Resultaat meetwerk fietsongelukken
|
Berichten: 606
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1287 x bedankt in 570 berichten
In week 40 is van alle fietsers die op de seh terecht kwamen bijgehouden op wat voor soort fiets ze reden. Maar liefst de helft van de fatbikebestuurders die een ongeluk hadden was onder de 16. Dat leek mij een flink aantal omdat daar heel veel ongelukken mee gebeuren. Toch?
Tot ik las dat ging om:
96 fatbikes
480 e-bikes
715 gewone fietsen
Het percentage fatbikes dat een ongeluk krijgt is dus maar 7,5 tov de gehele groep fietsers. Ik vond het vooral verbazingwekkend dat de groep gewone fietsers nog zo groot is, want die zie je toch nooit? Dat blijkt wel de groep waarin het vaakst een helm wordt gedragen, dus waarschijnlijk veel racefietsers.
Is er dan helemaal geen probleem met fatbikes? Toch wel...
Binnen die groep is het serieuze letsel het grootst. Ziekenhuisopnames en intern schade (behalve botbreuken) zijn verreweg het grootst.
Linkje naar NOS artikel
Linkje naar veiligheid.nl onderzoek waarop het nos artikel is gebaseerd
Berichten: 216
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 248
509 x bedankt in 211 berichten
ik zie nog steeds meer gewone fietsen dan fatbikes. En in mijn straat heeft zelfs niemand een fatbike. dat betekent dus dat er meer velomobielen in mijn straat zijn en als ik dus een ongeluk krijg is het dus velomobiel 1 en fatbike 0 maar wat zegt dat over de gevaarlijkheid van een fiets tegen over andere fietsen.
Maar dat meer als de helft jonger is als 16 zegt dan wel weer wat over de fiets soort. Maar ook eigenlijk weer niet want hoeveel jongeren worden er nu in een velomobiel aangereden? want dan kunnen we juist zeggen het zijn altijd de oudjes.
Berichten: 331
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 115
577 x bedankt in 296 berichten
(30-Oct-2024, 01:15 AM)Bob Hagendijk schreef: Tot ik las dat ging om:
96 fatbikes
480 e-bikes
715 gewone fietsen
Oh, dan zijn in mijn optiek e-bikes veel veiliger dus...
Als ik een willekeurige steekproef op de parallelweg Kampen-Zwolle neem, dan is daarvan 90% e-bike, en die maken dus ook nog eens veel kilometers.
Maar eh....
Hoe zit het met de OLIFANT in de kamer?
Hoeveel van die fietsers werden verwond door een automobilist?
Berichten: 360
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
30-Oct-2024, 09:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2024, 09:47 AM door voodoo.)
Als er al auto's bij betrokken waren, kwam dat doordat de fietsers niet zichtbaar genoeg waren
Stop making sense
Berichten: 177
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 42
362 x bedankt in 163 berichten
30-Oct-2024, 09:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2024, 09:56 AM door blokdoorn.)
Er blijkt geen verschil te zijn op leeftijd 12-16 jaar tussen fatbike en e-bike. Met andere woorden, deze groep krijgt snel een ongelukje en de fatbike is niet substantieel gevaarlijker dan andere e-bikes (voor wat betreft hersenletsel juist veiliger). Komen ze toch nog eens buiten in kader van een lichte fysieke inspanning, vinden we dat weer te gevaarlijk……
Ze hebben niet bekeken hoeveel verkeers en fietservaring deze jeugd heeft.
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
De jeugd (tieners) fietsen naar en van school tijdens de spits. Het risico op ongelukken door ongeduldige automobilisten is dan ook groter.
Nu is Statistiek gemaakt om te liegen, maar hiermee kan je erg weinig. (of heel veel, het is maar hoe je het bekijkt )
Berichten: 17
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 8
54 x bedankt in 17 berichten
30-Oct-2024, 04:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2024, 04:36 PM door Bianca F.)
(30-Oct-2024, 10:51 AM)Frutsel schreef: De jeugd (tieners) fietsen naar en van school tijdens de spits. Het risico op ongelukken door ongeduldige automobilisten is dan ook groter.
Nu is Statistiek gemaakt om te liegen, maar hiermee kan je erg weinig. (of heel veel, het is maar hoe je het bekijkt )
Het aantal gewone fietsen viel mij ook erg op, dan lijken de fatbikes wel mee te vallen, ook als je relativeert naar het aantal gebruikers van die leeftijd. De vraag is natuurlijk wel: zou het aantal kinderen dat een ongeluk krijgt met een fatbike, ook een ongeluk krijgen met een gewone fiets. Daarvoor heb je vergelijkende getallen nodig met een jaar geleden. En die zitten er niet bij.
