Indexing probleem
|
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
14 x bedankt in 6 berichten
Hi allemaal,
Ik ben een M5 CHR aan het opbouwen (dacht dat ik een complete fiets besteld had, maar 't bleek alleen een frameset (=bouwpakket) te zijn; wel bijzonder leerzaam overigens) en loop tegen een vreemd probleem aan bij het afstellen van de achter-derailleur.
Op het kleine blad van de voor-derailleur gaat het schakelen prima en loopt ie netjes door alle 11 versnellingen.
Zodra ik naar het grote voorblad schakel, dan wordt 't ineens een ander verhaal. Een hoop geratel en ik kom eigenlijk niet of nauwelijks in de hoogste of laagste versnelling.
De limit-screws staan helemaal uit (en de ketting loopt op beide voorbladen niet van de cassette af, zowel hoog als laag) en ik heb met zo'n Parktool derailleur allignment gauge gecheckt of de derailleur-hanger recht staat (en dat staat ie nu).
Kettinglengte heb ik al aangepast (was eerst een tikkie te lang, daarna net te kort en nu precies goed) en de B-screw staat op 5 mm.
Alle kabels zijn nieuw, net als de derailleur en de ketting.
Wat ik niet snap is dat de indexing op het kleine voorblad in orde lijkt te zijn, maar op het grote voorblad niet.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Alvast dank!
Jacco
Berichten: 5.789
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2003
7272 x bedankt in 3585 berichten
(, 09:27 AM)JaccovZ schreef: Ik ben een M5 CHR aan het opbouwen (dacht dat ik een complete fiets besteld had, maar 't bleek alleen een frameset (=bouwpakket) te zijn
Bedoel je met frameset dat het helemaal compleet is? Of moet je zelf nog onderdelen aanschaffen?
Een nieuwe CHR opgebouwd kost afhankelijk van de opbouw/afmontage, wel/geen Tail Bag, remsysteem, enz. enz. ongeveer €5000,-
'Kaal' kost die €4475,- met 2x10 of 2x11
Als je dat hebt betaald voor een bouwpakket, dan moet je misschien even een mailtje eraan wagen.
Had je wel of niet met Bram afgesproken dat hij de fiets zou opbouwen?
Met het technische gedeelte mag iemand anders je helpen. Dat is één van de redenen waarom ik Bram heb gevraagd om de fiets op te bouwen. Ik ben namelijk geen fietsenmaker. Ieder z'n vak.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 177
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 42
362 x bedankt in 163 berichten
, 10:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:08 AM door blokdoorn.)
Ik heb afgelopen voorjaar ook een m5 chr opgebouwd.
Als het achter mis gaat zodra je voor op het grote blad schakelt, dan zou ik toch denken dat de ketting iets te kort is.
Weet je zeker dat de ketting correct door het derailleur loopt en niet net niet correct door de kooi loopt?
Of misschien ondersteunt je achterderailleur niet voldoende verschil in tanden. Heb je een sram gx?
Overigens, mocht de kop van overijssel beetje in de buurt zijn, kijken we er samen naar.
Berichten: 606
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1287 x bedankt in 570 berichten
, 10:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:26 AM door Bob Hagendijk.)
Wat vind jij een goede lengte van de ketting? Ik hou voor mezelf aan dat als de ketting voor en achter op de grootste blad ligt, de achterderailleur 45 graden naar voren steekt. Ofwel, de ketting moet nog een "s" door de wieltjes maken, niet 1 rechte lijn. Als het goed is heb je dan op beide kleinste bladen dan dat de derailleur nog aan de ketting trekt en niet aan het eind van zijn veerweg zit.
Zoals al gevraagd, zaten de onderdelen erbij of heb je die zelf aangeschaft? Indien het laatste, past alles bij elkaar? Bij derailleurs zit een max aan het aantal tanden tussen het grootste en kleinste blad. Als je extremen probeert te combineren kan dit problemen opleveren.
Kan je eens doorgeven wat je hebt? Welk type derailleur voor en achter (typenummer), welke bladen voor (aantal tanden) en wat voor cassette achter (aantal tanden groot en klein). Ook de typenummers van de shifters kan helpen. Dan kunnen de technische mensen beter meedenken.
