Wel héél veel moderator-geknip momenteel
|
Topics: 102
Bedankt: 10374
8036 x bedankt in 3965 berichten
29-Aug-2024, 11:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 11:59 AM door 365cycle.)
Ik weet het, ik ga vaak offtopic en hier ben ik zeker niet de enige.
Echter valt me de laatste tijd op dat er wel héél veel in de draadjes geknipt wordt, waardoor de topics geen natuurlijk verloop meer hebben. Soms valt me ook op dat posts die wel ontopic info bevatten, maar voor een deel offtopic zijn, in hun geheel verplaatst worden naar een nieuw draadje, waardoor er in het oorspronkelijke topic ook echt informatie verloren gaat.
Dit lijkt me heel veel werk voor de modjes, en ik denk ook onnodig:
mogelijk is het uit de gebruikersdata te peuteren, maar volgens mij worden de meeste topics gelezen door degenen die erin deelnemen, en niet door iemand die informatie zoekt. Daarbij kunnen we ons afvragen voor wie we dit forum "vullen".
Daarnaast is "filteren" als je informatie zoekt voor een lezer vaak heel eenvoudig; ik doe dit vaak zat op het Duitse forum, sommige topics hebben honderden pagina's.
Ben ik de enige die hierover nadenkt en moet ik er niet over zeuren? Of denken er meer mensen zo over?
Want zoals ik het zie: We hebben nou eenmaal een levendig forum, er wordt "geprikt", gegrapt, gekletst. Wanneer de sfeer slecht is lijkt me ingrijpen meer dan terecht, maar de laatste tijd vind ik dat eigenlijk weer heel erg meevallen. Laten we dat koesteren, zéker in topics in de Hangplek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 30
Bedankt: 1
1406 x bedankt in 799 berichten
29-Aug-2024, 12:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 12:18 PM door Lopopodium.)
Van mij hoeft zo'n strakke structuur van onderwerpen en gespreksstof onderverdelen ook niet echt.
Als ik iets wil terugvinden, gebruik ik de zoekfunctie. Wel fijn zou zijn wanneer ik niet verplicht 30 seconden moet wachten om een volgende zoekterm in te mogen vullen.
Topics: 18
Bedankt: 427
1619 x bedankt in 788 berichten
Het is mij ook opgevallen. Wat ik mij herinner, in de korte tijd dat ik op dit forum zit, is dat vroeger pas draadjes geknipt werden als er iemand om vroeg. En dat gebeurde niet zo heel vaak. Soms was een kommentaar van een gebruiker voldoende om weer on-topic te geraken, zonder tussenkomst van een moderator.
Een moderator zou in mijn ogen als bemiddelaar moeten optreden bij geschillen en ultiem ook als rechter. Wat echter in mijn ogen niet moet is ingrijpen als een moderator zelf vind dat iets niet goed gaat. Een moderator is niet handhaver en executeur tegelijkertijd. Een rechter kan ook niet zijn eigen zaak behandelen. Dus als een moderator vindt dat een draadje gesplitst/gesloten moet worden kan hij, net als elke gebruiker, dat melden in een post. Dan kan een andere moderator een beslissing nemen.
Denk dat de scheiding der machten hier op het forum toepassen ook wel weer lastig wordt.
Alle moderatoren zijn tenslotte ook gewoon betrokken bij vrijwel alle onderwerpen
In words of others,
Topics: 16
Bedankt: 169
473 x bedankt in 194 berichten
Het zou beter zijn als we allemaal de discipline konden opbrengen om on-topic te blijven. Dat scheelt de moderatoren ook veel werk en de overige forumleden veel ergernis.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Topics: 3
Bedankt: 2
951 x bedankt in 509 berichten
29-Aug-2024, 12:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 12:40 PM door Gideonaut.)
Was er een tijdje geleden geen topic met de vraag naar nieuwe mods? waar men ruim de tijd had om zich op te geven?
Ik vind dit trouwens ook een beetje buiten smaak vallen kort nadat Willeke meerdere malen gevraagd had om te stoppen met het off topic gekibbel, waar men vervolgens vrolijk mee door ging en het ook nog nodig vond om er grappen over te maken..
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
29-Aug-2024, 12:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 12:42 PM door 365cycle.)
(29-Aug-2024, 12:38 PM)Gideonaut schreef: Was er een tijdje geleden geen topic met de vraag naar nieuwe mods? waar men ruim de tijd had om zich op te geven? Moet ik hier nou antwoorden dat dit offtopic is, of is je bericht onvolledig?
