Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
(29-Aug-2024, 11:44 AM)365cycle schreef:  Wim heeft het er weleens over dat hij niet gezegend is met veel kracht, maar ik verbaas me niet als hij zelf al kortstondig 150 Nm kan genereren (bij een heel laag toerental).

Altijd fijn als je bestaan erkend wordt  Cool   Wink   Heart
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT , 365cycle
(29-Aug-2024, 11:44 AM)365cycle schreef: Het maximum koppel dat een Rohloff naaf mag hebben is 130 Nm. 150 zal dan waarschijnlijk ook wel goed gaan, maar veel meer dan dat zou ik niet graag doen.
Laten we de rekenmachine er even op loslaten:
We nemen aan dat een enigszins geoefende fietser 500W bij 75 rpm kan trappen. Voor de duidelijkheid: Dit is een korte piek (bij plotseling versnellen of een heuveltje op stoempen, niet iets dat je een uur of zelfs een minuut vol hoeft te houden). Hier is een formule voor:

T = ( 9,55 * P ) / n

waarbij
T = koppel in Nm
P = vermogen in W
n = cadans in omwentelingen per minuut

Dit vermogen en toerental komt neer op 63,7 Nm koppel, en is voor de Rohloff dus prima te doen.
Zet je er echter een MD voor, dan wordt de overbrenging met een factor 2,5 veranderd. Jij trapt dus wel op 75 rpm, maar de Rohloff draait 2,5x zo traag (met als gevolg dat je 2,5x zo langzaam rijdt).

Je kan de formule opnieuw invullen, maar gezien er gedeeld wordt door het toerental kunnen we ook simpelweg het volgende doen:
63,7 * 2,5 = 159 Nm

Bedenk je daarbij dat je die 500W dus trapt als je al op gang bent. We weten allemaal dat je bij wegrijden vanuit stilstand in eerste instantie vaak kortstondig veel meer kracht moet zetten dan wanneer de boel rolt, juist om je fiets ervan te overtuigen dat je wíl dat ie gaat rollen. Wim heeft het er weleens over dat hij niet gezegend is met veel kracht, maar ik verbaas me niet als hij zelf al kortstondig 150 Nm kan genereren (bij een heel laag toerental).

Ik vermoed dat je met een Schlumpf voor een Rohloff al heel snel helemaal geen aandrijving meer hebt Wink

PS: Zelfs met een gewone cassette en derailleur is de hoeveelheid kracht die je kan wegtrappen met een Schlumpf ook echt voelbaar. Ik reed in "lage gearing" met mijn QV heuvel op telkens heel voorzichtig weg, want het voelt echt alsof je kettinglijn van elastiek gemaakt is.

Mooi, die formule en het koppel wat je berekent, maar dat is dan aan het crankstel en niet op de Rohloff!

Dus het koppel op de Rohloff valt flink lager uit
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Fysica alert.
Op het crankstel heb je 63,7 Nm koppel bij 75 rpm en 500 W. De mountain drive laat het uitgaande ketting wiel 2.5 x langzamer draaien, dus op het uitgaande ketting wiel heb je nog steeds 500 W, bij 159 Nm en 30 rpm.

Maar wat de Rohloff ziet wordt bepaald door de verhouding ketting wiel/ Sprocket. Bij ( om gemakkelijk te rekenen) 60 tanden voor en 15tanden achter, is het ingaande toerental van de Rohlof 4x zo hoog, en het koppel 4 keer zo laag. Dus wederom 500 W, bij 120 rpm en pakweg 40 Nm. De Rohloff zelf maakt daar op de uitgaande as weer een hoger koppel bij een lager toerental van, ten minste als je de berg op gaat of op trekt.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
Precies.

Maar ik meen dat ik het inderdaad wel ook ooit ergens gelezen heb, dat het van Rohloff niet mag, hun naaf combineren met een MD, maar dat was ik vergeten toen ik zei dat het me een fraaie combinatie leek.

De stelling dat een Rohloff niet goed voor je knieën is kan ik zelf geen plausibele verklaring voor bedenken. In tegendeel... Voor wie vergeet terug te schakelen is het juist dankzij die naaf dat je dan niet in een veel te zwaar verzet hoeft weg te rijden.

Ik ben zelf erg blij met mijn MD (in combinatie met 70t voor en 11sp 11-36 achter), al schakel ik de MD echt bijna nooit.
Naar het WK via Duinkerken heb ik hem alleen nodig gehad bij de klim vanuit Dover, maar die is dan ook behoorlijk steil (stukjes 12-15%) en de fiets woog toen >100kg
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(30-Aug-2024, 06:06 AM)Arend-Jan schreef: De stelling dat een Rohloff niet goed voor je knieën is kan ik zelf geen plausibele verklaring voor bedenken. In tegendeel... Voor wie vergeet terug te schakelen is het juist dankzij die naar dat je dan niet in een veel te zwaar verzet hoeft weg te rijden.

Ik ben zelf erg blij met mijn MD (in combinatie met 70t voor en 11sp 11-36 achter), al schakel ik de MD echt bijna nooit.