Berichten: 5.789
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2003
7272 x bedankt in 3585 berichten
(, 10:05 AM)blokdoorn schreef: Overigens, mocht de kop van overijssel beetje in de buurt zijn, kijken we er samen naar.
Hij woont in Leiden.
https://ligfietsers.nl/thread-2443-post-...l#pid53296
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 827
Topics: 17
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 414
1573 x bedankt in 766 berichten
(, 10:26 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 10:05 AM)blokdoorn schreef: Overigens, mocht de kop van overijssel beetje in de buurt zijn, kijken we er samen naar.
Hij woont in Leiden.
https://ligfietsers.nl/thread-2443-post-...l#pid53296
Voor heel veel mensen op de wereld geldt dat als in de buurt wonen van...
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
14 x bedankt in 6 berichten
, 10:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:57 AM door JaccovZ.)
Allereerst dank voor alle snelle reacties.
Ik zit op m'n werk dus zal vanavond even naar de technische specs van de onderdelen kijken.
De derailleur (voor en achter), crankset en shifters heb ik van Bram meegekregen dus ik ga ervan uit dat die passend zijn.
Wat ik nu op m'n foto's kan zien is het een 11 speed Sram XX1 shifter, NX achter-derailleur (11 speed) en Microshift Centos 11 voor-derailleur en natuurlijk een Sram 11 speed ketting.
Kettinglengte heb ik eerst ingesteld op groot voor en groot achter (zonder de ketting door de derailleur te laten lopen) en dan 2 linkjes erbij optellen. Maar ik vond dat de dat derailleur in de grootste stand dan teveel naar voren stak (nog wel met een S-je in de kooi). Dus poging twee was met voor & achter op de kleinste bladen en er dan voor zorgen dat er een klein beetje spanning op de derailleur kwam te staan.
(, 09:44 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 09:27 AM)JaccovZ schreef: Ik ben een M5 CHR aan het opbouwen (dacht dat ik een complete fiets besteld had, maar 't bleek alleen een frameset (=bouwpakket) te zijn
Bedoel je met frameset dat het helemaal compleet is? Of moet je zelf nog onderdelen aanschaffen?
Een nieuwe CHR opgebouwd kost afhankelijk van de opbouw/afmontage, wel/geen Tail Bag, remsysteem, enz. enz. ongeveer €5000,-
'Kaal' kost die €4475,- met 2x10 of 2x11
Als je dat hebt betaald voor een bouwpakket, dan moet je misschien even een mailtje eraan wagen.
Had je wel of niet met Bram afgesproken dat hij de fiets zou opbouwen?
Met het technische gedeelte mag iemand anders je helpen. Dat is één van de redenen waarom ik Bram heb gevraagd om de fiets op te bouwen. Ik ben namelijk geen fietsenmaker. Ieder z'n vak.
Dit was een mooi gevalletje miscommunicatie zal ik maar zeggen. Ik dacht echt dat ik een hele fiets besteld had, maar Bram vertelde me toen ik de fiets op kwam halen dat ie alleen nog maar framesets uitleverd. Vond ik niet erg want zelf opbouwen vond ik super leuk en leerzaam om te doen en hij heeft me goed gematst met de prijs. En omdat ik niets in huis had qua onderdelen, heeft ie de nodige spullen (shifters, cassette, crankset, derailleurs) meegegeven. Remmen, wielen, balhoofdset & ketting heb ik zelf aangeschaft (met goed advies van Bram natuurlijk).
Berichten: 5.789
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2003
7272 x bedankt in 3585 berichten
(, 10:48 AM)JaccovZ schreef: .......maar Bram vertelde me toen ik de fiets op kwam halen dat ie alleen nog maar framesets uitlevert.
Heb ik dan toch echt de allerallerallerlaatste
Door de Master himself opgebouwd bedoel ik dan uiteraard
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 606
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1287 x bedankt in 570 berichten
, 08:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:39 PM door Bob Hagendijk.)
Nog een tip: als fiets mechanica totaal nieuw voor je is, Park Tools heeft heel veel erg duidelijke filmpjes over het onderhouden en reparatie van je fiets.