Als ik probeer tussen de regels door te lezen moet ik concluderen dat als je geen modje wil zijn en/of niet gekozen bent, je niets mag vinden van of vragen over het beleid. Klopt dat?
(29-Aug-2024, 12:38 PM)Gideonaut schreef: Ik vind dit trouwens ook een beetje buiten smaak vallen kort nadat Willeke meerdere malen gevraagd had om te stoppen met het off topic gekibbel, waar men vervolgens vrolijk mee door ging en het ook nog nodig vond om er grappen over te maken.. edit: Ah, daar is een klein deel van de rest van het bericht.
Zoals leesbaar schrijf ik nergens dat ik onschuldig ben. Daarnaast schreef ik ook dat wanneer het gekibbel betreft ik het er 100% mee eens ben.
Smaak... mwah, ieder z'n ding. Waar ik woon mogen dingen gewoon gezegd worden.
In words of others,
Topics: 11
Bedankt: 650
2398 x bedankt in 1113 berichten
(29-Aug-2024, 12:26 PM)datakneder schreef: Een moderator is niet handhaver en executeur tegelijkertijd. Een rechter kan ook niet zijn eigen zaak behandelen
Een forum is geen democratie. De moderator(s) is/zijn 'benevolent dictator', en kunnen dus doen/bepalen wat ze willen.
Maar (om weer terug on-topic te komen) - Een forum heeft er een handje van om in een thread tussen on- en off-topic te fluctueren. Het afsplitsen van een topic als het langere tijd off-topic gaat is best wat mij betreft, maar het zou helpen om een berichtje met een link naar het nieuwe topic te posten. (en wat overlap van berichten te laten staan om verdwaalde on-topic info niet zoek te laten raken)
Aan de andere kant lijkt me een post van een moderator 'we raken wel erg ver off-topic' (of woorden van die strekking) nuttiger dan alles maar afsplitsen
29-Aug-2024, 01:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 01:38 PM door datakneder.)
(29-Aug-2024, 12:38 PM)Gideonaut schreef: Was er een tijdje geleden geen topic met de vraag naar nieuwe mods? waar men ruim de tijd had om zich op te geven?
Moet ik dit interpreteren dat je vindt dat 365Cycle maar moderator had moeten worden als hij een mening over moderatoren heeft? Als dat zo is, vind ik dat ongepast. Dat zou inhouden dat alleen moderatoren een mening mogen hebben over moderatoren en het werk van moderatoren. Dan praten we niet meer over vrije meningsuiting.
(29-Aug-2024, 12:42 PM)Frutsel schreef: Een forum is geen democratie. De moderator(s) is/zijn 'benevolent dictator', en kunnen dus doen/bepalen wat ze willen.
Het lijkt mij een keuze om het als 'benevolent dictator' in te richten. Mijn mening is dat dat niet wenselijk is. Begrijp ik goed dat jij graag wilt dat het dictatoriaal is, i.p.v. meer democratisch?
Topics: 57
Bedankt: 28467
2787 x bedankt in 1242 berichten
Er is recentelijk verschillende keren gerapporteerd dat berichten off topic waren, dit is mijns inziens een sterke vraag om afsplitsen of politie agent spelen in het draadje.
De meeste afsplitsingen waren nog door Hoekie, ik dacht dat we daarna er rustiger in geworden waren, maar huishoudelijke taken als opruimen horen bij het werk van een moderator.
En we zouden veel strenger op on-topic zijn kunnen zijn maar zijn redelijk vergevend.
Sommige topics zijn nu eenmaal een eigen draadje waard, die willen we graag helpen.
Moddereters doen het nooit goed, vergeef ons sommige dingen die niet naar jouw smaak zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Topics: 147
Bedankt: 2038
7362 x bedankt in 3623 berichten
Ik typ soms een beetje traag of wordt halverwege afgeleid of ben ondertussen ook nog een gesprek aan het voeren en zo kan het dus gebeuren dat een off-topic bericht onder een waarschuwing komt te staan met STOP, terwijl ik toch dik voor die waarschuwing was begonnen met typen en ik die waarschuwing dus nooit gezien heb. Daarna werden de berichten verwijderd (was ik helemaal oké mee).
Daarna bied ik dus via een PB wel mijn excuses aan.
