Uitlijning remklauw
|
Topics: 39
Bedankt: 5
1380 x bedankt in 611 berichten
, 09:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:41 PM door Bob Hagendijk.)
Ik heb een raar probleem, althans, ik snap er niks van. Op mijn Baron had ik goed werkende remmen, Shimano MT420. Deze bevielen mij erg goed dus ik heb deze van mijn Baron afgehaald en op mijn Performer Highracer gezet. De remmen zelf werken nog steeds goed, maar de remblokken komen niet goed op de remschijf. Zie onderstaande foto.
Er is goed te zien dan alleen de buitenste rand wordt geraakt door de remblokken. Ik zou ze liever 5 mm naar binnen hebben zodat het volledige remoppervlak wordt benut. De remblokjes slijten nu veel sneller omdat een kleiner oppervlak het werk moet doen. Hieronder is te zien dat ik op de voorvork de rem rechtstreeks heb bevestigd, zonder adapters oid. Daar kan dus geen afwijking in zitten. Als ik een 180mm schijf plaats zit de remklauw er vast tegenaan. Is het een optie om een 180 mm schijf te plaatsen en 5mm busjes tussen de voorvork en de remklauw te plaatsen? Of doe ik iets helemaal verkeerd?
Ook remblokjes zijn dezelfden die ik ook op de baron gebruikte, en uiteraard het juiste type voor deze remklauwen.
Achter heb ik hetzelfde probleem, maar heb ik wel adapters. Om discussie over verkeerde adapters te voorkomen laat ik deze buiten beschouwing.
Hieronder fotos van de bevestiging van de remklauw en de afgesleten remblokken.
Topics: 7
Bedankt: 334
2957 x bedankt in 1383 berichten
Van schijfremmen weet ik niet zo veel. Lijkt me nu postmount, maar misschien zat er op de Baron wel een adapter op? Toen was IS 2000 nog helemaal hip.
Als je nog een stel van die V brake onderlegdingetjes hebt, die op een V brake blokje zitten dan zou ik dat eens proberen met die 180er schijf. Gewoon eens proefmonteren met een paar van die ringetjes en kijken hoe dat eruit ziet. Dat is niet heel veel werk.
Topics: 23
Bedankt: 28
3067 x bedankt in 1695 berichten
, 10:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:09 PM door ZoefZoef.)
Die remschijf, wat zit daarop en waarom?
Als ik de blokjes zie, begrijp ik het dan goed dat je wilt dat het hele oppervlak ervan gebruikt moet worden. Dan zou er toch juist een grotere diameter remschijf gemonteerd moeten worden?
Topics: 39
Bedankt: 5
1380 x bedankt in 611 berichten
, 07:25 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:45 AM door Bob Hagendijk.)
(, 09:49 PM)Jeroen S schreef: Van schijfremmen weet ik niet zo veel. Lijkt me nu postmount, maar misschien zat er op de Baron wel een adapter op? Toen was IS 2000 nog helemaal hip.
Als je nog een stel van die V brake onderlegdingetjes hebt, die op een V brake blokje zitten dan zou ik dat eens proberen met die 180er schijf. Gewoon eens proefmonteren met een paar van die ringetjes en kijken hoe dat eruit ziet. Dat is niet heel veel werk. Op de baron zat inderdaad is2000. Maar, dit is een om bevestiging op een pm mount, dus zou moeten passen zou je denken. Ik wilde inderdaad met ringetjes experimenteren, maar ik wilde even weten of iemand dat sterk zou afraden om een bepaalde reden.
(, 10:02 PM)ZoefZoef schreef: Die remschijf, wat zit daarop en waarom?
Als ik de blokjes zie, begrijp ik het dan goed dat je wilt dat het hele oppervlak ervan gebruikt moet worden. Dan zou er toch juist een grotere diameter remschijf gemonteerd moeten worden? Wat erop zit is rotzooi van de straat. In deze periode met nattigheid en pekel kan je amper zien dat de fiets rood is. Het verbaasde mij wel dat er een soort schuim vorming op zit. Dit weekend krijgt de fiets weer een schoonmaakbeurt.
Er zit nu 160mm op, de volgende maat is 180mm maar die komt klem tegen de remklauw, dus ergens matcht het niet lekker.
Topics: 4
Bedankt: 0
354 x bedankt in 161 berichten
Topics: 12
Bedankt: 79
554 x bedankt in 286 berichten
Aan het slijtagepatroon te zien zul je waarschijnlijk 2 verschillende diktes onderlegringen moeten gebruiken.
Ik vind dit tip van LigZeeuw zo gek nog niet. Geeft misschien niet het klemmen maar wel meer bruikbaar remoppervlak.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
(, 07:25 AM)Bob Hagendijk schreef: (, 09:49 PM)Jeroen S schreef: Van schijfremmen weet ik niet zo veel. Lijkt me nu postmount, maar misschien zat er op de Baron wel een adapter op? Toen was IS 2000 nog helemaal hip.
