Topics: 5
Bedankt: 3
117 x bedankt in 74 berichten
29-Jan-2025, 11:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jan-2025, 11:16 PM door Freek1970.)
Nog eens ernaar gekeken ik krijg m er nu niet af, geen deeltang wel “snelschakel”, wel hem onderzocht staat x actuation op, afstand tussen de assen van de tandwielen is geen 10 cm maar 7,5 dus dat moet ik toegeven leek heel groot maar lang is dus nog groter. Tanden grootste blad geteld door op een tand wat bijenwas dat er toevallig naast lag op te smeren als merkje en tandwiel rond te draaien 28 tanden dus dat past ook bij die medium…
Freek
Topics: 0
Bedankt: 625
444 x bedankt in 225 berichten
Als je de wieltjes uit de derailleur haalt hoef je de ketting niet te breken. Vaak gewoon een inbusboutje als 'asje', en (minstens) eentje aan de 'wielkant' van de derailleur. Let wel, bij het eruit draaien van het tweede boutje valt de derailleurkooi uit elkaar.
Het nieuwe derailleur kun je er dan zonder wieltjes op de achterpat zetten, en in tegengestelde richting de ketting er doorheen duwen met de wieltjes daarna vastdraaien. Beetje prutswerk omdat je tegen de kettingspannnig in werkt, maar (op een racefiets) wel te doen. Even opletten dat de ketting aan de goede kant langs de 'lipjes' van de derailleurkooi gaat, maar juist met een ongebroken ketting zou dat (denk ik) 'vanzelf' goed moeten gaan.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 7
Bedankt: 351
2993 x bedankt in 1400 berichten
De methode die Tijanus beschrijft gebruik ik ook wel. Ik laat het bovenste wieltje wel ziten, draai daar alleen de schroef zo ver los dat ik de kooi makkelijk wat kan bewegen. Je moet dan het bijna losse achterste deel ongeveer een kwartslag naar achteren, omhoog draaien zodat je de ketting over de wieltjes kunt leggen. Ik haal de ketting er voor dan even af, of op het kleine blaadje.
Inderdaad opletten op die omgebogen hoekjes aan de kooi die bedoeld zijn om de ketting op het wieltje te houden. Hoe de ketting daar loopt kun je bij de VM niet zien. In uitgebouwde toestand even checken waar die zitten.