Ik denk dat een fiets met trapondersteuning niet geschikt is voor kinderen die nog niet goed hebben leren fietsen. En helaas geldt dat voor veel van die kinderen. Ze werden veelal met de auto of lopend naar de basisschool gebracht, en zonder motortje kiezen ze voor de bus naar het VO.
(Ik ben ook erg benieuwd hoeveel racefietsen vallen onder die 715.)
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Berichten: 331
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 115
577 x bedankt in 296 berichten
Berichten: 950
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1593 x bedankt in 858 berichten
De enige conclusie die je uit dit onderzoek kunt trekken is dat er een dringende behoefte is aan beter algemeen begrip van statistische concepten. Ik hoorde vanmorgen op de radio een vertegenwoordiger van de verenigde SEH's zeggen dat de resultaten van hun 'meetweek' overeen kwamen met het beeld dat ze al hadden, en dat er dus sprake was van een "representatieve steekproef".
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.527
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2372 x bedankt in 1056 berichten
30-Oct-2024, 05:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2024, 08:21 PM door Roepers.)
Inderdaad heel moeilijk om uit deze gegevens statistisch juiste conclusies te trekken. Dat men toch conclusies trekt wijst in de richting dat er campagne gevoerd wordt om een verbod te krijgen van jongeren op de fatbike, en dat Barbertje hoe dan ook moet hangen.
Groet,
Marco
Berichten: 320
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1029
643 x bedankt in 299 berichten
(30-Oct-2024, 05:11 PM)LigfietsWilsum schreef: Lees dit er eens bij, heel goed artikel!
https://www.linkedin.com/pulse/de-verkee...=share_via
Mooi stuk weer van Marco te Brömmelstroet.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2623 x bedankt in 1234 berichten
De statistieken worden her en der in het nieuws wel heel selectief weergegeven. In een week 100 ongelukken met de fatbike en de helft zijn kinderen. Of iets van die strekking.
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
(30-Oct-2024, 08:17 PM)PieterTrapt schreef: (30-Oct-2024, 05:11 PM)LigfietsWilsum schreef: Lees dit er eens bij, heel goed artikel!
https://www.linkedin.com/pulse/de-verkee...=share_via
Mooi stuk weer van Marco te Brömmelstroet.
Ik erger me alleen aan het feit dat hij het over airplane fallacy heeft, terwijl het survivorship bias heet
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7915 x bedankt in 3912 berichten
(, 10:23 AM)Frutsel schreef: Ik erger me alleen aan het feit dat hij het over airplane fallacy heeft, terwijl het survivorship bias heet Beide termen zijn gangbaar
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.879
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27996
2754 x bedankt in 1221 berichten
Ik was gisteren in een Engelstalige wereldwijde chatroom over fietsen en daar had iemand een linkje naar een artikel over het fatbike - ziekenhuis onderzoek. Leg dan een Nieuw Zeelander maar eens uit dat het geen 50 cc motorfiets is (waarvoor je daar een vol rijbewijs nodig hebt) maar een gewone fiets met ondersteuning, waar je hier geen helm voor hoeft te dragen. In NZ is er een helmplicht voor alle fietsen.
Ze hadden oplossingen genoeg, vooral die ene (Duitsland of Oostenrijk?) waar politie goed controleert op opgevoerde e-bikes lijkt mij een goede.
(Ik heb het hele stuk vanaf Amsterdam en kruisende verkeersstromen gelijk groen een eigen draadje gegeven.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.527
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2372 x bedankt in 1056 berichten
(1 uur geleden)Willeke_IGKT schreef: Ze hadden oplossingen genoeg, vooral die ene (Duitsland of Oostenrijk?) waar politie goed controleert op opgevoerde e-bikes lijkt mij een goede.
Dat is dus waar ik ook voor pleit. Geen nieuwe regels, gewoon de bestaande goed handhaven. Als er toch niet wordt gehandhaafd, welke zin hebben nieuwe regels dan? Bovendien, waarom denken we zo vaak dat problemen met nieuwe wetten zijn op te lossen? Waarom zoeken we geen andere oplossingen. In dit geval moet de politie maar eens structureel aan de bak in plaats van incidenteel en dat dan breed uitmeten in de pers. Misschien is hetb niet eens meer een taak voor de nationale politie , maar voor de gemeentelijke handhavers, boa's worden ze genoemd, terwijl het feitelijk gedegradeerde politie is. In dat geval moet er maar geld van Nationale politie naar de boa's.
Groet,
Marco
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|