Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting gevoed door powerbank
#1
Lightbulb 
Een van de eerste "extra's" die ik aangeschaft heb voor m'n nieuwe trike zijn 2 koplampen. Daarbij rees de vraag of ik het zou gaan voor batterij verlichting of kiezen voor een naafdynamo. Op m'n andere fietsen heb ik Busch & Muller verlichting op naafdynamo en ik ben dik tevreden over de lichtopbrengst en de spreiding van het licht. Dus ook voor de trike gekozen voor 2 lampen van B&M maar ik ga ze voeden middels een powerbank.

Gisteren een test opstelling gemaakt van de 2 lampen op de powerbanken en na 26 uur constant branden geven ze nog volop licht.  Big Grin 

[Afbeelding: m7bam8.jpg]

Ik heb 1 lamp rechtstreeks op de powerbank aangesloten middels een oude usb kabel en de 2de koplamp op de achterlicht connectors van de 1ste koplamp. Werkt prima zo!

Voor wie het wil proberen maar niet weet hoe een usb stekker aan te sluiten:
Ik heb de usb kabel doorgeknipt, isolatie verwijdert en de 2 data draadjes weg geknipt (wit en groen) zodat alleen de + en - van het voedings gedeelte overblijft. Dit zijn de rode en zwarte draad.

[Afbeelding: 21cigwh.jpg]

Hoewel de powerbank maar 5V volt gelijkstroom levert (het gebruikte exemplaar levert 2.1Ampere) en de lampen eigenlijk voor 6V wisselstroom bedoelt zijn, geeft het prima licht gedurende meer dan een etmaal continu branden. 

Gebruikte onderdelen:
  • 2 koplampen Busch & Muller Lumotec IQ Cyo T > 2 x € 49,90 via bol.com
  • 1 powerbank TP-link 10400 mha > € 27,99 via bol.com
  • 1 oud, rondslingerend usb kabeltje > overschot uit m'n laptop tas

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: wim harwig
#2
(07-Apr-2017, 03:36 AM)Frank schreef: [...]
Dus ook voor de trike gekozen voor 2 lampen van B&M maar ik ga ze voeden middels een powerbank.
[...]
Hoewel de powerbank maar 5V volt gelijkstroom levert (het gebruikte exemplaar levert 2.1Ampere) en de lampen eigenlijk voor 6V wisselstroom bedoelt zijn, geeft het prima licht gedurende meer dan een etmaal continu branden.
Wat is jouw indruk kwa lichtsterkte? Op het Duitse Velomobilforum zijn dit soort onderwerpen een paar keer besproken (onder meer in deze thread) en de mening blijkt te zijn dat dynamo-lampen met 5V niet op volle lichtsterkte draaien (en dat je ook niet meer dan +/-7,2V mag gebruiken omdat ze anders stuk gaan), vandaar.

Ik zelf had in mijn FAW ook een powerbank in gebruik, maar dan eentje met een 12V uitgang i.v.m. twee B&M Cyo Premium e-bike koplampen. Dat was echt een bak licht. Bijkomend voordeel van de 12V is ook dat je motorverlichting kunt gebruiken, b.v. voor de richtingaanzwijzers (best handig op een velomobiel).

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik merk eerlijk gezegd weinig verschil met de verlichting op naafdynamo. Ook met de powerbank geven ze flink wat licht. Alleen het lichtbeeld op straat is anders omdat ze nu bovenop 20 inch wielen staan in plaats van een 26 inch wiel bij m'n Surly.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#4
Hartstikke bedankt. Ik heb genoeg powerbanks,lost een probleempje op
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(16-Apr-2017, 09:50 AM)BeruRoniki schreef: Hartstikke bedankt. Ik heb genoeg powerbanks,lost een probleempje op

Graag gedaan, succes ermee!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(16-Apr-2017, 09:50 AM)BeruRoniki schreef: Hartstikke bedankt. Ik heb genoeg powerbanks,lost een probleempje op

Hé Beru....

Ik ook hier.