Als je nog een stel van die V brake onderlegdingetjes hebt, die op een V brake blokje zitten dan zou ik dat eens proberen met die 180er schijf. Gewoon eens proefmonteren met een paar van die ringetjes en kijken hoe dat eruit ziet. Dat is niet heel veel werk. Op de baron zat inderdaad is2000. Maar, dit is een om bevestiging op een pm mount, dus zou moeten passen zou je denken. Ik wilde inderdaad met ringetjes experimenteren, maar ik wilde even weten of iemand dat sterk zou afraden om een bepaalde reden.
(, 10:02 PM)ZoefZoef schreef: Die remschijf, wat zit daarop en waarom?
Als ik de blokjes zie, begrijp ik het dan goed dat je wilt dat het hele oppervlak ervan gebruikt moet worden. Dan zou er toch juist een grotere diameter remschijf gemonteerd moeten worden? Wat erop zit is rotzooi van de straat. In deze periode met nattigheid en pekel kan je amper zien dat de fiets rood is. Het verbaasde mij wel dat er een soort schuim vorming op zit. Dit weekend krijgt de fiets weer een schoonmaakbeurt.
Er zit nu 160mm op, de volgende maat is 180mm maar die komt klem tegen de remklauw, dus ergens matcht het niet lekker.
Zo vies heb ik schijfremmen nog nooit gezien en dat schuim zag ik ook al. Ik dacht dat je een of ander goedje had gebruikt om in te laten weken ofzo om ze schoon te maken.
Zie idd dat we geen remschijven van 165mm voor fietsen zijn. Dacht dat je die ook had. My bad.
Moet zelf ook even kijken naar mn remschijf. Op de roets heb ik , nouja mn vader, het wiel wat lager in de achtervork gezet waardoor er nu een 47-559 CCU onder past. Daarmee is het remvlak ook iets veranderd. Die komt nu een páar mm hoger op het remblok te liggen en meer richting de rand van de remschijf. Moet even kijken of dat werkt.
Topics: 4
Bedankt: 0
354 x bedankt in 161 berichten
Zomaar een idee hoor: zit je wiel wel helemaal goed in de vork? Als die er niet helemaal in zit kan je misschien dit effect ook wel hebben.
Topics: 153
Bedankt: 2205
7734 x bedankt in 3793 berichten
(11 uren geleden)ZoefZoef schreef: Op de roets heb ik , nouja mn vader, het wiel wat lager in de achtervork gezet waardoor er nu een 47-559 CCU onder past.
Is zoiets technisch gezien verantwoord?
Je moet dan sowieso iedere keer het achterwiel opnieuw uitlijnen als het eruit moet.
Lijkt mij niet fijn en handig.
Zet je het achterwiel een paar mm scheef, dan loopt je schijfrem aan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 2
Bedankt: 41
25 x bedankt in 19 berichten
Hallo Bob,
Je remklauw aan de voorvork loszetten en ietwat laten zakken, totdat je remblokken op gans oppervlak van je schijf afgestemd zijn.
Nu rem je deels op de bovenkant (lees: de dunne kant )van je remschijf en slijten je remblokken onevenwichtig af.
wie alles geeft wat hij heeft,heeft op 't laatst niets meer.
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door ZoefZoef.)
(9 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (11 uren geleden)ZoefZoef schreef: Op de roets heb ik , nouja mn vader, het wiel wat lager in de achtervork gezet waardoor er nu een 47-559 CCU onder past.
Is zoiets technisch gezien verantwoord?
Je moet dan sowieso iedere keer het achterwiel opnieuw uitlijnen als het eruit moet.
Lijkt mij niet fijn en handig.
Zet je het achterwiel een paar mm scheef, dan loopt je schijfrem aan.
Dr is een halve ring om de as geplaatst, over het deel waar schroefdraad zit, waardoor het wiel nu wat lager uitkomt maar nog wel steunt tegen de vorkpat door de vrij harde rubberen ring. Denk dat het wel verantwoord is. Moet wel even kijken of het uitkomt met de remblokken of dat ik de schijfrem wat moet verstellen, maar daar moet ik toch naar kijken. Doe achterrem remt toch belabberd na een schoonmaakbeurt. Waar ik m voorheen kon blokkeren, lukte me dat daarna niet meer. Ook niet met nieuwe remblokjes.
Heb het nog niet getest allemaal. Moet eerst de dyneema en elastiek weer erop leggen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Ook even voorstellen
|
Plannen om deel te...datakneder — 09:02 PM |
Ook even voorstellen
|
Was je toevallig e...Jan Duitshof — 08:42 PM |
Ook even voorstellen
|
Was je toevallig een...Lopopodium — 07:48 PM |