Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
|
Berichten: 5.576
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1867
6833 x bedankt in 3385 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 271
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 156
791 x bedankt in 267 berichten
(29-Aug-2024, 11:44 AM)365cycle schreef: Het maximum koppel dat een Rohloff naaf mag hebben is 130 Nm. 150 zal dan waarschijnlijk ook wel goed gaan, maar veel meer dan dat zou ik niet graag doen.
Laten we de rekenmachine er even op loslaten:
We nemen aan dat een enigszins geoefende fietser 500W bij 75 rpm kan trappen. Voor de duidelijkheid: Dit is een korte piek (bij plotseling versnellen of een heuveltje op stoempen, niet iets dat je een uur of zelfs een minuut vol hoeft te houden). Hier is een formule voor:
T = ( 9,55 * P ) / n
waarbij
T = koppel in Nm
P = vermogen in W
n = cadans in omwentelingen per minuut
Dit vermogen en toerental komt neer op 63,7 Nm koppel, en is voor de Rohloff dus prima te doen.
Zet je er echter een MD voor, dan wordt de overbrenging met een factor 2,5 veranderd. Jij trapt dus wel op 75 rpm, maar de Rohloff draait 2,5x zo traag (met als gevolg dat je 2,5x zo langzaam rijdt).
Je kan de formule opnieuw invullen, maar gezien er gedeeld wordt door het toerental kunnen we ook simpelweg het volgende doen:
63,7 * 2,5 = 159 Nm
Bedenk je daarbij dat je die 500W dus trapt als je al op gang bent. We weten allemaal dat je bij wegrijden vanuit stilstand in eerste instantie vaak kortstondig veel meer kracht moet zetten dan wanneer de boel rolt, juist om je fiets ervan te overtuigen dat je wíl dat ie gaat rollen. Wim heeft het er weleens over dat hij niet gezegend is met veel kracht, maar ik verbaas me niet als hij zelf al kortstondig 150 Nm kan genereren (bij een heel laag toerental).
Ik vermoed dat je met een Schlumpf voor een Rohloff al heel snel helemaal geen aandrijving meer hebt
PS: Zelfs met een gewone cassette en derailleur is de hoeveelheid kracht die je kan wegtrappen met een Schlumpf ook echt voelbaar. Ik reed in "lage gearing" met mijn QV heuvel op telkens heel voorzichtig weg, want het voelt echt alsof je kettinglijn van elastiek gemaakt is.
Mooi, die formule en het koppel wat je berekent, maar dat is dan aan het crankstel en niet op de Rohloff!
Dus het koppel op de Rohloff valt flink lager uit
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Fysica alert.
Op het crankstel heb je 63,7 Nm koppel bij 75 rpm en 500 W. De mountain drive laat het uitgaande ketting wiel 2.5 x langzamer draaien, dus op het uitgaande ketting wiel heb je nog steeds 500 W, bij 159 Nm en 30 rpm.
Maar wat de Rohloff ziet wordt bepaald door de verhouding ketting wiel/ Sprocket. Bij ( om gemakkelijk te rekenen) 60 tanden voor en 15tanden achter, is het ingaande toerental van de Rohlof 4x zo hoog, en het koppel 4 keer zo laag. Dus wederom 500 W, bij 120 rpm en pakweg 40 Nm. De Rohloff zelf maakt daar op de uitgaande as weer een hoger koppel bij een lager toerental van, ten minste als je de berg op gaat of op trekt.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 271
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 156
791 x bedankt in 267 berichten
30-Aug-2024, 06:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Sep-2024, 07:44 PM door Arend-Jan.)
Precies.
Maar ik meen dat ik het inderdaad wel ook ooit ergens gelezen heb, dat het van Rohloff niet mag, hun naaf combineren met een MD, maar dat was ik vergeten toen ik zei dat het me een fraaie combinatie leek.
De stelling dat een Rohloff niet goed voor je knieën is kan ik zelf geen plausibele verklaring voor bedenken. In tegendeel... Voor wie vergeet terug te schakelen is het juist dankzij die naaf dat je dan niet in een veel te zwaar verzet hoeft weg te rijden.
Ik ben zelf erg blij met mijn MD (in combinatie met 70t voor en 11sp 11-36 achter), al schakel ik de MD echt bijna nooit.
Naar het WK via Duinkerken heb ik hem alleen nodig gehad bij de klim vanuit Dover, maar die is dan ook behoorlijk steil (stukjes 12-15%) en de fiets woog toen >100kg
Berichten: 2.466
Topics: 88
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2487
2832 x bedankt in 2002 berichten
(30-Aug-2024, 06:06 AM)Arend-Jan schreef: De stelling dat een Rohloff niet goed voor je knieën is kan ik zelf geen plausibele verklaring voor bedenken. In tegendeel... Voor wie vergeet terug te schakelen is het juist dankzij die naar dat je dan niet in een veel te zwaar verzet hoeft weg te rijden.
Ik ben zelf erg blij met mijn MD (in combinatie met 70t voor en 11sp 11-36 achter), al schakel ik de MD echt bijna nooit.
Ik had begrepen dat het minder goed zou zijn, doordat de stapjes gelijk zijn. En ik DENK!!! dat daarmee dat de cadans die verlaagd / verhoogd iets mee te maken heeft.
Zelf gebruik in de mijne ook bijna nooit. Heb ergens gelezen dat met de 11-32 een nog idealere combinatie is. Doordat er minder overlap zit
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.466
Topics: 88
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2487
2832 x bedankt in 2002 berichten
Hoe zit dat met jullie? Ik had vandaag voor het eerst de zomerkap erop zitten en ik voelde me wat naakt. En het lijkt erop of ik meer ruis door de tegenwind hoorde, dan met de Alienkap. Dit gevoel staat me eigenlijk niet bij die ik had eventjes met de Tuna / Strada / Snoek.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.576
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1867
6833 x bedankt in 3385 berichten
(11-Sep-2024, 06:44 PM)Hardloper schreef: Hoe zit dat met jullie? Ik had vandaag voor het eerst de zomerkap erop zitten en ik voelde me wat naakt. En het lijkt erop of ik meer ruis door de tegenwind hoorde, dan met de Alienkap. Dit gevoel staat me eigenlijk niet bij die ik had eventjes met de Tuna / Strada / Snoek.
Ik heb zoveel ruis dat ik altijd met oordopjes fiets. In alle vm-en totnutoe.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.466
Topics: 88
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2487
2832 x bedankt in 2002 berichten
Heb jij er op maat laten maken? Dat je wel bv bepaalde geluiden nog kan horen? Ik zou toch niet fijn vinden als ik niet andere weg gebruikers meer opmerk op tijd door mijn gehoor. Maar dan is het ook nog een kwestie van iets ermee doen. Ik heb ooit niet bij stil gestaan dat iemand van achter mij toeterde om voorbij te gaan, had zo het idee dat iedereen langzamer is als mij. Dat ik dacht dat is niet voor mij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.576
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1867
6833 x bedankt in 3385 berichten
Ik heb oordopjes die voor motorrijders zijn gemaakt.
Ik hoor alles, maar geen ruis meer.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 164
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 34
332 x bedankt in 150 berichten
Vandaag het kapotte achterledje vervangen van mn qv. Krijg steeds meer respect voor velomobielmonteurs, je moet lenig zijn en zit al snel in een rare verkrampte houding te werken. Heb best veel soldeerervaring, maar wat kun je er slecht bij, en wat is het een gedoe om het een beetje fatsoenlijk te verlichten. Gelukkig is de bedrading wat te lang en in een lusje tegen het carbon geplakt. Uiteindelijk is het zo gebeurd, maar wat zou een derde arm met hand handig zijn….
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|