Vergevingsgezindheid en geloven in de goede bedoelingen van iedereen zou ik wel prettig vinden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Topics: 11
Bedankt: 650
2398 x bedankt in 1113 berichten
(29-Aug-2024, 01:36 PM)datakneder schreef: (29-Aug-2024, 12:42 PM)Frutsel schreef: Een forum is geen democratie. De moderator(s) is/zijn 'benevolent dictator', en kunnen dus doen/bepalen wat ze willen. Het lijkt mij een keuze om het als 'benevolent dictator' in te richten. Mijn mening is dat dat niet wenselijk is. Begrijp ik goed dat jij graag wilt dat het dictatoriaal is, i.p.v. meer democratisch?
Je hebt duidelijk nog nooit een (inter)net forum beheerd...
29-Aug-2024, 04:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 04:28 PM door 365cycle.)
(29-Aug-2024, 03:17 PM)Willeke_IGKT schreef: Er is recentelijk verschillende keren gerapporteerd dat berichten off topic waren, dit is mijns inziens een sterke vraag om afsplitsen of politie agent spelen in het draadje. Goed punt. Het forum is echter ook drukker geworden, dus dan nemen de verzoeken ook toe.
(29-Aug-2024, 03:17 PM)Willeke_IGKT schreef: Moddereters doen het nooit goed, vergeef ons sommige dingen die niet naar jouw smaak zijn. Daarom is "modder eten" ook zo'n mooie koosnaam voor het "beroep"
Even voor de duidelijkheid: Ik deed een oproep tot bespreken van iets dat me opvalt, maar het is zeker niet bedoeld als "jullie doen het fout". Niets meer of minder dan "dit valt me op, misschien moet er iets anders?"
De meningen lijken verdeeld te zijn.
In words of others,
(29-Aug-2024, 04:21 PM)Frutsel schreef: Je hebt duidelijk nog nooit een (inter)net forum beheerd...
Dat klopt. Maar zoals jij het beschrijft lijkt het me eigenlijk wel wat. Gewoon iedereen blokkeren die ik niet mag en niemand gaat me wat doen. Want we gaan vooral niet praten over hoe wel willen dat er gemodereerd wordt. Volgende keer ben ik erbij als er een verzoek is.
(29-Aug-2024, 04:42 PM)datakneder schreef: Dat klopt. Maar zoals jij het beschrijft lijkt het me eigenlijk wel wat. Gewoon iedereen blokkeren die ik niet mag en niemand gaat me wat doen. Want we gaan vooral niet praten over hoe wel willen dat er gemodereerd wordt. Volgende keer ben ik erbij als er een verzoek is. Helaas heeft Frutsel wel een punt. Mensen die in het echt een biertje drinken en lachen om hun verschil van inzicht, slaan elkaar digitaal de koppen in.
Hier valt het heel erg mee, op een forum waar ik moddereter gespeeld heb voelde ik me regelmatig alsof een strak snorretje en een band om m'n bovenarm een prima bij de functie passende outfit zou zijn.
In words of others,
Topics: 38
Bedankt: 5
1311 x bedankt in 582 berichten
29-Aug-2024, 08:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 08:40 PM door Bob Hagendijk.)
Laten we ook niet vergeten dat we een relatief nieuwe groep moderators zijn die ook nog wat zoekende zijn.
Dit is geen strak forum, dus offtopic is niet perse een probleem. Er zijn wel wat punten waarop je in moet grijpen als moderator.
Bijvoorbeeld als er spanningen ontstaan (welles/nietes tussen 2 mensen, politiek, standpunten over helmen doordrukken). Een goede discussie is prima, geïrriteerd vasthouden aan standpunten niet.
Als een topic zo offtopic gaat dat het een eigen topic verdiend. Zo heeft het originele topic kans op terug ontopic te gaan, en het nieuwe topic kan verder op dat onderwerp. Is ook makkelijker voor de zoekfunctie.
Gewoon offtopic gaat hier meestal vanzelf wel weer terug ontopic, soms na een waarschuwing van een moderator.