(Vrij naar Herman Finkers: https://pittig.wordpress.com/2009/06/08/...-favoriet/ nummer 4)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(16-Apr-2017, 04:21 PM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Apr-2017, 09:50 AM)BeruRoniki schreef: Hartstikke bedankt. Ik heb genoeg powerbanks,lost een probleempje op

Hé Beru....

Ik ook hier.

(Vrij naar Herman Finkers: https://pittig.wordpress.com/2009/06/08/...-favoriet/ nummer 4)

Hey Wim

Die link had je kunnen weglaten #finkersfan. Je bent geen spatader veranderd. 

Helaas doet mijn Cyo het niet goed op 5 volt helaas peanutbutter. Kleine kans dat het aan de bedrading ligt. Erg jammer, was erg makkelijk geweest.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Vodoo magic... Die powerbank is 38,5 Wh. Een Cyo voluit verbruikt 2,4W. Twee Cyo´s x 2,4W x 26 uur = 124,8 Wh

Die dingen branden dus niet voluit. Beetje jammer van 100 euro aan Cyo's.

Je kunt beter beginnen met gelijkstroom Cyo's, en die aansluiten op iets wat minimaal 6V levert. Of in plaats van twee Cyo's een IQ-X E kopen. Of twee gelijkstroom Cyo's in serie op 12V, dat kan natuurlijk ook. Maar dan moet die 12V ook echt minstens 12V zijn. De gelijkstroom Cyo's vreten alles tussen de 6 en 42V (althans de nu courance Cyo Premium E), dus als die '12V' stiekem uit 3x Li-ion in serie komt en dus 9,6 - 12,6 V is, zou ik ze alsnog parallel aansluiten.

De menselijke perceptie van een lichtverdubbeling is echter niet een verdubbeling, vandaar dat het niet direct opvalt. Net zoals veel mensen zeggen dat 2x Cyo in een VM 'nauwelijks meer' licht geeft dan een enkele

Die Cyo Premium E kun je voor ~55 euro kopen in Duitsland.

De 6V Ni-MH accu's zoals in veel VM's zitten, zijn als ze vol zijn 7V en als ze leeg zijn 5V. Je kunt dan aan de lichtafname van je koplamp bij het claxxoneren enigsinds zien of je accu nog vol is.
De 12V Ni-MH accu's die ook wel gebruikt zijn, bestaan uit 10 cellen in serie; vol 14 Volt, leeg 10 Volt.
De 12V Lithium accu's zijn drie cellen in serie; vol 12,6 Volt, leeg 9,6 Volt.
Als je in combinatie met een van die laatste twee echt altijd 12V wilt hebben, moet een step-up converter gebruiken. Of eenvoudiger; een 4-cellige accu met een buck circuit ertussen. (4 cellen Lithium; vol 16,8V, leeg 12,8V)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(25-Apr-2017, 01:16 PM)Coen__ schreef: Vodoo magic... Die powerbank is 38,5 Wh. Een Cyo voluit verbruikt 2,4W. Twee Cyo´s x 2,4W x 26 uur = 124,8 Wh

Die dingen branden dus niet voluit. Beetje jammer van 100 euro aan Cyo's.

Ik heb ook niet vermeld dat ze voluit branden, ik heb vermeld dat het prima licht geeft en niet veel verschil met de lamp op naafdynamo.

En jammer van die 100 euro? Dacht het niet, mijn persoonlijke mening is dat deze lampen een prima lichtbeeld op de weg geven en dat is de primaire reden dat ik deze lampen aangeschaft heb.

Waar het mij omgaat is dat ik voldoende licht heb om te zien en om gezien te worden.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Wat mij altijd opvalt is dat veel fietsers verblindend licht hebben.
Fijn dat men goed kan zien, maar ik wil ook wat kunnen zien...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(25-Apr-2017, 03:58 PM)Frank schreef:
(25-Apr-2017, 01:16 PM)Coen__ schreef: Vodoo magic... Die powerbank is 38,5 Wh. Een Cyo voluit verbruikt 2,4W. Twee Cyo´s x 2,4W x 26 uur = 124,8 Wh

Die dingen branden dus niet voluit. Beetje jammer van 100 euro aan Cyo's.