Ik had begrepen dat het minder goed zou zijn, doordat de stapjes gelijk zijn. En ik DENK!!! dat daarmee dat de cadans die verlaagd / verhoogd iets mee te maken heeft.

Zelf gebruik in de mijne ook bijna nooit. Heb ergens gelezen dat met de 11-32 een nog idealere combinatie is. Doordat er minder overlap zit
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Hoe zit dat met jullie? Ik had vandaag voor het eerst de zomerkap erop zitten en ik voelde me wat naakt. En het lijkt erop of ik meer ruis door de tegenwind hoorde, dan met de Alienkap. Dit gevoel staat me eigenlijk niet bij die ik had eventjes met de Tuna / Strada / Snoek.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11-Sep-2024, 06:44 PM)Hardloper schreef: Hoe zit dat met jullie? Ik had vandaag voor het eerst de zomerkap erop zitten en ik voelde me wat naakt. En het lijkt erop of ik meer ruis door de tegenwind hoorde, dan met de Alienkap. Dit gevoel staat me eigenlijk niet bij die ik had eventjes met de Tuna / Strada / Snoek.

Ik heb zoveel ruis dat ik altijd met oordopjes fiets. In alle vm-en totnutoe.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Heb jij er op maat laten maken? Dat je wel bv bepaalde geluiden nog kan horen? Ik zou toch niet fijn vinden als ik niet andere weg gebruikers meer opmerk op tijd door mijn gehoor. Maar dan is het ook nog een kwestie van iets ermee doen. Ik heb ooit niet bij stil gestaan dat iemand van achter mij toeterde om voorbij te gaan, had zo het idee dat iedereen langzamer is als mij. Dat ik dacht dat is niet voor mij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb oordopjes die voor motorrijders zijn gemaakt.

Ik hoor alles, maar geen ruis meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Vandaag het kapotte achterledje vervangen van mn qv. Krijg steeds meer respect voor velomobielmonteurs, je moet lenig zijn en zit al snel in een rare verkrampte houding te werken. Heb best veel soldeerervaring, maar wat kun je er slecht bij, en wat is het een gedoe om het een beetje fatsoenlijk te verlichten. Gelukkig is de bedrading wat te lang en in een lusje tegen het carbon geplakt. Uiteindelijk is het zo gebeurd, maar wat zou een derde arm met hand handig zijn….
Antwoord }
Hoe pompen jullie die 2 balgjes op? Zolang ik nog geen pompje heb, zoek ik even een alternatief. Welke kop heb ik dan nodig? Eentje voor een Auto ventiel? Hoe snel heb ik er teveel in zitten wanneer ik een compressor gebruik?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Volgens mij werken die inderdaad met een autoventiel. Heel erg veel druk moet er geloof ik niet in, maar ik heb geen QV en weet het niet precies. Ik zou denk ik eerder een handpompje, zonodig met een adaptertje, gebruiken.

De compressor is mogelijk wat te veel van het goede, das een heleboel lucht op 8 bar ofzo. Het is maar een heel klein balgje, veel meer dan 200 ml past er vast niet in.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ik begreep dat ook iedere fietsenmaker er een zou hebben. Dus eventueel vraag ik de lokale fietsenmaker even om hulp.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Je kunt ook een pompje voor veerelementen proberen, of vragen bij de fietsenmaker. Dan moet je mogelijk wel effe pompen, want die zijn maar heel klein. Vooraf even ergens checken welke druk aangeraden wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ja, daar zijn speciale pompjes voor, zijn heel gangbaar in de mtb wereld omdat je daar je (fancy) voorvork of achtershock mee op druk zet. Als je zoekt op 'shock pump' vind je ze direct. Ze zijn niet duur, en de druk is niet raar hoog, maar het slagvolume is klein en dat heb je nodig, anders kan je de druk niet goed doseren (al gaat er al meer lucht in zo'n balgje dan in de mtb-shock).

Ik heb flink veel druk in mijn balgjes (6 bar geloof ik) maar mijn QV is extra zwaar en ik heb daar meestal mijn dochter achterin. Een normale QV voor solo gebruik kan je 2-5 bar in doen, afhankelijk van je eigen gewicht en voorkeur.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Nou alles bij elkaar zal zo'n 108 kg wegen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Oct-2024, 07:39 PM)Hardloper schreef: Hoe pompen jullie die 2 balgjes op? Zolang ik nog geen pompje heb, zoek ik even een alternatief. Welke kop heb ik dan nodig? Eentje voor een Auto ventiel? Hoe snel heb ik er teveel in zitten wanneer ik een compressor gebruik?

Ik pomp de vlagjes op met een pompje wat je ook gebruikt voor de vering in de voorvork van een mountainbike. Die van mij heeft er een kort slangetje aan met een schroefdopje wat je op de bovenkant van de balgjes kan schroeven nadat je het dopje van de balg eraf draait. Ik pomp ze rond de 5 bar. De banden ergens tussen de 4.5 en 5 bar. 4.5 is lekker comfortabel. 5 stuitert wat harder over de weg ☺️.

