ook niet binnen 4 seconden haal. En ook ik heb meestal nog wat in te laden etc. Dus dat argument lijkt dan te vervallen. (Behalve dat ik nu al zover ben dat ik niet alles om ga bouwen ;-) Maar ter inspiratie voor iemand anders?)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(07-Aug-2024, 12:56 PM)JanBurp schreef:
(07-Aug-2024, 08:08 AM)bucovaina schreef: En ik vond net dit: https://www.youtube.com/watch?v=M8JPFpz80mY . Ik bespaar je een klik: 6 seconden tot een grafische omgeving. Ik gok ~4 seconden tot een tty/bash shell. Wie geraakt binnen de 4 seconden van naast de VM tot ingeklikt? Big Grin

Dat is inderdaad sneller dan ik had verwacht! Ik zal mijn instaptijd eens opmeten ;-) Maar kan nu al zeggen dat ik dat ook niet binnen 4 seconden haal. En ook ik heb meestal nog wat in te laden etc. Dus dat argument lijkt dan te vervallen. (Behalve dat ik nu al zover ben dat ik niet alles om ga bouwen ;-) Maar ter inspiratie voor iemand anders?)

is het niet mogelijk om het zo te compilen, dat het ook als software op een RPI'tje draait?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
Heel andere vraag. Ik ben bezig een kleine 'animatie' voor de achterlichten in te bouwen zodat afwisselend de remlichten (heel kort) aan zijn, dan even het normale achterlicht en dan even niets. Om zo wat opvallender te zijn. Maar het 'voelt' ook een beetje overdone om dat overdag altijd aan te hebben. Wat is jullie ervaringen met (extra) knipperlichten aan de achterzijde om je zichtbaarheid te vergroten?

Een andere animatie die ik nog wil inbouwen is voor de LEDstrips die ik aan de zijkant van mijn fiets heb. Nu geven ze al een mooie animatie voor de richtingaanwijzers. Maar het lijkt me leuk als er een aantal LEDjes naar achteren 'lopen' in precies de snelheid van de fiets ;-) Gewoon omdat het kan. En misschien toch ook wel voor vergroting van de zichtbaarheid.

(07-Aug-2024, 12:58 PM)Hardloper schreef: is het niet mogelijk om het zo te compilen, dat het ook als software op een RPI'tje draait?

Vast wel, het is in feite gewoon allemaal C++, dus dat zal vast moeten kunnen. De GPIO's etc zijn allemaal in een settings bestandje dus eenvoudig aan te passen mocht dat handig zijn in zo'n geval. (code: https://github.com/JanBurp/VeloDashboard/tree/main/src)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(07-Aug-2024, 01:01 PM)JanBurp schreef: ...
Maar het lijkt me leuk als er een aantal LEDjes naar achteren 'lopen' in precies de snelheid van de fiets ;-)


Is dat niet net heel erg gevaarlijk? Geef je dan in het donker mogelijk niet de indruk dat er een stilstaand object staat?
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT
#40
(07-Aug-2024, 01:14 PM)bucovaina schreef:
(07-Aug-2024, 01:01 PM)JanBurp schreef: ...

Maar het lijkt me leuk als er een aantal LEDjes naar achteren 'lopen' in precies de snelheid van de fiets ;-)

Is dat niet net heel erg gevaarlijk? Geef je dan in het donker mogelijk niet de indruk dat er een stilstaand object staat?


Dat is ook precies mijn twijfel. Meer een idee omdat het me grappig lijkt.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(07-Aug-2024, 01:14 PM)bucovaina schreef: Is dat niet net heel erg gevaarlijk? Geef je dan in het donker mogelijk niet de indruk dat er een stilstaand object staat?
Ik had ook al vragen of dit wel iets is wat je moet willen. Maak geen kerstboom van je VM.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
(07-Aug-2024, 01:18 PM)JanBurp schreef: ... Meer een idee omdat het me grappig lijkt.


