Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toch weer meer last van de achillespees/onderkant kuitspier
Sinds een paar weken, rijd ik maandag/dinsdag/vrijdag naar het werk. Dinsdag en donderdag zijn dan om van thuis te werken en rustdag. Op zich zijn die rustdagen nog steeds welkom omdat ik - op moment van schrijven op 2 dagen na - nog maar 6 maanden velomobiel en ik merk dat mijn spieren wat achter blijven op mijn cardiovasculaire conditie. Vooral merk ik dat aan mijn bovenbenen tijdens het fietsen en helaas ook aan mijn achillespees/onderkant kuitspier na het fietsen.

Zo was het eerst weer even wat beter maar de laatste week is het terug slechter. Ik vermoed omdat ik er vanuit ging dat ik met die rustdagen elke rit wat dieper kon gaan. (anders moest ik maandag/dinsdag/woensdag naar het werk en moest ik me altijd toch wat inhouden om de dagen erna ook verder te kunnen).

Wat helpt met een soortgelijke "blessure" voor jullie? Ik kreeg al de tip dat mogelijk een brace en/of compressiesokken zouden kunnen helpen. Mogelijk ook een IR-A lamp? Ik heb er weinig tot geen ervaring mee. Bestaat er mogelijk ook een "riem" die je om je been kan doen en zo enkel je been verwarmen?

Dit weekend ga ik toch eens de plaatjes van mijn fietsschoenen een tikkeltje meer naar de hiel zetten. Misschien is dat ook al voldoende om de blessure weg te krijgen.

Ondertussen heb ik me op het werk geïnstalleerd voor een heteluchtblazertje om mijn been goed warm te houden.

[Afbeelding: IMG-4923.jpg]

Op zich is het rare wel dat ik tijdens het velomobielen, weinig tot geen last heb. Het is vooral erna als ik even gezeten heb, of in de zetel lig en dan eruit kom dat het veel pijn kan doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Misschien simpelweg meer tijd nemen om conditie en kracht op te bouwen.

Een half jaar is echt nog maar heel kort.

Slopen van het lichaam kan heel snel. Opbouwen duurt lang.

Heb geduld. Pas de inspanning aan. Luister naar je lichaam. Negeer pijntjes niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Sterkte gewenst. Ik heb veel ervaring met kwetsuren aan achillespezen en kuiten. Vooral veroorzaakt door hardlopen, maar stevig fietsen maakt het slechter.

Ik raad je aan om een fysiotherapeut te bezoeken, misschien zelfs meerdere, omdat ze (mijn ervaring) vaak verschillende aanpakken hebben.

Mogelijke behandelingen zijn: spieroefeningen voor de kuiten; voorzichtig oprekken van kuitspieren en achilles (statisch, dynamisch, excentrisch); ijzen (koelen van de zere plek, dan weer laten warm worden, dan weer koelen: hierdoor wordt de doorbloeding bevorderd); warm maken met infraroodlampen, kruiken of tijgerbalsem; compressiekousen; slapen met je voet in een "spalk", om tijdens de nacht de achillespees op te rekken (beviel mij zeer slecht); been horizontaal houden, op een krukje leggen; frictiemassage, triggerpoint massage, dry needling, schokgolftherapie; een injectie met corticosteroïden; rust.

Ik heb diverse keren last gehad van pezen en spieren, heb verschillende van die behandelingen gehad, bij mij helpt eigenlijk alleen relatieve rust, dus het licht blijven belasten. Herstel duurt lang: vele maanden, een half jaar, soms langer.

Het goede nieuws is dat het wél over gaat, hoe erg het ook was. Het duurt alleen erg lang. Pezen zijn slecht doorbloed en herstellen berucht langzaam. En hoe ouder je wordt, hoe meer tijd je nodig hebt. En dat de pijn ontstaat ná de inspanning is gebruikelijk bij pees-klachten, dat maakt het zo verraderlijk.

Kortom: bezoek een (sport)fysiotherapeut en bespreek het. Succes. Nogmaals, het goede nieuws is dat je waarschijnlijk volledig gaat herstellen.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: bucovaina , Willeke_IGKT
Mijn huisarts zei (na achillespeesproblemen na een val), ook vooral na zitten/liggen: je kunt naar de fysio, maar het belangrijkste is dat je blijft bewegen, maar doe het wat minder intensief, maar juist niet meer stilzitten of liggen. Dat bleek inderdaad zo te werken, na verloop van tijd. M.a.w. neem wat meer tijd voor je ww ritten.
Antwoord }
Rust, massage, warmte etc. zijn allemaal goede adviezen.
Als je toch gaat fietsen, zorg dan dat je je achillespees gewoon beweegt, maar zo min mogelijk belast. Als je een lage trapfrequentie hebt, dan komt er veel kracht op je achillespees. Kracht op pezen geeft beschadigingen die slecht herstellen door slechte doorbloeding. Een hoge trapfrequentie geeft minder kracht op de pees, waardoor deze minder beschadigd, maar wel goed beweegt wat goed is voor de doorbloeding.