Ik zou met deze beginnen,:
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
14 x bedankt in 6 berichten
Thanx Bob!
Hiervoor had ik een Raptobike waar ik ook zelf het onderhoud van deed, dus helemaal nieuw is het niet voor me. Echt nieuw was het installeren van de schijfremmen, maar dat viel achteraf enorm mee, zelfs het ontluchten van het systeem.
Maar de tutorials van Parktool zijn inderdaad goud waard; die van het afstellen van de derailleur ( https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY) kan ik inmiddels dromen! :-)
Ik zit nu naast de fiets en dit zijn de onderdelen die ik erop heb gezet:
Derailleur voor: Microshift Centos 11
Derailleur achter: Sram NX 11 speed X-Actuation
Crankset: Prowheel 2 speed met 34T en 50T kettingbladen
Cassette: Sram 11 speed 11-26
Shifter R: Sram XX1 11 speed
Shifter L: Sram GX 2 speed
Voor wat betreft de ketting lengte: https://photos.app.goo.gl/1iH6px1rPgLVi8jt7 is een foto met voor en achter op het kleinste blad.
En https://photos.app.goo.gl/gShJBeGuqpsSvFUU8 is een foto met voor op het grootste blad en achter op het één na grootste (grootste kom ik niet wat het probleem is)
Berichten: 1.608
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1981
1853 x bedankt in 729 berichten
Ik vind filmpjes Roel Perenboom ook leuk en goed te volgen. Desnoods even de afspeelsnelheid wat langzamer.
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2623 x bedankt in 1234 berichten
, 11:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:50 PM door Jeroen S.)
Hallo Jacco,
Ik vermoed dat het met de kettinglijn te maken heeft. Meet eens na hoe ver de ketting voor bij het kettingblad uit het midden van je frame zit en dan nog eens bij de kettingrollen. Dat moet ongeveer dezelfde waarde zijn. De belaste ketting moet buiten, de onbelaste binnen. De belaste ketting onder de rol langs, de onbelaste erboven.
Door de kettingrol loopt de ketting vanaf hetzelfde punt naar achteren. Het maakt niet uit op welk voorblad je zit. Bij grotere spanning op je derailleur, doet ie moeilijk. Iets is er dan anders.
Door de grotere spanning, veranderd ook de positie van het bovenste derailleurwieltje tov de tandwielen. Kijk eens wat daar gebeurt. Mogelijk komt ie te dicht bij het tandwiel. Dat is te verhelpen met een langere ketting en/ of met wat meer spanning op de B schroef. Ik zou eerst de B schroef proberen.
Zeker als het gekke gedrag alleen op het grootste kransje achter speelt, dan is dat iets om even goed naar te kijken. Nog een optie is dat je maximale begrenzing naar binnen toe een fractie meer ruimte nodig heeft. Bij de hogere kettingspanning komt dat allemaal wat preciezer.
succes!
Berichten: 157
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
337 x bedankt in 152 berichten
Zou je misschien een filmpje kunnen sturen van het probleem? Ik denk dat dat al veel duidelijk kan maken. Mocht je er mee naar zeeland willen komen dan wil ik je graag helpen, ik heb zelf recent een M-Racer opgebouwd dus ik heb er wel wat ervaring mee. Afgaande op de fotos ben ik het met Jeroen eens dat het best eens de kettinglijn kan zijn, daar heb ik zelf vergelijkbare problemen mee gehad herinner ik me nu.
Berichten: 23
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2018
Bedankt: 3
28 x bedankt in 18 berichten
Ik vermoed dat de B-schroef verder ingesteld moet worden, deze bepaald de afstand vaan het ovenste derailleurwieltje tot de kettingwielen achter. Als die afstand te klein is gaat het schakelen moeizaam.
Berichten: 157
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
337 x bedankt in 152 berichten
Dat lijkt mij eerlijk gezegd sterk gezien de afstand van het bovenste derailleurwieltje naar de cassette op de tweede foto
Berichten: 23
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2018
Bedankt: 3
28 x bedankt in 18 berichten
Ik had die foto nog niet gezien. Nee, daar lijkt genoeg ruimte tussen te zitten dan.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Victor, 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|