Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid
|
Berichten: 5.212
Topics: 101
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10031
7814 x bedankt in 3860 berichten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 154
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 406
277 x bedankt in 146 berichten
Het werd eens tijd, weg met die sufferds in hun SUVjes.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.353
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 164
2585 x bedankt in 1213 berichten
Tja, je auto inzetten als moordwapen en dan zeggen dat je per ongeluk de controle bent verloren. Ik hoop dat ie daar een poos over na mag denken.
Berichten: 5.212
Topics: 101
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10031
7814 x bedankt in 3860 berichten
(22-Oct-2024, 08:37 AM)Jeroen S schreef: Tja, je auto inzetten als moordwapen en dan zeggen dat je per ongeluk de controle bent verloren. Ik hoop dat ie daar een poos over na mag denken. Dat minimaal. Zo niet, dan is moord dus blijkbaar legaal zolang je maar een motorvoertuig gebruikt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.571
Topics: 89
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2674
2978 x bedankt in 2093 berichten
22-Oct-2024, 10:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2024, 10:05 AM door Hardloper.)
Toevallige zag ik gisteren op tv dat de Tesla truck rondreed in België. Als goed is wel op het circuit. In hetzelfde item kwam iemand zijn Hummer H2 tonen en dat hij het zo belangrijk vond om dat motor geluid te horen. En een andere een of andere Mercedes terrein wagen. Een van hen had er ook over dat ze nog een Dogde Ramram 1500 ofzo hadden. Maar die was niet zo handig voor de boodschappen. Ik zou het niet rouwige vinden als deze SUV's bij de sloop belanden, duidelijk niet goed voor het milieu. En ik heb er liever geen rond me rijden, ik zou me er toch ook niet veilige bij voelen. Dus de Fransen hebben volledige mijn steun.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.849
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27641
2703 x bedankt in 1199 berichten
De man was de controle over zijn gedrag verloren, en dat is zeer verontrustend.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 126
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
304 x bedankt in 126 berichten
(22-Oct-2024, 10:08 AM)Willeke_IGKT schreef: De man was de controle over zijn gedrag verloren, en dat is zeer verontrustend.
Iedereen die vanaf zijn 16 jaar ontoerekeningsvatbaar is geweest op een bepaald moment of iemand bewust in gevaar bracht in het verkeer (brake check, insturen op, ...) permanent ongeschikt verklaren voor het gebruiken van motorvoertuigen? Autorijden mag gerust terug een privilege worden, maar dan niet gebaseerd op rijkdom, maar op geschiktheid (mentaal en qua rijvaardigheid).
(ik weet dat het een extreem standpunt is, maar een auto is op sommige vlakken een beter wapen dan een pistool aangezien je een aanslag hiermee kan verhullen als "ongeval" als er geen getuigen zijn)
Berichten: 5.212
Topics: 101
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10031
7814 x bedankt in 3860 berichten
22-Oct-2024, 01:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2024, 02:00 PM door 365cycle.)
(22-Oct-2024, 12:18 PM)qv-tester schreef: (ik weet dat het een extreem standpunt is) Vind je dat echt?
Ik vind het namelijk helemaal niet extreem.
Als je soms ook Blik op de Weg achtige programma's ziet, dat er dan volwassen mannen/vrouwen staan te janken dat ze hun rijbewijs nodig hebben om te kunnen voorzien in de dagelijkse behoefte voor hun gezin...
...ik snap het niet. Ik ben echt niet heilig en ik was het nog veel minder. Een aantal jaren geleden had ik een snelle diesel onder m'n billetjes en als ik van Zuid-Holland naar van Klanteren in Zuid-Limburg reed ging het gas er na Eindhoven echt weleens op, na tientallen kilometers file hobbelen. 160 km/h reed ik echt vaak. Verder dan 180 ging de snelheidsmeter echter nooit, want ik wist dat dat direct een invordering zou betekenen (na correctie >50 km/h te snel), en bumperkleven begon ik al helemaal niet aan, want behalve dat het gevaarlijk is (ik heb wél ooit in een kettingbotsing gezeten, nota bene terwijl ik voldoende afstand had - ja dat kan) zijn er zat agenten die je daarvoor op een EMG sturen. Ik nam daarmee nog steeds een heel fors risico, maar in ieder geval geen risico dat me direct een mobiliteitsprobleem zou opleveren.
Dat ik de potentiële gevolgen bij een ongeval niet helemaal in kon schatten vind ik nog te begrijpen; we maken dat allemaal zo weinig mee dat het voor de gemiddelde bestuurder niet bij de risico-inschatting hoort. Juist een reden om een snelheidsbegrenzer verplicht te willen zien. Maar 1+1=2 kan toch iedereen?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.353
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 164
2585 x bedankt in 1213 berichten
Waarom die grote voertuigen zo gevaarlijk zijn wordt hier goed uitgelegd; https://www.youtube.com/watch?v=jN7mSXMruEo
Het grootste probleem is de groep die achter het stuur helemaal niet nadenkt over wat ze aan het doen zijn. En daar heb ik inderdaad ook erg weinig begrip voor.
Berichten: 942
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1573 x bedankt in 850 berichten
(, 07:48 AM)Jeroen S schreef: Het grootste probleem is de groep die achter het stuur helemaal niet nadenkt over wat ze aan het doen zijn. Dat geldt voor mensen in het algemeen, niet alleen voor SUV-rijders, zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd. Reden te meer om onze omgeving daarop aan te passen en paal en perk te stellen aan omvang, gewicht en vermogen van auto's.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.212
Topics: 101
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10031
7814 x bedankt in 3860 berichten
(, 09:05 AM)melle z schreef: Dat geldt voor mensen in het algemeen, niet alleen voor SUV-rijders, zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd. Reden te meer om onze omgeving daarop aan te passen en paal en perk te stellen aan omvang, gewicht en vermogen van auto's. Dit vooral! Helaas zijn er vrij veel beleidsmakers die dit niet begrijpen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.849
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27641
2703 x bedankt in 1199 berichten
Helaas vallen de meeste beleidsmakers in de inkomensgroep waar een SUV standaard is, zeker omdat men denkt dat die veiliger zijn voor mensen die bewaking krijgen.
En wat de norm is in jouw omgeving wordt als de algemene geldende norm gezien.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 470
Topics: 50
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 63
872 x bedankt in 438 berichten
Niet alleen beleidsmakers. Dat hebben de verkiezingen in Gent 2024 dan ook weer duidelijk gemaakt. Daar hebben ze jaren ingezet op zone 30, knippen door Gent en zo om zwakker weggebruikers meer ruimte te bieden t.o.v. de wagen. Dan denk je dat we erop vooruit gaan, maar worden de beleidsmakers daar niet bepaald voor beloond.
Jammer.
Berichten: 154
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 406
277 x bedankt in 146 berichten
(, 10:22 AM)bucovaina schreef: Niet alleen beleidsmakers. Dat hebben de verkiezingen in Gent 2024 dan ook weer duidelijk gemaakt. Daar hebben ze jaren ingezet op zone 30, knippen door Gent en zo om zwakker weggebruikers meer ruimte te bieden t.o.v. de wagen.
Het artikeltje van De morgen zit voor mij achter een betaalmuur, maar als ik op wikipedia kijk is de zittende coalitie in Gent (groen-rood-blauw) gezakt van 58,7% naar 57,1%, met een wat ongelukkig verlies aan zetels tot gevolg. Maar die zetels worden dan weer vooral verloren door blauw, in Nederland in ieder geval niet de meest natuurlijke bondgenoot van de zwakkere weggebruiker (of zwakkeren in het algemeen). Al met al niet echt een collectieve afstraffing, denk ik dan als buitenstaander.
Ik denk overigens wel dat de onderliggende probleem voor de bestuurders een combinatie is van angst voor de conservatieve consument (een stapje terug doen kan op onredelijk veel weerstand rekenen) en, zoals Willeke stelt, de sociaal-economische positie van de bestuurders zelf. Het hemd is nu eenmaal nader dan de rok. Dat de pony van Ursula von der Leyen doodgebeten is door een wolf, gaat meer impact hebben op het EU-natuurbeleid dan (nog) duizend doodgebeten schapen in Drenthe. Het is helaas niet anders.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.212
Topics: 101
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10031
7814 x bedankt in 3860 berichten
(, 10:17 AM)Willeke_IGKT schreef: Helaas vallen de meeste beleidsmakers in de inkomensgroep waar een SUV standaard is, zeker omdat men denkt dat die veiliger zijn voor mensen die bewaking krijgen. Degenen die het beleid echt ontwerpen zitten daar niet in hoor. Met €80-90K per jaar moet je als niet-ondernemer wel tweeverdiener zijn óf wel heel graag een (grote) SUV willen als je 'm ook koopt/least.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Bob Hagendijk, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|