Zo’n pompje kocht ik gewoon bij een normale fietsenmaker voor ongeveer 15 euro 2 jaar terug. Zal inmiddels wel weer een 10tje duurder zijn geworden
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(10-Oct-2024, 08:28 PM)Arend-Jan schreef: maar het slagvolume is klein en dat heb je nodig, anders kan je de druk niet goed doseren (al gaat er al meer lucht in zo'n balgje dan in de mtb-shock).
Vooral bij het loskoppelen gaat het mis. Er ontsnapt dan met een gewone pomp zoveel lucht dat je niets meer kan zeggen over hoeveel er nog precies in zit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik gebruik gewoon een vloerpomp (merk Birzman) met een kop die geschikt is voor autoventielen en Franse ventielen. Er zit een soort mechanisme op waarmee het ventiel al kan afgesloten worden voordat je de kop eraf pakt. Werkt in elk geval zoals het hoort, balgen blijven op druk bij het loskoppelen. Diezelfde pomp kan dus ook voor banden dienen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
ik heb dit type pompje https://nl.aliexpress.com/item/400011506...6cQAvD_BwE
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(11-Oct-2024, 12:03 AM)qv-tester schreef: Ik gebruik gewoon een vloerpomp (merk Birzman) met een kop die geschikt is voor autoventielen en Franse ventielen. Er zit een soort mechanisme op waarmee het ventiel al kan afgesloten worden voordat je de kop eraf pakt. Werkt in elk geval zoals het hoort, balgen blijven op druk bij het loskoppelen. Diezelfde pomp kan dus ook voor banden dienen.

Hé, die heb ik ook. Prachtige pomp met een mooi klemsysteem, zodat de band op druk blijft.

De Birzman Zacoo Maha Apogee III Vloerpomp met Snap-It
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(11-Oct-2024, 12:03 AM)qv-tester schreef: Er zit een soort mechanisme op waarmee het ventiel al kan afgesloten worden voordat je de kop eraf pakt. 
Dat moet je inderdaad hebben. Die demperpompjes hebben dat ook.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(11-Oct-2024, 08:13 AM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Oct-2024, 12:03 AM)qv-tester schreef: Ik gebruik gewoon een vloerpomp (merk Birzman) met een kop die geschikt is voor autoventielen en Franse ventielen. Er zit een soort mechanisme op waarmee het ventiel al kan afgesloten worden voordat je de kop eraf pakt. Werkt in elk geval zoals het hoort, balgen blijven op druk bij het loskoppelen. Diezelfde pomp kan dus ook voor banden dienen.

Hé, die heb ik ook. Prachtige pomp met een mooi klemsysteem, zodat de band op druk blijft.

De Birzman Zacoo Maha Apogee III Vloerpomp met Snap-It

Velomobiel Quest en Wim Schermer: Birzman Maha 3 apogee vloerpomp

Nou als ik dat allemaal zo zie en lees. En ook deze afbeelding van Wim Schermer:
[Afbeelding: P1010386.jpg]

Dan denk ik dat ik eens op zoek ga. Want dit is waarschijnlijk veel praktischer dan mijn huidige fietspomp.

---

Zit er veel verschil in die fietspompen onderling van Birzman? Op het eerste gezicht lijkt me dit geen verkeerde pomp:
Birzman Tiny Tanker Helix Floor Pump - silver | BIKE24
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het lijkt wel alsof ze de snap-it in die variant niet meer verkopen tegenwoordig. Ik weet niet of die helix kop ook de druk behoudt. Ik zou het even dubbelchecken. Zover ik weet zou er een snap-it apogee kop op moeten staan (apogee staat denk ik voor de haakse kop ipv een in het verlengde van de darm). Het lijkt alsof er geen vloerpompen met dit systeem meer zijn. Ik zag wel nog een handpomp hiermee. Geen idee of het apart te krijgen is als accessoire/vervanging en dan compatibel is met een vloerpomp.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
Heeft iemand overwogen om iets te maken waarop je het ventieldopje / balgdopje kan vast draaien? Vind dit echt van die onderdelen die je makkelijk kwijt kan raken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Oct-2024, 08:35 PM)Hardloper schreef: Nou alles bij elkaar zal zo'n 108 kg wegen.

Ja, dat is echt licht vergeleken met de mijne Tongue
Dat ding zelf weegt 49 kilo, dan kom ik erbij (81 momenteel) en mn dochter (20 denk ik nu?) en kleding, werklaptop, haar schooltas, vlaggetje en een paar reservebandjes enzo, ik denk dat ik meestal wel met een kilo of 165 onderweg ben

(24-Oct-2024, 04:51 PM)Hardloper schreef: Heeft iemand overwogen om iets te maken waarop je het ventieldopje / balgdopje kan vast draaien? Vind dit echt van die onderdelen die je makkelijk kwijt kan raken.

Ik leg ze altijd in het gootje (waar de kap normaal op de body rust)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 12 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM