Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Resultaat meetwerk fietsongelukken
In week 40 is van alle fietsers die op de seh terecht kwamen bijgehouden op wat voor soort fiets ze reden. Maar liefst de helft van de fatbikebestuurders die een ongeluk hadden was onder de 16. Dat leek mij een flink aantal omdat daar heel veel ongelukken mee gebeuren. Toch?

Tot ik las dat ging om:
96 fatbikes
480 e-bikes
715 gewone fietsen
Het percentage fatbikes dat een ongeluk krijgt is dus maar 7,5 tov de gehele groep fietsers. Ik vond het vooral verbazingwekkend dat de groep gewone fietsers nog zo groot is, want die zie je toch nooit? Dat blijkt wel de groep waarin het vaakst een helm wordt gedragen, dus waarschijnlijk veel racefietsers.

Is er dan helemaal geen probleem met fatbikes? Toch wel...
Binnen die groep is het serieuze letsel het grootst. Ziekenhuisopnames en intern schade (behalve botbreuken) zijn verreweg het grootst.

Linkje naar NOS artikel
Linkje naar veiligheid.nl onderzoek waarop het nos artikel is gebaseerd
Antwoord }
ik zie nog steeds meer gewone fietsen dan fatbikes. En in mijn straat heeft zelfs niemand een fatbike. dat betekent dus dat er meer velomobielen in mijn straat zijn en als ik dus een ongeluk krijg is het dus velomobiel 1 en fatbike 0 maar wat zegt dat over de gevaarlijkheid van een fiets tegen over andere fietsen. 

Maar dat meer als de helft jonger is als 16 zegt dan wel weer wat over de fiets soort. Maar ook eigenlijk weer niet want hoeveel jongeren worden er nu in een velomobiel aangereden? want dan kunnen we juist zeggen het zijn altijd de oudjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , NielsKo
(30-Oct-2024, 01:15 AM)Bob Hagendijk schreef: Tot ik las dat ging om:
96 fatbikes
480 e-bikes
715 gewone fietsen

Oh, dan zijn in mijn optiek e-bikes veel veiliger dus...
Als ik een willekeurige steekproef op de parallelweg Kampen-Zwolle neem, dan is daarvan 90% e-bike, en die maken dus ook nog eens veel kilometers.
Maar eh....

Hoe zit het met de OLIFANT in de kamer?
Hoeveel van die fietsers werden verwond door een automobilist?
Antwoord }
Als er al auto's bij betrokken waren, kwam dat doordat de fietsers niet zichtbaar genoeg waren  Big Grin Wink
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Boyd Maduro , Tijanus
Er blijkt geen verschil te zijn op leeftijd 12-16 jaar tussen fatbike en e-bike. Met andere woorden, deze groep krijgt snel een ongelukje en de fatbike is niet substantieel gevaarlijker dan andere e-bikes (voor wat betreft hersenletsel juist veiliger). Komen ze toch nog eens buiten in kader van een lichte fysieke inspanning, vinden we dat weer te gevaarlijk……
Ze hebben niet bekeken hoeveel verkeers en fietservaring deze jeugd heeft.
Antwoord }
De jeugd (tieners) fietsen naar en van school tijdens de spits. Het risico op ongelukken door ongeduldige automobilisten is dan ook groter.
Nu is Statistiek gemaakt om te liegen, maar hiermee kan je erg weinig. (of heel veel, het is maar hoe je het bekijkt Tongue )
Antwoord }
(30-Oct-2024, 10:51 AM)Frutsel schreef: De jeugd (tieners) fietsen naar en van school tijdens de spits. Het risico op ongelukken door ongeduldige automobilisten is dan ook groter.
Nu is Statistiek gemaakt om te liegen, maar hiermee kan je erg weinig. (of heel veel, het is maar hoe je het bekijkt Tongue )

Het aantal gewone fietsen viel mij ook erg op, dan lijken de fatbikes wel mee te vallen, ook als je relativeert naar het aantal gebruikers van die leeftijd. De vraag is natuurlijk wel: zou het aantal kinderen dat een ongeluk krijgt met een fatbike, ook een ongeluk krijgen met een gewone fiets. Daarvoor heb je vergelijkende getallen nodig met een jaar geleden. En die zitten er niet bij.
Ik denk dat een fiets met trapondersteuning niet geschikt is voor kinderen die nog niet goed hebben leren fietsen. En helaas geldt dat voor veel van die kinderen. Ze werden veelal met de auto of lopend naar de basisschool gebracht, en zonder motortje kiezen ze voor de bus naar het VO.
(Ik ben ook erg benieuwd hoeveel racefietsen vallen onder die 715.)
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
Lees dit er eens bij, heel goed artikel!
https://www.linkedin.com/pulse/de-verkee...=share_via
Antwoord }
De enige conclusie die je uit dit onderzoek kunt trekken is dat er een dringende behoefte is aan beter algemeen begrip van statistische concepten. Ik hoorde vanmorgen op de radio een vertegenwoordiger van de verenigde SEH's zeggen dat de resultaten van hun 'meetweek' overeen kwamen met het beeld dat ze al hadden, en dat er dus sprake was van een "representatieve steekproef".
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: martinR , 365cycle , Roepers , blokdoorn , Tijanus
Inderdaad heel moeilijk om uit deze gegevens statistisch juiste conclusies te trekken. Dat men toch conclusies trekt wijst in de richting dat er campagne gevoerd wordt om een verbod te krijgen van jongeren op de fatbike, en dat Barbertje hoe dan ook moet hangen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: blokdoorn , Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
(30-Oct-2024, 05:11 PM)LigfietsWilsum schreef: Lees dit er eens bij, heel goed artikel!