Concentreer je voorlopig op niet zo hard mogelijk fietsen, maar zo soepel mogelijk fietsen.

Niels, 110, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: bucovaina , Willeke_IGKT
Bedankt voor je signature Big Grin
Antwoord }
Met plaatjes ver naar het midden van mijn voet (met mid-sole adapters) heb ik geen last van mijn achillespezen. Met plaatjes onder je tenen heb je een grotere hefboom van je trapper naar je achillespees, waardoor je de kuitspier meer op spanning moet houden om niet te gaan 'zwabberen' wat overbelasting creëert.

Het advies om te luisteren naar je lichaam is ook een goede. Denk niet 'ik trap het er wel uit', want daarmee maak je het meestal alleen maar erger.
Antwoord }
(7 uren geleden)bucovaina schreef: Wat helpt met een soortgelijke "blessure" voor jullie? Ik kreeg al de tip dat mogelijk een brace en/of compressiesokken zouden kunnen helpen. Mogelijk ook een IR-A lamp? Ik heb er weinig tot geen ervaring mee. Bestaat er mogelijk ook een "riem" die je om je been kan doen en zo enkel je been verwarmen?
Ik blijf het zeggen: Ga naar een goede shoe-/bikefitter en laat de plaatjes op de juiste manier onder je schoenen zetten. Kost misschien vijf tientjes of zelfs honderd euro, maar als je daardoor comfortabeler en sneller kan fietsen is het al gauw terugverdiend. 
Markeer/noteer zowel de oude als de nieuwe positie, om later terug te kunnen en voor als je ooit nieuwe schoenen of plaatjes koopt. Bij mijn shoefit kwam er vooral uit dat ik continu de stand van m'n voet aan het "corrigeren" was, daar wordt de boel echt niet beter van. Voordat ik dat bezoekje pleegde had ik symptomen van shin splints, als je dat eenmaal hebt ben je wel een paar maanden bezig voor je weer kan fietsen.

(4 uren geleden)Frutsel schreef: Het advies om te luisteren naar je lichaam is ook een goede. Denk niet 'ik trap het er wel uit', want daarmee maak je het meestal alleen maar erger.
Dit. En vergeet niet: Als je spieren warm zijn voel je veel minder pijntjes. Probeer voor jezelf onderscheid te maken tussen gewoon spierpijn en overbelasting; in het laatste geval wil je er zeker niet "doorheen", want dan maak je het waarschijnlijk erger.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(3 uren geleden)365cycle schreef: Ik blijf het zeggen: Ga naar een goede shoe-/bikefitter en laat de plaatjes op de juiste manier onder je schoenen zetten. 

Ik heb ooit gehoord dat de plaatjes bij een ligfietser niet hetzelfde geplaatst moeten worden als bij een racefietser.

Dit werd mij verteld door de ergotherapeut/shoe-/bikefitter van USVA. Zij maken aangepaste pedalen, cranks, fietsen, enz.

De lijn die ons lichaam, onze benen en onze heuphoek maakt t.o.v. de cranks is anders vertelde hij.

Hij was ook een voorstander van de midfoot-plaatsing.

Herken jij dit?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
(2 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Herken jij dit?
Niet direct, want ik heb nooit voor beide gefit zeg maar.
John van Databikefit probeerde z'n kennis toe te passen op mijn positie. Hoewel het meestal over een andere houding gaat ligt zijn werk qua belasting denk ik dichterbij hoe ik rijd dan wat USVA in de regel doet. Die laatste heb ik ook wel ervaring mee, de fietsen van mijn beide ouders kwamen daar vandaan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mooi ding, die in Be...melle z — 05:58 PM
Ik te laat was voo...Wim -de roetsende — 05:46 PM
Met welke cadans rijden jullie normaal ...
Ik merk dat ik heel ...365cycle — 05:36 PM
Ik te laat was voor ...Bianca F — 05:24 PM
Nou, dan ik maar...Boyd Maduro — 05:06 PM
Toch weer meer last van de achillespees...
Herken jij dit? ...365cycle — 04:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een m5 met twee ge...365cycle — 04:45 PM
Nou, dan ik maar w...365cycle — 04:43 PM
Bij mij is zon situa...blokdoorn — 04:43 PM
Ik blijf het zegge...Wim -de roetsende — 04:22 PM
Nou, dan ik maar wee...Boyd Maduro — 04:13 PM
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slov...
Het weer sloeg helaa...De tovenaar — 04:02 PM
En wat was meneer zi...bucovaina — 03:31 PM
Mijn ervaring vanoch...Gideonaut — 03:13 PM
Wat helpt met een ...365cycle — 02:42 PM
@365cycle: het eerst...bucovaina — 02:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een m5 met twee gesc...blokdoorn — 02:37 PM