Volstrekt mee eens, zegt mijn tweakerhartje Smile

Doet me wat aan MonkeyLights denken. Jammer dat bij veel VM's dan het wiel in een wielkast zit.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp
#43
Eindelijk wat foto's en video's gemaakt ;-)

In de repo: https://github.com/JanBurp/VeloDashboard

Maar ook even direct hier:

[Afbeelding: Dashboard.jpg]

[Afbeelding: Test1.jpg]

[Afbeelding: Test2.jpg]

3D ontwerpen voor het dashboard en behuizing van de computer met display:

[Afbeelding: Dashboard%20-%203D%20-%20complete.png]

[Afbeelding: Computer%20-%203D.png]

Walkthrough video's:

Nog paar dagen en dan zit mijn vakantie erop, en ook de tijd om hiermee verder te gaan.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Thijs OO , Hardloper , Bacchus
#44
(07-Aug-2024, 01:01 PM)JanBurp schreef: Heel andere vraag. Ik ben bezig een kleine 'animatie' voor de achterlichten in te bouwen zodat afwisselend de remlichten (heel kort) aan zijn, dan even het normale achterlicht en dan even niets. Om zo wat opvallender te zijn. Maar het 'voelt' ook een beetje overdone om dat overdag altijd aan te hebben. Wat is jullie ervaringen met (extra) knipperlichten aan de achterzijde om je zichtbaarheid te vergroten?

Volgens de wet mag je geen knipperende verlichting voeren (op richtingaanwijzers na Tongue )
Het stoort/leidt af, en maakt het moeilijker om richting en snelheid van de fiets te bepalen. Het is dus niet dat men het 'zomaar' heeft verboden.

Met mijn DF XL maakte het overdag niet uit of ik wel of geen licht voerde. Als ze een knaloranje bak niet zien helpt een lampje daar ook niet meer aan mee. (Een vlaggetje is een ander verhaal natuurlijk...)
In het donker was het enkele rode ledje achter meer dan opvallend genoeg. Ik heb wel Kellermann richtingaanwijzers toegevoegd, want de oorspronkelijke ledjes achter zitten erg dicht bij elkaar, en zijn dus niet erg duidelijk voor het overige verkeer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#45
Heel erg netjes vind ik!
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp
#46
(08-Aug-2024, 12:38 AM)Frutsel schreef:
(07-Aug-2024, 01:01 PM)JanBurp schreef: Heel andere vraag. Ik ben bezig een kleine 'animatie' voor de achterlichten in te bouwen zodat afwisselend de remlichten (heel kort) aan zijn, dan even het normale achterlicht en dan even niets. Om zo wat opvallender te zijn. Maar het 'voelt' ook een beetje overdone om dat overdag altijd aan te hebben. Wat is jullie ervaringen met (extra) knipperlichten aan de achterzijde om je zichtbaarheid te vergroten?

Volgens de wet mag je geen knipperende verlichting voeren (op richtingaanwijzers na Tongue )
Het stoort/leidt af, en maakt het moeilijker om richting en snelheid van de fiets te bepalen. Het is dus niet dat men het 'zomaar' heeft verboden.

Met mijn DF XL maakte het overdag niet uit of ik wel of geen licht voerde. Als ze een knaloranje bak niet zien helpt een lampje daar ook niet meer aan mee. (Een vlaggetje is een ander verhaal natuurlijk...)
In het donker was het enkele rode ledje achter meer dan opvallend genoeg. Ik heb wel Kellermann richtingaanwijzers toegevoegd, want de oorspronkelijke ledjes achter zitten erg dicht bij elkaar, en zijn dus niet erg duidelijk voor het overige verkeer.

Ja dit zijn ook globaal mijn overwegingen. Al zie/lees ik dat best veel vm rijders iets knipperends op hun muts hebben oid. Los van of het mag, helpt het? Ik vraag het mij ook af, want de standaards LED's zijn in het donker al prima zichtbaar. Met mijn LEDstrips erbij helemaal ;-)

(08-Aug-2024, 07:02 AM)bucovaina schreef: Heel erg netjes vind ik!

Rolleyes
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
Ow en dan had ik zelfs nog niet verder gekeken naar de github repo en het filmpje. Hoe cool is dat man!!! De LCD/menu, knipperlichten, echt vet man!

Ik ben altijd een ramp geweest in zo van die schema's te lezen, maar misschien doe ik hier dan toch eens wat extra moeite voor.

Zou het veel werk zijn om deze aan te passen naar het elektrisch schema van andere VMs?
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT
#48
(08-Aug-2024, 08:11 AM)bucovaina schreef: Ow en dan had ik zelfs nog niet verder gekeken naar de github repo en het filmpje. Hoe cool is dat man!!! De LCD/menu, knipperlichten, echt vet man!

Ik ben altijd een ramp geweest in zo van die schema's te lezen, maar misschien doe ik hier dan toch eens wat extra moeite voor.

Zou het veel werk zijn om deze aan te passen naar het elektrisch schema van andere VMs?

Thanks!

Ik denk dat het voor de meeste VM's kan. De grootste uitdaging is dat er wat meer kabels moeten worden gelegd. In mijn Quest was er bijvoorbeeld één aardedraad waar de diverse LED's op aangesloten zaten. Nu moet er voor iedere soort verlichting een eigen aarde en voeding zijn. Dus twee draden per koplamp, twee draden voor achterlicht, twee draden voor remlicht, twee draden per kant voor linker en rechter richtingaanwijzers (en ook naar voor en achter). En nog extra voor de LEDstrips (4 aders in totaal voor de twee strips samen). In mijn eerste versie heb ik dat via de beperkte ingangen gedaan van mijn Quest gedaan. Kan, maar is wat gepruts.
De afgelopen weken had ik zelf de top eraf gehaald (en meteen wat meer zaken gedaan ;-) om overal goed bij te kunnen en het netjes te kunnen afwerken. Maar noodzakelijk is dat niet.

En misschien dat mijn dashboard 3D ontwerp niet op ieder stuur goed past (afhankelijk van versnellinghandels etc) en voor tanksturing moet het dan zowiezo wat anders.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
Technische mooi gemaakt, chapeau.

Persoonlijk ben ik echter geen fan van zo'n kermisverlichting. Ik ervaar het als lichtvervuiling en daarnaast is het onderdeel van een bizarre race naar wie de meeste lichtvervuiling kan voeren. Hoe meer licht je voert, hoe minder je ziet. Alles dat niet direct verlicht wordt verdwijnt namelijk in een gordijn van duisternis omdat je ogen zich ingesteld hebben op die grote hoeveelheid licht. Daarnaast, krijgt degene die hier niet aan meedoet, en nog gewoon een simpel klein lampje voert uiteindelijk de schuld dat ie niet (meer) zichtbaar is.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Bacchus
#50
(17-Jul-2024, 03:35 PM)JanBurp schreef: [Afbeelding: Velodashboard-Schema-17-juli-2024.png]

"Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grauw Weer"

Maar daar houdt mijn kennis ook wel zo'n beetje op.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
#51
(08-Aug-2024, 12:38 AM)Frutsel schreef: Met mijn DF XL maakte het overdag niet uit of ik wel of geen licht voerde. Als ze een knaloranje bak niet zien helpt een lampje daar ook niet meer aan mee. (Een vlaggetje is een ander verhaal natuurlijk...)
In het donker was het enkele rode ledje achter meer dan opvallend genoeg. 
Daar ben ik het duidelijk mee oneens. Een Garmin Radar valt zowel overdag als 's nachts enorm op, en trekt de aandacht. Soms leidt het ook tot klachten, maar da's vooral als mensen te dichtbij rijden.

Dat effect is overigens na te bootsen, een Garmin Radar (ook zonder lamp) verbindt gewoon met ANT+, en kan dus ook aan deze fietscomputer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
Grappige detail, Garmin heeft 2 varianten van zijn Radars. Eentje met knipperlicht en de andere zonder. In Duitsland verkopen ze zonder de knipperlicht functie zover ik weet. Want daar is het Verboden.
NL
Varia™ RTL515
https://www.garmin.com/nl-NL/p/698001/pn/010-02375-00

Varia™ RCT715
https://www.garmin.com/nl-NL/p/721258

DE:
Varia™ RTL516
https://www.garmin.com/de-DE/p/698001/pn/010-02378-00

Varia™ RCT716
https://www.garmin.com/de-DE/p/721258
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
blij dat ik weer sne...Piet K — 11:10 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Hebben hardlopers ...365cycle — 10:19 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Ik kan het niet late...Lopopodium — 09:50 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Ik heb al een Versat...Gideonaut — 09:32 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als we toch aa...Niels van der Wal — 09:12 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Versatile is een ge...ZoefZoef — 09:07 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Versatile is een gew...Gideonaut — 08:58 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als we toch aan ...PieterTrapt — 08:33 PM
Flevobike Versatile, vanaf 1000 euro.
Niet van mij, ook n...ZoefZoef — 08:03 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als er geen stoep is...Willeke_IGKT — 07:19 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Als er geen stoep ...Hardloper — 06:37 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
En nu we toch aan ...Niels van der Wal — 06:33 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Op éénrichting fie...365cycle — 05:10 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Slecht afgestelde ...LigfietsWilsum — 04:45 PM
Een linksliggend fietspad (2 richtingen...
Slecht afgestelde fi...PieterTrapt — 04:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat speelt ook altij...melle z — 02:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
25 km/u halen is w...365cycle — 01:01 PM