Mooi stuk weer van Marco te Brömmelstroet.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , 365cycle
De statistieken worden her en der in het nieuws wel heel selectief weergegeven. In een week 100 ongelukken met de fatbike en de helft zijn kinderen. Of iets van die strekking.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(30-Oct-2024, 08:17 PM)PieterTrapt schreef:
(30-Oct-2024, 05:11 PM)LigfietsWilsum schreef: Lees dit er eens bij, heel goed artikel!

Mooi stuk weer van Marco te Brömmelstroet.

Ik erger me alleen aan het feit dat hij het over airplane fallacy heeft, terwijl het survivorship bias heet Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
(, 10:23 AM)Frutsel schreef: Ik erger me alleen aan het feit dat hij het over airplane fallacy heeft, terwijl het survivorship bias heet Smile
Beide termen zijn gangbaar
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
ik was gister in amsterdam en had mijn fiets op de auto staan. Maar we hebben toen met de auto bijna een fietser aangereden omdat rechts afslaan en rechtdoor voor fietsers beide groen hebben. En ik zag het net optijd en riep om te stoppen en dat deed mijn oom ook meteen gelukkig. Maar dat mogen ze toch weleens afschaffen want dat is gewoon echt gevaarlijk. en zeker als je het niet meer gewend bent omdat ze het in groningen niet hebben.
Antwoord }
Moeten ze de trams in Amsterdam dan ook maar afschaffen?
Antwoord }
(, 11:44 AM)melle z schreef: Moeten ze de trams in Amsterdam dan ook maar afschaffen?

ik heb volgens mij gister geen tram gezien. Maar daar heb je als het goed is ook geen kruisend verkeer mee als je groen hebt,
Antwoord }
Ik moet zeggen dat de fietsers in Amsterdam iets beschaafder zijn geworden. Het was zo dat je altijd moest uitkijken voor ze als je met de auto was; ze kwamen uit de gekste hoeken, verkeerslichten golden niet voor fietsers, etc.
Antwoord }
(, 11:44 AM)melle z schreef: Moeten ze de trams in Amsterdam dan ook maar afschaffen?

De auto's wel  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Ik bedoelde trams in Amsterdam afschaffen omdat er af en toe een Groninger in Amsterdam komt die het fenomeen tram niet van dichtbij kent.
Antwoord }
(, 11:39 AM)Veloquest schreef: .......met de auto bijna een fietser aangereden omdat rechts afslaan en rechtdoor voor fietsers beide groen hebben. 

Volgens mij ging het over het tegelijk rechtsaf slaan van automobilisten en fietsers. Dat wil Veloquest graag afgeschaft hebben.

@Melle, jij bent zelf over trams begonnen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
(, 01:54 PM)melle z schreef: Ik bedoelde trams in Amsterdam afschaffen omdat er af en toe een Groninger in Amsterdam komt die het fenomeen tram niet van dichtbij kent.
Ik woon in Drenthe. En bij mijn eerste fietsrit door Amsterdam moest ik inderdaad wennen aan trams. Inmiddels snap ik ze redelijk Big Grin

En veel ongelukken... tja, veel mensen doen domme dingen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(, 02:02 PM)Pphaan34 schreef:
(, 01:54 PM)melle z schreef: Ik bedoelde trams in Amsterdam afschaffen omdat er af en toe een Groninger in Amsterdam komt die het fenomeen tram niet van dichtbij kent.
Ik woon in Drenthe. En bij mijn eerste fietsrit door Amsterdam moest ik inderdaad wennen aan trams. Inmiddels snap ik ze redelijk Big Grin

En veel ongelukken... tja, veel mensen doen domme dingen.

STOP met die trams. Het ging over rechtsaf slaan  Doh  thumb applause
Wim -de roetsende

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest
(, 01:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Volgens mij ging het over het tegelijk rechtsaf slaan van automobilisten en fietsers. Dat wil Veloquest graag afgeschaft hebben.
Omdat ze dat in Groningen niet hebben, net als trams.
Antwoord }
Wat ik trouwens echt wel heel vervelend vind, is als een paard in de tramrails heeft staan poepen en dat er daarna zo'n tram op volle snelheid doorheen knalt. En dat jij daar dan net fietst/loopt of een ijsje eet.
Wim -de roetsende

Antwoord }
(, 02:08 PM)Wim -de roetsende schreef: Wat ik trouwens echt wel heel vervelend vind, is als een paard in de tramrails heeft staan poepen en dat er daarna zo'n tram op volle snelheid doorheen knalt. En dat jij daar dan net fietst/loopt of een ijsje eet.
(, 02:05 PM)Wim -de roetsende schreef: STOP met die trams. Het ging over rechtsaf slaan  Doh  thumb applause

Laten we het dan maar over op de openbare fietspaden poepende paarden hebben. Als ik ergens een schijthekel aan heb...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Veloquest

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Met 100+ velomobiele...LigfietsWilsum — 06:42 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM