Berichten: 79
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
118 x bedankt in 75 berichten
29-Jan-2025, 11:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jan-2025, 11:16 PM door Freek1970.)
Nog eens ernaar gekeken ik krijg m er nu niet af, geen deeltang wel “snelschakel”, wel hem onderzocht staat x actuation op, afstand tussen de assen van de tandwielen is geen 10 cm maar 7,5 dus dat moet ik toegeven leek heel groot maar lang is dus nog groter. Tanden grootste blad geteld door op een tand wat bijenwas dat er toevallig naast lag op te smeren als merkje en tandwiel rond te draaien 28 tanden dus dat past ook bij die medium…
Freek
Berichten: 255
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 669
487 x bedankt in 246 berichten
Als je de wieltjes uit de derailleur haalt hoef je de ketting niet te breken. Vaak gewoon een inbusboutje als 'asje', en (minstens) eentje aan de 'wielkant' van de derailleur. Let wel, bij het eruit draaien van het tweede boutje valt de derailleurkooi uit elkaar.
Het nieuwe derailleur kun je er dan zonder wieltjes op de achterpat zetten, en in tegengestelde richting de ketting er doorheen duwen met de wieltjes daarna vastdraaien. Beetje prutswerk omdat je tegen de kettingspannnig in werkt, maar (op een racefiets) wel te doen. Even opletten dat de ketting aan de goede kant langs de 'lipjes' van de derailleurkooi gaat, maar juist met een ongebroken ketting zou dat (denk ik) 'vanzelf' goed moeten gaan.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.589
Topics: 8
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 381
3089 x bedankt in 1445 berichten
De methode die Tijanus beschrijft gebruik ik ook wel. Ik laat het bovenste wieltje wel ziten, draai daar alleen de schroef zo ver los dat ik de kooi makkelijk wat kan bewegen. Je moet dan het bijna losse achterste deel ongeveer een kwartslag naar achteren, omhoog draaien zodat je de ketting over de wieltjes kunt leggen. Ik haal de ketting er voor dan even af, of op het kleine blaadje.
Inderdaad opletten op die omgebogen hoekjes aan de kooi die bedoeld zijn om de ketting op het wieltje te houden. Hoe de ketting daar loopt kun je bij de VM niet zien. In uitgebouwde toestand even checken waar die zitten.
Berichten: 79
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
118 x bedankt in 75 berichten
Ik heb vandaag de nieuwe sram gx 11 2 derailleur gepast, past er goed op. Maar helaas is er meer aan de hand. Ik vermoed een kromme derailleur pad. De uitlijning klopt nog steeds niet. Verder is de versnellingskabel ook gaan schavielen die mag er dus ook nieuw op. Heb echt veel schade door een verkeerde gedachte dat ik de weerstand kreeg doordat de ketting niet over het voorblad wou. Die derailleur kabel loopt lastig. Vlak achter de dikke achteras langs. Zit de veer terug omhoog kun je zo goed als niet meer erbij. Voor het richten van zon pad is er gereedschap heb ik gezien.
Freek