9 uren geleden
(, 10:05 AM)Wim -de roetsende schreef:(, 12:07 AM)Lopopodium schreef: Stelt niet veel voor, maar zo'n klein durpke en dan zo'n grote kerktoren vind ik altijd wel een aardig contrast.
Dat heb ik altijd met Kranenburg bij Vorden. Klein dorp en een gigantische kerk. Wat zullen die mensen het vroeger slecht hebben gehad. #hogekerkbelasting
https://maps.app.goo.gl/ECdubWFNfa7SpRi97
Ah, de Antoniuskerk in Kranenburg, de tweede door de grote Pierre Cuypers gebouwde kerk, en de oudst bewaarde. Ook al een fraai staaltje neogotiek (voor wie er van houdt, natuurlijk), al vind ik de Sinterklaaskerk in Sint-Nicolaasga nog wel iets fraaier.
Hadden die mensen het slecht? Sinds de grondswetwijziging van 1848 mochten de katholieken eindelijk weer zelf kerken bouwen (in tegenstelling tot de waterstaatkerkjes vanaf 1824, en oh ja, de schuilkerken/schuurkerken tussen 1619 en de Franse tijd, want ja, die legendarische godsdienstvrijheid van de Unie van Utrecht was iets tussen een lachertje en totale fictie (precies ja, een legende) als je toevallig katholiek (of remonstrants, of christelijk gereformeerd, of...) wenste te zijn. Bijna al die fraaie neogoten zijn in een generatie tijd (1850-1880) gebouwd, en dat is geen toeval. Katholiek Nederland herrijst! En hoe...
Objectief materieel hadden de mensen het natuurlijk slechter dan nu, maar subjectief kon dat nog wel eens meevallen. Als ik zie hoeveel mensen er nu gewoon niet meer snappen wat 'genoeg' is, lijken te leven voor het hebben van een grotere-auto-dan-de-buurman en/of jaloers zijn op mensen die het slechter hebben dan zijzelf (bed, bad en brood? niet sober genoeg!), dan lijken me dat toch tekenen van grote(ske) geestelijke armoede.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'