Ik heb ook niet vermeld dat ze voluit branden, ik heb vermeld dat het prima licht geeft en niet veel verschil met de lamp op naafdynamo.

En jammer van die 100 euro? Dacht het niet, mijn persoonlijke mening is dat deze lampen een prima lichtbeeld op de weg geven en dat is de primaire reden dat ik deze lampen aangeschaft heb.

Waar het mij omgaat is dat ik voldoende licht heb om te zien en om gezien te worden.

Je vermeldde wel;
(07-Apr-2017, 03:36 AM)Frank schreef: Gisteren een test opstelling gemaakt van de 2 lampen op de powerbanken en na 26 uur constant branden geven ze nog volop licht.  Big Grin

In legal speak staat daar dan wel niet dat ze 'voluit branden', maar het wekt wel heel erg die indruk. Even een disclaimer erbij dat je lampen op 30% branden zou dan wel netjes zijn.

(25-Apr-2017, 05:14 PM)Lopopodium schreef: Wat mij altijd opvalt is dat veel fietsers verblindend licht hebben.
Fijn dat men goed kan zien, maar ik wil ook wat kunnen zien...

Dat is omdat ze de lamp niet goed afgesteld hebben of omdat ze zo'n mountainbike lamp hebben met ronde reflector, waar een enorme back licht omhoog gaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(07-Apr-2017, 03:36 AM)Frank schreef: Gisteren een test opstelling gemaakt van de 2 lampen op de powerbanken en na 26 uur constant branden geven ze nog volop licht.  Big Grin 

[Afbeelding: m7bam8.jpg]

Ik vind het wel goed bedacht, ondanks dat het niet op volle sterkte brandt, gaat het wel heel lang mee qua accu-duur. Maar geeft zo'n powerbank via usb geen problemen met vocht op een openligger? Ik zou niet weten waar ik hem zou moeten laten. Misschien onder het stoeltje?

Of heeft iemand een ander accu-voorbeeld die wel waterdicht is?

Op mijn vorige ligfiets had ik een cree 6 led schijnwerper op de fiets, dat gaf superveel licht, maar het nadeel was dat op de terugweg de verlichting onderweg ineens uitviel.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Fenix BA4C
Solarstorm BC-01

Die eerste heeft netjes O-ringen, die tweede kan ik het niet echt zien.
Allebei met zo'n ingesloten DC plug, in het eerste geval ook met een O-ring, in het tweede geval weet ik het weer niet.

Daar kun je dan twee (of vier) 18650 cellen in doen. Daar kun je dan twee gelijkstroom Cyo's parallel op aansluiten die wél voluit branden. Moet je alleen zelf nog even het andere geslacht van zo'n stekkertje aan de Cyo's solderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Een goed idee ... lijkt me wel wat om ook in mijn Quest (6V) in te bouwen. 
Bedankt !
Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(21-May-2018, 11:03 PM)wim harwig schreef: Een goed idee ... lijkt me wel wat om ook in mijn Quest (6V) in te bouwen. 
Bedankt !
Smile

Mijn idee, of het gestuntel met de dynamo Cyo's op een ondermaatse DC bron? Tongue 

Hint; de Cyo's die in velomobielen ingebouwd zitten branden helemaal niet op 5V.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(29-Apr-2017, 10:52 PM)mrdigitalis schreef:
(07-Apr-2017, 03:36 AM)Frank schreef: Gisteren een test opstelling gemaakt van de 2 lampen op de powerbanken en na 26 uur constant branden geven ze nog volop licht.  Big Grin 

[Afbeelding: m7bam8.jpg]

Ik vind het wel goed bedacht, ondanks dat het niet op volle sterkte brandt, gaat het wel heel lang mee qua accu-duur. Maar geeft zo'n powerbank via usb geen problemen met vocht op een openligger? Ik zou niet weten waar ik hem zou moeten laten. Misschien onder het stoeltje?

Of heeft iemand een ander accu-voorbeeld die wel waterdicht is?

Op mijn vorige ligfiets had ik een cree 6 led schijnwerper op de fiets, dat gaf superveel licht, maar het nadeel was dat op de terugweg de verlichting onderweg ineens uitviel.

