Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel in de wasbox?
#1
Beste collega-velonauten. Inmiddels heb ik mijn 'maiden voyage' (van een kleine 190 km) met m'n Quest XS achter de rug. Daarbij zat ik me te bedenken hoe ik m'n Quest het beste schoon houd. Zelf heb ik ook een cabriootje die voornamelijk uit plastic bestaat. Voor een wasbeurt bezoek ik altijd een wasbox waarmee je met een soort van hogedrukspuit je auto afspuit, daarna met een grote (zachte) borstel de auto wast en na het afspoelen zelfs nog een laagje parelwax aan kan brengen.

Wat is jullie ervaring hiermee? Of hebben jullie andere tips voor het wassen? Omdat ik in een appartementencomplex woon, heb ik niet de luxe van een tuinslang in de buurt, dus ik ben op zoek naar alternatieven (zoals dus die wasbox) en jullie tips.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Is je quest XS er eentje met autolak of is het een ouder exemplaar waar de lak nog een gelcoat is?

Mijn ex-quest was er eentje met een gelcoat lak. Daarbij heb ik de fout gemaakt deze te wassen met een te geconcentreerd sopje allesreiniger voor huis/tuin/keukengebruik en deze daarna onvoldoende te spoelen. Flink naspoelen zou ik dus zeker doen.

Een quest XS is niet zo groot, dus ideaal om gewoon met de hand te wassen en poetsen op dezelfde wijze als je auto. Alleen weet ik nou niet of het zo verstandig is om de hogedrukspuit erop te zetten ivm water dat in je quest achter kan blijven en je elektronica. Handmatig soppen (met autospul als je kleur autolak is) , schoonspuiten met een niet al te harde straal, drogen en daarna evt met wax nabehandelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Velomobielfan
#3
Voor mijn tweewielers kies ik (indien geen tuinslang voorhanden) meestal gewoon een autowasbox. Ik heb ook wel gewoon een emmertje sop (autoshampoo is ideaal) met een zachte borstel gebruikt en dan (ingeval van veel zand ook voor- en) af-spoelen met een drukspuit (zo'n plantenspuit waar je zelf druk/lucht inpompt).
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik gebruik inderdaad altijd gewoon de wasbox op velomobielen met autolak. Niet te dichtbij met hoge druk en niet op de elektronica spuiten, maar de bodem heb ik ook al eens op die manier gereinigd. Daarna ter plekke de ketting gedroogd en gesmeerd, en daarna een halfuurtje lekker droogrijden Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Velomobielfan
#5
Op het videokanaal van Saukki vind je veel info over je Velomobiel onder andere dit.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
#6
Ik zou met de electra wel op passen. Het meeste is niet echt waterdicht. Hoge druk kan het water ook via de wielkasten, de brug of via de achteras naar binnenkomen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Met mijn vm die is voorzien van metallic auto lak heb ik hem schoongemaakt met water en allesreiniger. Gewoon vanuit een emmertje en spons. En voorzichtige zijn dat ik geen krassen maak. Ik weet niet hoe makkelijk de lijm loslaat van de reflectie, maar dit is wel iets waarom ik niet zie zitten om met grove middelen alles wil schoonmaken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(18-Aug-2024, 09:06 PM)ZoefZoef schreef: Is je quest XS er eentje met autolak of is het een ouder exemplaar waar de lak nog een gelcoat is?

Mijn ex-quest was er eentje met een gelcoat lak. Daarbij heb ik de fout gemaakt deze te wassen met een te geconcentreerd sopje allesreiniger voor huis/tuin/keukengebruik en deze daarna onvoldoende te spoelen.  Flink naspoelen zou ik dus zeker doen.

Een quest XS is niet zo groot, dus ideaal om gewoon met de hand te wassen en poetsen op dezelfde wijze als je auto.  Alleen weet ik nou niet of het zo verstandig is om de hogedrukspuit erop te zetten ivm water dat in je quest achter kan blijven en je elektronica.  Handmatig soppen (met autospul als je kleur autolak is) , schoonspuiten met een niet al te harde straal, drogen en daarna evt met wax nabehandelen.

Mijn Quest heeft autolak. In dat geval denk ik dat ik maar een sopje met twee emmers ofzo (eentje met schoon water en eentje met vuil water) ga gebruiken.

(18-Aug-2024, 09:55 PM)GertBr schreef: Op het videokanaal van Saukki vind je veel info over je Velomobiel onder andere dit.

Dit filmpje had ik inderdaad al bekeken, vandaar dat ik expliciet in mijn vraag aan had gegeven dat ik niet de luxe van een tuinslang heb (ivm het wonen in een appartement). Maar alsnog dank!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(20-Aug-2024, 02:46 PM)Velomobielfan schreef: Dit filmpje had ik inderdaad al bekeken, vandaar dat ik expliciet in mijn vraag aan had gegeven dat ik niet de luxe van een tuinslang heb (ivm het wonen in een appartement). Maar alsnog dank!
Echt, als alternatief voor tuinslang: drukspuit ftw

Overigens kun je ook veel geld stukslaan op een Makita DHW180Z of belachelijk veel geld op een Makita DHW080ZK.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
(20-Aug-2024, 03:23 PM)Bacchus schreef: Echt, als alternatief voor tuinslang: drukspuit ftw
Good idea, die drukspuit!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(20-Aug-2024, 04:28 PM)365cycle schreef:
(20-Aug-2024, 03:23 PM)Bacchus schreef: Echt, als alternatief voor tuinslang: drukspuit ftw
Good idea, die drukspuit!

Dat is denk ik wel een relatief goede optie. Dit is toch iets minder zware krachten op de behuizing.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(20-Aug-2024, 04:28 PM)365cycle schreef:
(20-Aug-2024, 03:23 PM)Bacchus schreef: Echt, als alternatief voor tuinslang: drukspuit ftw
Good idea, die drukspuit!

Die gebruik ik al zo lang als ik ligfietsen heb. Ik krijg er de fietsen schoon genoeg mee.

(20-Aug-2024, 04:33 PM)Hardloper schreef: Dat is denk ik wel een relatief goede optie. Dit is toch iets minder zware krachten op de behuizing.

Het gaat vooral om de lagers.


De Mountainbike-verkoper die ik ken is superblij met die gasten die hun fiets smetteloos schoonspuiten met de hogedrukspuit.

Om de zoveel jaar komen ze een nieuwe kopen. De fiets begint steeds zwaarder te lopen is dan een veelgehoorde klacht  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
(20-Aug-2024, 04:52 PM)Wim -de roetsende schreef: ...
Het gaat vooral om de lagers.
...

Zou het in een velomobiel dan niet net wat minder kwaad kunnen omdat de aandrijflijn binnenin zit ? Als ik al een hogedrukreiniger zou gebruiken, zou ik iig al heel voorzichtig zijn, laat staan binnenin spuiten Sick

Maar idd de hogedrukspuit lijkt me ideaal, nog niet aan gedacht!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(20-Aug-2024, 05:11 PM)bucovaina schreef:
(20-Aug-2024, 04:52 PM)Wim -de roetsende schreef: ...
Het gaat vooral om de lagers.
...

Zou het in een velomobiel dan niet net wat minder kwaad kunnen omdat de aandrijflijn binnenin zit ? Als ik al een hogedrukreiniger zou gebruiken, zou ik iig al heel voorzichtig zijn, laat staan binnenin spuiten Sick

Maar idd de hogedrukspuit lijkt me ideaal, nog niet aan gedacht!

Het gaat vooral om de lagers die in de wielen zitten. Als je dus de wielkasten schoonspuit met een hogedrukreiniger, dan is dit niet heel gunstig voor je lagers.

De ketting wordt er ongetwijfeld ook niet heel blij van, maar die zit gelukkig binnen in de body.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Nu is het voor mij ook niet bepaald routine maar wiellagers demonteren, ontvetten en met nieuwe kogels en vet hermonteren, is op zich toch ook niet zo'n spannend klusje?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(20-Aug-2024, 06:53 PM)Bacchus schreef: Nu is het voor mij ook niet bepaald routine maar wiellagers demonteren, ontvetten en met nieuwe kogels en vet hermonteren, is op zich toch ook niet zo'n spannend klusje?

Wel voor mensen met twee-technische-linker-handen  Cry
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
De trommelremmen hebben industrielagers, die kun je in theorie wel vetten, maar da's knap lastig met de dichtingen. Veel mensen zullen er dan nieuwe lagers in stoppen. Dan wordt het best een duur grapje. Blijf je met de spuit uit de buurt van de wiellagers, dan zal het wel goed gaan. Maar goed de wiellagers is oppassen, de wielkasten met de openingen ook wel, en dat gat aan de bovenzijde. Zo groot is een velomobiel nu ook weer niet. Met een emmertje of twee kom je ook best een eind.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(20-Aug-2024, 09:49 PM)Jeroen S schreef:  Met een emmertje of twee kom je ook best een eind.

Zo doe ik het dus ook icm die drukspuit.

Eerst even spuiten met de drukspuit, dan met emmertjes en sop schoonmaken en dan weer afspoelen met de drukspuit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Voor ik in Apeldoorn het velodroom op ging heb ik mijn QuestXS ook door de wasstraat gehaald. Beetje opletten met hoe en waar je spuit en dan gaat het heel mooi (in mijn geval was voor het grootste deel de "standby straal" al hard zat en je moet nadenken waar gaten zitten en hoe het water beweegt als je het ergens spuit)

Nog nooit zoveel complimenten gehad dat mijn fiets zo mooi schoon was.
Ook afgerond met een wax behandeling, had het idee dat die daar langer schoon van bleef maar dat kan ook verbeelding zijn geweest.
https://postimg.cc/gallery/7HQgZj6
[Afbeelding: 7HQgZj6]
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hardloper
#20
@Boyd Maduro je moet het adres met .jpg nemen
Dus het adres:

[url=https://i.postimg.cc/65wfDx4h/IMG-20240317-WA0002.jpg][/url]

https://i.postimg.cc/65wfDx4h/IMG-20240317-WA0002.jpg



[Afbeelding: IMG-20240317-WA0002.jpg]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#21
Ik heb mijn Nacza Gaucho al een jaar of vier - denk ik - niet meer schoongemaakt. Hij rolt nog steeds prima en je ziet nog steeds dat de fiets wit is!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Tussendoor zal ik hi...Hoekie — 09:16 AM
Medeliggers onderweg
Over anderhalf uur h...Wim -de roetsende — 07:43 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat mijn hurrica...Wim -de roetsende — 07:41 AM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
De remmen schokk...Wim -de roetsende — 07:37 AM
Buelk racing hood en warm weer
Bochten rijden in ee...Arend-Jan — 07:20 AM
Hoe bewaren jullie jullie racekappen?
De lange racekap van...Arend-Jan — 07:10 AM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
Dat een remtrommel '...Arend-Jan — 07:01 AM
Stoel Quest perforeren: hoeveel? Hoe gr...
Ik heb dat bij mijn ...Arend-Jan — 06:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat mijn hurricane...Boyd Maduro — 01:52 AM
Fietser.be interview
Bedankt voor het del...Hoekie — 11:19 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Mijn nieuwste aanwin...Lopopodium — 11:06 PM
QV 209 is eindelijk geland
Mooie fiets idd.  ...Hoekie — 10:53 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 202...Lopopodium — 10:50 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Herbai...Roepers — 09:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...mijn QV weer thui...Atrike — 08:27 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Kampen...Atrike — 08:23 PM
Medeliggers onderweg
Vanmorgen net ten no...Fietsbennie — 07:28 PM