De vraag is wanneer heb je met welke situatie te maken. Wij zullen echt niet altijd de goede inschatting maken. En we zullen zeker niet altijd een beslissing nemen waar iedereen het mee eens is. In dat opzicht is het ook dictatoriaal, wat wij beslissen gebeurd op dat moment. Achter de schermen komen ook meldingen binnen over dat er iets offtopic gaat wat we laten gaan omdat het zichzelf wel bijstuurt. Staan we open voor opmerkingen? Natuurlijk. Maar democratisch iets oplossen gaat ook altijd mensen opleveren die het ergens niet mee eens zijn. Want, niet iedereen heeft dezelfde mening. Onze politici worden democratisch gekozen maar niks levert zoveel discussie op dan de beslissingen die dezelfde politici nemen. Je kan moeilijk voor iedere situatie een poll maken met meeste stemmen gelden.
Het zou het voor moderators misschien juist makkelijker maken als er strakke richtlijnen zijn, maar daar is dit het forum niet voor.
Topics: 1
Bedankt: 13
822 x bedankt in 458 berichten
Een moderator doet het nooit goed. Alles hangt af van algemene fatsoensnormen en vooral ook de normen van de moderator. Ik leg me daarbij neer. En dat zouden meer mensen moeten doen.
Groet,
Tom
29-Aug-2024, 10:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Aug-2024, 10:02 PM door datakneder.)
(29-Aug-2024, 08:34 PM)Bob Hagendijk schreef: Laten we ook niet vergeten dat we een relatief nieuwe groep moderators zijn die ook nog wat zoekende zijn.
En zo las ik de post van 365Cycle ook. En daarbij zijn mijn opmerkingen ook bedoeld als voorzetje hoe je het zou kunnen invullen, danwel hoe ik het prettig zou vinden, maar alle begrip als dat door andere mensen anders gezien wordt. Maar uit een aantal reactie kreeg ik het gevoel dat het niet op prijs gesteld word als gebruikers zich uiten over het gedrag van moderatoren (in het algemeen) Juist omdat er een nieuwe groep is willen we, of in ieder geval ik, feedback geven over hoe wij het nu beleven.
(29-Aug-2024, 05:17 PM)365cycle schreef: Helaas heeft Frutsel wel een punt.
Dat zou een punt zijn in een discussie over fora in het algemeen. Hier gaat het over dit forum en heb ik niet de indruk dat gebruikers elkaar verbaal mishandelen.
Topics: 57
Bedankt: 28467
2787 x bedankt in 1242 berichten
(29-Aug-2024, 10:00 PM)datakneder schreef: Hier gaat het over dit forum en heb ik niet de indruk dat gebruikers elkaar verbaal mishandelen.
Helaas gaat dat hier wel regelmatig mis.
Of er wordt een poging tot humor gedaan die door anderen als serieus gelezen wordt.
Dat blijft niet op de site, dit is iets waar moderatoren in het verleden en nu scherp op zijn.
Wij willen een vriendelijk forum zijn en hebben er gebruikers om in de ban gedaan en zijn bereid om dat weer te doen.
En ik denk dat mijn drempel voor onaardig taal gebruik vrij laag is wat al vaker tot opmerkingen aan gebruikers geleid heeft.
Tip, als er geen Bedankt van mij onder je bericht komt te staan lees het even terug en kijk of het misschien als onvriendelijk gelezen kan worden. Het is namelijk een van mijn redenen om niet te bedanken.
Een andere is dat ik het gewoon vergeten ben, of het hele bericht over het hoofd gezien heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Topics: 5
Bedankt: 226
2691 x bedankt in 1268 berichten
Het dwaalt hier inderdaad regelmatig af, soms gelukkig ook weer vanzelf terug. Maar soms wordt het ook wel wat ongezellig. Offtopic en onprettig bij elkaar, wat voegt dat toe aan het beantwoorden van de originele vraag?
We zijn erg sterk op non verbale communicatie ingesteld, die ondersteund de verbale communicatie, maar we zijn geneigd non verbale informatie zwaarder te wegen als de verbale. Toon en gezichtsuitdrukking wegen we zwaarder als woorden.
Hier is het alleen maar verbaal, woorden. Daardoor kan het zijn dat de vrolijk bedoelde ondertoon gemist wordt, of een vrolijk bedoelde ondertoon of een prikje wordt door iemand op basis van zijn situatie als erg onaangenaam ervaren.
Deze reactie terug is voor mij wel heel welkom, we zijn het nog aan het leren. Dit is een plekje voor ons allemaal. Het is (en blijft) waarschijnlijk wel zoeken wanneer er wel of niet ingegrepen moet worden. Dat is ook 1 van de redenen dat ik me heb aangemeld. Bij Velomobilforum was er een tijd maar 1 moderator, die wordt dan ook snel de kop van jut. Met een groep kun je het samen afwegen, en beslis je niet alleen. Maar goed we zijn als moderatoren ook niet allemaal de hele tijd online. Een heel bericht wissen is makkelijker als er selectief regeltjes uit vissen.
Feedback, kritiek is welkom, zeker als dat op deze positieve manier gebeurt. Bij mij is er het gevoel dat wat jullie betreft iets meer off topic niet zo bezwaarlijk is.
30-Aug-2024, 08:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2024, 10:34 AM door Wim -de roetsende.)
Ik ben heel blij met meerdere 'moddereters' (mooie term 365cycle) --> ik zag net dat @Willeke de term eerder gebruikt
Ik ben ook heel blij met hun inspanningen.
Dan nog mijn 2 centen.
Ik zou hier dan nog wel het verzoek willen neerleggen om vooral ook aandacht te hebben voor de emoticons.
Op momenten dat er iets plagerigs, direct, prikkerig, stekerig , enz. wordt gezegd én er is een knipoogje aan toegevoegd, dan hoop ik dat het voor iedereen duidelijk is dat deze opmerking ook daadwerkelijk met een knipoogje gelezen moet worden.
In de 1e zin staat zo'n voorbeeld. Ik gebruik deze term dus zeker niet denigrerend of negatief richting de moderators en ik hoop dan ook dat het knipoogje de positieve bedoeling onderstreept/verduidelijkt.
Tip voor mijzelf en anderen:
Mocht er toch onenigheid ontstaan met iemand, stuur dan een PB. Je kunt altijd één van de moderators meenemen in dat gesprek.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Topics: 52
Bedankt: 75
947 x bedankt in 465 berichten
Ik denk dat andere mods al alles gezegd hebben.
Hij hou me wat op de achtergrond in dit topic maar lees alle posts met interesse en laat het bezinken!
Feedback is wat mij betreft altijd welkom!
Topics: 7
Bedankt: 49
406 x bedankt in 184 berichten
Ik vind dat de moderaters goed werk doen. De draadjes gaan regelmatig ver en lang off-topic (soms wel een halve pagina aan berichten voor mijn gevoel) dat het voor mij aanvoelt als een kaping van het topic. Ik haak dan soms af, omdat ik het zonde van mijn tijd vind om al dat off-topic gewauwel door te ploegen op zoek naar on-topic info.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Topics: 91
Bedankt: 2778
3107 x bedankt in 2161 berichten
(29-Aug-2024, 10:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Tip, als er geen Bedankt van mij onder je bericht komt te staan lees het even terug en kijk of het misschien als onvriendelijk gelezen kan worden. Het is namelijk een van mijn redenen om niet te bedanken.
Een andere is dat ik het gewoon vergeten ben, of het hele bericht over het hoofd gezien heb.
Ik vind deze uitleg een hele mooie om mee te nemen. Ook iets wat misschien handig is voor nieuwe gebruikers.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
30-Aug-2024, 10:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2024, 10:12 AM door Wim -de roetsende.)
(30-Aug-2024, 10:05 AM)Hardloper schreef: (29-Aug-2024, 10:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Tip, als er geen Bedankt van mij onder je bericht komt te staan lees het even terug en kijk of het misschien als onvriendelijk gelezen kan worden.
Het is namelijk een van mijn redenen om niet te bedanken.
Ik vind deze uitleg een hele mooie om mee te nemen. Ook iets wat misschien handig is voor nieuwe gebruikers.
Ik vond de eerste reden ook heel handig, totdat ik de laatste twee redenen las. Tja, dan weet ik het dus nog niet
(30-Aug-2024, 09:29 AM)Raymond schreef: Ik vind dat de moderaters goed werk doen. De draadjes gaan regelmatig ver en lang off-topic (soms wel een halve pagina aan berichten voor mijn gevoel) dat het voor mij aanvoelt als een kaping van het topic. Ik haak dan soms af, omdat ik het zonde van mijn tijd vind om al dat off-topic gewauwel door te ploegen op zoek naar on-topic info.
Mee eens.
Alhoewel ik mij daar zelf ook schuldig aan maak. Maar ja, wie niet?!
Ik vind wel dat er in de 'Hangplek' iets meer ruimte moet zijn om van het onderwerp af te dwalen.
Wim -de roetsende
Wat een lief topic is dit geworden
Allemaal bedankt!
In words of others,
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|