Mijn lamp met accu-tje houdt het ook maar amper 40 minuten vol, zeker als de temperatuur onder de 10 graden is. Niet voldoende om van werk naar huis te komen, of andersom. Helaas.
Wellicht zou je zo'n powerbank in je rugtas of bagagetas kunnen stoppen?

Ik moet eigenlijk ook een alternatief hebben voor mijn huidige lamp.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Misschien handig om een lamp te zoeken die veel licht geeft, maar weinig stroom verbruikt. Waarvoor heb je eigenlijk veel licht nodig?
Antwoord }
Bedankt door:
#18
En USB oplaadbaar is...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik  weet niet wat voor ligfiets je hebt gekocht. Ik heb nog gezocht op het forum maar kon het niet zo 1,2,3 achterhalen. Een open tweewieler, driewieler of een Velomobiel?

Ik heb momenteel de Inoled 20+ (zie hier de melding op het forum) i.c.m. een Shimano naafdynamo op mijn Sinner Demon. Dat is een behoorlijke hoeveelheid licht. Vorige week ontwaarde ik er nog een egel mee op een donker fietspad.  Ik ben er erg tevreden over en de naafdynamo heeft mij de afgelopen 10 jaar (echt tienduizenden kilometers gefietst en ook meer dan eens in het donker) niet in de steek gelaten. De Inoled is mijn tweede voorlamp. De vorige was een Busch en Muller Lumotec IQ Fly op dezelfde dynamo en dat was ook een heleboel (zeker niet minder) licht. Ook 10 jaar oud. Tegenwoordig geven led-lampen nog meer licht. Dat betekent dat met een naafdynamo er bij een tweewieler genoeg licht te krijgen is. Stel je hogere eisen dan ik aan de rolweerstand van de naafdynamo, dan is de SON naafdynamo nog een optie.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik rijd al nachten met een voorlampje van Bol.com. Kost niet veel, maar heeft me vele km van licht voorzien.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik heb een tijdje geleden dit lampje gekocht voor maar 4,26 Euro (nu een paar cent duurder (4,29)
En dat ding kent drie standjes : verblindend, erg verblindend of super verblindend.... Durf hem eigenlijk niet goed te gebruiken met hoeveel licht eruit komt en werkt op stroom uit een powerbank Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik ga van de winter ook maar zoiets doen. Kan ook de Garmin worden opgeladen tijdens meerdaagse fietsreizen.

Gisteren op de terugweg van mijn werk viel opeens het voorlicht uit omdat de accu leeg was en de accu geeft niet met lampjes o.i.d. aan hoe vol hij nog zit. Niet dat ie wat minder fel ging branden, nee, gewoon in een keer uit. Op dat moment reed ik door landelijk gebied zonder straatlantaarns en het was pikkedonker. Een dodenrit. Langzaam rijden, bij tegenliggers de berm in. Brrrr. Dat wil ik niet nog eens meemaken.

Het achterlicht werkt op AA batterijen, die wil ik dan ook vervangen door een lamp gevoed door de powerbank. En als kers op de taart een zonnepaneeltje op de bagagedrager, zodat de powerbank overdag, als de fiets bij mooi weer buiten naast het kantoor staat, kan opladen.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik heb meestal een paar van die goedkope Action lampjes bij me als noodverlichting voor als mijn normale koplamp het zou begeven. Daarmee wordt je dan in ieder geval gezien. Gelukkig heeft mijn Lezyne koplamp wel een accu indicator.
Het achterlicht op mijn Koga werkt ook op AA batterijen, met 1 setje doe ik ruim een winterseizoen. Ik stond echt verbaasd over hoelang die lamp het uithield (Spanninga O-guard)!Overigens heeft zelfs dat lampje een batterij indicator!

Ik heb ook een powerbank met zonnepanelen maar die heb ik nog niet geprobeerd...
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik ga ook niet zonder reserve verlichting op pad, altijd een extra lampje bij me. Dat plotseling licht uit ken ik namelijk ook, komt bij mij door gebruik van oplaadbare batterijen, die houden bijna in 1 keer op zodra ze leeg zijn.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM