Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabel kappen vervangen voor visdraad
#1
Hallo,
Heb gezocht maar niets gevonden over deze vraag;
Heeft er al iemand eens geprobeerd om de remkabel bij de bulkkappen te vervangen door vis draad?
 Mvg Alain
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Bedoel je in het scharnier?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Is de visdraad sterk genoeg?

Volgens mij bedoelt de TS deze kabel die hier te zien is 
[Afbeelding: 12-Aldenhoven-1024x577.jpg]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#4
(10-Feb-2025, 10:08 PM)Alain De Maesschalck schreef: Heeft er al iemand eens geprobeerd om de remkabel bij de bulkkappen te vervangen door vis draad?
Het scharnier? Dat is denk ik niet sterk genoeg.
Eén remkabel gaat wel een tijdje mee hoor.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(10-Feb-2025, 10:08 PM)Alain De Maesschalck schreef: Hallo,
Heb gezocht maar niets gevonden over deze vraag;
Heeft er al iemand eens geprobeerd om de remkabel bij de bulkkappen te vervangen door vis draad?
 Mvg Alain

Nee, geen visdraad, maar wel een dunne gevlochten koord dat ook wel gebruikt wordt als beltouw. Dat is sterk genoeg, maar het is een beetje vervelend dat ik vaak het touw aan mijn benen voel kriebelen. Inmiddels heb ik een andere velomobiel en heb de standaard remkabel zo gelaten.Het is net effe wat praktischer omdat de stugge kabel redelijk vlot door het gat in de instaprand recht naar beneden glijdt.. Het touwtje moet je echt helemaal naar beneden trekken om voornoemd gekirebel te voorkomen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Bij de aanschaf van mijn nieuwe vm zat er zoiets op:

[Afbeelding: 451986557.jpg]

Ik heb het zelf niet gebruikt, dus ik kan niet over de ervaring spreken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#7


Link naar de shop: https://www.velomobileshop.de/p/automati...are-hauben
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#8
Voor de helft van het bedrag heb je er hier 10.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik heb er een dyneema touwtje aan gemaakt. Je bent roeifietser of je bent het niet en dat soort touwtjes ligt hier gewoon.

Aan het uiteinde een stukje velcro en op de juiste plek aan de binnenkant van de kap ook een stukje van de andere soort velcro en daar duw ik dan het uiteinde tegenaan. Het touwtje zit dus strak tegen de kap aan, geen gekriebel en geen gedoe.

Dat stukje velcro had ik trouwens ook al bij de remkabel, maar dan ergens in het midden en dan lag die remkabel in een soort lus onder de kap. Daar had ik dan op diverse plekken ook weer velcro geplakt, want ik werd gek van dat getik van die kabel tegen de kap aan of ik raakte de kabel constant met mijn knie. 

Na verloop van tijd heb ik de remkabel dus vervangen door de dyneema kabel. Die is trouwens sterk genoeg  Big Grin Wink 



Wisselen van kap doe ik niet meer. Ik heb er nu altijd de lange kap op liggen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver , Hoekie
#10
Ik heb er in de Milan GT een touwtje aan zitten, had de vorige eigenaar al gedaan. Ik vermoed ook dat het een wat sterkere touwsoort is. Het geeft echt niet mee. Het is een geel touwtje. Bij mij hangt ie in een lus naar beneden, waar ik soms met de arm in blijf hangen. Dank voor het idee met het klittebandje Wim, dat ga ik ook maar eens proberen.

Met de klep helemaal open en harde wind komt er best wat kracht op te staan. Zo'n Milan of Bülk kap is best een groot ding. Genoeg om de fiets te laten wegrijden als ie niet op de rem staat.

Het hoeft niet enorm sterk te zijn, maar als ie breekt slaat de kap door naar voren, het risico op schade bij de scharnier aan de kap is er dan wel. Visdraad is best sterk maar kan lastig te knopen zijn omdat het soms zo stug is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#11
(, 01:41 AM)datakneder schreef: Voor de helft van het bedrag heb je er hier 10.
(, 08:53 AM)Jeroen S schreef: Het hoeft niet enorm sterk te zijn, maar als ie breekt slaat de kap door naar voren, het risico op schade bij de scharnier aan de kap is er dan wel.
Dit.

Van iemand met ervaring:
[Afbeelding: Gebroken-scharnier.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Is er trouwens een reden waarom die kap maar 90 graden opent en als een windvanger functioneert? Heeft niemand overwogen om er een rails systeem van te maken zodat je hem makkelijk naar voor en achter kan schuiven?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(, 12:08 PM)Hoekie schreef: Dit.

Van iemand met ervaring:
Goh... toevallig ook op de Zeelandbrug? Zo ging het bij mij mis. Ik reed een paar roadies voorbij tijdens een rit richting het Noorden met Jochem, Eva en Dennis, maar kwam er tijdens de klim richting Zierikzee achter dat m'n band aan het leeglopen was.
Er stond iets van 4-5 bft. gok ik. Ik deed de kap open om 'm rechtop te zetten en voor ik de kans kreeg om 'm steviger vast te pakken werd ie uit m'n handen gerukt. Het kabeltje brak niet, maar de kap sloeg met zoveel geweld open dat het kabeltje zelf een stukje plamuur en lak uit het hoekje bij het scharnier brak. M'n pesthumeur was even compleet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , Hoekie
#14
(, 01:20 AM)365cycle schreef:
(, 12:08 PM)Hoekie schreef: Dit.

Van iemand met ervaring:
Ik deed de kap open om 'm rechtop te zetten en voor ik de kans kreeg om 'm steviger vast te pakken werd ie uit m'n handen gerukt. 

Elke vm heeft voor- en nadelen en dit is duidelijk een nadeel van de Milan/Bülk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Dat is mij gelukkig nog niet gebeurd, maar hij is me er al wel bijna vandoor gegaan. Ik woon op een hoek, Milan uit de schuur, deksel open, schuurtje dicht, windstoot. Ik was nog op tijd maar hij begon al vlot te rollen. Op zich is het wel een lekker simpel systeem en ik ben heel blij dat ik niet meer dat geklooi heb met een losse kap. Daarmee is het risico op beschadigingen ook groot.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#16
(7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Elke vm heeft voor- en nadelen en dit is duidelijk een nadeel van de Milan/Bülk.
Heb toen nog wel zitten denken om iets van een stuk elastiek ofzo in die verbinding te verwerken. Dan is de klap nooit zo groot en gaat het kabeltje zelf dus ook langer mee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#17
(5 uren geleden)365cycle schreef:
(7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Elke vm heeft voor- en nadelen en dit is duidelijk een nadeel van de Milan/Bülk.
Heb toen nog wel zitten denken om iets van een stuk elastiek ofzo in die verbinding te verwerken. Dan is de klap nooit zo groot en gaat het kabeltje zelf dus ook langer mee.

Als je nou een stukje dyneema neemt waar je in het koord een stuk elastiek doet, daarmee hou je de stevigheid van het dyneema, maar wordt het tegelijkertijd elastisch.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#18
Ik rij al vele jaren met achtereenvolgens MilanGT, MilanSL en nu Bulk. Het openklappen bij harde (ruk)-winden is goed te voorkomen door met de linkerhand te kap open te gooien en tegelijkmet de rechterhand de kabel halverwege vast te pakken. Zoals in de foto in post #3. Zo kun je de beweging van de kap gecontroleerd afremmen. De kabel wordt je niet uit handen gerukt want je hoeft hem niet echt vast te houden, alleen ertegen duwen is genoeg.

Veel lastiger vind ik het uitstappen bij stormwindje tegen. Ik heb mijn handen nodig om uit te stappen en ben soms genoodzaakt om de kap met mijn hoofd tegen te houden en verder open te duwen. Lastig, maar niet onmogelijk.

Ik laat de racekap niet open staan wanneer ik er niet bij ben. Als het stormt en de Bulk staat wind mee, dan zet ik via het vizier de kap vast met een van de elastiekjes aan de zijkant. Better safe than sorry,
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
NVT 2025: Noorderlijke Velomobiel Tocht
Klopt. Ik ben daar e...TimSch — 02:19 PM
NVT 2025: Noorderlijke Velomobiel Tocht
Mooie route, had eig...LigfietsWilsum — 02:02 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Hierbij een filmpj...Gideonaut — 01:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb in de Strad...Hardloper — 01:42 PM
Ervaringen met de Tuna
Alleen wel goed ...Frutsel — 01:40 PM
Kabel kappen vervangen voor visdraad
Ik rij al vele jaren...twilwel — 01:17 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
@De Tovenaar, techni...Willeke_IGKT — 01:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb in de Strada ...Willeke_IGKT — 01:07 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb een inspa...Hardloper — 12:45 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Op woensdag ben ik v...Hardloper — 12:40 PM
NVT 2025: Noorderlijke Velomobiel Tocht
In dat deel van Nede...LigfietsWilsum — 12:31 PM
NVT 2025: Noorderlijke Velomobiel Tocht
25 aanmeldingen inmi...TimSch — 12:28 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Dank je, maar er is ...De tovenaar — 12:05 PM
Ervaringen met de Tuna
Alleen wel goed op...365cycle — 11:36 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
60 op een dag in 2...Frutsel — 11:08 AM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb een inspa...Frutsel — 11:05 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Ik vind dat je mooie...Fietsbennie — 10:57 AM